UniFi AP i.c.m. Ziggo Connectbox

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 01:37
Hi,

Beetje gekke vraag misschien, maar ik wil graag het WiFI bereik van mijn huidige Connectbox uitbreiden zonder daarvoor een extra router te nemen.
De huidige situatie is zo dat de Connectbox in de meterkast staat en dus het bereik wordt beperkt naar de bovenverdieping.

Nu dacht ik zelf als oplossing door een Unifi AP met PoE injector te koppelen aan de Connectbox (nog steeds in de meterkast) om zo het WiFi bereik volledig uit te dekken naar de bovenverdieping, zonder extra AP's/Mesh points te nemen of bedrading aan te leggen.

Het is niet ideaal dat weet ik, maar wel makkelijk. Het gaat om een relatief klein huis die de Connectbox net niet helemaal uit kan dekken.
Ik las dat UniFi AP's ook onafhankelijk te configureren zijn zonder UDM maar gewoon simpelweg met de app.

Weet iemand of dit iets is wat zou kunnen werken of dat idee gewoon geschift is en ik vooralsnog een router moet nemen.

Beste antwoord (via ChopperGunnerNL op 16-08-2021 13:37)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ja dat werkt gewoon.
Ik gebruik meerdere Unifi APs en het standaard Ziggo Modem dient gewoon als router.

Aansluiten met de PoE injector en instellen via app of via computer. UDM is niet nodig.
Om het eenvoudiger te maken voor jezelf: Zorg dat het netwerknaam en wachtwoord hetzelfde is als wat je al hebt.

Overweeg ook eens op wifi in de connectbox helemaal uit te zetten en alleen via Unifi je wifi te laten lopen. Echter werkt het ook als je het naast elkaar gebruikt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ja dat werkt gewoon.
Ik gebruik meerdere Unifi APs en het standaard Ziggo Modem dient gewoon als router.

Aansluiten met de PoE injector en instellen via app of via computer. UDM is niet nodig.
Om het eenvoudiger te maken voor jezelf: Zorg dat het netwerknaam en wachtwoord hetzelfde is als wat je al hebt.

Overweeg ook eens op wifi in de connectbox helemaal uit te zetten en alleen via Unifi je wifi te laten lopen. Echter werkt het ook als je het naast elkaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:34:
Ja dat werkt gewoon.

Thanks voor de tip :)
Zou de wifi van de Unifi en de Connectbox met elkaar kunnen storen als ze allebei aanstaan terwijl ze bij elkaar zitten? Want dan is het inderdaad beter als ik alleen de Unifi het Wifi gedeelte laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dat hangt er vanaf.
Hoeveel netwerken van buren zie je zelf?
De Unifi APs kunnen automatisch andere kanalen kiezen en dan stoort het niet. Je clients kunnen wel moeite hebben met kiezen welke van de 2 het beste is en pas “te laat” switchen naar de ander als je je verplaatst.

Maar dat is allemaal een kwestie van bijstellen later en is geen reden om het niet te doen.
Dus eerst aanschaffen, instellen. Dan kijken hoe de coverage is.
Kijk gewoon naar de kanalen op de connectbox, gebruik andere kanalen voor je nieuwe AP. (Unifi APs kunnen zelf tests draaien om te kijken welke kanelen er in omgeving zijn gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:40:
Dat hangt er vanaf.
Hoeveel netwerken van buren zie je zelf?
De Unifi APs kunnen automatisch andere kanalen kiezen en dan stoort het niet. Je clients kunnen wel moeite hebben met kiezen welke van de 2 het beste is en pas “te laat” switchen naar de ander als je je verplaatst.

Maar dat is allemaal een kwestie van bijstellen later en is geen reden om het niet te doen.
Dus eerst aanschaffen, instellen. Dan kijken hoe de coverage is.
Kijk gewoon naar de kanalen op de connectbox, gebruik andere kanalen voor je nieuwe AP. (Unifi APs kunnen zelf tests draaien om te kijken welke kanelen er in omgeving zijn gebruikt.)
Ah oke fijn. Dan ga ik er 1 aanschaffen en kijken hoe het werkt :)
Weet je toevallig ook hoe het bereik is van een Unifi AP (bijv. de NanoHD) t.o.v. het eigen bereik van de Connectbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nee, want mijn uitdaging was dat het Ziggo modem in de meterkast staat, wat qua Wifi doorgaans de slechtste locatie in huis is en het AP (Ik heb een Lite, Pro and LR) op betere plekken in huis. Je moet dus ook het AP niet op dezelfde plek gaan hangen als de connectbox nu.

Wifi bereik in het algemeen:
Betonnen muren/vloeren zijn de grootste signaalblokkades. Ook is het verkeer 2 kanten op, dus een sterk AP is leuk, maar als je mobiele telefoon geen signaal terug kan sturen, schiet je er niets mee op.

Met Wifi gaat het vooral om stoorzenders en blokkades en het op de juiste plek plaatsen van het access point.

[ Voor 39% gewijzigd door Hann1BaL op 16-08-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook gewoon de wifi van de connectbox uitzetten als je die toch niet gebruikt stoort het ook niemand.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:56:
Nee, want mijn uitdaging was dat het Ziggo modem in de meterkast staat, wat qua Wifi doorgaans de slechtste locatie in huis is en het AP (Ik heb een Lite, Pro and LR) op betere plekken in huis. Je moet dus ook het AP niet op dezelfde plek gaan hangen als de connectbox nu.

