Windows 10 Bootloader telkens verdwenen na update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Ik heb mijn oude(re) HP Spectre x360-4150nb recent opnieuw geinstalleerd voor mijn dochter met Windows 10 Home. Dit via originele download via microsoft.com met Media Creation Tool. Activatie is via de ingebouwde serial in het BIOS (of EFI).
Geen dual boot met Linux of andere minder voorkomende situaties.

Nu blijkt dat iedere keer als een Windows Update wordt uitgevoerd (of toch een grote) de Bootloader verdwenen is. De BIOS klaagt dan er geen operating system op de SSD staat.

Deze tutorial helpt om te fixen: http://woshub.com/how-to-...-bootloader-in-windows-8/
In essentie is het mounten van de EFI Boot partition en dan kopieren van de bootloader van die partitie naar de Windows partitie.
Niet zo handig:
- mijn dochter weet niet wat ze moet doen
- je moet een USB Windows 10 installer bij de hand hebben om op te starten

Ik zou dus graag het probleem in de toekomst vermijden, maar waarom gebeurd dit?
Ik heb Windows als eens helemaal opnieuw geinstalleerd met hetzelfde resultaat, dus zo verwacht ik geen verschil meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat jouw analyse dat de bootloader verdwenen is, niet klopt.
De bootloader is er nog wel maar de UEFI kan 'm niet vinden. Meestal wordt dit veroorzaakt doordat de partitie signatures niet meer kloppen. Of althans het lijstje partitie nummer / partitie signatures klopt niet meer.
Klassieke harddisks met oppervlakte beschadigingen vertonen dit probleem, net als SSD's die door hun reserves heen zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Zou toch raar zijn, tenzij de SSD versleten is van in de schuif te liggen.
Ik heb na een jaar of 2 de originele SSD vervangen door een grotere Samsung.
De originele heeft dan zeker 2 jaar in de schuif gelegen in het doosje van de Samsung.
Nu heb ik de originele er terug in gestoken en Windows geïnstalleerd.
Even met CrystalDiskInfo gekeken: SSD is 512GB en er is 10,7 TB geschreven.
Ik lees hier dat pas bij 700TB er problemen mogen komen.

Ook wel frappant dat het enkel bij een Windows Update voorvalt. Nooit bij gewoon opstarten.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_147 op 16-08-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Chris_147 Draai het SSD tooltje van de fabrikant eens? Kijken of die wat aangeeft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Chris_147 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:32:
Ook wel frappant dat het enkel bij een Windows Update voorvalt. Nooit bij gewoon opstarten.
Standaard start Windows 10 op met een quick/hibernate boot (snel opstarten) waarbij het systeem niet volledig wordt afgesloten.
Bij een Windows update wordt er wel altijd een volledige herstart van het systeem gedaan.
Treedt het probleem ook op als je de laptop afsluit zonder de optie snel opstarten?
HowToGeek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

• Chris_147
Hey, even uit het oog verloren, maar ja: dit treedt ook op bij gewoon herstarten.
@The_Doman enig idee wat er dan aan de hand is?

Edit: nu weet ik het eigenlijk niet meer zo goed. Lijkt wel te werken na een herstart. Waarschijnlijk was er een update zonder dat mijn dochter het wist.

[ Voor 37% gewijzigd door Chris_147 op 02-09-2021 10:26 ]

Pagina: 1