Is er *enig* verschil (ook al is het maar een kleine) tussen een goedkope netwerkkaart (zeg National Semiconductor) en een wat duurdere (zeg Intel)? (Behalve de lettertjes op de chipset dan
)
de wat duurdere kaarten komen meestal met een diagnose/setup programma waarmee je allerlei instellingen kunt veranderen/tests uitvoeren.
specs : wil je niet weten
de NIC's van bijvoorbeeld 3COM schijnen maar ietsje sneller te zijn, niet dat je er wat van merkt hoor 
Ik heb zelf een noname met Realtek chippies erop, gewoon ff de juiste drivers van de chipfabrikant gebruken.
Een ander verschil is natuurlijk de support...
Ik heb zelf een noname met Realtek chippies erop, gewoon ff de juiste drivers van de chipfabrikant gebruken.
Een ander verschil is natuurlijk de support...
Goedkope netwerkkaartjes (sommige realtecs) hebben nog wel eens de neiging om je systeem instabiel te maken (dat was niet leuk op een lan met 5 realtecs; meer booten dan spelen
)
A merken geven vaak wat langer garantie... 3com zelfs levens lang geloof ik 
Realtek kaartjes maken iets meer gebruik van je cpu maar dat maakt toch nix uit met de snelle cpu's van tegenwoordig.
A merken leveren vaak extra software om je kaart te configureren etc en ondersteunen vaak extra dingen zoals via lan booten en wake on lan al ondersteunen veel b merken dat tegenwoordig ook wel.
A-merken zijn soms ietsjes sneller
Conclusie: Koop gewoon een realtec of als je een bedrijf bent waar netwerk verbinding erg belangrijk etc is een a merk. Voor thuis gebruik is b-merk prima.
Realtek kaartjes maken iets meer gebruik van je cpu maar dat maakt toch nix uit met de snelle cpu's van tegenwoordig.
A merken leveren vaak extra software om je kaart te configureren etc en ondersteunen vaak extra dingen zoals via lan booten en wake on lan al ondersteunen veel b merken dat tegenwoordig ook wel.
A-merken zijn soms ietsjes sneller
Conclusie: Koop gewoon een realtec of als je een bedrijf bent waar netwerk verbinding erg belangrijk etc is een a merk. Voor thuis gebruik is b-merk prima.
Dan doe je toch echt wat verkeerdOp zondag 19 augustus 2001 12:04 schreef Thomix het volgende:
Goedkope netwerkkaartjes (sommige realtecs) hebben nog wel eens de neiging om je systeem instabiel te maken (dat was niet leuk op een lan met 5 realtecs; meer booten dan spelen)
Bij mij werken die kaartjes altijd perfect.
Verwijderd
Volgens mij maakt het weinig uit.
No-name hebben meestal een minder uitgebreide service. Maar ja of je nou een 3com voor 129,- koopt of een no-name realtec van een gulden of 30,- weet ik wel wat ik thuis er in zou pluggen.
realtec heeft ook gewoon een diag programma hoor. even naar de realtec site gaan en drivers/diag en andere dingen zijn beschikbaar.
Enige wat ik me nog een beetje kan voorstellen is ondersteuning voor PXE en WOL maar ja wie gebruikt dat thuis nou eenmaal?
Al heeft bv de Intel Pro 100 S (
) wel weer een aantal extra management fucnties die op 'standaard' kaarten ontbreken. Maar of je die zal gebruiken, zelfs in het bedrijfsleven betwijfel ik..
No-name hebben meestal een minder uitgebreide service. Maar ja of je nou een 3com voor 129,- koopt of een no-name realtec van een gulden of 30,- weet ik wel wat ik thuis er in zou pluggen.
realtec heeft ook gewoon een diag programma hoor. even naar de realtec site gaan en drivers/diag en andere dingen zijn beschikbaar.
Enige wat ik me nog een beetje kan voorstellen is ondersteuning voor PXE en WOL maar ja wie gebruikt dat thuis nou eenmaal?
Al heeft bv de Intel Pro 100 S (
Wat ik altijd begrepen hebt, zorgen merkkaarten dat de cpu minder belast hoeft te worden(meer intelligentie?) en dat non-merk kaarten meer cpu belasting vragen( - nu is dit tegenwoordig geen probleem meer.)
(snelheids verschillen bij bijv. p1 systemen zal je dit wel meer merken denk ik merk of geen merk kaart)
Ik gebruik ook overigens de wel bekende realtek kaarten zonder problemen!
