Toon posts:

Webwinkel weigert garantie vanwege overname

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
Ik hou het verhaal nog een beetje compact om in eerste instantie antwoord op de basis vraag te krijgen en geen namen te hoeven noemen :)

De vraagstelling:

Je hebt een electronisch product waar je nog garantie op hebt, bij het melden van een garantie verzoek word ik eerst door de verkoper naar de fabrikant(Microsoft) gestuurd. (Wat mij betreft geen probleem als het daardoor sneller verholpen is)

Deze wil geen garantie meer geven (doen maar 1 jaar 8)7 ) Die discussie wil ik niet met hen voeren ,waardoor ik mij bij de webwinkel meld, gezien zij de verkopende partij zijn.

Hierbij geven zij aan dat de webwinkel is overgenomen en ze dus geen garantie kunnen geven gezien ze niet weten waar het product vandaan komt.

We hebben het over een ander KvK nummer maar de webshop en naam is nog geheel hetzelfde (de naam is zelfs nog steeds de handelsnaam). Zelfs mijn inloggegevens werken nog en kan dus ook de factuur inzien.

Hebben zij hier een punt en zal ik het moeten aanvechten bij de fabrikant of proberen ze er wat te makkelijk vanaf te komen? ;)

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Ze hebben de factuur dus nog, dus dat betekend dat ze aan jou hebben geleverd.
Mochten ze zijn overgenomen, dan heeft het nieuwe bedrijf ook de klanten dus overgenomen. Als als jouw bestelgeschiedenis leeg was hadden ze wel een punt. Maar d.m.v. die factuur sta je erg sterk en moeten ze dan jou garantie moeten geven.

(Zou toch mooi zijn om elke 2 maanden een nieuw kvk-nummer aan te vragen om zo onder garanties uit te kunnen komen. :) )

[Voor 17% gewijzigd door Onbekend op 16-08-2021 21:42]

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• LuisjeNL
  • Nu online
@Onbekend ja dat zou inderdaad erg makkelijk zijn voor ze! Ik heb ook op faillissementen gezocht maar niks op KvK/naam/adres kunnen vinden.

Ik vermoed dat ik toch maar via consuwijzer een brief moet opstellen, ik vind het alles behalve netjes. Zeker gezien ik eerst naar de fabrikant gestuurd word en zodra ik het bij hun weg leg het ineens niet meer kan.

• fopjurist
  • Registratie: mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een bedrijfsovername kun je juridisch op meerdere manieren vormgeven. Je kunt bijvoorbeeld alleen de merknaam en de domeinnaam kopen zonder de werknemers en andere verplichtingen over te nemen. Als het bedrijf een BV is, kun je het bedrijf ook overdragen middels overdracht van de aandelen. De manier van overnemen heeft gevolgen voor de garantieafhandeling: afhankelijk van hoe de overname heeft plaatsgevonden moet je bij de oude of bij de nieuwe winkeleigenaar zijn.

Aangezien het KvK-nummer is veranderd, lijkt het erop dat alleen de merknaam en de domeinnaam zijn overgenomen. Voor de garantie moet je dus bij de vorige eigenaar zijn.

Het feit dat je nog wel kunt inloggen doet mij wel de wenkbrauwen fronsen. Met welk doel zijn de klantgegevens dan overgedragen en strookt dat met de AVG?

successen: 1

• Automark
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:10
De klantgegevens zijn blijkbaar mee over genomen, dus je dient bij hetzelfde bedrijf je claim neer te leggen.
Anders hadden ze een foutmelding bij het inloggen moeten geven.

Maar goed, het zal wel een klein bedrijfje zijn, eenpitter?, de kans dat die meteen gaan meewerken zal wel nul zijn, dus meteen in de aanval met of een rechtbijstands verzekering of een advocaat/jurist

• LuisjeNL
  • Nu online
fopjurist schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:49:
Een bedrijfsovername kun je juridisch op meerdere manieren vormgeven. Je kunt bijvoorbeeld alleen de merknaam en de domeinnaam kopen zonder de werknemers en andere verplichtingen over te nemen. Als het bedrijf een BV is, kun je het bedrijf ook overdragen middels overdracht van de aandelen. De manier van overnemen heeft gevolgen voor de garantieafhandeling: afhankelijk van hoe de overname heeft plaatsgevonden moet je bij de oude of bij de nieuwe winkeleigenaar zijn.

Aangezien het KvK-nummer is veranderd, lijkt het erop dat alleen de merknaam en de domeinnaam zijn overgenomen. Voor de garantie moet je dus bij de vorige eigenaar zijn.

