Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:42
Nieuwe woning betrokken, waar uiteraard ook weer een pv-systeem op moet.
Foto's
Van boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71sa4gY4ZLJyQkUamvkiQFWPhY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1MmYHGihFW8AM1abHPGRgNG.jpg?f=fotoalbum_large
Zie volgende kopje voor de kleurcodes van de dakvlakken. Rood zijn de schaduw gevende bomen. Noord is boven

Oostkant schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvs1SHBEdYO-xVGLLc4vEIFJcJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTuL9Gt8WJxpAXv6crUfskQu.jpg?f=fotoalbum_large

Westkant schuur, foto's genomen vanaf de 1e en 2 verdieping van het woonhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K04jdz31uRSrvykhFyE4IdmlTXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EreT7uxLlIoQTWqo1IR9Oay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gaqjb0jyJ90YKEKzp1dL1uYPNfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7nJB1h3Qjp0GmUpnwNmF0Ih.jpg?f=fotoalbum_tile

Oostkant woonhuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXxYAFRmMDeIu_l9b60WHWhGWxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDET2JoaS8jYbutNEGVVXVAb.jpg?f=fotoalbum_large

Zuidkant woonhuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPSAYO1JM1Mnlq2sYLPizMU0O6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgFnRnapirG2OUW401kfgoq2.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuur oostkant (lichtgeel gearceerd in de luchtfoto): 4.30 van goot tot nok, 11.5 breed op het smalste punt. Het dak loopt wat breder uit naar beneden toe. Dakhelling 62 graden. ~125 azumith

Schuur west (donkergeel gearceerd in de luchtfoto): 4.30 van goot tot nok, 11.5 breed op het smalste punt. Het dak loopt wat breder uit naar beneden toe. Dakhelling 62 graden. 285 azumith

Woonhuis oost (groen gearceerd in de luchtfoto): 10 meter breed, 7 meter hoog. Dat is inclusief een kleine dakkapel en ontluchtingspijpjes. Dakhelling 52,5 graden. ~125 azumith

Woonhuis zuid (paars gearceerd in de luchtfoto): 3,5 meter breed op het smalste punt, 7 meter hoog. Dat is inclusief een dakraam. Dakhelling 45,5 graden. 210 azumith

Overige dakvlakken liggen op Noord / zijn klein / vrij houden voor dakkapel / dakraam

Oost daken zijn overigens ~125 azumith, west schuur is 285. Zuid woonhuis is 210
Schaduw
Uiteraard schaduw van de woning zelf, en westkant schuur pakt redelijk wat schaduw van 2 grote bomen (zie foto's). Die laten we wel wat terug snoeien, maar zal niet alle schaduw weg nemen. Oostkant schuur vrijwel geen schaduw, zuidkant woning beperkt van een boom
Jaarverbruik
Vrijstaand huis, 350 m², bouwjaar 2000. Ik werk thuis, mijn vrouw is ook thuis en managed onze 3 kleine kinderen.

Schattingen (corrigeer me vooral als het onrealistisch is)

Eigen regulier verbruik: ~7.000
Koken op electra: ~300
Electrische auto (voor de toekomst) ~2.000
Warmtepomp (we willen van het gas af): ~4.000
Totaal ~13.300
Huidige elektriciteitsaansluiting
Driefase
Budget en doel
Doel is van het gas af. Budget is het probleem niet zo. Een flink deel is gefinancierd in een bouwdepot, de rest leggen we zelf wel bij.
Ik wil de boel eigenlijk wel (zo goed als) vol leggen. Liever wat teveel dan te weinig.
Ietsje meer betalen voor panelen die meer rendement leveren (bijv 10% extra kosten en 10% extra wp), vind ik prima.
Qua setup zoek ik een goede balans tussen wp en € per wp.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installatiepartner van Solar Outlet of Winkelman of iets soortgelijks, of ik laat onze aannemer het regelen. Ik doe niks zelf.
Bijhouden van data
Per dakvlak + totaal zou wel prettig zijn. Ik hoef het niet per paneel te kunnen inzien
Reeds verkregen offertes
Niet zo relevant. Het meeste is duur, ik klik liever zelf wat bij elkaar bij Solar Outlet / Winkelman. Ik open dit topic vooral om input te verzamelen voor legplan, rendement, schaduwmanagement en advies voor geschikte panelen (ik zie de bomen in het bos niet meer)
Men adviseert vooral SolarEdge maar ik heb daar mijn twijfels bij (zie kopje "Vragen")
Regio
Noord-oost Brabant, globaal tussen Uden en Nijmegen
Overige zaken
- De panelen liggen in het zicht, ik zoek daarom een strak ogend legplan met zwarte panelen
- ik heb een vrij grote kelder, met voldoende ruimte voor apparatuur
- Een beetje restcapaciteit voor latere uitbreiding op de omvormer is wel zo prettig. We gaan in de toekomst nog een uitbouw plaatsen, wellicht komen daar nog wat extra panelen op
- Ik heb geprobeerd wat te ontwerpen in SunnyDesign en SolarEdge Designer maar dat lukt me niet goed.
Vragen
- wat zou een goed legplan zijn, wat voor wp opbrengst kan ik dan verwachten, en hoe kan ik het beste anticiperen op schaduw van de bomen?
- De meeste aanbieders adviseren een volledig SolarEdge systeem vanwege de schaduw van de bomen op de schuur westkant. Dan praat je over 50 optimizers en een SE omvormer (12,5k), totaal bijna €4000. Dat is best veel geld, en het voelt niet logisch om de oostkant schuur en oostkant woonhuis (die vrijwel schaduwloos zijn) van optimizers te voorzien. Dus wat is slim? Toch SolarEdge, SMA, Goodwe, of bijoorbeeld aparte omvormers voor delen met en delen zonder schaduw?
- Het kan een overweging zijn om de rechterkant van de westkant schuur deels vrij te laten vanwege de schaduw, maar dat doorbreekt wel weer het strakke volgelegde aanzicht. Dat doe ik dus eigenlijk liever niet.

