Fans koppelen voor GPU koeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Howdy tweakers,

ik ben opzoek naar iets dergelijks:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.23c74c4dS9YFUj

Hebben jullie enig idee of dit ook in nederlandse webshops te vinden is?

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Precies, alleen is grandado zover ik weet precies hetzelfde als aliexpress, wish, etc.

Highflow net geantwoord, zij zeggen dat er geen Europese leveranciers zijn die dit hebben, dus het wordt alibombali

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Je zou nog even kunnen rondvragen of er op het forum een metaalbewerker rondloopt die het voor je voor een schappelijk bedrag kan fabriceren; of als het niet per se metaal hoeft te zijn, is het wellicht 3d printbaar?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
mascarpwn schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

Precies, alleen is grandado zover ik weet precies hetzelfde als aliexpress, wish, etc.

Highflow net geantwoord, zij zeggen dat er geen Europese leveranciers zijn die dit hebben, dus het wordt alibombali

:(
Even los van dat je het "nodig" hebt, waarom niet bij Ali? Bijna al mijn cooling setup komt bij Ali vandaan, de kwaliteit is vaak beter dan wat je regulier hier kan krijgen. Daar komt nog bij dat het veelal goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Casejunky schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:46:
[...]

Even los van dat je het "nodig" hebt, waarom niet bij Ali? Bijna al mijn cooling setup komt bij Ali vandaan, de kwaliteit is vaak beter dan wat je regulier hier kan krijgen. Daar komt nog bij dat het veelal goedkoper is.
"nodig"?

Ali is inderdaad lekker goedkoop, maar als ik een Nederlandse webshop kan supporten, doe ik dat liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr2ObC8j7Bn5v8yuga0qW9awKKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffv6qVdUhP49sOfwI6Fm5Fnm.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets misschien? Is misschien Amazon, en geen Nederlandse webshop (ik verwacht ook niet dat veel Nederlandse webshops van dit soort “exotische” mods verkopen), maar ongeveer hetzelfde.

Mag ik vragen waarom je zoiets als dit zoekt? Hoge gpu temps?

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
JSande schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:36:
[Afbeelding]

Zoiets misschien? Is misschien Amazon, en geen Nederlandse webshop (ik verwacht ook niet dat veel Nederlandse webshops van dit soort “exotische” mods verkopen), maar ongeveer hetzelfde.

Mag ik vragen waarom je zoiets als dit zoekt? Hoge gpu temps?
Ben uiteindelijk voor de aliexpress oplossing gegaan.

De reden is dat de 3080 tegen de 80°c wordt en de fans op maximale toeren gaan draaien. Deze oplossing heeft er nu voor gezorgd dat hij onder load niet warmer dan 76°C wordt en ik mijn GPU fans op 40% kan laten draaien, dit met 2 pauper NZXT fans.

Morgen komen 2 Silent Wings 3 binnen en verwacht ik lagere temps en minder geluid.

Al om al een hele succesvolle en goedkope oplossing.

• Casejunky
Je realiseert je wel dat de standaard koeling voor zo'n kaart effectief genoeg is om deze te koelen in stressed out moments, mocht dit niet het geval zijn dan is er meer mis dan enkel de fans die je aangesloten hebt.

Vaak is het omdat de airflow rondom de kaart niet optimaal is, dus zou eerder kijken of je niet ergens anders een probleem hebt zitten.

En even terug op het "nodig", in principe zou dit niet nodig zijn nee.

• mascarpwn
Casejunky schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:42:
Je realiseert je wel dat de standaard koeling voor zo'n kaart effectief genoeg is om deze te koelen in stressed out moments, mocht dit niet het geval zijn dan is er meer mis dan enkel de fans die je aangesloten hebt.

Vaak is het omdat de airflow rondom de kaart niet optimaal is, dus zou eerder kijken of je niet ergens anders een probleem hebt zitten.

