ETH mining rig op zonnepanelen. Veel vragen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nylix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-08-2021
Goedenavond,

Ik ben een miningrig op zonne energie aan het maken. ik heb inmiddels een hokje staan en 750 ampere heftruck semitractie accu's gekocht daar komt over een paardagen nog een keer 750 ampere 12v bij. Ook heb ik 20 panelen van 120 watt staan en daar komen nog 10 panelen van 250 watt bij.
Ik ga er voorlopig vanuit dat ik zo rond de 1200 watt verbruik ga komen 24/7.
Volgens mijn berekeningen zou dit allemaal moeten kunnen. Echter heb ik nog een paar vragen. de grootste solar controllers die ik kan vinden gaan tot 100 ampere. hier kan ik dus niet al de panelen op aan sluiten en heb dus meerdere solar controllers nodig. Kan ik de solar controllers zo op de accu aansluiten allemaal bijelkaar of hoe werkt dit ? . Ook zou ik graag een systeem willen dat op afstand kan kijken hoevol mijn accu's zijn en wat er binnen komt aan stroom en uitgaat. Iemand suggesties ?

Mvg, Nylix

Beste antwoord (via nylix op 17-08-2021 19:37)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Je kan de solar laders gewoon parallel over de accu's hangen.

Houdt er wel rekening mee dat die accu's wel de stroom van de zonnepanelen aan moeten kunnen, als je ruwweg over de 1/10C moet je goed uitzoeken hoe de fabrikant vind dat je met de accu om moet gaan.

Ik verwacht dat je 750Ah bedoelt en niet ampere.
Dus als je zonnepanelen meer dan ruwweg 75A gaan leveren op 12V moet je kijken wat de fabrikant van de accu daarvoor aangeeft qua laadspanning en maximale stromen, je wil niet je accu's droogkoken, dan zijn ze snel stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
Wil je de rig op een accu laten draaien? Waarom niet uit het stopcontact, is ook een stuk eenvoudiger qua spanning van 230 volt

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nylix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-08-2021
Dat heeft niks met mijn vraag te maken ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
nylix schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:05:
Ook zou ik graag een systeem willen dat op afstand kan kijken hoevol mijn accu's zijn en wat er binnen komt aan stroom en uitgaat. Iemand suggesties ?
Grafana server draaien met daarin al je server data en batterij spanning etc? Batterij spanning meten is met een RPi of Arduino zo geregeld.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou gewoon de boel verdelen in groepen ipv 1 groot geheel maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
1.2kW x 24 uur = 28.8 kWh

Dat krijg ik genoeg dagen in augustus niet uit mijn 7kWp set.
Jij gaat maar 5kWp beschikbaar hebben. Daarmee kom je zelfs in mei/juni/juli niet uit.

ETH minen, ook op zonne-energie... Duurzaam is anders... Ik hoop dat je er vanaf ziet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:33

AlphaRomeo

FP PowerMod
Dit inderdaad. Je verspilt nog steeds een hoop resources voor een fictieve munt. Inderdaad, het is beter dan afgetapte stroom, een kolencentrale of nucleaire energie. Je geweten koop je er misschien mee af, maar je kunt niet met droge ogen beweren dat je duurzaam (lees: goed op lange termijn) bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:58
ook duurzame(re) energie kan je verspillen......

Inhoudelijk: leveren die zonnepanelen 12V of 24V? als beide accusets ongeveer gelijk zijn kan je ze ook in serie zetten en met 24V laden.
En ik neem aan dat je accu's 750 ampère uur zijn, op 12V zit je dan op een 2*12*750 = 18kWh opslagcapaciteit. En 4900Wp aan panelen leveren op jaarbasis 0.85*4900 = 4165kWh oftewel 11.4kWh per dag, gemiddeld over het jaar voor wat dat waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
Om nog even het 'geweten afdekken' te ontkrachten: dit setje gaat dus ruim 10.500 kWh op jaarbasis nodig hebben.

Dat bovenop het gebruik van het huishouden van TS... Gemiddeld in Nederland 3.500 kWh.