- mijn buren vinden alles prima, als de boel maar niet reflecteert. Is dat nog een issue?
- moet ik nog ruimte vrijhouden voor een zonneboiler? Ik vind zonneboilers lelijk maar we zijn wel grootverbruikers met warm water; badderen, regendouche etc.

Ben benieuwd naar jullie input. De vorige keer (vorig huis) heeft het me erg goed geholpen de juiste keuzes te maken! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Stefangrp op 17-08-2021 07:56 . Reden: Azumith toegevoegd bij bij Beschikbare dakruimtes ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
  • Probeer ventilatie pijpjes eerst door ventilatie pannen te vervangen. Panelen er overheen...
  • GEEN SolarEdge, teveel defecten en teveel extra kosten.
  • Eventueel Tigo voor schaduw paneel. Bomen snoeien.
  • Zoveel mogelijk tegen de nok leggen. (uiterlijk?)
  • Dak vol, goed idee, in één keer is goedkoper.
  • Kan eventueel per dakvlak, dat wel. Met aparte MPPT / omvormers per vlak.
  • Op het paarse deel vacuumbuis collectoren?
  • Schuurdak "vol" op een 2 MMPT 10 / 11 kW (16A) 3fase omvormer. (>50% per MPPT!) SMA?
  • 22 op oost, 16-20 op west. (schaduw, Tigo?)
Voor betere suggesties graag meer detail;
  • Waar in het land?
  • Hoeveel km/jaar met de auto?
  • Erg hoge schatting normaal gebruik, maar groot en luxe huis?
  • Isolatie?
  • Gewenste temperatuur?
Schaduw voorkomen is beter dan er omheen werken met lapmiddelen.

edit: Als je van het gas bent/gaat kan die cv pijp weg en dat dakvlak ook strak vol tbv warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 16-08-2021 11:30 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Waar in het land?
- Noord-oost Brabant, globaal tussen Uden en Nijmegen

Hoeveel km/jaar met de auto?
- 10-15k

Erg hoge schatting normaal gebruik, maar groot en luxe huis?
- 350m² en iedereen behalve ik laat overal het licht aan staan ;-) Plus thuiswerken, 5 bewoners, zwembadje in de tuin/kelder, op termijn een sauna'tje, enz

Isolatie?
- bouwjaar 2000. De bouwtekeningen vermelden het volgende:
Dakplaat RC waarde 3,0m²K/W
Overstek 90mm minerale wol
spouwmuur 90mm minerale wol
wand dakkapel 90mm minerale wol
Keldervloer/wand 100mm PS isolatie aan buitenkant
U-raam glas 2,0wm2k

Gewenste temperatuur?
- 21,5

Ventilatiepannen goed idee. Ga ik onderzoeken.

Tigo optimizers kunnen ook in een string setup lees ik. Dat is nog wel een aardige optie dan ja voor de ~6 panelen die veel schaduw vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/

Relatief hoge gewenste temperatuur; groene dakdeel ook vol, als cv-pijp weg is, voor warmtepomp.

Zwembad warmtepomp?

Eerst de schuur en dan kijken hoeveel er nog nodig is?

Als de schaduw beperkt blijft kan je op de schuur 44(2x22) panelen kwijt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
Misschien een rare suggestie, die boom linksonder eruit en je hebt een redelijk optimale oost-west opstelling.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Eens, maar het is een hele mooie boom. Die moet blijven, ik accepteer de schaduw :)
We laten 'm wel nog wat terug in model snoeien (smaller en lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:40
Stefangrp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:51:
Eens, maar het is een hele mooie boom. Die moet blijven, ik accepteer de schaduw :)
We laten 'm wel nog wat terug in model snoeien (smaller en lager)
qua panelen kan ik je niet helpen; maar je kan ook nog overwegen om de boom te laten verplaatsen? Kost initieel wat, maar dan heb je zowel optimale zon, alsook je mooie boom.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

SolarEdge is een prima systeem als je veel schaduw hebt. Maar heb je ook schaduw later in de ochtend? Want alleen in de vroege ochtend schaduw weegt niet op tegen de extra kosten van SolarEdge. Heb je al ergens een legplan gekregen, of zelf zitten puzzelen op SunnyDesignWeb?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Panelen:
Met zo veel beschikbare ruimte zou ik vooral even kijken of 72/144 cell panelen mooi passen. (Misschien zelfs wel nog een maatje groter https://www.sun-solar.nl/...4-euro-incl-btw-sunsolar/) Dit scheelt in de Euro per Wp voor de panelen maar ook voor de installatie kosten en bevestiging kosten en eventueel optimisers.

Wel of geen solar edge is lastig in te schatten zonder de schaduw van de bomen te zien maar ik nijg naar geen solar edge, maar een omvormer met goede schaduw management. (bijvoorbeeld SMA). Denk wel een MPTT tracker per dakvlak minimaal.
Euro's in meer panelen steken zal bijna altijd meer opleveren dan optimisers als je de ruimte hebt (Noord Oost op het huis bijvoorbeeld). Als je wel voor solar edge gaat, altijd kiezen voor een installateur die het goed simuleert.
(Mogelijke uitbereiding gaat wel weer relatief makkelijk met solar edge, zo heb ik zelf ook een 12.5K omvormer wat zwaar overkill is, maar kost nog geen 100 euro extra)

Installateur:
Green Guys zou wel een goede oplossing kunnen zijn. Ongeveer Solar bouwmarkt prijzen maar dan regelen ze het volledige traject.

Ik zou zelf niet gaan rommelen met zonneboilers, gewoon lekker veel zonnepanelen in 1 keer doen en dan met je warmtepomp warm water maken. (En als het salderen afneemt zaken zoals het laden van je auto en je boiler opwarmen slim regelen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
2x 3 fase omvormers van goed vermogen om voldoende trackers te krijgen. Dan zitten we al al €2000+ met Goodwe (die zo 'geweldig' onafhankelijk te loggen zijn, en zeker met boomschaduw niet super bekend staan), richting €3000 met SMA.

