Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelW.
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-08-2021
Ik werk nu zo'n 1.5 jaar bij een Amerikaans softwarebedrijf, waarbij er geen Nederlandse entiteit bestaat. Deze bestaan overigens wel o.a. in London voor de UK en Dublin voor Ierland, waarbij de Europese tak vanuit Dublin wordt gestuurd. Het bedrijf heeft vrij weinig Nederlandse werknemers en in mijn contract wordt verwezen naar de entiteit in Dublin, maar ook naar het Nederlandse wetboek. Zo wordt er bijvoorbeeld specifiek naar een artikel uit het Nederlandse wetboek verwezen voor de proefperiode (2 maanden), waarna het contract overliep in een vast contract. Gezien er wordt verwezen naar het Nederlandse wetboek voor de proefperiode, is naar mijn weten de Nederlandse wet van toepassing over mijn gehele contract, gezien je niet selectief meerdere wetboeken kunt gaan combineren en er wordt ook niet naar een ander wetboek verwezen overigens.

Een van de bepaling van mijn contract zijn dat ik 26 vakantiedagen opbouw in een kalenderjaar. Dit betekent dus volgens Nederlandse wetgeving 20 wettelijke vakantiedagen en 6 bovenwettelijke vakantiedagen. Eveneens betekent dit dat ik 20 dagen heb die wettelijk gezien gedurende het kalenderjaar van opbouw geldig zijn + 6 maanden, dus die vervallen per 1 juli het volgende jaar. Verder blijven er dan nog 6 bovenwettelijke vakantiedagen over die geldig zijn voor een periode van 5 jaar.

Nu heeft de "HR afdeling" een HR systeem van een grote software partij van onze Oosterburen in gebruik voor het registreren van vakanties. In het jaar 2020 stond daar ook netjes de vakantiedagen van 2020, opgesplitst in wettelijke- en bovenwettelijke dagen. Voor het jaar 2021 erkende de tool mij geen vakantiedagen toe. Dit is ook bevestigd door iemand van HR en dat ik maandelijks een statusupdate zou ontvangen over deze dagen. Deze update heeft uiteraard nooit plaatsgevonden.

Zelf heb ik pro-actief al mijn wettelijke dagen van 2020 besteed afgelopen juni, om zo de wettelijke dagen die zouden komen te vervallen, ook netjes op te nemen. Hier heb ik overigens geen(!) communicatie over ontvangen vanuit de werkgever/HR. Dit was op eigen initiatief, op basis van mijn kennis van de Nederlandse wetgeving m.b.t. vakantiedagen. De eerdere genoemde HR tool heeft ook netjes hiervoor mijn dagen uit 2020 geconsumeerd zoals ik dat had verwacht.

Na het indienen van mijn ontslag met als einddatum de laatste dag van september, wat dus betekent dat ik een kleine 3 maanden voor mijn laatste werkdag mijn ontslag heb ingediend, is er een discussie ontstaan over mijn vakantiedagen. HR kwam mij vermelden dat ik meer dan 20 dagen vrij was geweest dit jaar en dat ik prorated vakantiedagen tekort zou komen en dat ik dus geld moest gaan betalen aan mijn werkgever voor te veel gegeven vakantiedagen.

Uiteraard was ik het hier niet mee eens, dus ik heb gevraagd naar uitleg. Hierop reageerden ze dat ik dit jaar pro-rated voor september (~26 * 0.75 = 19.5) geen recht had op de 21 dagen (20 + 1 bovenwettelijke dag) die ik in juni vrij was geweest en ik daardoor 1 dag te veel vrij ben geweest. Mijn reactie was dat dit niet kan, want de vrije periode in juni was op basis van de vakantiedagen van vorig jaar. De reactie hierop was weer dat binnen dit bedrijf 0 vakantiedagen mee mogen worden genomen naar het volgende kalenderjaar. Verder kwam er nog de melding dat iedere medewerker binnen de organisatie weet dat de dagen moeten worden besteed in het jaar van opbouwen en dat dit gewoon een feitelijke regel is van het bedrijf.

Na een lange discussie, waarbij ik stellig ben blijven verwijzen met linkjes naar Nederlandse wetgeving, hebben ze een externe partij gevraagd voor advies en schijnbaar gaven deze mij gelijk dat ik nog recht had op 5 dagen van vorig jaar en dus kwam HR aan mij vragen hoeveel vakantiedagen ik heb opgenomen voor 2021. Hierop was mijn antwoord 0 en toen was het even stil. Nu heb ik een mail ontvangen dat ik recht heb op 20.4 vakantiedagen. Uiteraard was ik weer verward, want zelf reken ik met 26 * 0.75 voor dit jaar + 5 van vorig jaar, dus ik verwacht ergens rond de 24.5 dagen uit te komen.