Wifi bereik in het algemeen:
Betonnen muren/vloeren zijn de grootste signaalblokkades. Ook is het verkeer 2 kanten op, dus een sterk AP is leuk, maar als je mobiele telefoon geen signaal terug kan sturen, schiet je er niets mee op.

Met Wifi gaat het vooral om stoorzenders en blokkades en het op de juiste plek plaatsen van het access point.
Thanks voor alle info. Ik ga denk ik de NanoHD aanschaffen en deze op de muur mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Frogmen schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:04:
Je kan ook gewoon de wifi van de connectbox uitzetten als je die toch niet gebruikt stoort het ook niemand.
Denk dat dit inderdaad wel de beste optie is ja. Dan kan de Unifi AP ongehinderd z'n werk doen en kunnen apparaten ook probleemloos verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ChopperGunnerNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Denk dat dit inderdaad wel de beste optie is ja. Dan kan de Unifi AP ongehinderd z'n werk doen en kunnen apparaten ook probleemloos verbinden.
Het was wat lastig om het beste advies te geven, omdat we de fysieke omstandigheden niet kennen.
Of je nu het AP aan de andere kant van het huis op wilt hangen of in de buurt van de ConnectBox was volledig onduidelijk. Als het in de buurt is, dan kun je inderdaad beter de wifi van de ConnectBox uitzetten, maar is het op een andere verdieping kun je het waarschijnlijk beter aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

Het was wat lastig om het beste advies te geven, omdat we de fysieke omstandigheden niet kennen.
Of je nu het AP aan de andere kant van het huis op wilt hangen of in de buurt van de ConnectBox was volledig onduidelijk. Als het in de buurt is, dan kun je inderdaad beter de wifi van de ConnectBox uitzetten, maar is het op een andere verdieping kun je het waarschijnlijk beter aan laten staan.
Aangezien het niet om mijn eigen huis gaat (maar die van mijn vader) wil ik liever geen lange kabels door het huis trekken. De AP komt dan in de buurt te hangen waar de huidige Connectbox ook staat. Aan de houten plaat in de meterkast is de makkelijkste optie, maar als dat niet goed werkt dan zal ik em iets buiten de meterkast moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ok, Dan zou ik geen wonderen gaan verwachten. Vaak is het probleem simpelweg de locatie.

Het is natuurlijk wel zo dat je veel eenvoudiger het AP buiten de meterkast kan plaatsen aan de wand, dan de ConnectBox en daar zit waarschijnlijk je grootste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:15:
Ok, Dan zou ik geen wonderen gaan verwachten. Vaak is het probleem simpelweg de locatie.

Het is natuurlijk wel zo dat je veel eenvoudiger het AP buiten de meterkast kan plaatsen aan de wand, dan de ConnectBox en daar zit waarschijnlijk je grootste winst.
Even de specs opgezocht van de Connectbox van Arris. Deze heeft 21 dBm op 5Ghz terwijl de Unifi NanoHD 26 dBm heeft op 5GHz. In theorie zou dat betekenen dat het bereik een stuk verder gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ChopperGunnerNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Even de specs opgezocht van de Connectbox van Arris. Deze heeft 21 dBm op 5Ghz terwijl de Unifi NanoHD 26 dBm heeft op 5GHz. In theorie zou dat betekenen dat het bereik een stuk verder gaat
Dat klopt, maar zoals eerder gezegd moeten de clients ook terug kunnen sturen. Dus het kan resulteren in “ meer streepjes” op je client, maar slechte communicatie en nog steeds een trage verbinding. Dat hoeft niet en zeer grote kans dat je in ieder geval verbetering gaat zien.

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Dat klopt, maar zoals eerder gezegd moeten de clients ook terug kunnen sturen. Dus het kan resulteren in “ meer streepjes” op je client, maar slechte communicatie en nog steeds een trage verbinding. Dat hoeft niet en zeer grote kans dat je in ieder geval verbetering gaat zien.
Oke heb nu de UniFI FlexHD in huis, aangesloten en al op de Connectbox en werkend gekregen. Bereik is prima en een verbetering t.o.v. de Connectbox. Daarentegen is de snelheid wel aanzienlijk minder. Waar ik normaal gesproken 100MB/s down en 30MB/s up hoor te krijgen, heb ik nu maar slechts 58 down en 26 up.
WiFi van de Connectbox staat uit dus alleen de FlexHD doet het werk.

Ik probeer te achterhalen waar de bottleneck zit want ook als ik ernaast sta lijkt het niet hoger te willen komen. Ik ben in de app ook beetje aan het spelen met de verschillende kanalen, bandbreedte en zendsterkte, maar ik kan niet echt een goeie combinatie vinden die de juiste snelheid zou moeten krijgen.

Heb jij (of andere mensen) nog suggesties wat het zou kunnen zijn?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Zit je wel op de 5G verbinding?
Meerdere apparaten getest?

• ChopperGunnerNL
Hann1BaL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
Zit je wel op de 5G verbinding?
Meerdere apparaten getest?
Het gaat hier specifiek om het 5GHz netwerk. Getest op zowel laptop als telefoon.
Pagina: 1