database opzetten: snel en heel simpel, Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 13:58
Mijn vraag

Ik heb een hele verzameling van lange strings (vragen). Met daarbij andere lange strings (de antwoorden). Deze staan nu in Word (Office), maar er staan dubbele in. En in Word is dat niet eenvoudig na te gaan

Het is van belang dat er gezocht kan worden. In Word kan dat met Ctrl-F natuurlijk, en het werkt op zich ook wel maar toch zegt mijn gevoel dat ik dit beter in een database kan zetten.

Het idee is echt heel heel simpel:
collectie vragen is doorzoekbaar, bij een match wordt de vraag (kolom 1) en het antwoord (kolom2) getoond.
Een record met 2 kolommen (vraag en antwoord) voldoet.

Maar nu.. ik moet dit snel en easy realiseren want ben geen db expert, en de vragen zitten nu in Word en omzetting moet snel gaan (handmatig copy paste is nog acceptabel). Kan geen queries etc schrijven en is te kort dag/ de effort niet waard om dat allemaal te leren (is voor eenmalig gebruik vandaar).

Nu zat ik zelf te denken eerst aan een Access database, alleen merkte ik al snel dat de stringlengte te lang is voor Access aankan. Voor de beeldvorming: de vragen zijn soms enkele regels lang, de antwoorden ook. Reken dus op max. 500 karakters voor antwoord, vraag idem.

Omdat ik de bron al heb (in Word), en de structuur heel simpel is (1 tabel, 2 kolommen) het lokaal moet draaien, dacht ik dus aan een simpel database. met zoekfunctie.
En dan de vragen (het zijn er zo;n 500 stuks) met antwoorden stuk voor stuk te kopieren naar de database. Is even een avondje werk maar dan ben je er ook wel denk ik.

Alleen: Access voldoet niet (strings zijn te lang). Ik heb MS SQL Server en Server tools ook net gedownload en geinstalleerd, en hier kan ik wel het structuurtje aanmaken, maar de inhoud vullen/ populeren??? Lijkt alleen met scripting te kunnen en dat is niet mijn sterktste kant. Bovendien lijkt het wel heel veel overkill voor een simpele database...

Mijn vraag: is er een simpel alternatief (tooltje) Gratis! dat snel en eenvoudig een doorzoekbaar database (2 kolommen) kan opzetten en snel doorzoekbaar is en zich gemakkelijk laat populeren dmv copy/paste uit het klembord?

NB: Rechtstreeks vanuit Word zou ideaal zijn maar lukt niet waarschijnlijk omdat de opmaak heel beroerd is, dus ik doe "liever: handmatig de conversie.

Moet vooral snel en makkelijk op te bouwen en te vullen zijn!

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro 64bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Access
MS SQL + SQL management studio

Dank!

Beste antwoord (via pastafan op 25-08-2021 12:03)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
pastafan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:13:
heb om te testen toch een klein databaseje in access aangemaakt.
Long text lijkt ruim genoeg te zijn, bedankt voor de tip.

Maar, nu loop ik tegen wat anders aan: zoeken in de database

Hoe zoek ik op de juiste manier in de db?
als ik cntrl-f intype, krijg ik een zoekvenster: type ik een woord dat in de database staat, zou ik verwachten dat dit gevonden word. Bijv. "must". Maar krijg melding dat niet gevonden wordt ?!?

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Je match staat op heel veld.

Roomba E5 te koop

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 22:16

Taygeta

KTM 790 Adventure

Waarom doe je dit niet gewoon via Excel? Kan je filters instellen, zoeken in de regels etc. Maak je het jezelf niet te moeilijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Ik snap jouw idee eigenlijk helemaal niet. Probeer eerst je probleemstelling en doelstelling te formuleren. Ben je iets van een enquete systeem in elkaar aan het zetten? Een quiz? Waarom moeten vragen doorzoekbaar zijn?

Straks schiet je met een kanon op een mug, terwijl het probleem veel eenvoudiger op te lossen is.

[ Voor 9% gewijzigd door Monkeydancer op 16-08-2021 21:53 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:09

g0tanks

Moderator CSA
Een database is overkill als het slechts om 500 vragen gaat. Een Excel is veel makkelijker om te realiseren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ja, ben er inmiddels al uit. Wordt Excel. Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Na een nachtje erover te hebben geslapen: er moet toch wel een tooltje zijn dat zoiets op een eenvoudige manier kan?

Voor nu gebruik ik inderdaad Excel, maar voor iets meer gecompliceerdere structuren (een andere keer), is Excel misschien niet de oplossing... iemand enig idee wat er op de markt is voor zoiets als dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Data types for Access desktop databases - Access

Long text, tot +/- 1GB aan text.
Dat is heel wat... :-)

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

Dat was het eerste dat bij me opkwam. Long text is toch zeker lang genoeg voor 500 karakters :+

Ik snap trouwens nog steeds niet helemaal wat het probleem en doel is waarvoor deze database nodig is. Excel lijkt mij voorlopig the way to go.