Een Solaredge SE12.5K is €1500, iets zwaardere zelfs minder. Als dit systeem uitgevoerd kan worden met duale optimizers zijn er dus maar ~25 nodig. Ik ga dat absoluut niet bij voorbaat afschrijven... Maar dat zuid dak is dan even een vraagstuk of het goed gaat.

Eerst legplan, dan omvormer opties afwegen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

@Ronald ik ben geen expert op gebied van SolarEdge (ik heb alleen zelf een setje in de zelfde windrichting rondom de dakkapel). Als je voldoende spanning hebt op zuid moet dat toch wel goed gaan?
Dus op string 1 sluit je alle oost panalen aan en op string 2 west en zuid. Dan zou alles op één SE (3-fasen) omvormer kunnen. Op zuid kunnen (ruwe schatting) wel 8 tot 10 panelen. Dan heb je 320 tot 400 Volt van alleen de panelen op zuid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@timovd ik wil de paneel aantallen even afwachten, daarna kunnen we schatten of systeem delen wel of niet kunnen gaan clippen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqvsfP3GI1JAZxJeY-TdN3gQRwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/et1tQKmeD3GfgxHl261kUccX.jpg?f=fotoalbum_large

Actuele schaduw nu om 18.54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Tigo optimizers, maar nog beter snoeien. Zit er een time lapse in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Freeaqingme schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:13:
[...]qua panelen kan ik je niet helpen; maar je kan ook nog overwegen om de boom te laten verplaatsen? Kost initieel wat, maar dan heb je zowel optimale zon, alsook je mooie boom.
Dan moet de hele tuin op de schop (veel wortels). Niet een optie waar ik voor wil gaan
timovd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:37:
SolarEdge is een prima systeem als je veel schaduw hebt. Maar heb je ook schaduw later in de ochtend? Want alleen in de vroege ochtend schaduw weegt niet op tegen de extra kosten van SolarEdge. Heb je al ergens een legplan gekregen, of zelf zitten puzzelen op SunnyDesignWeb?
Nee schaduw is alleen in de middag.
Wel wat legplannen ontvangen, maar die komen niet verder dan een paneeltje of 20-30. Sunnydesign kwam ik niet helemaal uit, vandaar de hupvraag
ice-T106 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:40:Ik zou zelf niet gaan rommelen met zonneboilers, gewoon lekker veel zonnepanelen in 1 keer doen en dan met je warmtepomp warm water maken. (En als het salderen afneemt zaken zoals het laden van je auto en je boiler opwarmen slim regelen)
Zonneboiler systeem doe ik liever ook niet, tenzij het gewoon nodig is om me geen zorgen te hoeven maken of er wel genoeg warm water is. Ik las ergens dat een zb-systeem veel efficienter water warm kan maken bijvoorbeeld.
Za deze vraag nog wel even expliciet doorspelen naar de loodgieter
onetime schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:28:
Tigo optimizers, maar nog beter snoeien. Zit er een time lapse in?
En zou je Tiho's dan het hele west dak doen, of bijvoorbeeld maar de helft?
Timelapse kan ik wel maken als de zon een beetje meewerkt de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tigo's kosten hetzelfde als Solaredge optimizers... Als je onder alle panelen tigo's gaat leggen dan ben je bij het verkeerde systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zonneboilers zijn inderdaad heel efficiënt... Zo'n 60% Zolang je buffervat niet verzadigt is (95°), want dan houdt het op, terwijl een PV paneel mooi stroom het net in propt.

Druk je de stroom aan COP 3 door een WP boiler, die je toch nodig hebt voor SWW zonder gas, kom je effectief weer op die 60%.
Enige wat een ZB wel kan is hogere temperatuur maken waardoor je langer kunt douchen uit zelfde inhoud vat.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 16-08-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Stefangrp Minder nog denk ik, alleen de panelen die echt last hebben van veel schaduw. >timelapse...

Ik zou 2x 20 x https://www.winkelman-zon...-perc-zwart-frame-ha.html
met https://www.winkelman-zon...0kw-3-fasen-omvormer.html deze op de schuur doen.

Bij je paarse dak verwacht ik vooral in de winter "te" veel schaduw. Maar omdat met buizen collectoren je maar een beperkt deel van het dakvlak gebruikt, zou dat wel kunnen. Op het ideale deel. Hoog.

Op je groene dakvlak kan je https://www.winkelman-zon...8kw-3-fasen-omvormer.html met plusminus 20 panelen plaatsen. Liefst wel met net bewaking om te voorkomen dat je teveel teruglevert. Net buiten de officiele spec, maar zou wel altijd goed moeten gaan. Maar ja, net buiten de spec. Zou uren lang goed moeten gaan, maar ja, het zal je gebeuren...
Heb je hoofd smeltzekeringen of automaten? Maakt het makkelijker. Dan zou ik het gewoon doen.
Je gebruikt toch wel wat, en dat gaat af van de teruglevering. Op alle fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Check ook even het bestemmingsplan of je de daken überhaupt mag volleggen (bij ons mag een dakvlak voor max 66 procent zijn opgevuld met zonnepanelen/dakramen/dakkapellen binnen de dorpskern en max 50 procent daarbuiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ronald schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:19:
Druk je de stroom aan COP 3 door een WP boiler, die je toch nodig hebt voor SWW zonder gas, kom je effectief weer op die 60%.
Deze volg ik niet helemaal, kun je verduidelijken?
onetime schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:32:
@Stefangrp
Heb je hoofd smeltzekeringen of automaten? Maakt het makkelijker. Dan zou ik het gewoon doen.
Hoe kan ik dat zien, smelt of automaten? Plaatje?

Ohja waarom 2 losse omvormers? Lijkt me duurder dan 1 grote, vandaar de vraag
Timelapse ga ik proberen te regelen
De JA Solar JAM66S ben ik nog niet zo van overtuig; zijn niet helemaal zwart. Wel lekker veel wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SMA's kun je knijpen, volgens mij zelfs via software... Als ik me niet vergis weet @AUijtdehaag daar wel wat van.

Dan kun je ze op 17kW limiteren... smeltzekeringen continue vol/overbelasten gaat niet eeuwig goed, ze slijten.

Maar dat is een hele mooie 3300 euro aan omvormers, exclusief eventueel gezeur met tigo's.

