Dual 27" QHD monitor met daisy chaining

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik ben op zoek naar 2 QHD monitoren van 27" met daisy chaining support.

Het liefst wil ik het volgende kunnen:
Mijn prive laptop op monitor 1 aansluiten met USB-C, daisy chain naar monitor 2.
Mijn werk laptop op monitor 2 aansluiten met USB-C, daisy chain naar monitor 1.

Nou heb ik er een paar op het oog:
pricewatch: Philips B-line 276B1/00 Zwart
pricewatch: ASUS ProArt PA278CV Zwart
pricewatch: Samsung S60UA 27" Zwart

Alleen is er telkens iets wat net niet kan volgens de handleiding:

Bij de Philips is de max resolutie 60Hz bij daisy chaining volgens de handleiding, iemand hier ervaring mee?
Bij de Asus werkt het alleen als je hem via DP aansluit en niet via USB-C.
Bij de Samsung staat dat als je hem via DP aansluit je 2x QHD met 75Hz kan doen, maar bij USB-C staat er dan weer niks vermeld, moet dat ook kunnen?

De Philips of de Samsung hebben wel mijn voorkeur omdat die ook meteen LAN hebben

Dan natuurlijk nog de beeldkwaliteit, iemand daar ervaring mee met deze drie monitoren? Of heeft iemand nog een andere suggestie? Liefst wel rond de 400 euro maximaal, goedkoper altijd goed :D

Ter info:
Prive laptop = Lenovo Legion 5 Pro (RTX 3060), heeft USB-C en HDMI, geen DP
Werk laptop = Lenovo ThinkPad L490 (Intel UHD 620), heeft 2x USB-C (USB-C to DP: 4096 x 2304 pixels, 60 Hz) en HDMI, geen DP

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:08

M2M

medicijnman

USB-C is een aansluiting, geen protocol. Waarschijnlijk is er een USB-C alt-mode beschikbaar, en dat is meestal een displayport-signaal.

Wikipedia: USB-C

Check dus even de icoontjes op je laptop

[ Voor 38% gewijzigd door M2M op 16-08-2021 17:07 ]

-_-

• Mouze88
Ja alle USB-C poorten op beide laptops ondersteun DP alt mode, maar dit staat bijvoorbeeld in de handleiding van de Asus monitor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMrTIa_mgTgYthrnXEo4sdYeNF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bel5PBH0DKEARtK3zQGldaJk.png?f=fotoalbum_large

Dus USB-C > Monitor 1 = Geen daisy chaining mogelijk
En DP > Monitor 1 = Wel daisy chaining mogelijk

• M2M

M2M

medicijnman

maar wat nu als je een USB-C --> Displayport kabel gebruikt? Dan heb je eigenlijk het derde plaatje te pakken.

-_-

• Mouze88
Heb em ff wat ingezoomed, maar er staat toch echt een groot kruis door de USB-C poort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doxB1bTV0_OwQkqVwmAgApP-Jw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZS808Dhm1N3P1UsseLXJb5Bm.png?f=fotoalbum_large

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Mouze88 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:38:
Heb em ff wat ingezoomed, maar er staat toch echt een groot kruis door de USB-C poort:
USB-C op de laptop naar DP op de monitor wordt gezegd en dat gaat gewoon werken.

• M2M

M2M

medicijnman

Let wel, dat je dan je laptop niet meer via het beeldscherm oplaad. Die displayport-uitgang op het beeldscherm heeft geen powerdelivery voor de USB-C-kant van de kabel.

-_-

• Mouze88
Ah ik had em ff verkeerd gelezen, ja dat zou dan wss wel werken

Heb je dan alleen geen PD meer of kan je de andere USB poorten (USB hub functie) dan nog wel gebruiken?

• M2M

M2M

medicijnman

Mouze88 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:54:
Ah ik had em ff verkeerd gelezen, ja dat zou dan wss wel werken

Heb je dan alleen geen PD meer of kan je de andere USB poorten (USB hub functie) dan nog wel gebruiken?
Helaas niet, je houd enkel een videosignaal over als je een USB-C --> DisplayPort kabel gebruikt. Indien je nog meer USB-C poorten op je laptop hebt, kun je die wel inpluggen als generieke USB-kabel. Geen idee of powerdelivery dan nog werkt, wellicht is de powerdelivery en displayport-alt-mode enkel aanwezig op dezelfde USB-poort op de laptop.

't geheel staat allemaal nog wat in de kinderschoenen wat dat betreft.

-_-

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb net zelf de Lenovo P27h-20 in combi met een Lenovo G27q-20 aangesloten, ik heb de volgende issues:

via DP daisychain krijg ik alleen full HD op de Q27 (doorgelust op de P27, laptop via USB-C op P27).
Daarnaast storende ruis op audio uit via de monitor.

Uiteraard kan de laptop via HDMI de tweede monitor aansturen (dan wel allebei QHD), maar dat zorgt weer voor de lelijke kabels overal.
Iemand een tip hoe wel QHD te krijgen via alleen de USB-C aansluiting ? Of toch weer een dock apart ?

thnx voor hulp !
Pagina: 1