Het feit dat je nog wel kunt inloggen doet mij wel de wenkbrauwen fronsen. Met welk doel zijn de klantgegevens dan overgedragen en strookt dat met de AVG?
Is dat ook nog ergens op te zoeken dat jij weet? Gegevens van faillissementen/overnames zijn erg lastig te vinden. Ergens ook wel logisch.

Qua AVG is het ook wel bijzonder ja, mogelijk dat dat toch ergens in mijn voordeel kan zijn.

• LuisjeNL
  • Nu online
@Automark

Niet heel klein volgens mij, bestaat volgens Tweakers 5 jaar en een sloot aan goede reviews. Reageren wel snel op mails :+

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Is dat ook nog ergens op te zoeken dat jij weet? Gegevens van faillissementen/overnames zijn erg lastig te vinden. Ergens ook wel logisch.

Qua AVG is het ook wel bijzonder ja, mogelijk dat dat toch ergens in mijn voordeel kan zijn.
https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index
Daar zou in principe elke zaak in moeten te vinden zijn als het een insolventie gevalletje is.

Je kan anders kijken bij de kvk,
https://server.db.kvk.nl/wwwsrvu/html/zoek.htm
(deze werkt nog, niet lang meer)

Kijken welke status de oude kvk heeft.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• LuisjeNL
  • Nu online
@SinergyX

Status van de oude KvK:
Vestiging is opgeheven of verplaatst

Adres is dus veranderd, de handelsnaam compleet hetzelfde.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 34% gewijzigd door LuisjeNL op 16-08-2021 22:18]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

De overdracht van een schuld (zoals een garantieverplichting) heeft pas werking tegenover jou als je daar toestemming voor geeft. Je kunt er dus altijd voor kiezen om bij de oude eigenaar aan te kloppen. Een uitzondering is de overdracht via aandelen, omdat het bedrijf blijft bestaan en de garantieverplichting bij hetzelfde bedrijf blijft.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:09:
@SinergyX

Status van de oude KvK:
Vestiging is opgeheven of verplaatst

Adres is dus veranderd, de handelsnaam compleet hetzelfde.

***members only***
Die 2 geven compleet verschillende namen, en zeker andere eigenaren inmiddels.

Als ik linkedin mag geloven, is de oude eigenaar nog steeds eigenaar, ik denk eerder dat een bedrijfsvorm/herstructurering is geweest dan daadwerkelijk een 'nieuw' bedrijf.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• LuisjeNL
  • Nu online
Als aanvulling het antwoord van de huidige eigenaar:

Ik heb in februari 2020 ****** als naam overgekocht en daarbij heeft de oude eigenaar zijn onderneming verder gestaakt. De onderneming waar je destijds in 2019 de controller hebt gekocht bestaat dus niet meer. Alhoewel ik je wel verder zou willen helpen, heb ik die mogelijkheid niet. Immers weet ik niet waar de vorige eigenaar de producten heeft ingekocht waar ik de garantie zou moeten claimen.

• Mania-92
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:26
LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:44: Immers weet ik niet waar de vorige eigenaar de producten heeft ingekocht waar ik de garantie zou moeten claimen.
Hoe het juridisch allemaal in elkaar steekt, en of je dus recht op garantie hebt, weet ik niet, maar dit is natuurlijk wel kul. Vanwege het feit dat de dozenschuiver z'n informatie niet op orde heeft vervalt je garantie natuurlijk niet. Of hij wel of niet kan claimen is zijn probleem.

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hij heeft bij de naam blijkbaar ook het klantenbestand overgekocht, daar horen normaal gesproken ook de verplichtingen bij. Of hij/zij dat wel of niet kan claimen is natuurlijk niet jouw probleem.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:43

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dit is wel een vreemde zaak.

Zoals hierboven al gesteld, als een bedrijf wordt overgenomen, kan dat óók op een manier waardoor lopende verplichtingen (zoals garanties) niet worden overgenomen.

Maar als ik op de site van de winkel kijk, kom ik deze passage tegen:
Oprichtdatum: 1 Januari 2013
Begin 2013 zijn wij gestart met deze sprankelende onderneming gefocust op het aanbieden van computers en computer accessoires.
Ze doen op de site dus wel "als of" ze hetzelfde bedrijf zijn dat in 2013 is opgericht.

Mijn tip:

Ga naar kvk.nl en koop voor EUR 2,50 per stuk de uittreksels van beide KVK-nummers die je post. Daar kun je uit opmaken of de eigenaar van het bedrijf met het oude KVK-nummer nog steeds deelneemt in het bedrijf met het nieuwe KVK-nummer.