Na weer te reageren dat dit niet klopte, want ik miste de 5 dagen van vorig jaar in deze berekening, kwamen ze terug met 23.3 dagen. Dit is dus onder de streep berekend als prorated over het gehele aantal dagen. In plaats van 26 * 0.75 + 5 hebben ze nu (26 + 5) * 0.75 gedaan. De dagen die ik vorig jaar heb opgebouwd, zouden dus nu ook vervallen, omdat ik er prorated geen recht op heb, alsof ik ze dit jaar weer opnieuw moet opbouwen. 8)7

Kan iemand voor mij bevestigen wie er nu gelijk heeft? Volgens mijn weten is het nog altijd 26 * 0.75 + 5 en niet (26 + 5) * 0.75. Zij houden stellig vol "this is it", maar ik ga ze geen gelijk geven als ze geen gelijk hebben. Het scheelt overigens iets meer dan 1 dag, dus onder de streep kan ik die tijd ook zelf wel opsnoepen, maar het begint inmiddels vooral een principe kwestie te worden, omdat ik hier nu al zoveel tijd aan heb moeten besteden en ik eigenlijk gewoon vind dat ze hun Nederlandse HR kennis eens op peil moeten brengen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:20
Je hebt al je gelijk gekregen. Pak je verlies (voor jouw gevoel), pak die dag ergens nog mee en ga door met je leven, krijg je veel meer energie van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
Dagen uit vorige jaren heb je reeds opgebouwd, dus (26 + 5) * 0.75 zou niet kunnen. Stel je neemt een jaar geen vakantie, neemt dus alle 26 dagen mee en neemt ontslag per 2 januari het jaar daarop. Dan zou dat volgens HR (26 + 26) * (1/365) ~= 1 uur vrij zijn!

Die 0,75 vermenigvuldiging dient echt enkel om de opbouw van dagen van dit jaar te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
MichaelW. schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:12:
Ik werk nu zo'n 1.5 jaar bij een Amerikaans softwarebedrijf, waarbij er geen Nederlandse entiteit bestaat. Deze bestaan overigens wel o.a. in London voor de UK en Dublin voor Ierland, waarbij de Europese tak vanuit Dublin wordt gestuurd. Het bedrijf heeft vrij weinig Nederlandse werknemers en in mijn contract wordt verwezen naar de entiteit in Dublin, maar ook naar het Nederlandse wetboek. Zo wordt er bijvoorbeeld specifiek naar een artikel uit het Nederlandse wetboek verwezen voor de proefperiode (2 maanden), waarna het contract overliep in een vast contract. Gezien er wordt verwezen naar het Nederlandse wetboek voor de proefperiode, is naar mijn weten de Nederlandse wet van toepassing over mijn gehele contract, gezien je niet selectief meerdere wetboeken kunt gaan combineren en er wordt ook niet naar een ander wetboek verwezen overigens.
Gezien (a) het feit dat je binnen Nederland werkt, en (b) de rechtskeuze die voortvloeit vanuit de proeftijdclausule, denk ik dat je aanname van toepasselijkheid Nederlands arbeidsrecht correct is.
Een van de bepaling van mijn contract zijn dat ik 26 vakantiedagen opbouw in een kalenderjaar. Dit betekent dus volgens Nederlandse wetgeving 20 wettelijke vakantiedagen en 6 bovenwettelijke vakantiedagen. Eveneens betekent dit dat ik 20 dagen heb die wettelijk gezien gedurende het kalenderjaar van opbouw geldig zijn + 6 maanden, dus die vervallen per 1 juli het volgende jaar. Verder blijven er dan nog 6 bovenwettelijke vakantiedagen over die geldig zijn voor een periode van 5 jaar.

Nu heeft de "HR afdeling" een HR systeem van een grote software partij van onze Oosterburen in gebruik voor het registreren van vakanties. In het jaar 2020 stond daar ook netjes de vakantiedagen van 2020, opgesplitst in wettelijke- en bovenwettelijke dagen. Voor het jaar 2021 erkende de tool mij geen vakantiedagen toe. Dit is ook bevestigd door iemand van HR en dat ik maandelijks een statusupdate zou ontvangen over deze dagen. Deze update heeft uiteraard nooit plaatsgevonden.