Dus om dit met de beste wil van de wereld 'duurzaam' te noemen moet er afhankelijk van de oriëntatie van de panelen minimaal 14kWp aan panelen aanwezig zijn voor de jaaropbrengst.

En dat statement ben ik het dan zelf al niet mee eens, want in de winter lopen de miners gewoon op kolengestookte stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Je kan de solar laders gewoon parallel over de accu's hangen.

Houdt er wel rekening mee dat die accu's wel de stroom van de zonnepanelen aan moeten kunnen, als je ruwweg over de 1/10C moet je goed uitzoeken hoe de fabrikant vind dat je met de accu om moet gaan.

Ik verwacht dat je 750Ah bedoelt en niet ampere.
Dus als je zonnepanelen meer dan ruwweg 75A gaan leveren op 12V moet je kijken wat de fabrikant van de accu daarvoor aangeeft qua laadspanning en maximale stromen, je wil niet je accu's droogkoken, dan zijn ze snel stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP

Ik zou je deze tool aan willen raden. Je kunt OFF-GRID gebruiken. Hier kun je al jouw variabelen invullen. De tool voor off-grid werkt niet super lekker, je kunt het beter zelf berekenen. Maar gezien je plan verwacht ik niet dat je de relevante kennis hebt om dat te doen.

Als je dit plan wil doorzetten, zul je zeer bedrogen uitkomen en hoogstwaarschijnlijk een grote time/money sink hebben gemaakt.

Je accupakket:
- je rig zal iedere dag, ja echt iedere dag, uitvallen.
- je moet minimaal 28800 Wh hebben om uberhaupt een kans te maken op dat je rig 24 uur kan door blijven draaien.

je zonnepanelen:
- je zult 19000Wp nodig hebben om ervoor te zorgen dat je en dag kan draaien (gemiddeld gezien)
- je zult nog een stuk meer nodig hebben als je echt wil dat hij 24/7 kan draaien
- je zult in de zomer ontzettend veel energie weggooien. In de maand juli meer dan dat je uberhaupt gebruikt

Om dit te laten renderen, moet je minimaal een accu hebben van 28800 Wh en dan nog heb je in de winter dat je rig uit gaat vallen. Ik kan me niet voorstellen, dat dit kosten technisch rendabel is. Ik zou in ieder geval, deze opstelling gewoon aan het net koppelen met een reguliere inverter.

Ik wil niet je plan omver gooien, maar ik heb systemen berekend die daadwerkelijk 24/7 moeten kunnen draaien zonder net aansluiting en ik kan je vertellen dat er een aantal voorwaarden moeten zijn om dat rendabel te laten zijn:

- er is geen netaansluiting in de buurt
- de wil moet er zijn om van diesel af te willen stappen
- het moet remote zijn, dus diesel brengen is eigenlijk te duur
- het is een enorme investering die er meerdere jaren over doet om terug te verdienen.

mijn advies? doe het niet.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:33

AlphaRomeo

FP PowerMod
Duidelijke reactie @LittleKiller, wel zou TS nog kunnen variëren in het opgenomen vermogen van het rig door een aantal systemen uit te schakelen of terug te klokken op de momenten dat er minder vermogen van de zonnepanelen is. Echter, de kosten zitten natuurlijk ook in de apparatuur en als die apparatuur niet of niet voluit gebruikt wordt zal dat de ROI weer ongunstiger maken.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
Ik ben vergeten toe te voegen dat als je je accu's niet binnen een jaar kapot wil hebben, je ook een maximale depth of discharge moet aanhouden, meestal ergens tussen de 20 en 50 % (dus maximaal als 100% vol is, je niet verder dan 60-80% gaat)

Als je dan de accu capaciteit gaat bekijken van dit pakket, dan kom je uit op 1800Wh. Je zult dan ongeveer anderhalf uur op je accu pakket kunnen draaien. Als je 50% pakt, kom je uit op 4500Wh, 3 draai uren dus.

En zoals @SA007 ook al zegt, je wil niet hoger gaan dan 1/10C en het liefste 1/20C omdat je anders ook niet je maximale capaciteit behaald.

Bij 5000Wp kom je uit op ruwweg 1/2C. Dat gaat echt niet bevordelijk zijn voor de levensduur van je batterijen.
Pagina: 1