Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofox
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-11-2021
Hallo iedereen,

Nieuwsgierig naar jullie reacties wil ik jullie de volgende situatie voorleggen;

Ik heb sinds enkele maanden de overstap gemaakt van patiëntenzorg (hbo-v opgeleid) naar een management functie. Nu ben ik mij aan het oriënteren op een opleiding in deze richting en twijfel ik over wat verstandig is. Enerzijds heb ik al een bachelor titel en zou ik de lat wel hoger willen leggen door een master opleiding te gaan volgen, anderzijds realiseer ik mij dat ik mij in een volledig ander werkveld begeef. Dus wellicht is dan (eerst) een bachelor in management verstandiger?!

Zijn er mensen met ervaring of adviezen over wat te doen?

Enige context: Ik ben 37, werk 4x9uur. Heb een gezin met 2 kleine kinderen.

Bij voorbaat dank voor jullie ervaringen en adviezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
welke interne opleidingen/trainingen worden er vanuit de werkgever geboden om jouw managementfunctie verder vorm te kunnen geven?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofox
@koentjuh1987 Er zijn geen trainingen of scholingen (voor management) die intern worden gefaciliteerd. De werkgever heeft de uitnodiging bij mij neergelegd met een ontwikkel/opleidingsvoorstel te komen. De ervaring leert dat er veel mogelijk is met een juiste onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
klopt. wat dat betreft kun je veel kanten op. Maar is ook beetje de vraag welke vorm van leidinggeven voor jou prettig werkt. Coachend leiderschap is bijv een training waar je mee om kunt gaan. Maar denk bij lange na alle management vraagstukken..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Persoonlijk denk ik dat je voor een master zou moeten gaan, mits hiervoor een pre-master vereist is.
De pre-master is gewoon een jaar lang bachelor vakken volgen (uit jaar 1, 2 en 3), wat met jouw leeftijd en ervaring een prima basis is aan managementechnieken om hierna een master te starten.

Eerst nog een bachelor of aan AD doen om die basis te krijgen, lijkt me onnodig.

Ik weet niet of het overal zo is, maar mijn pre-master voelde echt als een stoomcursus van mijn hbo. Vond het echt zonde. Enige nuttige en nieuwe was de zware calculus en statistiek.

[ Voor 21% gewijzigd door Phyrozi op 17-08-2021 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:32
Ik begrijp niet helemaal wat de noodzaak voor een master zou zijn in deze situatie. Je hebt de nieuwe functie op basis van wat je kan, niet op basis van je potentie.

Als het gaat om extra en/of het verbeteren van je managementskills, zijn er genoeg cursussen te volgen. Een master staat misschien leuk op je cv, maar zeker met jouw leeftijd gaat het om successen die je behaalt tijdens je werk. Voor veel organisaties is het hoogst behaalde niveau niets meer dan een indicatie of een startkwalificatie. Als echter bij jouw werkgever concrete eisen gesteld worden om alleen verder te kunnen groeien als je een papiertje hebt, dan is het voor jou een makkelijke keus om het te gaan doen uiteraard. Alhoewel ik me wel sterk afvraag waarom dat soort organisaties zoveel waarde hechten aan een papier als je geen starter meer bent en i.p.v. of je diploma afgerekend kan worden op je sucessen en resultaten (zoals het hoort).

[ Voor 5% gewijzigd door Orangelights23 op 17-08-2021 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 19:33
Kan zo 1,2,3 niet meer vinden welk topic van laatst, maar daar zei iemand volgens mij met valide argumenten dat een opleiding mits uitzondering (e.g. functie niet kunnen krijgen) gedurende een carrière nauwelijks toegevoegde waarde heeft.

Er werd zelfs hardop afgevraagd of het niet puur een status dingetje was bij veel mensen.

Ik sluit mij dus aan bij @Orangelights23 tenzij uitzonderlijke reden, laat de werkgever aanvullende cursussen betalen als je dit nodig acht voor je functie. Kosten/baten dus meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Orangelights23 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:23:
Ik begrijp niet helemaal wat de noodzaak voor een master zou zijn in deze situatie. Je hebt de nieuwe functie op basis van wat je kan, niet op basis van je potentieel.
Ik haal dat niet uit het openingsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Frame164 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Ik haal dat niet uit het openingsbericht.
Aanname natuurlijk. Iedereen wordt aangenomen op wat hij/zij kan, of misschien binnen een jaar of twee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Furion2000 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:01:
Kan zo 1,2,3 niet meer vinden welk topic van laatst, maar daar zei iemand volgens mij met valide argumenten dat een opleiding mits uitzondering (e.g. functie niet kunnen krijgen) gedurende een carrière nauwelijks toegevoegde waarde heeft.

Er werd zelfs hardop afgevraagd of het niet puur een status dingetje was bij veel mensen.

