Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik werk inmiddels 10+ jaar met Linux. Laatste tijd ben ik steeds meer bezig met DevOps dan enkel Linux/Infrastructuur.

Tijdje geleden heb ik met OpenShift gewerkt, maar de laatste 6 maanden ook met Kubernetes. Inmiddels wil ik mij certificeren (CKA).

Welke trainingen/cursussen raden jullie mij aan? Zelf dacht ik aan LFS258. Iemand hier ervaring mee? Thanks!

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 14:26
De LinuxFoundation cursussen zijn meestal alleen tekst en opdrachten. Die zijn op zich nuttig, omdat ze echt over de examenonderwerpen gaan, maar best droog om te doen. Als je een (flinke) korting krijgt voor examen + training dan is het wel nuttig. Meestal gooien ze met aanbiedingen zo tegen black friday/cyber monday.

Ikzelf doe ook redelijk wat met A Cloud Guru. Dit zijn filmpjes en opdrachten. De CKA cursus daarvan ken ik niet specifiek, maar veel van de content vind ik wel behoorlijk goed. Ze hebben ook een cloud playground waar je VMs kunt opspinnen om te oefenen. Abonnementen kunnen voor een heel jaar, maar ook voor een maand. De CKA training is ruim 8u aan filmpjes, 32 labs en 10 quizzes.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
mbaltus schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:02:
De LinuxFoundation cursussen zijn meestal alleen tekst en opdrachten. Die zijn op zich nuttig, omdat ze echt over de examenonderwerpen gaan, maar best droog om te doen. Als je een (flinke) korting krijgt voor examen + training dan is het wel nuttig. Meestal gooien ze met aanbiedingen zo tegen black friday/cyber monday.

Ikzelf doe ook redelijk wat met A Cloud Guru. Dit zijn filmpjes en opdrachten. De CKA cursus daarvan ken ik niet specifiek, maar veel van de content vind ik wel behoorlijk goed. Ze hebben ook een cloud playground waar je VMs kunt opspinnen om te oefenen. Abonnementen kunnen voor een heel jaar, maar ook voor een maand. De CKA training is ruim 8u aan filmpjes, 32 labs en 10 quizzes.
De examen kost $375, de cursus kost $299. Koop je ze als bundel krijg je $99 korting. Totaal: $575.
De cursus komt daarmee uit op $200. Daarmee kan je ook een abonnement op A Cloud Guru nemen voor 4 maanden.

Echter gaat het mij om de kwaliteit, niet om de prijs.

/edit
Met de FREE21 couponcode krijg je tot 24 augustus de cursus gratis. Dus examen $375 + cursus $0 = $375.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 17-08-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 23:41
Voor de mensen die nog tips zoeken voor CKA voorbereiding: ik heb zelf enorm veel gehad aan het Kubernetes learning path van KodeKloud.

-> https://kodekloud.com/learning-path-kubernetes/

Het abonnement is zijn geld dubbel waard geweest, want ze hebben meer nuttige learning paths. Mocht je bijv nog niet heel thuis zijn in container runtimes, dan is hun Docker path ook erg nuttig. Ik gebruik die om me richting RedHat's EX180 te werken (containers+OpenShift)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Afgelopen Zaterdag het CKA examen gedaan. Hier een wat uitgebreider verhaal.

TLDR:
* Het is een leuk examen, lekker praktisch bezig.
* De online test-at-home oplossing werkt goed, de proctor was beleefd en geduldig.
* Ik heb getrained met KodeKloud en geoefend met Killer.sh. Beiden bieden uitstekende value-for-money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Liegebeest schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:01:
Afgelopen Zaterdag het CKA examen gedaan. Hier een wat uitgebreider verhaal.

TLDR:
* Het is een leuk examen, lekker praktisch bezig.
* De online test-at-home oplossing werkt goed, de proctor was beleefd en geduldig.
* Ik heb getrained met KodeKloud en geoefend met Killer.sh. Beiden bieden uitstekende value-for-money.
Gefeliciteerd! (denk ik :))

Werk je (veel) met Kubernetes? Ik heb de examen nog steeds niet gedaan, te lui :$

Tussen april 2021 en januari 2022 heb ik fulltime met Kubernetes gewerkt. Sinds februari 2022 nog maar 1 dag in de week.

Viel het mee/tegen? Kom je er met hands-on ervaring wel of moet je echt wel gaan leren/oefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
c-nan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Werk je (veel) met Kubernetes?
Sterker nog, ik werk helemaal niet met Kubernetes.

Ik heb het examen gedaan, als stok-achter-de-deur om mijzelf te dwingen K8s te leren. Mijn team levert security-consulting en pen-testing aan DevOps squads binnen het bedrijf en een aantal van mijn "klanten" draaien wel op Kubernetes. Vandaar dat ik mezelf wilde dwingen het te leren.

Om de zelfde reden wil ik later dit jaar EX180 doen, van RedHat: Docker/Podman + OpenShift. Daarmee verleng ik meteen mijn RHCE. :)
Viel het mee/tegen? Kom je er met hands-on ervaring wel of moet je echt wel gaan leren/oefenen?
Het oefenen heb ik allemaal gedaan via KodeKloud; zij bieden je een on-demand lab-omgeving. Het werkt serieus echt heel erg goed. Het is geen omgeving die permanent aanstaat, nee je krijgt on-demand een nieuwe omgeving voor elke lab-opdracht. Werkt als een trein.

Pagina: 1