Vervangen C13 voedingskabel afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 18:34

seriousjin

Let's get seriously serious..

Topicstarter
De voedingskabel van mijn afzuigkap maakt kortsluiting, daarom wil ik deze vervangen.

Ik vraag mij af of deze kabel nog aan bepaalde eisen moet voldoen. Het is een geaarde stekker, met een haakse C13 connector. Op de stekkers van de oude voedingskabel staan verschillende symbolen, waar ik niet direct wijs uit word.

Kort gezegd, kan ik deze voedingskabel veilig met een andere willekeurige geaarde voedingskabel met C13 connector vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VCT9k4_MwIeLZ6il_ARqV-TqmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIkEpJAR5TGobnGtJTB9a7kh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yC4GxNrbmHCqiGaVKMDIVq_rp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep5XVq5v0xV5pJO8TjHR1fjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z6jnOOyjgHpzGNKrItqvQ0IBGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yprt1PjPluvaypur0K9Ceyf5.jpg?f=fotoalbum_large

"You may be big, but I am serious!"

Beste antwoord (via seriousjin op 27-09-2021 22:01)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit zijn dezelfde kabels als waar ook je pc en monitor mee gevoed worden, daar zit niks bijzonders aan.

Mocht je zo'n kabel aan je pc of monitor hebben dan zou ik die er eerst eens tussen doen, kijken of je dan nog sluiting hebt. De h gemiddelde kabel geeft alleen sluiting wanneer er zichtbare schade is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

seriousjin schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:27:
De voedingskabel van mijn afzuigkap maakt kortsluiting, daarom wil ik deze vervangen.

Ik vraag mij af of deze kabel nog aan bepaalde eisen moet voldoen. Het is een geaarde stekker, met een haakse C13 connector. Op de stekkers van de oude voedingskabel staan verschillende symbolen, waar ik niet direct wijs uit word.

Kort gezegd, kan ik deze voedingskabel veilig met een andere willekeurige geaarde voedingskabel met C13 connector vervangen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dat is geen enkel probleem.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22
Op welke manier maakt deze kabel kortsluiting? Of maakt hij slecht contact?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit zijn dezelfde kabels als waar ook je pc en monitor mee gevoed worden, daar zit niks bijzonders aan.

Mocht je zo'n kabel aan je pc of monitor hebben dan zou ik die er eerst eens tussen doen, kijken of je dan nog sluiting hebt. De h gemiddelde kabel geeft alleen sluiting wanneer er zichtbare schade is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

Topicstarter
Dan ga ik hem vervangen met een nieuwe kabel, bedankt allen!
nescafe schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:34:
Op welke manier maakt deze kabel kortsluiting? Of maakt hij slecht contact?
Zonder het hele voorafgaande uit te leggen (aardlekschakelaar bleef op willekeurige momenten afslaan, probleem uiteindelijk samen met elektricien gelokaliseerd in afzuigkap):

Als ik de kabel in een stopcontact steek, zonder apparaat erachter slaat de aardlekschakelaar af. Dit is afhankelijk van hoe hij in het stopcontact zit (180 graden gedraaid slaat hij niet af), mijn conclusie is, er is een verbinding tussen de aarde en de fasedraad in het snoer. (Als iemand nog andere ideeen heeft hoor ik het graag! :*) )

[ Voor 4% gewijzigd door seriousjin op 17-08-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

seriousjin schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:38:
Dan ga ik hem vervangen met een nieuwe kabel, bedankt allen!

[...]

Zonder het hele voorafgaande uit te leggen (aardlekschakelaar bleef op willekeurige momenten afslaan, probleem uiteindelijk samen met elektricien gelokaliseerd in afzuigkap):

Als ik de kabel in een stopcontact steek, zonder apparaat erachter slaat de aardlekschakelaar af. Dit is afhankelijk van hoe hij in het stopcontact zit (180 graden gedraaid slaat hij niet af), mijn conclusie is, er is een verbinding tussen de aarde en de fasedraad in het snoer. (Als iemand nog andere ideeen heeft hoor ik het graag! :*) )
Gewoon voor 2 euro een nieuwe snoer scoren: https://www.allekabels.nl...araatsnoer-c13-haaks.html

Kost je meer aan verzendkosten, wellicht heeft de mediamarkt ze ook, en is die dichterbij ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

@seriousjin moet hier even wat langer naar kijken: de kabel op de foto kan 16A hebben, de kabel die @RaZ aanraadt, kan maar 6A hebben. Als de afzuigkap meer dan 1320Watt verbruikt, zou ik voor de 16A variant gaan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

@seriousjin moet hier even wat langer naar kijken: de kabel op de foto kan 16A hebben, de kabel die @RaZ aanraadt, kan maar 6A hebben. Als de afzuigkap meer dan 1320Watt verbruikt, zou ik voor de 16A variant gaan
Oh, daar heb ik niet naar gekeken. Maar een 16A C13 bestaat overigens niet ;) C13 is max 10 ampere, en heb ik dus niet op die 6 ampere gelet ;)

Maar een afzuigkap van 10ampere is 2.300watt, en ik denk dat het max vermogen toch wel een flink stuk lager ligt :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Volgens de specificaties gebruikt hij max 125 watt, kortom niet eens 0.55A (als ik het goed uitgezocht en berekend heb :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 14:20
Een afzuigkap van 2300 watt zuigt je pannen van het fornuis af ;)
Maar de eurostekker is gekeurd tot 16A
De C13 stekker tot 10A (te zien op laatste foto)
Snoer zou ook wel 2.5m2 zijn.
Maar apparaat met C13 stekker zou nooit meer dan 2300 watt mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zelfs de meest brakke Chinese kabel moet dat (0.55A) nog wel kunnen, dus elke redelijke kabel met keurmerkje dr op zou moeten volstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

Topicstarter
Heb er nu een oude voedingskabel van de pc in hangen, dank iedereen :D

[ Voor 12% gewijzigd door seriousjin op 17-08-2021 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JurienW schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:03:
Een afzuigkap van 2300 wat zuigt je pannen van het fornuis af ;)
Maar de eurostekker is gekeurd tot 16A
De C13 stekker tot 10A (te zien op laatste foto)
Snoer zou ook wel 2.5m2 zijn.
Maar apparaat met C13 stekker zou nooit meer dan 2300 watt mogen zijn.
Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik me een voorstelling wilde maken van een 2300 Watt afzuigkap die "even" aangezet wordt tijdens het pannenkoeken bakken.... :) Dat gaat een zooitje geven.