Zelf heb ik pro-actief al mijn wettelijke dagen van 2020 besteed afgelopen juni, om zo de wettelijke dagen die zouden komen te vervallen, ook netjes op te nemen. Hier heb ik overigens geen(!) communicatie over ontvangen vanuit de werkgever/HR. Dit was op eigen initiatief, op basis van mijn kennis van de Nederlandse wetgeving m.b.t. vakantiedagen. De eerdere genoemde HR tool heeft ook netjes hiervoor mijn dagen uit 2020 geconsumeerd zoals ik dat had verwacht.

Na het indienen van mijn ontslag met als einddatum de laatste dag van september, wat dus betekent dat ik een kleine 3 maanden voor mijn laatste werkdag mijn ontslag heb ingediend, is er een discussie ontstaan over mijn vakantiedagen. HR kwam mij vermelden dat ik meer dan 20 dagen vrij was geweest dit jaar en dat ik prorated vakantiedagen tekort zou komen en dat ik dus geld moest gaan betalen aan mijn werkgever voor te veel gegeven vakantiedagen.

Uiteraard was ik het hier niet mee eens, dus ik heb gevraagd naar uitleg. Hierop reageerden ze dat ik dit jaar pro-rated voor september (~26 * 0.75 = 19.5) geen recht had op de 21 dagen (20 + 1 bovenwettelijke dag) die ik in juni vrij was geweest en ik daardoor 1 dag te veel vrij ben geweest. Mijn reactie was dat dit niet kan, want de vrije periode in juni was op basis van de vakantiedagen van vorig jaar. De reactie hierop was weer dat binnen dit bedrijf 0 vakantiedagen mee mogen worden genomen naar het volgende kalenderjaar. Verder kwam er nog de melding dat iedere medewerker binnen de organisatie weet dat de dagen moeten worden besteed in het jaar van opbouwen en dat dit gewoon een feitelijke regel is van het bedrijf.

Na een lange discussie, waarbij ik stellig ben blijven verwijzen met linkjes naar Nederlandse wetgeving, hebben ze een externe partij gevraagd voor advies en schijnbaar gaven deze mij gelijk dat ik nog recht had op 5 dagen van vorig jaar en dus kwam HR aan mij vragen hoeveel vakantiedagen ik heb opgenomen voor 2021. Hierop was mijn antwoord 0 en toen was het even stil. Nu heb ik een mail ontvangen dat ik recht heb op 20.4 vakantiedagen. Uiteraard was ik weer verward, want zelf reken ik met 26 * 0.75 voor dit jaar + 5 van vorig jaar, dus ik verwacht ergens rond de 24.5 dagen uit te komen.

Na weer te reageren dat dit niet klopte, want ik miste de 5 dagen van vorig jaar in deze berekening, kwamen ze terug met 23.3 dagen. Dit is dus onder de streep berekend als prorated over het gehele aantal dagen. In plaats van 26 * 0.75 + 5 hebben ze nu (26 + 5) * 0.75 gedaan. De dagen die ik vorig jaar heb opgebouwd, zouden dus nu ook vervallen, omdat ik er prorated geen recht op heb, alsof ik ze dit jaar weer opnieuw moet opbouwen. 8)7
Ze lijken niet alleen een probleem met de verschillende landelijke versies van arbeidsrecht te hebben, maar vooral ook met rekenen 8)7
Kan iemand voor mij bevestigen wie er nu gelijk heeft? Volgens mijn weten is het nog altijd 26 * 0.75 + 5 en niet (26 + 5) * 0.75. Zij houden stellig vol "this is it", maar ik ga ze geen gelijk geven als ze geen gelijk hebben. Het scheelt overigens iets meer dan 1 dag, dus onder de streep kan ik die tijd ook zelf wel opsnoepen, maar het begint inmiddels vooral een principe kwestie te worden, omdat ik hier nu al zoveel tijd aan heb moeten besteden en ik eigenlijk gewoon vind dat ze hun Nederlandse HR kennis eens op peil moeten brengen.
Je hebt 5 dagen van 2020 meegenomen en voor 30-6-2021 opgemaakt. Die zijn dus gebruikt, niet vervallen.

Los daarvan heb je over 2021 recht op 75% van 20 = 15 wettelijke vakantiedagen. Die heb je binnen het jaar opgemaakt.

Op zie manier zijn je wettelijke vakantiedagen op en heb je nog 1.5 dag opgenomen die uit de bovenwettelijke dagen moeten komen.