SE17K is slechts 1300: https://www.winkelman-zon...ur-3-fase-met-setapp.html

Hoeveel van deze https://www.winkelman-zon...zer-met-lange-invoer.html Solaredge vrienden kunnen we dan kopen?
Daarom moeten we dus weten hoeveel panelen er op elke oriëntatie gaan. Solaredge kan hier goedkoper zijn dan SMA... Moeten alleen duidelijk hebben dat het Zuid dak niet uitgebreid gaat clippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Stefangrp 20% elektrisch rendement uit de panelen. Ook als je buffervat 'vol' is.

Warmtepomp boiler thermisch rendement 300%: COP 3. Er komt ruwweg 3x zo veel warmte uit als er stroom in gaat.

Gezamenlijk dus zelfde rendement als een zonneboiler, maar zonder verzadiging waardoor opbrengst stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Stefangrp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

De JA Solar JAM66S ben ik nog niet zo van overtuig; zijn niet helemaal zwart. Wel lekker veel wp
Ja daarom linkte ik ook zoiets :
https://www.sun-solar.nl/...4-euro-incl-btw-sunsolar/

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Automaten heb je die hefboompjes die je zelf weer kan inschakelen.
Als je deze https://www.winkelman-zon...000tl-30-met-display.html kunt beperken, liefst afhankelijk van totale -teruglevering-, met in achtname van momentaan verbruik, is deze de beste.

edit: @Ronald En? Hoeveel kosten 60 SE optimizers?

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 16-08-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
onetime schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:32:
@Stefangrp Minder nog denk ik, alleen de panelen die echt last hebben van veel schaduw. >timelapse...

Ik zou 2x 20 x https://www.winkelman-zon...-perc-zwart-frame-ha.html
met https://www.winkelman-zon...0kw-3-fasen-omvormer.html deze op de schuur doen.

Bij je paarse dak verwacht ik vooral in de winter "te" veel schaduw. Maar omdat met buizen collectoren je maar een beperkt deel van het dakvlak gebruikt, zou dat wel kunnen. Op het ideale deel. Hoog.

Op je groene dakvlak kan je https://www.winkelman-zon...8kw-3-fasen-omvormer.html met plusminus 20 panelen plaatsen. Liefst wel met net bewaking om te voorkomen dat je teveel teruglevert. Net buiten de officiele spec, maar zou wel altijd goed moeten gaan. Maar ja, net buiten de spec. Zou uren lang goed moeten gaan, maar ja, het zal je gebeuren...
Het volgende advies is uitsluitend mijn n=1 ervaring en het moet niet opgevat worden als advies.

Ik log een installatie met een 25 kW omvormer met ruim 31 kWp richting zuid. Op een 3 x 25A aansluiting. Bedrijfspand waar in het weekend nauwelijks verbruik is. In de afgelopen 2 jaar is een keer een hoofdzekering gesprongen. Dat heeft me nog niet gemotiveerd om die omvormer te begrenzen op 24.5 kW. Dan plaats ik eerder ventilatieroosters in die meterkast, zodat de hoofdzekeringen beter koelen.

Een en ander hangt ook af van hoeveel natuurlijke ventilatie de hoofdzekering krijgen. Dit is een ruim opgezette meterkast waar de hoofdzekeringen onderin een grote kast van volledige breedte zitten. (+/- 70 cm breed)

Ook log ik een 20 kW omvormer, daar uiteraard helemaal geen issues mee gehad.

20 kW kan een 3 x 25A aansluiting in de praktijk gemakkelijk hebben. Bij een dergelijk vermogen gaat het netvoltage bijna zeker hoger dan 240 V zijn. 20000 W / 240 / 3 = 27.8 A. Zo`n kleine overbelasting gaat in de praktijk voor zo`n beetje eeuwig goed. En vergeet niet dat TS ook nog wat eigen verbruik heeft.

@Ronald met die dual optimisers icm met meerdere richtingen loop je er al heel snel tegenaan dat je tegen het maximum DC vermogen per string aanloopt.

@Stefangrp
Kun je een screenshot plaatsen van bijvoorbeeld https://www.zonatlas.nl/start/?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski klopt, er is een reden dat er eerst legplan moet zijn, niet eerst de omvormer keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@onetime dat zijn optimizers waar 2 panelen op gaan.
30x64=?

Minder dan de 2 SMA's. Zullen we dus niet eerst de omvormer kiezen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Alstu Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN_ma-js8xM_PJjz4PNpzzCn3i4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/biu2mxyn53XuLhYaTE3DpMR3.jpg?f=user_large
Legplan vind ik juist nog een lastige. In principe wil ik die dakvlakken gewoon vol gooien (mits rendabel), op een mooie en strakke manier, met full blacks, met 'middenklasse' kwaliteit. Hoe het puzzeltje er exact uit komt te zien, welke panelen er passen en welke 'goed' zijn; daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken

Goed om nog even te benadrukken dat ik een kleine uitbreiding later niet uitsluit. Er komt nog een uitbouw (plat dak, begane grond waar best wat zon op valt) dat daarvoor in aanmerking zou kunnen komen.
En de laadpaal maak ik dan wel beschikbaar voor de hele straat ofzo ;-)
Maargoed. Ik wil daarom niet heeeel krap gaan zitten op de omvormer(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Stefangrp om het huis in Sunny of Solaredge designer te tekenen begin je met alle lijnen van het dak te projecteren op de grond. Dus zowel buitenmuren/gootlijnen als noklijnen. Onder welke hoek met Zuid het geheel staat is om nodig.

Hoe breed is het huis, schuur, hoe lang. Hoeveel meter overlap. Zit de nok in het midden, makkelijker.

Daarna geef je aan goten de juiste hoogte, daarna de nok. Als alles goed gegaan is zie je de al door jouw vermelde dakhelling.

Op dat moment kun je eenvoudig passen en meten met panelen.

Lukt het nog niet, dan hebben we nog steeds al die maten nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 16-08-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Oost daken zijn overigens ~125 azumith, west schuur is 285. Zuid woonhuis is 210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Nou het designen in Sunnydesign / Solaredge wil maar niet lukken, dus ik ben maar overgestapt op Powerpoint.