If you can see, look. If you can look, observe

• pastafan

als ik cntrl-f intype, krijg ik een zoekvenster: type ik een woord dat in de database staat, zou ik verwachten dat dit gevonden word. Bijv. "must". Maar krijg melding dat niet gevonden wordt ?!?

Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiKmEy_RI_Kcyd7b64-qiSALlls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXAoY0rgQ9AfLR4dgmh2rmZT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door pastafan op 19-08-2021 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 11:21

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Monkeydancer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:52:
Ik snap jouw idee eigenlijk helemaal niet. Probeer eerst je probleemstelling en doelstelling te formuleren. Ben je iets van een enquete systeem in elkaar aan het zetten? Een quiz? Waarom moeten vragen doorzoekbaar zijn?

Straks schiet je met een kanon op een mug, terwijl het probleem veel eenvoudiger op te lossen is.
@pastafan ik zou je willen vragen om, net als @Monkeydancer al eerder heeft gevraagd, de probleemstelling en doelstelling te formuleren. Op die manier kunnen we meedenken.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Je match staat op heel veld.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22

Kheos

FP ProMod
Zoals al door een paar andere tweakers gezegd: voor slechts 500 records en 2 kolommen is een database waarschijnlijk niet de beste oplossing en lijkt excel veel meer aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Kheos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:21:
Zoals al door een paar andere tweakers gezegd: voor slechts 500 records en 2 kolommen is een database waarschijnlijk niet de beste oplossing en lijkt excel veel meer aangewezen.
Sterker nog als je binnen excel echt serieus te werk gaat met behulp van power query en datamodel functies is excel feitelijk een echte database die met vele duizenden records overweg kan,de data uit word kan je met power query weer excel in trekken.

Maarja zoals de topic starter aan geeft het moet snel mag niet te veel tijd kosten, tja dan wordt het lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
SuperCrisz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:02:
[...]

[...]

@pastafan ik zou je willen vragen om, net als @Monkeydancer al eerder heeft gevraagd, de probleemstelling en doelstelling te formuleren. Op die manier kunnen we meedenken.
doelstelling was om simpel database te maken met vragen en antwoorden. Excel voldoet prima, Access ook (als alternatief, met de long tekst optie). Heb even geprobeerd met Access en liep in eerste instantie aan tegen het niet kunnen vinden van data mbv zoekfunctie, maar dat bleek veroorzaakt door onjuiste setting ("op heel veld"), veranderd naar "gedeelte" en dan werkt het prima.

Maar zoals gezegd bij Excel gebleven.

Allen bedankt voor de tips en het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door pastafan op 25-08-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 11:21
pastafan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

doelstelling was om simpel database te maken met vragen en antwoorden. Excel voldoet prima, Access ook (als alternatief, met de long tekst optie). Heb even geprobeerd met Access en liep in eerste instantie aan tegen het niet kunnen vinden van data mbv zoekfunctie, maar dat bleek veroorzaakt door onjuiste setting ("op heel veld"), veranderd naar "gedeelte" en dan werkt het prima.

Maar zoals gezegd bij Excel gebleven.

Allen bedankt voor de tips en het meedenken!
Dan heb je de vraag niet goed begrepen. Doelstelling is niet om een database te maken. Wat we bedoelen is wat je uiteindelijk met de database gaat DOEN. Wat is je doel van die database. En dan een zo uitgebreid mogelijke beschrijving. Op die manier kunnen we betere tips geven, of misschien zelfs een werkbaar iets opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
SuperCrisz schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Dan heb je de vraag niet goed begrepen. Doelstelling is niet om een database te maken. Wat we bedoelen is wat je uiteindelijk met de database gaat DOEN. Wat is je doel van die database. En dan een zo uitgebreid mogelijke beschrijving. Op die manier kunnen we betere tips geven, of misschien zelfs een werkbaar iets opleveren.
Daar heb je zeker een punt. Ergo, je hebt gelijk. Mijn doelstelling was niet super geformuleerd. Mijn doel is om mijn collectie van vragen en antwoorden die ik nu heb in een "systeem" te hebben, zodat ik gemakkelijk (middels dat systeem), deze kan invoeren en op een later moment kan opzoeken. Nogmaals Excel voldoet eigenlijk prima, Access zou ook voldoen (geprobeerd, voldeet, maar toch gekozen voor Excel). Mogelijk zijn er nog andere producten, maar voor nu is mijn vraag opgelost.
Pagina: 1