Nieuwe processorkoeler voor bestaand systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Metin_94
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-08-2021
Hallo allen,

Vrij recent een game PC gekocht en al wat onderdelen vervangen zoals de voeding en de opslag. Ik speel voornamelijk Guild Wars 2 en qua temperatuur wordt het systeem niet bijzonder warm (GPU en CPU altijd wel onder de 50 graden). Het geluidsniveau wat de processorkoeler produceert is echter bijzonder luid dat wanneer ik werk op de PC ik mijzelf mateloos irriteer.

Ik zoek een?
Een nieuwe processorkoeler omdat de stock koeler een enorme herrie maakt.

Wat is je budget?
100-120 euro max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur maar mijn voorkeur gaat wel uit naar een gesloten watergekoelde processorkoeler die relatief stil is (in ieder geval stiller dan de stock koeler). Die goed werkt op de bestaande

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Case: NZXT S340
CPU: Intel Core i5 6600 @ 3.3 GHz
RAM: 2x 8GB DDR4 @1065MHz
Moederbord: ASRock H170 Pro4/Hyper
GPU: Nvidia GeForce RTX 2070 Super 8GB Aorus
Opslag: 1TB 870 QVO Samsung SATA SSD
Voeding: MSI MPG A850GF 850W

PS:
Mochten jullie nog tips hebben voor wat betreft onderdelen die ik op (korte) termijn het beste kan gaan vervangen hoor ik het uiteraard graag!

Alvast bedankt voor alle terugkoppeling en hulp!

Groet,

Metin

Beste antwoord (via Metin_94 op 16-08-2021 17:42)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:11
Onder een boxed koeler kan de cpu wel wat warm worden ja. Een AIO is echter overkill voor een i5je van de 6e gen. Meer dan pricewatch: Arctic Freezer 34 of pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart hoef je er niet aan uit te geven.

Edit: @Metin_94 Een kale quadcore cpu kan niet bepaald meer mee in deze tijd. Zou ook eens uit gaan kijken naar een upgrade van cpu, mobo en RAM.

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 16-08-2021 12:57 ]

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:44

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Welke CPU koeler heb je nu?

Waarom niet gewoon een stille luchtkoeler? Vaak doen die qua geluid niets onder voor de gesloten waterkoelingoplossingen.

En weet je zeker dat je je GPU koeler niet heel erg hoort?

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 16-08-2021 12:45 ]

• Metin_94
Hallo Hann1BaL

Momenteel zit de standaard koeler van Intel nog op de i5 6600. Ik weet bijna 100% zeker dat het CPU koeler is want regelmatig draait de GPU koeler niet of nauwelijks.

Als het advies eerder een luchtkoeler is voor dit systeem dan sta ik daar zeker voor open. Een kennis raadde echter een watergekoeld systeem aan.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Onder een boxed koeler kan de cpu wel wat warm worden ja. Een AIO is echter overkill voor een i5je van de 6e gen. Meer dan pricewatch: Arctic Freezer 34 of pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart hoef je er niet aan uit te geven.

Edit: @Metin_94 Een kale quadcore cpu kan niet bepaald meer mee in deze tijd. Zou ook eens uit gaan kijken naar een upgrade van cpu, mobo en RAM.

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 16-08-2021 12:57 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Scythe heeft ook zeer goede en stille koelers!

• Metin_94
@Uszka Dankjewel voor de terugkoppeling! Zit er op deze koelers al koelpasta aangebracht of moet die nog los bijgekocht worden? Ik heb zelf iets minder verstand van computers maar zou je misschien kunnen toelichten op welke vlakken bijvoorbeeld het moederbord een keer aan vervanging toe is?

RAM en CPU snap ik volkomen.

• Uszka
Koelpasta zit erop of wordt meegeleverd in een tube/zakje.

Het moederbord is aan vervanging toe als er geen snellere cpu meer in kan of dat een cpu upgrade niet meer de moeite waard is. Op jouw huidige moederbord kan maximaal een i7-6700K/7700K. 5 jaar terug prima cpu's maar nu niet meer en worden tweedehands voor veel teveel geld verkocht. Daar koop je een nieuwe i3 -10105F met moederbord voor dat beter presteert echter adviseer ik naar minimaal een i5-11400, B560 moederbord en 3200 MT/s RAM te upgraden als je daar iets aan wilt doen.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-01 21:31
https://www.megekko.nl/pr...ling/Scythe-Mugen-5-Rev-B
Goedkoop maar goede koeler prijstechinsh ook leuk gezien jij jouw systeem nog niet wil upgraden zou ik er niet teveel aan uitgeven.

Ik heb zelf een Mugen 4 op een overgeklokte 6600k zitten die het nog prima voldoet voor wat ik ermee doe.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Toevoeging op @Uszka : Als geluid nu de stoorzender is, kun je voor een paar tientjes het systeem een stuk stiller maken. Die upgrade komt dan later wel. En de upgrade zal een grote worden om het echt nut te laten hebben.

En eens met @Markozv . Zelf heb ik de voorloper op mijn i7 2600k en de fan staat soms gewoon stil. Veel stiller gaat het niet worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Hann1BaL op 16-08-2021 14:04 ]

• Metin_94
Bedankt allen! Ik weet in ieder geval wat me te doen staat de komende periode v.w.b. de koeler. Als iemand suggesties heeft voor wat betreft een nieuw moederbord waar ik de komende plus minus vijf jaar mee kan doen dan hoor ik dat uiteraard graag :)

Misschien belangrijk om te weten dat ik (vooralsnog) geen hele zware taken uitvoer op mijn PC. Wat ik wel doe:
- SPSS, Microsoft office, MS Project
- 1080P Gamen (oudere games zoals Guild Wars 2 over het algemeen)
- Browsen, mailen, etc.

• Uszka
Voor Guild Wars 2 hoef je nog geen platform te upgraden. Dat draait prima op je huidige cpu. Voor de overige taken kan je zelfs met minder af. Probeer het te rekken tot de volgende generaties cpu's met DDR5.
Pagina: 1