C13 en 16A is formeel geen geldige combi inderdaad. Probeer maar eens een "rated" kabel te krijgen voor 16A met een C13 of C14. Dan moet je naar C19/C20 toe. Vaak genoeg meegemaakt dat klanten een storage bak kochten en er dan later achterkwamen dat ze alleen maar C13 beschikbaar hadden in hun PDU's. Dat kan gewoon niet gecertificeerd op 16A. Natuurlijk kunnen we een kabeltje fabriceren "dat het doet", maar officieel kan het gewoon niet. Wat ons betreft prima, maar op eigen verantwoordelijkheid graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 16:22
Heb je de kabel al eens 180 graden gedraaid? Het zou mij verbazen als het echt in de kabel zit, het is veel waarschijnlijker dat het in de afzuigkap zelf zit.

Een kleine lekstroom kun je soms wel eens "fixen" door de stekker om te draaien.

[ Voor 44% gewijzigd door Rowwan op 22-08-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Rowwan,
Blijkbaar heb je een groot deel de startpost en het latere bericht van TS over het hoofd gezien:
Als ik de kabel in een stopcontact steek, zonder apparaat erachter slaat de aardlekschakelaar af. Dit is afhankelijk van hoe hij in het stopcontact zit (180 graden gedraaid slaat hij niet af), mijn conclusie is, er is een verbinding tussen de aarde en de fasedraad in het snoer. (Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het graag! :*) )
Overduidelijk is het dus alleen maar het snoer. Alleen is het absoluut zeker dat het de stekker is die het doet en niet de apparatenstekker aan de andere kant? Misschien is het een beter idee om een kant en klaar nieuw snoer te kopen en niet enkel maar de stekker. Verder neem ik voetstoots aan dat het "fixen" wat @Rowwan adviseert niet letterlijk maar alleen bedoeld is om de diagnose te bevestigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 16:22
Ik inderdaad een "groot deel" gemist (de 3 woorden in een volgende post "zonder apparaat eraan"). Mijn tip was idd alleen bedoeld om een diagnose te stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Techneut schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:01:
Overduidelijk is het dus alleen maar het snoer.
Er is nog een kans dat de sluiting in de WCD zit afhankelijk van hoe de stekker er in zit :P

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Steek 'm eens in een ander stopcontact, eventueel op een groep met een andere aardlekschakelaar. Met een isolatietester op de contacten weet je het zeker. Maar ik wil ook mijn verbazing uitspreken, dit soort kabels zijn in mijn boekje totaal niet riskant. Tenzij een konijn eraan heeft liggen knagen of iets anders overduidelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

Topicstarter
Flake schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:39:
Steek 'm eens in een ander stopcontact, eventueel op een groep met een andere aardlekschakelaar. Met een isolatietester op de contacten weet je het zeker. Maar ik wil ook mijn verbazing uitspreken, dit soort kabels zijn in mijn boekje totaal niet riskant. Tenzij een konijn eraan heeft liggen knagen of iets anders overduidelijks.
Bij een ander stopcontact ging de aardlek er ook uit. Ik vind het zelf ook wonderlijk, ik had verwacht dat er iets in de motor (vettigheid en stof en daardoor kortsluiting) mis zou zijn. De kabel beweegt ook niet (en ik denk niet dat er een konijn in mijn afzuigkap geslopen is :D :+ !). Aan de buitenkant was er niets aan te zien, ik heb er nog over gedacht om hem open te snijden/knippen, maar uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seriousjin schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Bij een ander stopcontact ging de aardlek er ook uit. Ik vind het zelf ook wonderlijk, ik had verwacht dat er iets in de motor (vettigheid en stof en daardoor kortsluiting) mis zou zijn. De kabel beweegt ook niet (en ik denk niet dat er een konijn in mijn afzuigkap geslopen is :D :+ !). Aan de buitenkant was er niets aan te zien, ik heb er nog over gedacht om hem open te snijden/knippen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Als je een multimeter hebt kan je de weerstand tussen de kabels meten om er zeker van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
seriousjin schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:49:
Aan de buitenkant was er niets aan te zien, ik heb er nog over gedacht om hem open te snijden/knippen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Doe eens opensnijden in de lengte? We weten nu dat die kabel niet goed is, en je kan probleemloos een nieuwe toepassen, dus ik ben wel benieuwd wat er achter de jacket van die kabel zit. Ik ga er vanuit dat dit 1,5qmm is, en daar kun je in principe een volle groep over trekken dus overbelasting kan het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

Topicstarter
Flake schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Doe eens opensnijden in de lengte? We weten nu dat die kabel niet goed is, en je kan probleemloos een nieuwe toepassen, dus ik ben wel benieuwd wat er achter de jacket van die kabel zit. Ik ga er vanuit dat dit 1,5qmm is, en daar kun je in principe een volle groep over trekken dus overbelasting kan het ook niet zijn.
Heb hem helaas al weggegooid :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Pagina: 1