Kan iemand dat wellicht wel in een design gieten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVc-UfEUUp52rfCFzdenYNqCit4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcVR03ZAdKrG7ypMhcRON06Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ronald 2x 495 = ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Spijkers op laag water zoeken? Jij weet nu al dat de enorme joekels de optimale dakdekking geven?

Ik neem aan dat jij het voortouw neemt om met bovenstaande het huis in te tekenen in Sunny design on aan te tonen dat die joekels het meest geschikte paneel is en daarom Solaredge geen geschikte oplossing is?

Overmatig anti Solaredge is net zo slecht als installateurs die niets anders installeren. Ik wacht de tekening af :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Op de schuur is dat een mooie maat, en ze zijn relatief goedkoop. Eventueel paar Tigo's.
Mijn keus, nog geen andere door TS benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Heb even Pythagoras gedaan voor het schuur dak:
550 - 260 = 290 hoog
600 /2 = 300 breed
geeft schuin: 417cm

Dus twee passen misschien wel twee 72 cell panelen boven elkaar in portrait. Of 4 panelen in landscape.
Zeg even dat er 11 naast elkaar passen (portrait).
Geeft 11 x 2 x 2 = 44 panelen.
44 x 455 W = ruim 20kW

Dat schiet al lekker op natuurlijk.

• Stefangrp
ice-T106 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:02:
Heb even Pythagoras gedaan voor het schuur dak:
550 - 260 = 290 hoog
600 /2 = 300 breed
geeft schuin: 417cm

Dus twee passen misschien wel twee 72 cell panelen boven elkaar in portrait. Of 4 panelen in landscape.
Zeg even dat er 11 naast elkaar passen (portrait).
Geeft 11 x 2 x 2 = 44 panelen.
44 x 455 W = ruim 20kW

Dat schiet al lekker op natuurlijk.
Ja dat zou mooi zijn. Maar moet er niet 30cm rondom vrijgehouden worden?

• ice-T106
Bij mij is de marge wel kleiner dan 30cm. (ik heb wel veel bredere dakgoten.) Maar zal er inderdaad om hangen. Ging me meer om de orde van grote van het vermogen en aantal panelen.

Zou nu echt even dakpannen meten en tellen voor de hoogte.

Alles in landscape is dus ook een optie. 3 hele brede. Of 4 vrij smalle. Zo kun je het prima optimaliseren.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
Hoe kom je eigenlijk aan die schatting van 7000kWh op jaarbasis? Ik kan me daar geen voorstelling van maken, zeker als daar nog geen WP of elektrische auto bij zit…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pagani schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:38:
Check ook even het bestemmingsplan of je de daken überhaupt mag volleggen (bij ons mag een dakvlak voor max 66 procent zijn opgevuld met zonnepanelen/dakramen/dakkapellen binnen de dorpskern en max 50 procent daarbuiten)
welk bestemmingsplan is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:06:
[...]

welk bestemmingsplan is dat?
Voor ons de gemeente Rhenen, plan Kern Elst:
https://www.ruimtelijkepl...rnElst2012-oh01_2.18.html

"de gezamenlijke oppervlakte voor dakkapellen, dakramen, zonnepanelen en andere dakdoorbrekingen mag niet meer bedragen dan 1/2 van het dakvlak."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Gramser schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:07:
Hoe kom je eigenlijk aan die schatting van 7000kWh op jaarbasis? Ik kan me daar geen voorstelling van maken, zeker als daar nog geen WP of elektrische auto bij zit…?
Vorige huis zaten we over de 5000. Dit huis is groter (o.a. meer lampen), we hebben nu een zwembadje in de tuin met pomp en alles, de kinderen groeien op en op termijn komt er o.a. ook nog een sauna.
Kortom; aan die 5000 gaan we niet genoeg hebben en ik zit graag wat ruimer in de opgewekte kw's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
Ah, dat verklaart wel een en ander… ik hoop voor je dat het led-lampen zijn nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stefangrp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:49:
Nou het designen in Sunnydesign / Solaredge wil maar niet lukken, dus ik ben maar overgestapt op Powerpoint.

Kan iemand dat wellicht wel in een design gieten?

[Afbeelding]
Dit is voor mij nog niet voldoende om het te kunnen tekenen. Daarvoor is ook nog de plattegrond met afmetingen nodig langs de grond (dus de afbeelding van zonatlas met afmetingen van de buitenmuren - dat is op basis van de doorsnedes slechts deels bekend nu.

In zowel SE designer als Sunny begin je met de plattegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik heb inmiddels de dakpannen geteld en kom op de volgende dak oppervlakken:
  • Schuur oost: 13,0 breed x 4,3 hoog
  • Schuur west: 12,0 breed en 4,3 hoog. Wel flink wat schaduw
  • Woonhuis oost: bovenste gedeelte is 11,0 breed en 3,3 m hoog. Onderste deel bevat een dakkapel (waar niks op past), aan beide zijden wel 4,0 x 3,6 m
  • Woonhuis zuid: 3,5 breed x 7,0 hoog
Ik wil ongeveer 15k wp opwekken, en het lijkt erop dat schuur west daarvoor niet eens nodig is. Wel handig eigenlijk want dan is mijn probleem "schaduw van de bomen" meteen weg.

In Sunnydesign is het advies ongeveer zo (afhankelijk van hoe ik sorteer), bij Americasolar Black panelen 410 wp 2x1 meter en niet gebruiken van schuur west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgvSdZKdEXtmv5cnwSB0K7wNOHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDjnXmtkCvShaMyJ1DUncO0f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvbbcvX7hCFogBnv6UD69QDb3M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKuhPWL5FNEIfbJFHUe5TyiV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7ouQ4JCWC04lFjKrdA3MsyXFsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvPRmvSTJNDqsyuTHCEpUyqj.jpg?f=fotoalbum_large

Bruto ligt er dan 25k wp, en de opbrengst geschat door Sunny op 13,26+7,2 = 20,46. Efficientie van 81,8%. Dat valt me wat tegen maar zal veroorzaakt worden door de dakhellingen.