Een bekend uitzendburo die problemen had met z'n novellserver(data corrupt over de lijn) heb ik maar geadviseerd om geen realtekkaarten in z'n server te laten zitten! ;-)
(snelheids verschillen bij bijv. p1 systemen zal je dit wel meer merken denk ik merk of geen merk kaart)
Ik gebruik ook overigens de wel bekende realtek kaarten zonder problemen!
Een bekend uitzendburo die problemen had met z'n novellserver(data corrupt over de lijn) heb ik maar geadviseerd om geen realtekkaarten in z'n server te laten zitten! ;-)
Verwijderd
Voor thuisgebruik maakt het niet zoveel uit, maar bij wat grotere bedrijven zou ik toch Intel/3COM plaatsen.
Eigenlijk telt voor alle netwerkhardware, thuis is een B-merk geen probleem, maar voor bedrijven kan je beter een A-merk gebruiken.
Verschil is dat je met 3COM er vanuit kan gaan dat er geen problemen zijn. Bij Realtek moet je maar afwachten.
Eigenlijk telt voor alle netwerkhardware, thuis is een B-merk geen probleem, maar voor bedrijven kan je beter een A-merk gebruiken.
Verschil is dat je met 3COM er vanuit kan gaan dat er geen problemen zijn. Bij Realtek moet je maar afwachten.
3Com is inderdaad veel te duur, maar die interesseert mij niet zoveel. De keus is eigenlijk tussen een Target kaart met een National Semiconductor chipset van 29,- of een Intel chipset van 80,-
Ik heb nu al zo'n National Semiconductor (werkt perfect, booten van Windoos gaat alleen een beetje langzaam als ik em aan heb staan), maar die gaat naar de bak van me broertje verhuizen.
En als het kan wil ik alleen nog maar merkspul in m'n bak, gewoon voor het idee...
Ik heb nu al zo'n National Semiconductor (werkt perfect, booten van Windoos gaat alleen een beetje langzaam als ik em aan heb staan), maar die gaat naar de bak van me broertje verhuizen.
En als het kan wil ik alleen nog maar merkspul in m'n bak, gewoon voor het idee...
Daar gaan we weer...
Bij een test met een 3com 3c905c, paar realteks, een intel 10/100 en een Netgear fa311 (geloof ik) bleek dat op volle snelheid ALLE kaarten volle cpu belasting hadden, op 2 na: één Realtek deed moeilijk en was traag en had dus geen cpu-belasting, en de intel, die bijna de snelste was, maar toch niet 100% cpu belasting.
Wat bleek: Die realtek chippies (rtl8139) worden door verschillende fabrikanten gebruikt om netwerkkaartjes van te maken. De ene keer gaat dat best goed, de andere keer is het een zutkaart.
Aan jou het risico. Ik heb onlangs 2ehands een paar intel 10/100 kaartjes gekocht voor 50 piek per stuk en ben er blij mee.
In Linux leveren die realtek dingen ook soms best problemen op (ik heb het dan over de rtl8139, niet over de 8029 en 8129)
Veel netwerkkaarten die je in de winkel koopt, zijn dus gebaseerd op die realtek 8139 chipset. Meestal gaad het wel goed hoor, zo negatief bedoel ik het ook weer niet.
Succes!
Bij een test met een 3com 3c905c, paar realteks, een intel 10/100 en een Netgear fa311 (geloof ik) bleek dat op volle snelheid ALLE kaarten volle cpu belasting hadden, op 2 na: één Realtek deed moeilijk en was traag en had dus geen cpu-belasting, en de intel, die bijna de snelste was, maar toch niet 100% cpu belasting.
Wat bleek: Die realtek chippies (rtl8139) worden door verschillende fabrikanten gebruikt om netwerkkaartjes van te maken. De ene keer gaat dat best goed, de andere keer is het een zutkaart.
Aan jou het risico. Ik heb onlangs 2ehands een paar intel 10/100 kaartjes gekocht voor 50 piek per stuk en ben er blij mee.
In Linux leveren die realtek dingen ook soms best problemen op (ik heb het dan over de rtl8139, niet over de 8029 en 8129)
Veel netwerkkaarten die je in de winkel koopt, zijn dus gebaseerd op die realtek 8139 chipset. Meestal gaad het wel goed hoor, zo negatief bedoel ik het ook weer niet.
Succes!
ach...in een volgend leven lach je er om!
En het verschil tussen een Target kaart met Intel chipset of een echte Intel kaart?