Hier kan het per CAO of individuele AO iets afwijken (denk aan vakantiedagen-bij-geen-ziekmelding, maar er zijn ook bedrijven die extra dagen als loyaliteitsbonus toekennen als je in dienst blijft etc.). Als er geen speciale regeling voor bovenwettelijke dagen is, dan is de standaard dat deze dagen ook pro rato denstverband worden opgebouwd. Dus 75% van 6 dagen = 4.5 dag. Daarvan 1.5 gebruikt en 3 over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Je hebt gelijk, en ook al ontslag genomen. Wat @wm1234 zegt, pak die dag zelf ergens en ga door met je leven.

Er is geen eer te behalen in zo'n discussie met een HR miep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
. Het scheelt overigens iets meer dan 1 dag, dus onder de streep kan ik die tijd ook zelf wel opsnoepen, maar het begint inmiddels vooral een principe kwestie te worden,
Nou, opsnoepen zodat je nog een goed gevoel krijgt en lekker straks genieten van je nieuwe baan.

Dit principe is echt niks waard, want je helpt ook verder niemand ermee als je je gelijk krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelW.
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-08-2021
@wm1234 & @underrated, waarschijnlijk wordt het ook een witte vlag, want het gedoe is het niet meer waard inderdaad.

@t_captain, ik heb alle dagen meegenomen uit 2020 en daarvan 21 dagen opgemaakt in juni 2021. Hun oorspronkelijke berekening was dus dat ik -1.5 dagen had en de nieuwe is dat ik nog de hele opbouw van het jaar 2021 heb (tm september dan) en daarbij nog 5 bovenwettelijke dagen. In de oorspronkelijke berekening kwam dit neer op meer dan 1 maand aan vakantie over vs 1.5 dag terugbetalen. Dat was dan ook het moment dat het een legal discussie werd.
President schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Nou, opsnoepen zodat je nog een goed gevoel krijgt en lekker straks genieten van je nieuwe baan.

Dit principe is echt niks waard, want je helpt ook verder niemand ermee als je je gelijk krijgt....
Discutabel voor de 10 collega's waar dit dus ook voor speelt. Voor mijzelf ga ik er weinig mee bereiken, dat is waar.

[ Voor 35% gewijzigd door MichaelW. op 17-08-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
MichaelW. schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:08:
Discutabel voor de 10 collega's waar dit dus ook voor speelt.
Dan is de wetgeving mogelijk veranderd, het aantal uren dat ze werken, etc. Die ene dag is een druppel op de gloeiende plaat, het kost je meer aan tijd en energie dan het je oplevert. Zelfs als je je gelijk zou krijgen met nog meer energie en tijd erin geloof ik niet dat de genoegdoening van het principe het waard is... Maar goed, je moet vooral doen waar jij en fijn bij voelt. Gezien het een buitenlandse werkgever is neem ik aan dat je salaris het al genoeg gecompenseerde heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Je hebt gelijk en je berekening klopt. Dat ze het grote gat hebben hersteld is goed nieuws. Je zou die andere ook moeten krijgen, maar als je ze “tijd voor tijd” kunt opmaken: laat die som van 23 bevestigen en laat het daarbij voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij maakt het hele onderscheid in wettelijke en niet wettelijke het lastig en is hier niet van toepassing. Tevens om dagen te mogen laten vervallen en niet uitbetalen moet van beide zijden wat gebeuren. Bedenk ook dat vakantiedagen een opbouw systeem is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Frogmen schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:07:
Bedenk ook dat vakantiedagen een opbouw systeem is.
Dat is niet persé waar, het is ook mogelijk om direct aan het begin van het jaar al je vakantieuren/dagen te krijgen als 'tegoed', dus bijv. 26 dagen zijn direct vanaf 1 januari beschikbaar (je zou dus ook gelijk heel januari vrij kunnen nemen).

Bij vertrek wordt er wel naar rato verrekend (dus bij vertrek per 1 juli, wordt er in dit voorbeeld gerekend met 13 dagen).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]
[...]
Hoe staat bovenstaande in je contract opgenomen? Staat daar ook daadwerkelijk 20 wettelijke en 6 bovenwettelijke dagen? Of zijn die 6 bovenwettelijke anders genoemd?

Zelf ben ik werkzaam in de Infra hoek en vallen we onder de CAO Bouw & Infra.
Standaard heb ik 20 wettelijke dagen en 10 ADV dagen (en optioneel kan ik nog 13 dagen bijkopen).
Die 10 ADV dagen verlopen eind van het jaar als ik ze niet opneem. Dat zijn geen bovenwettelijke dagen die 5 jaar geldig blijven.

Mogelijk dat zoiets ook bij jou speelt?
Pagina: 1