En even terug op het "nodig", in principe zou dit niet nodig zijn nee.
Misschien snap je niet zo goed hoe koeling werkt of ben je niet bewust van het feit dat geluidsproductie een bekend fenomeen is bij deze kaarten omdat o.a. de VRMS vrij warm worden.

Nee, deze oplossing is niet 'nodig'; de temperaturen blijven onder de 83°C (pas vanaf dan gaat de kaart enigszins throttlen). Deze oplossing is wel erg fijn omdat ik ervoor kan zorgen dat de fans van de videokaart, die zoals bekend is erg luid zijn, onder een bepaalde toerental kunnen blijven.

Zonder extra fans: GPU fans op 80% met ~79-80°C under load - dit zijn nominale waarden en zorgen ervoor dat de kaart vrij luid is.

Met extra fans: GPU fans op 40% met ~74-76°C under load - dit zorgt ervoor dat de kaart nauwelijks meer hoorbaar is.

Wellicht snap je het nu.

Hier is een video waarin je kunt horen hoe luid de kaart al op 70% is.

YouTube: EVGA 3080 XC3 Ultra fan sound at 70/80/90/100 percent

[ Voor 7% gewijzigd door mascarpwn op 19-08-2021 09:05 ]

• Casejunky
mascarpwn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:55:
[...]

Misschien snap je niet zo goed hoe koeling werkt of ben je niet bewust van het feit dat geluidsproductie een bekend fenomeen is bij deze kaarten omdat o.a. de VRMS vrij warm worden.

Nee, deze oplossing is niet 'nodig'; de temperaturen blijven onder de 83°C (pas vanaf dan gaat de kaart enigszins throttlen). Deze oplossing is wel erg fijn omdat ik ervoor kan zorgen dat de fans van de videokaart, die zoals bekend is erg luid zijn, onder een bepaalde toerental kunnen blijven.

Zonder extra fans: GPU fans op 80% met ~79-80°C under load - dit zijn nominale waarden en zorgen ervoor dat de kaart vrij luid is.

Met extra fans: GPU fans op 40% met ~74-76°C under load - dit zorgt ervoor dat de kaart nauwelijks meer hoorbaar is.

Wellicht snap je het nu.
Snap prima hoe koeling werkt, maar men vergeet regelmatig dat de kaarten meest ideaal benut worden wanneer er genoeg airflow rondom is. Daarom zeg ik ook(en terecht trouwens) kijk daar eerst eens naar.

Het hele idee en het fenomeen van jankende fans en de herrie die er mee gepaard gaat is mij om het even, dat is een ding dat had je op voorhand kunnen voorspellen of uitzoeken dus dat is dan een consequentie die je aan gaat bij de koop dus een compleet invalide argument.

Al helemaal dat je aangeeft dat de kaart dus bekend staat om de dingen die je aanhaalt, is dan misschien niet de kaart geweest die je moest hebben.

Let wel even, dit soort kaarten zijn ook gewoon niet bedoeld in alles anders dan big towers met genoeg afvoer van warme lucht. En dit wil men nog wel eens vergeten.

Aanhalen dat iemand iets niet snapt wil niet zeggen dat jij gelijk hebt he

• mascarpwn
Casejunky schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Snap prima hoe koeling werkt, maar men vergeet regelmatig dat de kaarten meest ideaal benut worden wanneer er genoeg airflow rondom is. Daarom zeg ik ook(en terecht trouwens) kijk daar eerst eens naar.

Het hele idee en het fenomeen van jankende fans en de herrie die er mee gepaard gaat is mij om het even, dat is een ding dat had je op voorhand kunnen voorspellen of uitzoeken dus dat is dan een consequentie die je aan gaat bij de koop dus een compleet invalide argument.

Al helemaal dat je aangeeft dat de kaart dus bekend staat om de dingen die je aanhaalt, is dan misschien niet de kaart geweest die je moest hebben.

Let wel even, dit soort kaarten zijn ook gewoon niet bedoeld in alles anders dan big towers met genoeg afvoer van warme lucht. En dit wil men nog wel eens vergeten.