Wat vinden jullie ervan? Liefst zou ik het afdoen met 1 omvormer maar Sunny adviseert dat in ieder geval niet.
NB: wat capaciteit overhouden voor uitbreiding laten is wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Er komen vast reacties van mensen die claimen dat je netaansluiting max 17 kW mag hebben. Dat is officieel waar.

Echter heb ik succes met een 25 kW omvormer met 31 kWp richting zuid.
Jouw 21 kW gaat prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ja dat lijkt me ook. Ik heb ook soort van zuidoost met zuidwest natuurlijk. Dus geen piek van 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ben trouwens ook nog wel benieuwd of er meningen zijn over de Americasolar panelen. Ik kom die weinig tegen. Is het wat?

Ik lees in de datasheet (http://www.weamerisolar.c...de006986598bfb1729425.pdf onder andere:
  • half cut
  • 20,38% efficiency
  • 20 jaar garantie op product, 30 jaar op de output
  • 144 cellen (6x24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Stefangrp schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:40:
Ik heb inmiddels de dakpannen geteld en kom op de volgende dak oppervlakken:
  • Schuur oost: 13,0 breed x 4,3 hoog
  • Schuur west: 12,0 breed en 4,3 hoog. Wel flink wat schaduw
  • Woonhuis oost: bovenste gedeelte is 11,0 breed en 3,3 m hoog. Onderste deel bevat een dakkapel (waar niks op past), aan beide zijden wel 4,0 x 3,6 m
  • Woonhuis zuid: 3,5 breed x 7,0 hoog
Ik wil ongeveer 15k wp opwekken, en het lijkt erop dat schuur west daarvoor niet eens nodig is. Wel handig eigenlijk want dan is mijn probleem "schaduw van de bomen" meteen weg.

In Sunnydesign is het advies ongeveer zo (afhankelijk van hoe ik sorteer), bij Americasolar Black panelen 410 wp 2x1 meter en niet gebruiken van schuur west.

[...]

Bruto ligt er dan 25k wp, en de opbrengst geschat door Sunny op 13,26+7,2 = 20,46. Efficientie van 81,8%. Dat valt me wat tegen maar zal veroorzaakt worden door de dakhellingen.

Wat vinden jullie ervan? Liefst zou ik het afdoen met 1 omvormer maar Sunny adviseert dat in ieder geval niet.
NB: wat capaciteit overhouden voor uitbreiding laten is wel prettig.
toon volledige bericht
Goed dat je het verder uit hebt gewerkt.
Voordat er nu mensen voor je gaan bekijken welke omvormers er nu wel of niet handig zijn; Ga je "schuur west" nu wel of niet vol leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Hoogstwaarschijnlijk niet.
Ik wil ongeveer 15k opwekken, daar heb ik niet alle dakdelen voor nodig lijkt het, en schuur-west is dan de grote kanshebber om af te vallen vanwege de schaduw van bomen.
En zo hou ik ook meteen de optie open om de schuur op termijn nog om te bouwen naar een leefruimte (er moeten dan wat dakramen in)

Qua panelen heb ik op zich niet echt een voorkeur voor merk o.i.d. dus verras me vooral. Americasolar is ook maar een suggestie van een aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Panelen van 2 x 1 meter is ideaal als je installateur bereid is om het krap te leggen. (4.3-2-2=0.3 meter speling)

15 kW omvormers maken meer geluid dan die van 10 kW.

Ik zou het op deze manier verdelen. Samen goed voor +/- 21000 kWh/jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt4_kp0_xabJj8xwsOIBVwHpM64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDvI35atuwvIjzTmRjePCBtc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD99qKxpWEXNT4jlEn4DaRGEuVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjfwb2b1Ms1MSDVPhwe1CbKT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
busscherski schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:42:
Panelen van 2 x 1 meter is ideaal als je installateur bereid is om het krap te leggen. (4.3-2-2=0.3 meter speling)

15 kW omvormers maken meer geluid dan die van 10 kW.

Ik zou het op deze manier verdelen. Samen goed voor +/- 21000 kWh/jaar.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks. Ja ik begreep al dat de 15k units vaak actieve koeling hebben. Omvormers komen denk ik in de keder of garage dus op zich is dat niet zo'n issue.

Op de 2e omvormer is denk ik nog wel ruimte voor uitbreiding toch? Zolang het niet op oost is.

En dan met een simpele Growat/Goodwe denk ik? SMA lijkt me ietwat overkill gezien enkel wat harde schaduw van het huis zelf als de zon ongunstig gedraaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Thanks. Ja ik begreep al dat de 15k units vaak actieve koeling hebben. Omvormers komen denk ik in de keder of garage dus op zich is dat niet zo'n issue.
De 20 en 25 kW Goodwe's die ik ken vind ik onder vollast flink 'aanwezig', al zal dat in het eerste deel van de ochtend wel meevallen. En 15 kW minder erg zijn dan 20 of 25 kW.
Op de 2e omvormer is denk ik nog wel ruimte voor uitbreiding toch? Zolang het niet op oost is.
Omdat het 27 panelen zijn heb ik het aangesloten als een string van 14 en een string van 13 ieder op een eigen tracker. De SMA kan ook twee strings parallel op de eerste tracker, maar voor optimale werking moeten de strings dan even lang zijn. Als ze een paneel verschil hebben dan gaan ze net iets buiten het optimale mppt werken.
Wanneer je ze samen op 1 input zet heb je inderdaad nog een imput vrij voor iets richting west.
En dan met een simpele Growat/Goodwe denk ik? SMA lijkt me ietwat overkill gezien enkel wat harde schaduw van het huis zelf als de zon ongunstig gedraaid is.
Deze 10 kW SMA's zijn geschikt voor een max kortsluitstroom van 30 A. Waarvan 20.9 A nodig is.