Ik ga een reepje geheugen kopen bij Ledos PC-Factory, daar tellen de verzendkosten van de kaart (Intel chipset) dus niet mee (80 piek) of ik kan een echte Intel kaart kopen bij hardwarezone.nl voor 94 piek incl. verzendkosten.
Ik ga een reepje geheugen kopen bij Ledos PC-Factory, daar tellen de verzendkosten van de kaart (Intel chipset) dus niet mee (80 piek) of ik kan een echte Intel kaart kopen bij hardwarezone.nl voor 94 piek incl. verzendkosten.
Verwijderd
Ik zou dan voor die Intel kaart gaan. het verschil in prijs is niet al te groot en met Target heb ik nou niet echt positieve ervaringen (net als met Trust)Op zondag 19 augustus 2001 14:29 schreef Spaceknarf het volgende:
En het verschil tussen een Target kaart met Intel chipset of een echte Intel kaart?
Verwijderd
Ik heb hier een 3com kaartje (Ethernet II) op ISA, heeft een mooie WOL connector maar doet heel lastig onder andere besturingssystemen dan windhoos en FreeBSD 
Drivers van 3com zuigen naar mijn mening.
Ik heb ook twee Realtec PCI kaartjes die vinnik wat beter draaien... Zitten *veel* drivers bij
Intel Pro zijn peperduur maar die werken gewoon beter. Stabieler en idd minder processorbelasting, al heb ik dat nooit gecontroleerd. In ieder geval tref ik in professionele servers (downloadservers van XS4ALL b.v.) Intels aan.
Drivers van 3com zuigen naar mijn mening.
Ik heb ook twee Realtec PCI kaartjes die vinnik wat beter draaien... Zitten *veel* drivers bij
Intel Pro zijn peperduur maar die werken gewoon beter. Stabieler en idd minder processorbelasting, al heb ik dat nooit gecontroleerd. In ieder geval tref ik in professionele servers (downloadservers van XS4ALL b.v.) Intels aan.
ik heb een 3Com OfficeConnect Dualspeed HUB
daar zitten van die mooie snelheidslampjes op
1x 2x 3x 6x 12x 25x 50x en 80x
ik had eerst in 2 pc's realtec kaartjes zitten
toen ging maximaal het 50x lampje branden met bestandsoverdracht,
nu heb ik in beide PC's intel PRO100+ NIC's zitten, en nu gaat het 80x lampje branden met bestandsoverdracht
ik merk dus wel degelijk verschil
nu heb ik in beide PC's intel PRO100+ NIC's zitten, en nu gaat het 80x lampje branden met bestandsoverdracht
minder CPU usage
bij de duurdere kaarten ( 3com enzo )
bij de duurdere kaarten ( 3com enzo )
De meeste hardwareshops op de hoek hebben realtek 100Mb kaartjes vanaf 29,-. Waarom kijk je niet effe verder dan die 80,- of 94,-En het verschil tussen een Target kaart met Intel chipset of een echte Intel kaart?
Verwijderd
Nee, je ziet het verschil, maar merk je het ook echt??Op zondag 19 augustus 2001 16:33 schreef RRX het volgende:
ik heb een 3Com OfficeConnect Dualspeed HUB
nu heb ik in beide PC's intel PRO100+ NIC's zitten, en nu gaat het 80x lampje branden met bestandsoverdrachtik merk dus wel degelijk verschil
Ik heb 4 systemen met realtek kaartjes, maar zou het netwerk nu opeens sneller zijn als ik Intel gebruik???
Voor bedrijven betwist ik dit niet, maar dan hebben we het ook over veel meer traffic.
Verwijderd
om maar even een realtek-probleem als voorbeeld te geven:
het is ook wel leuk als je NT4 gaat installen met een Realtek 8139 die er hevig van overtuigd is dat hij een 8129 is. Dat gaat echt heel vreemd.
Jij weet dat je een 8139 hebt, maar windows accepteert dat niet en zegt dat je een 8129 hebt.
Dat had ik dus.
Kaart flashen en het was gefixed, maar toch, vaag is het wel...
het is ook wel leuk als je NT4 gaat installen met een Realtek 8139 die er hevig van overtuigd is dat hij een 8129 is. Dat gaat echt heel vreemd.
Jij weet dat je een 8139 hebt, maar windows accepteert dat niet en zegt dat je een 8129 hebt.
Dat had ik dus.
Kaart flashen en het was gefixed, maar toch, vaag is het wel...
Pagina: 1