Aanhalen dat iemand iets niet snapt wil niet zeggen dat jij gelijk hebt he
Wat lul jij nou uit je nek, kerel. Je argumenten zijn absurd;

"Je had het kunnen weten"
"Kaarten zijn bedoeld voor big towers"

Het is heel eenvoudig, ik vind de geluidsproductie te hoog en heb een aanpassing gemaakt dat niet alleen de geproduceerde db positief beïnvloedt, maar ook de maximale temperatuur.

Bovendien wordt er verondersteld dat de case niet voldoende airflow heeft; dit is niet het geval.

Waarom doe je niet een beetje onderzoek, voor je poogt te reageren op een topic waar je klaarblijkelijk niks over weet. YouTube staat letterlijk vol video's van owners die niet alleen een vergelijkbare oplossing voor deze kaarten vinden, maar ook undervolten en zelfs zover gaan de kaart te strippen om de thermal pads te vervangen. Ik heb geen probleem met hoge temps, ik heb een probleem met geluidsproductie en daar gaat een (nog) grotere case niks aan veranderen.

Het zijn firmware instellingen die luiden dat als de chips een temperatuur van X °C bereiken, de fans direct op 70% moeten draaien, wat voor mij VEEL te luid is.

Niet zo op je pik getrapt zijn als iemand je neus op de feiten drukt. Zeg: "Oh, nu snap ik het, dank je wel" en ga verder met je leven of houd gewoon je muil.

• Casejunky
mascarpwn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

Wat lul jij nou uit je nek, kerel. Je argumenten zijn absurd;

"Je had het kunnen weten"
"Kaarten zijn bedoeld voor big towers"

Het is heel eenvoudig, ik vind de geluidsproductie te hoog en heb een aanpassing gemaakt dat niet alleen de geproduceerde db positief beïnvloedt, maar ook de maximale temperatuur.

Bovendien wordt er verondersteld dat de case niet voldoende airflow heeft; dit is niet het geval.

Waarom doe je niet een beetje onderzoek, voor je poogt te reageren op een topic waar je klaarblijkelijk niks over weet. YouTube staat letterlijk vol video's van owners die niet alleen een vergelijkbare oplossing voor deze kaarten vinden, maar ook undervolten en zelfs zover gaan de kaart te strippen om de thermal pads te vervangen. Ik heb geen probleem met hoge temps, ik heb een probleem met geluidsproductie en daar gaat een (nog) grotere case niks aan veranderen.

Het zijn firmware instellingen die luiden dat als de chips een temperatuur van X °C bereiken, de fans direct op 70% moeten draaien, wat voor mij VEEL te luid is.

Niet zo op je pik getrapt zijn als iemand je neus op de feiten drukt. Zeg: "Oh, nu snap ik het, dank je wel" en ga verder met je leven of houd gewoon je muil.
Over op je pik getrapt zijn gesproken, je hebt er een aardig handje van om niks aan te willen nemen van iemand die al meer dan 20+ jaar zelfbouw computers maakt en nog nooit problemen heeft ondervonden met koeling. Ook niet met de nieuwere generatie kaarten.

Onderzoek doen of filmpjes zoeken waarin jouw statements worden bevestigd zijn twee losse dingen.

Ik blijf overigens gewoon netjes dus niet zo boos doen he, mensen zoals jij zijn overigens de rede dat de community gewoon naar de zak gaat/is.

• mascarpwn
Casejunky schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Over op je pik getrapt zijn gesproken, je hebt er een aardig handje van om niks aan te willen nemen van iemand die al meer dan 20+ jaar zelfbouw computers maakt en nog nooit problemen heeft ondervonden met koeling. Ook niet met de nieuwere generatie kaarten.

Onderzoek doen of filmpjes zoeken waarin jouw statements worden bevestigd zijn twee losse dingen.

