Ruis in PA set bij gebruik PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 22:45

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Ik heb een DAP audio Clubmate 2 aangeschaft en heb deze momenteel aangesloten op een PC met een 3,5mm jack naar 2 x RCA kabel.

Ik heb echter last van een irritante ruis bij gebruik van de PC. De ruis is altijd aanwezig maar word erger bij het gebruik van bijvoorbeeld de muis of het slepen van een tabblad. Ik lees over dit fenomeen genoeg op internet en heb de subwoofer al aangesloten op een ander stopcontact, aangesloten zonder randaarde (om te testen!) en ook een draad getrokken van de PC naar de versterker van de subwoofer, alleen niks helpt.

Ik vermoed dat het in de onboard audio van het moederbord zit en lees dan ook de tips als gebruik van een USB DAC. Ik heb echter op deze PC geen andere aansluiting dan de onboard audio jacks en dus geen Toslink.

Zou het voldoende zijn om een simpele USB geluidskaart hiervoor te gebruiken? Zoals: pricewatch: Sharkoon SB1

Formerly known as Ragdoll

Beste antwoord (via InFamous op 17-08-2021 18:35)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem. Vaak is het onboard audiodevice de boosdoener. Vervangen door een audio insteek kaart of usb audio device.
Laat dat device wat jij hebt gevonden maar links liggen. Je wilt in een (semi) professionele omgeving geen gebruik maken van minijacks (3,5mm), daar zijn te vaak contact problemen mee.
Kijk even naar de Behringer UCA 222 of vergelijkbare apparaten. Die hebben RCA aansluitingen en die zijn stukken beter in goed contact maken dan minijack.

Mocht je daarna alsnog last hebben van brom of andere bijgeluiden, zet dan een groundloop isolator in.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem. Vaak is het onboard audiodevice de boosdoener. Vervangen door een audio insteek kaart of usb audio device.
Laat dat device wat jij hebt gevonden maar links liggen. Je wilt in een (semi) professionele omgeving geen gebruik maken van minijacks (3,5mm), daar zijn te vaak contact problemen mee.
Kijk even naar de Behringer UCA 222 of vergelijkbare apparaten. Die hebben RCA aansluitingen en die zijn stukken beter in goed contact maken dan minijack.

Mocht je daarna alsnog last hebben van brom of andere bijgeluiden, zet dan een groundloop isolator in.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
@remco_k het is geen groundloop, dat herken ik wel.

Ik zal eens kijken naar de Behringer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
InFamous schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:01:
@remco_k het is geen groundloop, dat herken ik wel.
Waarom denk je dat het geen aardlus is? Die hoeft zich niet te uiten als een brom, maar kan ook gepiep opleveren als zich een schakelende voeding in de keten bevindt.

Als je een externe geluidskaart koopt, zou ik gelijk eentje kiezen met gebalanceerde uitgangen. Die zijn robuuster en -mocht een aardlus nu het probleem zijn-, voorkomen een aardlus indien de correcte 'gebalanceerde' kabels worden gebruikt.

[ Voor 55% gewijzigd door TBTL op 17-08-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
TBTL schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Waarom denk je dat het geen aardlus is?

Als je een externe geluidskaart koopt, zou ik gelijk eentje kiezen met gebalanceerde uitgangen. Die zijn robuuster en -mocht een aardlus nu het probleem zijn-, hebben geen last van een aardlus, mits 'gebalanceerde' kabels worden gebruikt.
Omdat ik groundloop al heb uitgesloten door een ander stopcontact te gebruiken en de aardpennen af te dekken op zowel de PC als subwoofer. Daarnaast word het geluid erger met het bewegen van de muis of een tabblad.

Ik heb nu een Behringer UCA222 gekocht met een fatsoenlijke kabel. Als dat niet werkt kan ik altijd nog jouw suggestie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Dit komt vrijwel zeker door de onboard geluidskaart. Digitaal aansluiten lost het meestal ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:44:
Dit komt vrijwel zeker door de onboard geluidskaart. Digitaal aansluiten lost het meestal ook op.
Dat vermoeden had ik al, alleen heb ik geen digitale uitgangen op deze PC. Nu dus maar een USB kastje gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Update:

Behringer UCA aangesloten en alle problemen zijn verholpen!

Pagina: 1