Hoi PV experts.
Wij zijn recent verhuisd naar een 2-onder-1 kap met rieten dak en ik wil graag een PV installatie laten leggen. Deze zou dan op de garage en een (nieuw te bouwen, dus enigszins flexibel in afmeting) tuinhuisje komen, want we gaan niet aan het riet komen.
De bovenste rij dakpannen zit vastgemetseld, blijft er ongeveer 2.20 over. Hier zouden in portrait 7 panelen kunnen. De buren vinden het geen probleem.
Het huidige tuinhuisje wordt gesloopt aangezien een groot deel van de tuin afgegraven moet worden om van de bamboe af te komen. Daarvoor plaatsen wij een nieuw huisje terug die wij ongeveer willen maken zoals het blauwe vlak in de luchtfoto. Het grote deel zou ongeveer 6.50x4.00m moeten worden en de uitstulping ongeveer 2.50x1.80. Het huisje zou tegen de erfgrens aan komen en op de hoogte van de erfscheiding. De lijnbomen zouden lager gesnoeid of zelfs weg kunnen. Hierin geen directle beperkingen op aesthetisch gebied. Op dit huisje lijkt mij een O/W opstelling het beste:
/\/\/\
/\/\/\
/\
Verder zou wellicht in de winter met lage zon het vrijstaande huis aan de west-kant schaduw kunnen werpen op de westkant van de garage.
De lijnbomen aan de westkant van het tuinhuisje kunnen aangepakt worden om te zorgen dat die geen schaduw werpen.
Ik schat 4500-5000kWh per jaar, maar ik heb liever overcapaciteit voor een mogelijke EV in te toekomst.
Buiten de offertes heb ik zelf het idee om 2x6+2x2 O/W op het tuinhuisje te leggen en 7 in portrait op de garage. Maar heb door de verhalen van de verkopers twijfel over wat voor panelen. De eerste is duidelijk fan van glas-glas panelen, deze zouden geen micro cracks krijgen en daarnaast minder degradatie hebben. Ook worden deze wel gedekt door verzekeringsmaatschappijen? Maar zou een micro crack niet gewoon onder garantie vallen als daarme de productie afneemt binnen de garantietermijn?
De 2e is fan van REC en had het bij die panelen over de lage degradatie. Beide partijen hebben een Enphase micro-omvormer systeem voorgesteld, maar ik weet dus niet op dat noodzakelijk is voor mijn situatie.
Als ik bij Solar-bouwmarkt kijk zou ik voor
14x First Choice Solar FCSP375WBS-120N 375WP White Backsheet Platinum kiezen voor het tuinhuisje en
7x Hyundai 395WP HiE-S395VG Full Black voor de garage (full black is misschien wat rustiger in het zicht van de buren).
Zou dat duidelijk minder kwaliteit zijn dan de gemaakte offertes en is micro-omvormers 'the-way-to-go' voor deze situatie of een standaard omvormer?
Alvast bedankt!
#Edit
Toevoeging foto van zolder van tuin.
De hoge boom achterin staat op einde erf van de buren, deze lijkt mij geen probleem aangezien die noordoostelijk van het tuinhuisje staat.
Wij zijn recent verhuisd naar een 2-onder-1 kap met rieten dak en ik wil graag een PV installatie laten leggen. Deze zou dan op de garage en een (nieuw te bouwen, dus enigszins flexibel in afmeting) tuinhuisje komen, want we gaan niet aan het riet komen.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
De garage (rode vlak in de luchtfoto) heeft de daken op oost (97 graden) en west (277 graden). De oost kant is echter offlimits voor panelen wegens aesthetische overwegingen van mijn vriendin. De west kant is 8.20m bij 2.50m (48 graden hoek). De foto van het dak is de oostkant, maar west is precies hetzelfde. Er zit een schoorsteentje voor de CV op de westkant (indien iemand zulke goeie ogen heeft en dat ziet op de luchtfoto), maar die gaat voor het plaatsen van de panelen eraf en de cv gaat naar binnen.De bovenste rij dakpannen zit vastgemetseld, blijft er ongeveer 2.20 over. Hier zouden in portrait 7 panelen kunnen. De buren vinden het geen probleem.