Zo ja: dan zou ik ze daarmee om hun oren slaan. Dan is hhet aannemelijk dat het geen overname, maar een herstructurering betreft (nieuwe compagnon; omzetting van VOF naar BV -- dat soort handelingen) en zijn de overeenkomsten nog gewoon geldig (waaronder ook koopovereenkomsten en dus garantie).

Als men voet bij stuk blijft houden, dan kun je overwegen eens met het Juridisch Loket te gaan praten of (als je dat hebt) je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:07:

Zoals hierboven al gesteld, als een bedrijf wordt overgenomen, kan dat óók op een manier waardoor lopende verplichtingen (zoals garanties) niet worden overgenomen.

[...]

Ze doen op de site dus wel "als of" ze hetzelfde bedrijf zijn dat in 2013 is opgericht.

Mijn tip:

Ga naar kvk.nl en koop voor EUR 2,50 per stuk de uittreksels van beide KVK-nummers die je post. Daar kun je uit opmaken of de eigenaar van het bedrijf met het oude KVK-nummer nog steeds deelneemt in het bedrijf met het nieuwe KVK-nummer.

Zo ja: dan zou ik ze daarmee om hun oren slaan. Dan is hhet aannemelijk dat het geen overname, maar een herstructurering betreft (nieuwe compagnon; omzetting van VOF naar BV -- dat soort handelingen) en zijn de overeenkomsten nog gewoon geldig (waaronder ook koopovereenkomsten en dus garantie).

Als men voet bij stuk blijft houden, dan kun je overwegen eens met het Juridisch Loket te gaan praten of (als je dat hebt) je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.
Dit en de KvK historie. En stel dan zowel de oude als de nieuwe aansprakelijk en laat ze het lekker samen uitzoeken hoe ze jou gaan helpen.

Overigens krijg jij geen privéadressen maar een advocaat, deurwaarder of andere professional kan die gegevens wel opvragen, om de betreffende personen in privé aan te spreken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• bvdbos
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:33
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:07:

Inderdaad, gewoon bij de oud-eigenaar, degene met wie TS een overeenkomst heeft, claimen. Als die van mening is dat de garantie bij de nieuwe eigenaar hoort te liggen, dan kan hij dat vast op papier bewijzen. Ik heb ook een keer een bedrijf verkocht waarin we garanties hadden lopen, dat was van invloed op de verkoop-prijs en maakte alles wat ingewikkelder dan het verkopen van een bedrijf zonder garanties.

[...]

De koper kan natuurlijk al langer bestaan, hoeft geen nieuw bedrijf te zijn :)
Mijn tip:

Beide nummers zijn bestaande bedrijven, TS kan dus gewoon bij het bedrijf claimen waar hij een overeenkomst mee heeft. Dat dit bedrijf de klantgegevens over heeft gedaan kan zelfs een AVG-overtreding zijn, als TS een privepersoon is die gekocht heeft. Daar zit wellicht wel een breekpunt : garantie voor consument is iets anders als garantie voor een bedrijf. Als er geen garantie naar de nieuwe eigenaar is overgegaan dan is er geen enkele reden waarom de nieuwe eigenaar van de handelsnaam die persoonsgegevens hoeft te hebben.

Ik denk trouwens niet dat het een herstructurering is, de twee vestigingsplaatsen liggen ver van elkaar. Wil formeel niets zeggen natuurlijk maar in praktijk gebeurd dit niet vaak. Uit de KvK gegevens zal volgen of wellicht sprake is van BV's met een enkele 100% aandeelhouder maar als er meerdere aandeelhouders zijn dan zijn die niet opgenomen in de KvK.

TS, ik neem niet aan dat je de algemene voorwaarden nog hebt de golden bij aankoop? Werkt het linkje uit de factuur naar die voorwaarden nog? En zijn die voorwaarden bij de KvK vastgelegd? Dan zou ik die opvragen...

Ik zou een gepeperde brief naar de verkoper sturen waarin je eerst de garantie claimt op basis van de overeenkomst tussen TS en verkoper en waarin TS meteen verder gaat : indien verkoper van mening is dat de garantie is overgegaan naar de nieuwe eigenaar dan graag daarvan een bewijs. Tevens meteen aangeven dat indien dit niet naar tevredenheid wordt opgelost er ondermeer aangifte gedaan zal worden van het verhandelen van identificerende gegevens. En aangeven dat alle kosten die gemaakt worden om je recht te halen zullen worden verhaald.

Ook even goed je mailbox nazoeken of er geen mail is gekomen van de verkoper waarin e.e.a. is aangekondigd.

[Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 17-08-2021 08:03]

• bvdbos
LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:44:
Als aanvulling het antwoord van de huidige eigenaar:

Ik heb in februari 2020 ****** als naam overgekocht en daarbij heeft de oude eigenaar zijn onderneming verder gestaakt. De onderneming waar je destijds in 2019 de controller hebt gekocht bestaat dus niet meer. Alhoewel ik je wel verder zou willen helpen, heb ik die mogelijkheid niet. Immers weet ik niet waar de vorige eigenaar de producten heeft ingekocht waar ik de garantie zou moeten claimen.
De onderneming is niet gestaakt, die bestaat nog. Dus dat klopt al niet, evenmin klopt het dat alleen de naam is overgenomen. De nieuwe eigenaar gaat hier niet vrij, hij heeft het klantenbestand en de (digitale) infrastructuur er achter ook overgenomen. Dat hij nu claimt dat hij de inkoop-bestanden niet heeft overgenomen, is niet aannemelijk of althans : dat is aan hem om aan te tonen. En of de nieuwe eigenaar ergens garantie kan doorleggen is voor jou niet van belang... Dus ook een brief naar de nieuwe eigenaar van de winkel.

• bvdbos
SinergyX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:29:
[...]

Die 2 geven compleet verschillende namen, en zeker andere eigenaren inmiddels.

Als ik linkedin mag geloven, is de oude eigenaar nog steeds eigenaar, ik denk eerder dat een bedrijfsvorm/herstructurering is geweest dan daadwerkelijk een 'nieuw' bedrijf.
Op Linkedin staat netjes dat hij tot maart 2020 eigenaar was...

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20:46
LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:36:
Hierbij geven zij aan dat de webwinkel is overgenomen en ze dus geen garantie kunnen geven gezien ze niet weten waar het product vandaan komt.

We hebben het over een ander KvK nummer maar de webshop en naam is nog geheel hetzelfde (de naam is zelfs nog steeds de handelsnaam). Zelfs mijn inloggegevens werken nog en kan dus ook de factuur inzien.
Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel de nieuwe eigenaar heeft alleen de handelsnaam gekocht van de oude eigenaar. In dat geval is het een nieuwe ondernemer met een stickertje die verdacht veel lijkt op die van de oude webwinkel. Dan wel heeft de nieuwe eigenaar de gehele zaak (belangrijkste zijn dan inventaris, en klantenbestand) overgekocht, en is - al dan niet onder een nieuw KvK nummer - door gaan handelen.

Het klinkt een beetje alsof er sprake is van de eerste situatie. Als je het echt wilt weten, kun je natuurlijk volgens AVR een opvraag doen van je persoonsgegevens bij deze ondernemer. Als je bestelling niet is opgenomen in zijn administratie, dan is het klantenbestand dus niet overgenomen.

Als dat wel het geval is, is er wat mijn part sprake van rechtsopvolging - inclusief alle voorgaande verplichtingen. Een ander punt is: je recht verkrijgen. Tenzij ze aangesloten zijn bij thuiswinkel.org of zo, denk ik niet dat het de moeite waard gaat zijn daar advocaten en rechters achteraan te sturen...

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:23
Ik heb in het verleden een bedrijfje overgenomen met de klanten erbij en dan gaan alle verplichtingen mee over.

Of de nieuwe eigenaar heeft alles overgenomen, inclusief dus garantie-verplichtingen, of er is een dikke overtreding van de AVG geweest.
You can't have the cake and eat it too

[Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 17-08-2021 10:24]

• bvdbos
De onderneming zegt in haar pricacy-policy : "U heeft het recht om inzage te vragen in de bewaarde gegevens en om wijziging, correctie of verwijdering van je gegevens te vragen. U kunt ook bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens door <knip> of tegen de uitwisseling van uw gegevens. Schrijf hiervoor een brief aan <knip>, <knip>, <knip>.".

• bvdbos
Helixes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel de nieuwe eigenaar heeft alleen de handelsnaam gekocht van de oude eigenaar. In dat geval is het een nieuwe ondernemer met een stickertje die verdacht veel lijkt op die van de oude webwinkel. Dan wel heeft de nieuwe eigenaar de gehele zaak (belangrijkste zijn dan inventaris, en klantenbestand) overgekocht, en is - al dan niet onder een nieuw KvK nummer - door gaan handelen.

Het klinkt een beetje alsof er sprake is van de eerste situatie. Als je het echt wilt weten, kun je natuurlijk volgens AVR een opvraag doen van je persoonsgegevens bij deze ondernemer. Als je bestelling niet is opgenomen in zijn administratie, dan is het klantenbestand dus niet overgenomen.

