Muis hapert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphShaft
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-04 22:35
Mijn vraag
Sinds 1 jaar hapert mijn cursor om de zoveel seconden gedurende een halve seconde ongeveer. Het is me niet duidelijk om de hoeveel seconden dit gebeurt.
Toetsenbord, geluid, systeem blijft verder lopen, enkel muis hapert. Kliks of bewegingen komen niet vertraagd binnen, deze zijn verloren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 64bit (up to date)
- Oculus Rift
- Cpu: AMD Ryzen 5 3600X
- Ram: 16GB
- Gpu: AMD Radeon RX 5700XT
-mobo: Gigabyte X570 UD (up to date)
- Muis: Nu gebruik ik een Aorus M5 (bedraad via usb), daarvoor gebruikte ik een logitech muis (draadloos). Bij beide muizen bestaat het probleem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Complete herinstallatie van het systeem (wipe)
Muis vervangen (idem keyboard)
Drivers vervangen van muis in Windows
Firmware muis vervangen
Bios settings nagekeken
In andere poort gestoken
Alle usb toestellen behalve muis uitgetrokken

Al veel zitten zoeken wat het zou kunnen zijn, meeste informatie vind ik echter over draadloze muizen, wat hier niet het geval is.
Ben op zoek naar nog nieuwe dingen die ik kan proberen, beetje zonder inspiratie gevallen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 22:48
Muismat?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
GPU drivers?
Instellingen grafische kaart. Met name sync framerates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

nieuws: AMD komt in april met oplossing voor USB-problemen van 500-serie chip...

[ Voor 53% gewijzigd door br00ky op 17-08-2021 17:27 . Reden: link zonder tracking ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BIOS had je al up to date zeg je, dus dan springt bij mij nog binnen om even zelf handmatig de laatste chipset drivers te installeren en kijken of dat helpt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:55

sll

Ik had ditzelfde probleem ook met een AMD Radeon RX 560. Elke 10 seconden (exact, heb ik gemeten!) pauzeerde de muis-input voor een fractie van een seconde. Het probleem was voorbij na opnieuw Windows en de GPU-drivers installeren.

Later zag ik dit opeens weer en toen realiseerde ik me dat ik op dat moment 2 monitoren had aangesloten. De 2e monitor uitdoen verhielp het tijdelijk. Ik heb het sindsdien niet meer gezien, weet niet meer of het voorbij ging na een reboot, of na een update van de driver.

Mijn advies: gebruik het auto-detect-programma van AMD om de chipset- en GPU-drivers te updaten: https://www.amd.com/en/support (grote knop 'Download now'). Vink bij de GPU-driver-installatie de 'factory reset' -optie aan. Misschien zit er iets fouts in de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphShaft
Heb de chipset geüpdatet en de nieuwste gpu driver geinstalleerd.
Op eerste zicht is het beter maar niet over. Even afwachten...

2de monitor kan ik ook eens proberen, er hangt naast mijn scherm nog een rift aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphShaft
Heeft niet geholpen, stotteren is er nog steeds.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DolphShaft schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:55:
Heeft niet geholpen, stotteren is er nog steeds.
Ik heb eens wat rond zitten zoeken en het gaat rond dat het uitschakelen van global c state het probleem moet verhelpen. Misschien dat eens proberen?

https://www.reddit.com/r/...potential_fix_for_usb_20/

https://www.google.com/se...md&oq=global+c+states&aqs

Tweakers Discord

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 08:13
Dan zit er stof op het balletje.

Geintje natuurlijk. Ik zou de muis even op een andere pc proberen. Als hij daar ook problemen geeft, is het hardware matig stuk en zou ik de muis afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphShaft
Probleem bleef aanhouden, alle settings die ik maar kon vinden uitgeprobeerd, muis bleef haperen.
Had vermoedelijk te maken met het moederbord (ondanks laatste versie die ik maar kon vinden)

Heb het moederbord vervangen door een MSI MPG Gaming Plus met B550 chipset ipv de X570 van het vorige.

Probleem is opgelost. Muis hapert niet langer en systeem is stabiel.

Was dus rot moederbord :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:52
Ik had ook een af en toe haperende muis. Een andere muis gebruiken hielp niet.Ik dacht dat het niet aan de CPU kon liggen met een 10 core i7. Maar dat bleek het toch te zijn. Toen ik de individuele cores bekeek in Task Manager zag ik twee "power" cores die het meeste werk deden en af toe 100% aantikten. Toen ik de Power Mode veranderde van "Best Power Efficieny" naar "Best Performance" was dit probleem voorbij. Toen wel een CPU fan die meer herrie schopte helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-03 16:06
Ik weet dat dit al een oud onderwerp is, maar toch even reageren voor de mensen die net als ik met Google lopen zoeken. Bij mij was het probleem hetzelfde, op random momenten bevroor de muiswijzer en stond dan soms enkele seconden vast. Bij mij was de oorzaak dat op mijn CoolerMaster toetsenbord de Ultimate Quickfire de FN toets UIT stond. Als ik de toets aanzette door hem net zo lang vast te houden tot de toetsverlichting onder deze toets weer aanging was het probleem verholpen en werkt alles weer perfect met mijn bedraade muis.
Dus heb je hetzelfde toetsenbord zal dit je oplossing zijn, en heb je een ander toetsenbord maar ook met een FN functietoets is het zeker het proberen waard.

Windows 10 met Asus Sabertooth Z170 en Intel I5 6700

[ Voor 3% gewijzigd door Dielis op 12-01-2024 20:58 ]

Pagina: 1