Pre-bios fase blijft zwart voor 30 seconden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patrickll
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:48
Sinds kort is me opgevallen dat bij het booten van mijn PC, het zo'n 20 a 30 seconden duurt voor het gebruikelijke bios beeld tevoorschijn komt. Het blijft dus zwart, vervolgens komt het bios scherm in beeld, en daarna boot Windows 10 gewoon lekker snel op.

Ik heb een SSD waar m'n Windows 10 op geïnstalleerd staat. Daarnaast een extra HDD schijf voor extra opslag.

Specs:

CPU: Intel Core i5-8600K
MB: MSI Z370-A PRO
RAM: Kingston DDR4 HyperX FURY Memory Black 2x8GB
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3070, 8GB, Eagle OC
SSD: Samsung SSD 750 EVO 500gb

Wat heb ik al geprobeerd?

- SSD en HDD geformatteerd en Windows 10 clean geïnstalleerd op de SSD
- BIOS naar default settings gereset
- BIOS geupdatet
- Gecheckt of de boot volgorde klopt in de BIOS.
- Kabels uit de HDD gehaald om te controleren of dat de boosdoener was.

Mij valt wel op dat de extra HDD in sommige gevallen niet meer herkent wordt door Windows, ik vermoed dat deze HDD op z'n eind is. Maar ik denk dus niet dat dit de boosdoener is van het trage booten. Maar wie weet is dit belangrijke informatie.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

[ Voor 10% gewijzigd door patrickll op 17-08-2021 23:17 ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:45

nelizmastr

Goed wies kapot

de POST fase, dat is voor en tijdens je BIOS splash screen, heeft geen relatie met wat er op je harde schijven en SSD's staat, wel met de detectie van het betreffende apparaat, al heb je dat al uitgesloten.

Heb je ook concrete specificaties van je systeem?
BIOS versie al bijgewerkt naar de nieuwste versie?

I reject your reality and substitute my own

• patrickll
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:48
nelizmastr schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:27:
de POST fase, dat is voor en tijdens je BIOS splash screen, heeft geen relatie met wat er op je harde schijven en SSD's staat, wel met de detectie van het betreffende apparaat, al heb je dat al uitgesloten.

Heb je ook concrete specificaties van je systeem?
BIOS versie al bijgewerkt naar de nieuwste versie?
Bedankt voor je tijd en je bericht! Ik heb de BIOS geupdatet, maakt helaas geen verschil.
Mij viel net bij het booten op dat hij sowieso vastliep bij het BIOS scherm... Dat gebeurt nu voor het eerst. Wat opvalt is dat een reboot ten alle tijden dan wel weer prima werkt.

Hierbij m'n specs:

CPU: Intel Core i5-8600K
MB: MSI Z370-A PRO
RAM: Kingston DDR4 HyperX FURY Memory Black 2x8GB
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3070, 8GB, Eagle OC
SSD: Samsung SSD 750 EVO 500gb

Verwijderd

Koppel tijdelijk de HDD af en kijk of het probleem er dan nog is , Een HDD is in de meeste gevallen de oorzaak van dit verschijnsel.