20.9 A kan bij Goodwe en Growatt vanaf het 12 kW model (zo`n beetje de zwaarste modellen zonder ventilator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb een alternatief gesimuleerd in Sunny met de 20 panelen op NW dak erbij... Levert volgens Sunny designer slechts 3000kWh extra op (21,5Mwh vs 24,5Mwh), en moet dan op 15K + 10K omvormers en dat is vermoedelijk teveel gebruik maken van marges in afschakel karakteristiek van de zekeringen. De aansluiting opwaarderen gaat zeker niet rendabel zijn.

Ik maak me daar ook zorgen om bij de oplossing van @busscherski, ik heb het vermoeden dat beide omvormers tegelijk voluit kunnen en dat is dan evengoed 28A. @Dre kan hier misschien wat over zeggen?

Ik denk niet dat het NW dak erbij voldoende rendabel gaat zijn.

Ik heb hem ook even in SE designer gezet. Die simuleert 23MWh zonder west op een SE17K* en 30xp850 ('inclusief' 200kWh aftop-verlies, voornamelijk in april door de steile daken). SolarEdge houdt hierbij tevens rekening met 1.5% clipping verlies. (Dat komt omdat het zuid gerichte dak relatief klein is met slechts 4 optimizers)

Het opbrengstverschil in het voordeel van SolarEdge geloof ik niet in; dat is wat mij betreft verschil in algoritme, niet dat SE beter werkt... Zie het als verwachtte opbrengst kan tussen deze en deze waarde zitten.

De SolarEdge 17kW oplossing kost een fractie minder dan de SMA oplossing van @busscherski, maar is complexer. Voordeel is geen overbelasting van de aansluiting.

Overigens zijn de SMA's in software te beperken op vermogen; Als blijkt dat de aansluiting het niet aan kan kun je dat doen met beperkt opbrengstverlies (Zie de 200kWh uit de SolarEdge simulatie).

* Mijn SE5K gaat 5% hoger dan opgegeven vermogen; geen idee of dat op andere modellen ook zo is... SE3680H in elk geval niet

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 27-08-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald
Ik heb ook ervaring met veel omvormervermogen op een 3 x 25 A aansluiting.
31 kWp richting zuid op een 25 kW omvormer is in een bedrijfspand met in het weekend nauwelijks verbruik ongeveer de limiet. (als je geen issues krijgt met netvoltage)
busscherski in "Zonnepanelen oost-west (bij) leggen op nieuwbouw huis"

Zover ik weet kun je elk merk string omvormer begrenzen.

edit:
Als je werkt met P850, laat het zuid dak dan beter gewoon leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 27-08-2021 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski Zonder zuid moet de hele SE optie overboord; voldoet niet aan de minimale string lengte dan.
(14x85V optimizer per string)

Hij wil ook niet meer dan 21 sets van deze panelen in een enkele string (vermogenslimiet per string).

Jouw oplossing is gewoon erg veel simpeler; maar een fractie duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald
Ik moet ook niets over die dubbele optimisers zeggen zonder eerst de datasheets te bestuderen. Je hebt er echt al heel snel te korte of te lange strings mee.

Ik vind SE in dit geval niet voldoende meerwaarde bieden om zoveel electronica op mijn dak te rechtvaardigen. Maar als je een goed werkend SE systeem wilt heb ik nog wel een idee.

Zo`n SE17K kan toch ook een string met dubbele optimisers en een string met normale?
Als ik de datasheet goed begrijp mag je in geval van 2 aangesloten strings 18500 W per string. Dus 18500/410= 44 panelen met P850. Totaal wil TS 61 panelen. Dan blijven er dus nog 17 panelen over met P505. (ik verwacht niet dat dat veel last krijgt van optimiser voltage clipping)
P404 gaat tot 405 Wp. Met de 410 Wp panelen zit je daar helaas net boven. Als je de 405 Wp versie van deze panelen kunt bemachtigen lukt het met P404 ipv P505, die zijn 10 euro per stuk goedkoper.

Maar goed, goed werkend SE is dan wel weer duurder dan SMA.
Het goedkoopst is om te kiezen voor Goodwe of Growatt 12 kW (eventueel begrenst op 10 kW). Of een 12 kW model + 10 kW model. Voordeel van SE is wat mij betreft vooral dat er maar 1 omvormer aan de muur hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SE designer weigert met verschillende optimizers te simuleren, maar ik denk dat het inderdaad wel mag.... Dan zowel duurder als complexer, zonder verder voldoende voordeel dus zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Dank mannen. Wat hou ik toch van de expertise hier op tweakers :)

Inhoudelijke reactie volgt later. Ben nu even druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
.

[ Voor 100% gewijzigd door ice-T106 op 28-08-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
De green guys hebben in mijn geval overal P505 optimizers gedaan omdat ik 8 hoog vermogen panelen wilde. Dus kan me voorstellen dat mixen van verschillende optimizers problemen geeft met bijvoorbeeld garantie.

[ Voor 2% gewijzigd door ice-T106 op 29-08-2021 13:11 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Ronald
28A door een 25A overstroombeveiliging verwacht ik geen uitval. Zolang je er geen kritische hartbewaking achter heb zitten zou ik het gewoon doen :P Meer zou ik ook wel doen. Zie vanaf hier wat ervaringen en metingen aan installatieautomaten:
Dre in "Zonnepanelen oost-west (bij) leggen op nieuwbouw huis"

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 30-08-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Nou, een hoop uitzoeken later ben ik er wel uit. Het wordt denk ik dit:

- Schuur oost: 26 x Amerisolar 410 wp (2x1 meter) full black half cut, portrait 2 rijen van 13
- Huis oost: 22 x Amerisolar 410 wp (2x1 meter) full black half cut. Landscape 3 rijen van 5 en aan beide zijden van de dakkapel nog 4 en 3.
- Omvormer Goodwe GW17KT-DT. Actieve ventilatie maar de omvormer komt toch in garage/kelder/begruimte dus geluid boeit niet.
- Bruto 19.680 wp, netto rond de 80% dus ~16k.
- Geoffreerde prijs is €14.700 incl btw.
- Terug gerekend naar € per wp op de kosten ex btw kom ik dan op €0,78/wp.