Ik blijf overigens gewoon netjes dus niet zo boos doen he, mensen zoals jij zijn overigens de rede dat de community gewoon naar de zak gaat/is.
Je kunt ook gewoon niet lezen hè?

Ik heb geen problemen met koeling; de kaart blijft VER onder TJmax en als jij na "20 jaar ervaring" nog steeds zulke absurd irrelevante argumenten durft te presenteren, vrees ik dat je je tijd beter had kunnen investeren. Vooral als je ze probeert te onderbouwen met belachelijke, subjectieve en anekdotische voorbeelden; dat de geluidsproductie jou niet stoort, wil niet zeggen dat dit voor anderen geldt.

Nogmaals, doe eens wat onderzoek eer je reageert want die "20 jaar ervaring" hebben kennelijk niet veel geholpen.

[ Voor 15% gewijzigd door mascarpwn op 19-08-2021 10:15 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
goede morgen....lekker geslapen? of zijn er mensen met het verkeerde been uit het verkeerde bed gestapt?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Casejunky
jack zomer schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:33:
goede morgen....lekker geslapen? of zijn er mensen met het verkeerde been uit het verkeerde bed gestapt?
Ik niet, Ts schijnbaar wel

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Of je pakt gewoon een los pci-slot plaatje en je lijmt er met een lijmpistool (van action of lidl) je favoriete fan's aan vast en schroeft dan het geheel in je kast..

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
Klunssmurf schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:10:
Of je pakt gewoon een los pci-slot plaatje en je lijmt er met een lijmpistool (van action of lidl) je favoriete fan's aan vast en schroeft dan het geheel in je kast..
Ik ben voor de Aliexpress oplossing gegaan; werkt geweldig! Ik krijg tegen 13.00 2 silent wings 3 binnen waarna de geluidsproductie nog lager zal zijn.

• mascarpwn
jack zomer schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:33:
Moet je je voorstellen dat je op een forum vraagt of een Nederlandse webshop fan-koppelingen verkoopt en iemand direct reageert met: "jE HeBt heT NiEt NoDIg mAn, je AirFlow iS slEcHt, RtX 30 seRiE is AalLeEn VoOr BIG tOweRs, wAnT iK hEb 20 JAaR erVaRiNg Man" en verder niet eens de moeite doet om reacties fatsoenlijk te lezen.

Een tikkeltje triest, toch?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:34
Heb je misschien een foto van hoe het eruit ziet? Vind dit wel een interessante oplossing om met weinig herrie toch goed te koelen!

Zitten de fans echt tegen de heat sink of zit er ruimte tussen?

Jammer dat in deze tijd de keuze voor een GPU praktisch niet vrij is door de schaarste. Er zijn een aantal merken/versies waarbij dit niet nodig is, alleen zijn die bijna niet te krijgen of je moet echt teveel toeleggen. Dan is dit wel een mooie oplossing!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
Koldur schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:32:
Heb je misschien een foto van hoe het eruit ziet? Vind dit wel een interessante oplossing om met weinig herrie toch goed te koelen!

Zitten de fans echt tegen de heat sink of zit er ruimte tussen?

Jammer dat in deze tijd de keuze voor een GPU praktisch niet vrij is door de schaarste. Er zijn een aantal merken/versies waarbij dit niet nodig is, alleen zijn die bijna niet te krijgen of je moet echt teveel toeleggen. Dan is dit wel een mooie oplossing!
Zodra de fans binnen zijn maak ik een fototje voor je. De twee 120mm fans zitten precies onder de GPU met ongeveer 1cm ruimte. Ze staan standaard uit. Als de GPU 40 graden Celsius bereikt, beginnen ze op 25% te draaien, waarna ze geleidelijk harder gaan. De curve pas ik opnieuw aan met de nieuwe, stillere fans.