Als dat wel het geval is, is er wat mijn part sprake van rechtsopvolging - inclusief alle voorgaande verplichtingen. Een ander punt is: je recht verkrijgen. Tenzij ze aangesloten zijn bij thuiswinkel.org of zo, denk ik niet dat het de moeite waard gaat zijn daar advocaten en rechters achteraan te sturen...
Aangezien de factuur in te zien in, zijn de klantgegevens over gegaan... Dus tweede situatie...

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-09 20:30
bvdbos schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:28:
De onderneming zegt in haar pricacy-policy : "U heeft het recht om inzage te vragen in de bewaarde gegevens en om wijziging, correctie of verwijdering van je gegevens te vragen. U kunt ook bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens door <knip> of tegen de uitwisseling van uw gegevens. Schrijf hiervoor een brief aan <knip>, <knip>, <knip>.".
GDPR zegt dat zulke aanvragen mogen gebeuren over het medium waarop de klantrelatie is aangegaan. Als hier dus staat dat je een postbrief moet sturen, kun je even wijzen op de letter van de wet ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• neolite
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:59

neolite

Immer kritisch

LuisjeNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:36:

Hebben zij hier een punt en zal ik het moeten aanvechten bij de fabrikant of proberen ze er wat te makkelijk vanaf te komen? ;)
Dat winkel niet weet waar het product zijn oorsprong heeft is niet jou probleem. Blijkbaar heeft deze persoon een onderneming over genomen die de administratie niet op orde had.

Als jou inloggegevens nog werken en je de factuur nog in kunt zien heeft deze persoon het klantenbestand ook overgenomen. Anders is er zoals "hackerhater" al aangeeft een flinke overtreding van de AVG, daar kun je webwinkel uiteraard op attenderen. Op grond van artikel 6 van de AVG moet iedere verwerking namelijk rechtmatig zijn.

Dus er is of sprake van een overname van het klantenbestand waarbij door de overname van dit klantenbestand de nieuwe eigenaar de koopovereenkomst tussen jou en de vorige eigenaar heeft overgenomen. Of de webwinkel overtreed tenminste artikel 6 van de AVG met betrekking tot jou persoonsgegevens. Wat webwinkel nu doet klopt in ieder geval niet.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• LuisjeNL
  • Nu online
Allereerst iedereen bij deze bedankt voor de tips en inzichten :)

Ik ga proberen op iedereen nu te reageren:
@bvdbos @SinergyX @Brent @hackerhater @Helixes @StevenK @Heroic_Nonsense @Wolfboy @Mania-92 @neolite

De bevestiging van de bestelling met daarin de factuur:
Deze heb ik nog in mijn mail staan, zelfs alle linkjes werken nog alleen verwijzen ze in het geval van de voorwaarden naar de bijgewerkte voorwaarden.

Mijn gegevens/account heeft de nieuwe eigenaar
Gezien ze al mijn gegevens nog op de website hebben staan kunnen we er vanuit gaan dat ze het klantenbestand mee over hebben genomen. Of ze hiermee ook de garantieverplichtingen over hebben genomen weten we nog niet zeker (dat zou in de overname moeten staan begrijp ik of ik zou moeten vragen dit aan te tonen)

Het feit dat mijn gegevens mee verkocht zijn geeft wel aan dat er een zwaarwegend belang was om dit te doen, om mij mijn garantie te kunnen blijven geven vind ik zwaarwegend. Elk ander belang kan ik mij in ieder geval niet in vinden en zal dan een overtreding van de AVG kunnen zijn. Ik heb er absoluut geen moeite mee om ze hier ook op te wijzen.

Er is geen enkele communicatie naar mij als klant uitgegaan dat er een overnamen zou zijn of is geweest.

Uittreksel van het KVK
Ik heb geen problemen om hier in te investeren, ik geloof wel dat de naam is overgenomen.
Vraag ik mij alleen af of ik hierin meer info kan vinden hoe de overname is gedaan? (dus inclusief klant en verantwoordelijkheden)

Rechtsbijstand/juridisch loket
Ook zeker een mogelijkheid, ik hou dit even op de vlakte aangezien de eigenaar hier ook mee kan lezen (die heeft een account ;) ). Ik hoop in eerste instantie dit zonder te veel gedoe op te lossen natuurlijk.

Oude eigenaar
Kan in dit geval de huidige eigenaar gevraagd worden om de gegevens om daar garantie te claimen of hoeft hij dit niet te geven? Anders zou ik het via het uittreksel contactgegevens op moeten vragen.