Keuzen voor Goodwe omdat er wel wat schaduw is in het voor- en najaar, in de vroege ochtend. SMA niet gekozen i.v.m. de meerprijs. Keuze voor deze panelen op advies van de zonnepanelenboer.

Hiermee zitten de omvormer en hoofdaansluiting vol.
Ik heb nog ruimte op andere dakvlakken (o.a. woonhuis zuid), maar dat zou een verzwaring van de hoofdaansluiting, aparte installatie, apart kabeltraject en aparte omvormer vereisen. Weinig schaalvoordeel te behalen dus.
Dus ik denk dat ik eerst maar eens ga kijken hoe ver ik hiermee kom naar 0 energiekosten (gasaansluiting gaat ook weg). Ver genoeg denk ik.

Hebben jullie nog final thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Mooi systeem. Zelf gaat mijn voorkeur uiteraard eerder uit naar wat ik hierboven al heb gesimuleerd met die 10+10 kW omvormers, dan pak je ook die 8 zuidpanelen mee. Maar ik snap dat je leverancier zich aan die 17 kW grens wil houden.

Die 17 kW Goodwe omvormer zit met 22+26 x 410 Wp nog niet helemaal vol.
Als je daar 26+26 van maakt topt het op jaarbasis nog maar 0.4% af. (+/- 70 kWh per jaar verlies doordat de omvormer dan aan de kleine kant is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcRDj5IBj-Y8gBtHERX53nwoJwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyJyQcH3pYUFenXGniP1TVwk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
Eerste dag van het installeren. Ik word hier blij van :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj_tQphGKAm4cqeQYM0Sm_vguNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBStM5suGBwD3cCj7w8DcLFj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat ziet er een heel stuk moderner uit... *O*

Dakpannen in zicht is wel erg 2020 :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
en vol (vanmiddag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5zu3UmSoaHeVmcZPQ1rnRtgVNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjfGNxQGt3CLKxEIGN1ljLgG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb uiteindelijk gekozen voor 48 panelen. 26 op de garage (zie foto), en volgende week komen er nog 22 op het oost dak van het huis. Alles oost dus, hopelijk dus nog lang salderen. :) En anders tegen die tijd maar investeren in panelen op zuid, of een thuisbatterij, of een EV met v2h.

Zuid heeft weinig plek en west heeft veel schaduw, dus dat zijn nú nog niet echt rendabele opties.

Goodwe 17k omvormer voor bruto 19.500 kwp, dat zal wel aardig uitkomen.
Als het btw terugvragen lukt (vorig jaar ook panelen aangeschaft, dit jaar verhuisd en weer afgemeld als ondernemer. Straks weer opnieuw aanmelden), kom ik uit op € 0,78 per wp. Dikke prima.

Volgend jaar warmtepomp erin, EV op de oprit en ik zit voorlopig gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Stefangrp Leuk om het resultaat te zien (y)

Bedankt voor de update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Graag gedaan. Zou eigenlijk een drone moeten regelen en zo'n coole video met muziek maken.

Dat gaat m helaas niet worden haha.
Maar zal wel even update geven als alles klaar is.

Daarna duimen dat jullie schattingen en adviezen juist zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YrqefpcPQSkgxqay-roFfLwF3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CbZQqbcsn1x2RDRXNDleIx4.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 2. Halverwege op die foto

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9lmwGwz7Xt3lL7qswg6PuoNRXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G8FDhewkxYbm8irD2vWfnNu.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal samen met het andere dak erbij nu 48x410 wp = 19.680 wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Ter info; we hebben nu precies een vol half jaar achter de rug, en 8126 kw opgewekt.
Ik zal straks nog even uitrekenen wat precies mijn energierekening geworden is.

Aankomende maandag komt Duratherm overigens de grondboring doen voor de warmtepomp. Apparatuur is er hopelijk in Aug.
En ik zit met een schuim oog nog te kijken naar wat extra panelen. Beetje afhankelijk van verbruik, wat de terugleververgoeding gaat doen, of installateurs wat minder druk worden, en sowieso even wachten tot de btw eraf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Wil je meer Wp aansluiten op deze omvormer of een omvormer erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Liefst meer op de omvormer. Het is een 17k Goodwe, en alles ligt nu op Oost. Er is dus ruimte voor West panelen en das ook meest handig voor het kabeltraject.

Op west dak heb ik ook nog wel ruimte (wel schaduw van bomen). Maar Zuid ligt beter en zonder schaduw maar qua route naar de meterkast onhandig.

Hoe dan ook consessies doen dus. En de aansluitingen van de omvormer zitten nu vol, dus heb ik überhaupt iets te kiezen? Strings van 13-13 en 11-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Voor de statistiekjes:
Stroom kosten dit jaar (incl alles): € -1586. Inkomen dus eigenlijk
Gas kosten dit jaar (incl alles): €1915

Dus met de warmtepomp erbij i.p.v. gasaansluiting, mag de warmtepomp €3000 per jaar aan stroom verbruiken voordat ik netto energiekosten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hetzelfde type panelen (of heel gelijksoortig) toevoegen in dezelfde string op het zelfde dakvlak kan altijd.

Een extra string van 11 of 13 van gelijke of heel gelijksoortige panelen richting west zou je kunnen doen. Maar wel even goed berekenen of de kortsluitstroom toelaatbaar dan nog toelaatbaar is. De vorige keer kwam ik met 2 strings richting het oosten parallel al op 20.9 A. Het mag in totaal max 22 A zijn, dus ik betwijfel of er binnen de specs van de omvormer nog iets parallel bij mag.

Je zou ook een extra omvormer met PV kunnen nemen en die, of juist de oude begrenzen op 25A door de netaansluiting.
Eventueel zou je ook 2 strings van de oude panelen op een nieuwe 8 kW omvormer kunnen zetten en de vrijgekomen aansluiting op de oude omvormer gebruiken voor wat west panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of 2 strings van max 18 panelen parallel zetten. De helling verschilt namelijk niet zoveel. Enig verlies zal er wel zijn.

Dan kun je 12 panelen oost met 12 panelen west parallel zetten.

Of 18+18 oost west en 15+15 oost. (Of iets ertussenin)

Pagina: 1