[ Voor 5% gewijzigd door mascarpwn op 19-08-2021 11:37 ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:34
mascarpwn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Zodra de fans binnen zijn maak ik een fototje voor je. De twee 120mm fans zitten precies onder de GPU met ongeveer 1cm ruimte. Ze staan standaard uit. Als de GPU 40 graden Celsius bereikt, beginnen ze op 25% te draaien, waarna ze geleidelijk harder gaan. De curve pas ik opnieuw aan met de nieuwe, stillere fans.
Heb je de fans op het moederbord, een fan controller of op de GPU zelf aangesloten?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
Koldur schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Heb je de fans op het moederbord, een fan controller of op de GPU zelf aangesloten?
De fans zijn op de NZXT fan controller aangesloten. Moederbord zou ook kunnen, maar dan zou ik de Aorus pauper software moeten installeren en dat doe ik liever niet.

Ik heb de kaart nu ook undervolt, met MSI Afterburner. @1910mhz vanaf 0.9v kom ik niet boven de 73 graden Celsius under load. De 120mm fans draaien op 70% en de GPU fans op 40%; dit zorgt voor een stil systeem.

Ik heb maar een uurtje gebenchmarked, maar zal als de kleine slaapt een beetje gamen; kijken wat voor resultaten dat levert.

• Casejunky
mascarpwn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Moet je je voorstellen dat je op een forum vraagt of een Nederlandse webshop fan-koppelingen verkoopt en iemand direct reageert met: "jE HeBt heT NiEt NoDIg mAn, je AirFlow iS slEcHt, RtX 30 seRiE is AalLeEn VoOr BIG tOweRs, wAnT iK hEb 20 JAaR erVaRiNg Man" en verder niet eens de moeite doet om reacties fatsoenlijk te lezen.

Een tikkeltje triest, toch?
Triest?

sowieso ben je ernstig uit je humeur ergens door... maar goed dat zijn verder niet mijn zaken natuurlijk.
Wat wel mijn zaak is dat je mijn wegschrijft als 1 of andere droeftoeter die hier enkel zit om jou het leven zuur te maken.

Ik zou niet zeggen dat je moeite hebt met andermans mening, maar begint er op te lijken dat je er niet tegen kan als iemand iets anders vind. Sowieso verdraai je de helft van wat ik gezegd heb.

• mascarpwn
Casejunky schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Triest?

sowieso ben je ernstig uit je humeur ergens door... maar goed dat zijn verder niet mijn zaken natuurlijk.
Wat wel mijn zaak is dat je mijn wegschrijft als 1 of andere droeftoeter die hier enkel zit om jou het leven zuur te maken.

Ik zou niet zeggen dat je moeite hebt met andermans mening, maar begint er op te lijken dat je er niet tegen kan als iemand iets anders vind. Sowieso verdraai je de helft van wat ik gezegd heb.
Ja, erg triest zelfs. De meningen die jij met ons gedeeld hebt zijn tot dusver niet van toegevoegde waarde omdat ze gebaseerd zijn op verkeerde (en om eerlijk te zijn, vrij domme) veronderstellingen; "je koelprestaties zijn het probleem", "je airflow is het probleem", "je case is te klein", "je had het kunnen weten", "herrie hoort bij zo'n kaart", etc.

Het is veel verstandiger om eerst te vragen of deze scenario's überhaupt toepasselijk zijn, wat overigens ook niet echt noodzakelijk zou zijn als je mijn reacties goed had gelezen en minder impulsief reageerde; je primaire houding doet je niet goed.

Leg dan eens goed uit wat jij precies vindt en waar dat op berust, nu dat je over alle nodige informatie beschikt.

[ Voor 11% gewijzigd door mascarpwn op 19-08-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
Koldur schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Oof, met de Silent Wings 3 komt de kaart niet boven de 72°C onder volle lading in Unigine Heaven Extreme, met als consequentie dat mijn GPU fans op 30% kunnen blijven draaien.

Dit is werkelijk de oplossing als je van een beetje stilte houdt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZwzNz0u.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door mascarpwn op 20-08-2021 08:27 ]

Pagina: 1