Al met al denk ik dat de vraag of het klantbestand overgenomen is inclusief de verantwoordelijkheden voor de garantie de belangrijkste vraag. Als ik daar zelf al achter kan komen kan ik ze daarmee direct om de oren slaan natuurlijk.

Als dit alles te hoog gaat oplopen dat het de kosten niet meer waard is, aanschafprijs 160 euro, kan ik altijd nog een extra poging doen bij Microsoft. Stiekem vind ik dit nu al een principe kwestie, er zit een nare smaak aan dit verhaal.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20:46
@LuisjeNL: Zonder een advocaat te zijn (IANAL), vermoed ik dat een rechter zou oordelen dat hier sprake is van rechtsopvolging. En dat de verplichtingen daarmee zijn overgenomen door de nieuwe eigenaar/entiteit.

Je beste kans is het bij je RBV te vragen. Waarschijnlijk heeft daadwerkelijke rechtsgang geen zin als je de kosten met de baten vergelijkt....

Voor de rest zijn het interne proces bij de webwinkel, en diens relaties met de leverancier niet van belang. Je hebt als klant (we hebben vastgesteld dat je klant bent) alleen een relatie met de webwinkel. Zij dienen een deugedelijk, werkend product te leveren, voor de periode waarin dat redelijkerwijs verwacht kan worden. Als hun interne processen niet leiden tot verhelping, zullen ze voor vervanging moeten zorgen - of restitutie.

[Voor 37% gewijzigd door Helixes op 17-08-2021 12:01]

• JurienW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-09 22:51
Even los van het feit dat het bedrijf wel of niet weet bij welke groothandel het product vandaan komt, is het nou niet erg klantvriendelijk om je gewoon niet te helpen.
Ze weten blijkbaar wel te verwijzen naar Microsoft voor garantie, dan kunnen hun dat toch ook voor jou regelen of eventueel een vervangend product leveren.
Dat je klant bent en een product bij hun hebt afgenomen staat vast, rest is hun probleem zou je zeggen, hadden ze de administratie maar goed moeten overnemen bij de overname.

• Darow
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:57
Ik wil me graag hierbij aansluiten. Ik heb precies hetzelfde probleem bij dezelfde winkel. Ik denk dat we samen iets sterker staan.

• LuisjeNL
  • Nu online
@Darow Werken jou inloggegevens van de site ook nog? ik heb daarvan kopieën gemaakt als bewijslast indien dat nodig is. Ik ben bezig met het opstellen van een brief om shopnaam te dwingen aan hun verplichtingen te voldoen.

Mocht dat uiteindelijk niet baten, of de kosten wegen er niet tegenop dan komt er vanuit mijn kant in ieder geval een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

[Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 18-08-2021 21:08. Reden: Naam aangepast]

• Darow
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:57
LuisjeNL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:42:
@Darow Werken jou inloggegevens van de site ook nog? ik heb daarvan kopieën gemaakt als bewijslast indien dat nodig is. Ik ben bezig met het opstellen van een brief om *knip* (het is nu wel duidelijk om welke zaak het gaat) te dwingen aan hun verplichtingen te voldoen.

Mocht dat uiteindelijk niet baten, of de kosten wegen er niet tegenop dan komt er vanuit mijn kant in ieder geval een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Mijn inloggegevens werken nog. Sterker nog mijn elite controller staat nog bij mijn bestellingen.
Zou je mij een kopie van die brief willen sturen ?

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 18-08-2021 18:08]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

LuisjeNL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:42:
ik heb daarvan kopieën gemaakt als bewijslast indien dat nodig is.
Bewijs waarvan? Het enkele feit dat je kunt inloggen is geen bewijs dat de webwinkel de garantieverplichtingen op zich heeft genomen. Je zou daarvoor inzage moeten hebben in de overeenkomst tussen de oude en de nieuwe eigenaar. Het is makkelijker om de oude eigenaar aan te spreken voor de garantie. Die blijft verantwoordelijk als je erop staat dat hij de garantie afhandelt. De oude eigenaar is makkelijk te vinden met het oude KvK-nummer omdat zowel zijn adres als Linkedinprofiel op kvk.nl staan.