Het huidige tuinhuisje wordt gesloopt aangezien een groot deel van de tuin afgegraven moet worden om van de bamboe af te komen. Daarvoor plaatsen wij een nieuw huisje terug die wij ongeveer willen maken zoals het blauwe vlak in de luchtfoto. Het grote deel zou ongeveer 6.50x4.00m moeten worden en de uitstulping ongeveer 2.50x1.80. Het huisje zou tegen de erfgrens aan komen en op de hoogte van de erfscheiding. De lijnbomen zouden lager gesnoeid of zelfs weg kunnen. Hierin geen directle beperkingen op aesthetisch gebied. Op dit huisje lijkt mij een O/W opstelling het beste:
/\/\/\
/\/\/\
/\
Schaduw
De schaduw die ik kan bedenken komt voornamelijk van de oost kant (thumbnails 4) met de boom aan die kant. De overhangende takken van foto 4 kunnen best korter gesnoeid worden.Verder zou wellicht in de winter met lage zon het vrijstaande huis aan de west-kant schaduw kunnen werpen op de westkant van de garage.
De lijnbomen aan de westkant van het tuinhuisje kunnen aangepakt worden om te zorgen dat die geen schaduw werpen.
Jaarverbruik
Lastig in te schatten aangezien we er net wonen en nu nog douchen met 2 elektrische boilers. Deze zouden verdwijnen als de CV het huis in gaat (dit moet gebeuren voordat de panelen geplaatst worden). We koken elektrisch en hebben een Cooker.Ik schat 4500-5000kWh per jaar, maar ik heb liever overcapaciteit voor een mogelijke EV in te toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Met beperkte ruimte in de groepenkast, dus die zou uitgebreidt moeten worden. Dankzij 2 aanpassingen met betrekking tot de CV en het afgraven van de tuin, hebben we de mogelijkheid om een 4mm 3-fase kabel te leggen naar de garage en vanaf daar naar het tuinhuisje. Dus die kabels liggen er bij het plaatsen van het PV systeem.Budget en doel
Het doel is om de 2 daken zo optimaal te gebruiken voor zonnepanelen, budget is daar ondergeschikt aan. Er is geen oneindig budget, maar ik geef liever nu iets meer uit en dan meteen goed zitten voor de toekomst en liever overcapaciteit dan ondercapaciteit.Wie gaat het project uitvoeren
Een partij als Solar-bouwmarkt of iets dergelijks. Open voor suggesties.Bijhouden van data
Leuk om te doen, maar als het veel scheelt hoeft het niet op paneelniveau.Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Regio
Omgeving Hilversum.Buiten de offertes heb ik zelf het idee om 2x6+2x2 O/W op het tuinhuisje te leggen en 7 in portrait op de garage. Maar heb door de verhalen van de verkopers twijfel over wat voor panelen. De eerste is duidelijk fan van glas-glas panelen, deze zouden geen micro cracks krijgen en daarnaast minder degradatie hebben. Ook worden deze wel gedekt door verzekeringsmaatschappijen? Maar zou een micro crack niet gewoon onder garantie vallen als daarme de productie afneemt binnen de garantietermijn?
De 2e is fan van REC en had het bij die panelen over de lage degradatie. Beide partijen hebben een Enphase micro-omvormer systeem voorgesteld, maar ik weet dus niet op dat noodzakelijk is voor mijn situatie.
Als ik bij Solar-bouwmarkt kijk zou ik voor
14x First Choice Solar FCSP375WBS-120N 375WP White Backsheet Platinum kiezen voor het tuinhuisje en
7x Hyundai 395WP HiE-S395VG Full Black voor de garage (full black is misschien wat rustiger in het zicht van de buren).
Zou dat duidelijk minder kwaliteit zijn dan de gemaakte offertes en is micro-omvormers 'the-way-to-go' voor deze situatie of een standaard omvormer?
Alvast bedankt!
#Edit
Toevoeging foto van zolder van tuin.
De hoge boom achterin staat op einde erf van de buren, deze lijkt mij geen probleem aangezien die noordoostelijk van het tuinhuisje staat.
[ Voor 25% gewijzigd door coop op 22-08-2023 00:39 ]