Ik sluit mij dus aan bij @Orangelights23 tenzij uitzonderlijke reden, laat de werkgever aanvullende cursussen betalen als je dit nodig acht voor je functie. Kosten/baten dus meer.
Ik ben het absoluut niet met die stelling eens. De bedrijven bepalen vaak wat de eisen zijn en die eisen worden alsmaar hoger. Als je baan op de tocht staat of als je zelf wat anders wil doen moet je echt een enorme lading succesvolle projecten kunnen opdreunen om de winnende kandidaat te worden zonder diploma tov een waslijst aan mensen met. TS is nog maar 37 en moet dus nog minimaal 30 jaar werken, in 30 jaar zal de baan van de TS zeker veranderen. Diploma is dus zeker relevant. Voor de komende functie, maar ook voor alle carrièrestappen daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien zijn er nog al wat (Master-)opleidingen voor Health Care Management, ook in deeltijd of als 'Executive MBA'. Dat lijkt mij een logische keuze voor jou. Houd er wel rekening mee dat iedere serieuze opleiding een serieuze investering in tijd vergt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• photofox
@Frieda dit is ook mijn gevoel en idee. Puur voor mijn huidige functie heb ik inderdaad geen master nodig. Dit kan prima met een masterclass of cursus (en de nodige persoonlijke eigenschappen die ik in een assessment heb aangetoond). Maar aangezien ik nog min 30 jaar mag werken en ik mij realiseer dat management functies meestal niet de meeste zekerheid bieden neig ik erg naar een volwaardige opleiding. Niemand hier die zelf eerst een bachelor en toen een master in management gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
photofox schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:43:
@Frieda dit is ook mijn gevoel en idee. Puur voor mijn huidige functie heb ik inderdaad geen master nodig. Dit kan prima met een masterclass of cursus (en de nodige persoonlijke eigenschappen die ik in een assessment heb aangetoond). Maar aangezien ik nog min 30 jaar mag werken en ik mij realiseer dat management functies meestal niet de meeste zekerheid bieden neig ik erg naar een volwaardige opleiding. Niemand hier die zelf eerst een bachelor en toen een master in management gedaan heeft?
Helaas ik niet, ben nu pas met mijn bachelor bezig en ik ben al wat ouder dan jij ;)
Ik denk dat je er verstandig in zit. Misschien een idee om wat open dagen van universiteiten en hogescholen voor deeltijdopleidingen af te gaan? Vaak zijn daar ook studenten aanwezig aan wie je dingen kunt vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 19:33
Frieda schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Ik ben het absoluut niet met die stelling eens. De bedrijven bepalen vaak wat de eisen zijn en die eisen worden alsmaar hoger. Als je baan op de tocht staat of als je zelf wat anders wil doen moet je echt een enorme lading succesvolle projecten kunnen opdreunen om de winnende kandidaat te worden zonder diploma tov een waslijst aan mensen met. TS is nog maar 37 en moet dus nog minimaal 30 jaar werken, in 30 jaar zal de baan van de TS zeker veranderen. Diploma is dus zeker relevant. Voor de komende functie, maar ook voor alle carrièrestappen daarna.
Als je het voor jezelf kan relativeren is het toch goed, zelfs al doe je het voor status dan is daar niks mis mee. Ook is het proactieve natuurlijk goed.

Enige wat ik wilde duidelijk maken is dat er ook nog een hele goede deur 3 is met hele doelgerichte opties, die minder tijd en commitment kosten en je op korte termijn meer gaan opleveren. De korte termijn die nog te overzien valt (dit in combinatie met puntje 3 hieronder).

Kan het alleen niet laten om even je argumenten ter discussie te stellen :+
- Worden de eisen in jouw vakgebied alsmaar hoger? Ik hoor of merk er weinig van namelijk. Ik zou hier de cijfers wel van willen zien, want veel zeggen dit argument, maar dat betekent niet dat het zo is.
- Moet je een lading succesvolle projecten kunnen opdreunen om winnende kandidaat te worden in management? Val je niet op door de kwaliteit en een goed verhaal in plaats van het volume?
- In 30 jaar tijd veranderd je functie/carriere zeer zeker. Is het dan niet tegenstrijdig dat je WEL de noodzaak van een diploma voorziet EN er van uit gaat dat dit nog relevant is? Zit je over 10 jaar als kapitein op een schip met je zorg HBO en management Master?

Vergeet deur 3 dus niet in je overweging en stel je eigen argumenten goed ter discussie. Er zijn hele goede management cursussen die je direct zullen helpen in het stukje carrière wat NU aan de orde is. Veel praktischer en toegespitst op jou persoonlijke groei. Daarbovenop komt dat dit veel beter mee kan groeien met deze persoonlijke groei en de onvoorspelbare toekomst die je terecht aankaartte.

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 17-08-2021 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Ondanks mijn eerdere kritische noot, heb ik een hbo studie en daarna tijdens mijn werk een wo management master gedaan via de open universiteit. Reden was dat ik niet altijd aangenomen werd, ondanks ik de assessments goed maakte (zat vaak rond het 95e percentiel) maar geen wo papiertje had. Vond het voornamelijk open deuren, veel gepush op cijfers en het berekenen van processen om kostenbesparingen toe te voegen. Als je echte managementskills wilt opdoen, doe je die wat mij betreft op tijdens het werk. Ligt natuurlijk wel aan je werk en de kansen die het biedt, maar ik ken inmiddels genoeg hoge managers en bestuurders die daar met een hbo diploma zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:19
Een bachelor + master op parttime tempo duurt 7-8 jaar (bij de OU bijvoorbeeld). Ik weet niet hoeveel discipline je hebt maar ik zou een managementbaan + 20 uur studie + gezin met kleine kinderen niet heel lang vol houden.

Als je een master titel hebt die je carriere op weg helpt dan zal echt niemand het boeien of je bachelor wel of niet in de zelfde richting is geweest. Helemaal niet als je al een goede dosis praktijk ervaring hebt in management.
Wat wel meespeelt is dat je bij sommige masters er niet in komt zonder relevante bachelor, ook niet via een pre-master. Bij management masters is dit echter een stuk minder het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofox
Dank voor jullie reacties. Ik heb me ingeschreven voor een info avond van het TIAS. Ondanks dat, neig ik momenteel meer naar een losse scholing/cursus/masterclass. Corporate storytelling bijvoorbeeld…
Ik overweeg nog even verder…😉
Pagina: 1