• bvdbos
fopjurist schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

Bewijs waarvan? Het enkele feit dat je kunt inloggen is geen bewijs dat de webwinkel de garantieverplichtingen op zich heeft genomen. Je zou daarvoor inzage moeten hebben in de overeenkomst tussen de oude en de nieuwe eigenaar. Het is makkelijker om de oude eigenaar aan te spreken voor de garantie. Die blijft verantwoordelijk als je erop staat dat hij de garantie afhandelt. De oude eigenaar is makkelijk te vinden met het oude KvK-nummer omdat zowel zijn adres als Linkedinprofiel op kvk.nl staan.
Maar wel dat de klantgegevens, bestellingshistorie etc etc zijn overgenomen. In theorie zou het kunnen dat de garanties niet zijn overgenomen maar dat zou erg onwaarschijnlijk zijn... Maar idd, de overeenkomst was met de oud-eigenaar dus het is aan hem om aan te geven hoe hij zijn garantie-stellingen geregeld heeft (en blijkbaar ook nog lopende bestellingen waarvan ik hoop dat @Darow zijn bestelling nog niet betaald heeft).

• LuisjeNL
  • Nu online
@fopjurist als bewijs dat mijn gegevens in te zien zijn op de site van de huidige eigenaar. Want dat is hoe dan ook niet juist in deze situatie.

@bvdbos Ik ga als eerste een poging wagen met de oude eigenaar, mocht hij aangeven dat alles over is weet ik ook genoeg natuurlijk.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

bvdbos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:55:
[...]

Maar wel dat de klantgegevens, bestellingshistorie etc etc zijn overgenomen. In theorie zou het kunnen dat de garanties niet zijn overgenomen maar dat zou erg onwaarschijnlijk zijn...
Of hij heeft het hostingcontract overgenomen en niet de moeite gedaan om oude gegevens te verwijderen. Bij een kleine webwinkel vind ik dat een logische verklaring. Volgens de AVG mag het niet, en als je een melding doet bij de AP krijgen ze na een paar jaar misschien wel een waarschuwing, maar daar heb je voor je garantiekwestie niets aan.
Maar idd, de overeenkomst was met de oud-eigenaar dus het is aan hem om aan te geven hoe hij zijn garantie-stellingen geregeld heeft.
Hij moet de garantie zelf afhandelen tenzij de nieuwe eigenaar die verplichting heeft overgenomen én LuisjeNL daarmee instemt dat de nieuwe eigenaar dat doet.

• LuisjeNL
  • Nu online
Maar hoe krijg ik nu contact met de oude eigenaar? Ik heb de naam en een LinkedIn account, Maar daar kun je ook geen bericht naar sturen zonder te connecten.

Wat ik lees op KvK.nl staat zoiets ook niet in het uittreksel.

Iemand tips?

• bvdbos
Formeel : aangetekend aanschrijven op het KVK-adres. Het is een eenmanszaak die geregistreerd staat op een woonhuis. Dus je kan er ook langs gaan of even goed googlen...

Persoonsgegevens zijn weggehaald

[Voor 52% gewijzigd door Outerspace op 18-08-2021 21:07]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

LuisjeNL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:47:
Maar hoe krijg ik nu contact met de oude eigenaar? Ik heb de naam en een LinkedIn account, Maar daar kun je ook geen bericht naar sturen zonder te connecten.

Wat ik lees op KvK.nl staat zoiets ook niet in het uittreksel.

Iemand tips?
Het telefoonnummer dat bvdbos had geplaatst is niet van de oude eigenaar maar van de winkel zelf. Het e-mailadres en het telefoonnummer van de oude eigenaar zijn bij de KvK op te vragen (via de app kan dat gratis).

[Voor 3% gewijzigd door fopjurist op 19-08-2021 16:15]

• bvdbos
fopjurist schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Het telefoonnummer dat bvdbos had geplaatst is niet van de oude eigenaar maar van de winkel zelf. Het e-mailadres en het telefoonnummer van de oude eigenaar zijn bij de KvK op te vragen (via de app kan dat gratis).
Je hebt gelijk, het telefoonnummer kwam van een site die veel KvK-gegevens gratis (tegen cookies) ontsluit. Maar als dit telefoonnummer bij Drimble nog vermeld staat dan zal dit ook bij de KvK vermeld staan. En het telefoonnummer lijkt mee over gegaan te zijn met de verkoop van de webwinkel maar staat op veel plaatsen zoals ook het telefoonboek nog vermeld als telefoonnummer van de oorspronkelijke eigenaar.

• LuisjeNL
  • Nu online
Ik ben door @fopjurist van de gegevens voorzien, dus ik kan ermee aan de slag.

Ik ben benieuwd, en nogmaals dank :)

• LuisjeNL
  • Nu online
Kleine update: email naar de vorige eigenaar is verstuurd, wachten op antwoord.

• LuisjeNL
  • Nu online
Ik heb reactie van de oude eigenaar, stiekem toch een beetje verbaast van zijn reactie:

Hallo *LuisjeNL*,

Ongeacht wat er is afgesproken wil ik je natuurlijk helpen.

Op Microsoft producten zoals deze controller loopt de garantie via Microsoft, je kan dit via hun website aanmelden. De link heb ik zelf
Alleen als Microsoft producten binnen 30 dagen na aankoop defect raken gaat het via (knip webwinkel) zelf.

(Complete uitleg over contact met Microsoft geknipt)

Met vriendelijke groet,

*Oude eigenaar*

Nette reactie, geeft in ieder geval aan dat de communicatie lijnen open staan. Wel hetzelfde verhaal als de huidige eigenaar die naar Microsoft wijst.

Voor de duidelijkheid, Microsoft geeft als fabrikant het eerste jaar garantie als het product bij een retailer is verkocht. Voor het 2e jaar is het bij de retailer zelf. Enkel direct bij Microsoft is het 2 jaar.

Afijn, ik had in mijn mail naar hem aangegeven waarom ik naar hem toe kwam. Daar heb ik wel bij aangegeven dat ik het vreemd vond dat de nieuwe eigenaar geen garantie had overgenomen, maar blijkbaar wel mijn persoonsgegevens gekocht heeft ;) Daar helaas geen reactie op.

Volgende stap mijn inziens: oude eigenaar wijzen op de garantie die bij de winkel ligt gezien daar de overeenkomst mee is. Alles wat Microsoft zou bieden is enkel in coulance en dat heb ik (omdat het mij ook gedoe zou schelen) al geprobeerd.

• LuisjeNL
  • Nu online
Update:

Ondertussen weer reactie van de oude eigenaar gehad op mijn laatste mail:

Beste LuisjeNL,

Ik ben net terug van vakantie en niet meer werkzaam in deze business.

Om je correct te helpen heb ik vandaag zelf contact gezocht met *winkel* om jouw case te bespreken, ik had hierover nl geen aanleidend bericht ontvangen en naar mijn weten zijn zij daar nu verantwoordelijk voor sinds de overname.
Ik zal o.a. met ze bespreken hoe ze jou hiermee kunnen helpen.

Wederom een nette reactie en mooi om te lezen dat hij vindt dat de huidige eigenaar verantwoordelijk is.

• LuisjeNL
  • Nu online
Ondertussen zijn we ruim 2 weken verder zonder antwoord en heb ik zojuist een herinnering gestuurd.

Weten ze in ieder geval dat ik het niet vergeet :+

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 21:28
LuisjeNL schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:55:
Ik heb reactie van de oude eigenaar, stiekem toch een beetje verbaast van zijn reactie:

Hallo *LuisjeNL*,

Ongeacht wat er is afgesproken wil ik je natuurlijk helpen.

Op Microsoft producten zoals deze controller loopt de garantie via Microsoft, je kan dit via hun website aanmelden. De link heb ik zelf
Alleen als Microsoft producten binnen 30 dagen na aankoop defect raken gaat het via (knip webwinkel) zelf.

(Complete uitleg over contact met Microsoft geknipt)

Met vriendelijke groet,

*Oude eigenaar*
Dat klopt dus al niet. De communicatie en contact loopt TEN ALLE TIJDE (idealiter) via de winkel.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik heb weinig verstand van zaken, maar ligt ergens in de wet vastgesteld wat de precieze criteria zijn voor een overname met lopende verplichtingen, dan wel een overname zonder lopende verplichtingen? Het zou wat zijn als je dat als eigenaar even zelf mag beslissen, terwijl je wel alles (naam, klantenbestand, gegevens, infrastructuur) hetzelfde houdt.

Mooi administratief truukje om van je verplichtingen af te komen ook. Te veel garantiegevallen (of zelfs schulden)? Op papier wisselen van eigenaar, ander KVK-nummer en verder niks veranderen. Zelfde toko, zelfde bedrijfscontinuïteit, maar een schone lei.

Een doorstart na faillissement is een bekende uitzondering, maar dat doe je niet voor de lol en lijkt hier duidelijk niet aan de hand.
LuisjeNL schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:39:
Ondertussen zijn we ruim 2 weken verder zonder antwoord en heb ik zojuist een herinnering gestuurd.
Ze in gebreke stellen en zeggen dat je bij uitblijven van reactie de koop ontbindt. Ik ben benieuwd of ze het aandurven om dat gewoon te negeren. :P

Dat ze niet weten waar het product vandaan komt is trouwens natuurlijk hun eigen probleem. Ze kunnen nog steeds geld terug geven, zelf iets (laten) repareren of je een nieuw product geven, dus garantieafhandeling is nou niet bepaald onmogelijk geworden.

[Voor 40% gewijzigd door bwerg op 18-09-2021 09:48]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee