Nieuwe woning betrokken, waar uiteraard ook weer een pv-systeem op moet.
:strip_exif()/f/image/G1MmYHGihFW8AM1abHPGRgNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie volgende kopje voor de kleurcodes van de dakvlakken. Rood zijn de schaduw gevende bomen. Noord is boven
Oostkant schuur:
:strip_exif()/f/image/pTuL9Gt8WJxpAXv6crUfskQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Westkant schuur, foto's genomen vanaf de 1e en 2 verdieping van het woonhuis
Oostkant woonhuis:
:strip_exif()/f/image/IDET2JoaS8jYbutNEGVVXVAb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zuidkant woonhuis:
:strip_exif()/f/image/MgFnRnapirG2OUW401kfgoq2.jpg?f=fotoalbum_large)
Schuur west (donkergeel gearceerd in de luchtfoto): 4.30 van goot tot nok, 11.5 breed op het smalste punt. Het dak loopt wat breder uit naar beneden toe. Dakhelling 62 graden. 285 azumith
Woonhuis oost (groen gearceerd in de luchtfoto): 10 meter breed, 7 meter hoog. Dat is inclusief een kleine dakkapel en ontluchtingspijpjes. Dakhelling 52,5 graden. ~125 azumith
Woonhuis zuid (paars gearceerd in de luchtfoto): 3,5 meter breed op het smalste punt, 7 meter hoog. Dat is inclusief een dakraam. Dakhelling 45,5 graden. 210 azumith
Overige dakvlakken liggen op Noord / zijn klein / vrij houden voor dakkapel / dakraam
Oost daken zijn overigens ~125 azumith, west schuur is 285. Zuid woonhuis is 210
Schattingen (corrigeer me vooral als het onrealistisch is)
Eigen regulier verbruik: ~7.000
Koken op electra: ~300
Electrische auto (voor de toekomst) ~2.000
Warmtepomp (we willen van het gas af): ~4.000
Totaal ~13.300
Ik wil de boel eigenlijk wel (zo goed als) vol leggen. Liever wat teveel dan te weinig.
Ietsje meer betalen voor panelen die meer rendement leveren (bijv 10% extra kosten en 10% extra wp), vind ik prima.
Qua setup zoek ik een goede balans tussen wp en € per wp.
Men adviseert vooral SolarEdge maar ik heb daar mijn twijfels bij (zie kopje "Vragen")
- ik heb een vrij grote kelder, met voldoende ruimte voor apparatuur
- Een beetje restcapaciteit voor latere uitbreiding op de omvormer is wel zo prettig. We gaan in de toekomst nog een uitbouw plaatsen, wellicht komen daar nog wat extra panelen op
- Ik heb geprobeerd wat te ontwerpen in SunnyDesign en SolarEdge Designer maar dat lukt me niet goed.
- De meeste aanbieders adviseren een volledig SolarEdge systeem vanwege de schaduw van de bomen op de schuur westkant. Dan praat je over 50 optimizers en een SE omvormer (12,5k), totaal bijna €4000. Dat is best veel geld, en het voelt niet logisch om de oostkant schuur en oostkant woonhuis (die vrijwel schaduwloos zijn) van optimizers te voorzien. Dus wat is slim? Toch SolarEdge, SMA, Goodwe, of bijoorbeeld aparte omvormers voor delen met en delen zonder schaduw?
- Het kan een overweging zijn om de rechterkant van de westkant schuur deels vrij te laten vanwege de schaduw, maar dat doorbreekt wel weer het strakke volgelegde aanzicht. Dat doe ik dus eigenlijk liever niet.
- mijn buren vinden alles prima, als de boel maar niet reflecteert. Is dat nog een issue?
- moet ik nog ruimte vrijhouden voor een zonneboiler? Ik vind zonneboilers lelijk maar we zijn wel grootverbruikers met warm water; badderen, regendouche etc.
Ben benieuwd naar jullie input. De vorige keer (vorig huis) heeft het me erg goed geholpen de juiste keuzes te maken!
Foto's
Van boven::strip_exif()/f/image/G1MmYHGihFW8AM1abHPGRgNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie volgende kopje voor de kleurcodes van de dakvlakken. Rood zijn de schaduw gevende bomen. Noord is boven
Oostkant schuur:
:strip_exif()/f/image/pTuL9Gt8WJxpAXv6crUfskQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Westkant schuur, foto's genomen vanaf de 1e en 2 verdieping van het woonhuis
![]() | ![]() |
Oostkant woonhuis:
:strip_exif()/f/image/IDET2JoaS8jYbutNEGVVXVAb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zuidkant woonhuis:
:strip_exif()/f/image/MgFnRnapirG2OUW401kfgoq2.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Schuur oostkant (lichtgeel gearceerd in de luchtfoto): 4.30 van goot tot nok, 11.5 breed op het smalste punt. Het dak loopt wat breder uit naar beneden toe. Dakhelling 62 graden. ~125 azumithSchuur west (donkergeel gearceerd in de luchtfoto): 4.30 van goot tot nok, 11.5 breed op het smalste punt. Het dak loopt wat breder uit naar beneden toe. Dakhelling 62 graden. 285 azumith
Woonhuis oost (groen gearceerd in de luchtfoto): 10 meter breed, 7 meter hoog. Dat is inclusief een kleine dakkapel en ontluchtingspijpjes. Dakhelling 52,5 graden. ~125 azumith
Woonhuis zuid (paars gearceerd in de luchtfoto): 3,5 meter breed op het smalste punt, 7 meter hoog. Dat is inclusief een dakraam. Dakhelling 45,5 graden. 210 azumith
Overige dakvlakken liggen op Noord / zijn klein / vrij houden voor dakkapel / dakraam
Oost daken zijn overigens ~125 azumith, west schuur is 285. Zuid woonhuis is 210
Schaduw
Uiteraard schaduw van de woning zelf, en westkant schuur pakt redelijk wat schaduw van 2 grote bomen (zie foto's). Die laten we wel wat terug snoeien, maar zal niet alle schaduw weg nemen. Oostkant schuur vrijwel geen schaduw, zuidkant woning beperkt van een boomJaarverbruik
Vrijstaand huis, 350 m², bouwjaar 2000. Ik werk thuis, mijn vrouw is ook thuis en managed onze 3 kleine kinderen.Schattingen (corrigeer me vooral als het onrealistisch is)
Eigen regulier verbruik: ~7.000
Koken op electra: ~300
Electrische auto (voor de toekomst) ~2.000
Warmtepomp (we willen van het gas af): ~4.000
Totaal ~13.300
Huidige elektriciteitsaansluiting
DriefaseBudget en doel
Doel is van het gas af. Budget is het probleem niet zo. Een flink deel is gefinancierd in een bouwdepot, de rest leggen we zelf wel bij.Ik wil de boel eigenlijk wel (zo goed als) vol leggen. Liever wat teveel dan te weinig.
Ietsje meer betalen voor panelen die meer rendement leveren (bijv 10% extra kosten en 10% extra wp), vind ik prima.
Qua setup zoek ik een goede balans tussen wp en € per wp.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installatiepartner van Solar Outlet of Winkelman of iets soortgelijks, of ik laat onze aannemer het regelen. Ik doe niks zelf.Bijhouden van data
Per dakvlak + totaal zou wel prettig zijn. Ik hoef het niet per paneel te kunnen inzienReeds verkregen offertes
Niet zo relevant. Het meeste is duur, ik klik liever zelf wat bij elkaar bij Solar Outlet / Winkelman. Ik open dit topic vooral om input te verzamelen voor legplan, rendement, schaduwmanagement en advies voor geschikte panelen (ik zie de bomen in het bos niet meer)Men adviseert vooral SolarEdge maar ik heb daar mijn twijfels bij (zie kopje "Vragen")
Regio
Noord-oost Brabant, globaal tussen Uden en NijmegenOverige zaken
- De panelen liggen in het zicht, ik zoek daarom een strak ogend legplan met zwarte panelen- ik heb een vrij grote kelder, met voldoende ruimte voor apparatuur
- Een beetje restcapaciteit voor latere uitbreiding op de omvormer is wel zo prettig. We gaan in de toekomst nog een uitbouw plaatsen, wellicht komen daar nog wat extra panelen op
- Ik heb geprobeerd wat te ontwerpen in SunnyDesign en SolarEdge Designer maar dat lukt me niet goed.
Vragen
- wat zou een goed legplan zijn, wat voor wp opbrengst kan ik dan verwachten, en hoe kan ik het beste anticiperen op schaduw van de bomen?- De meeste aanbieders adviseren een volledig SolarEdge systeem vanwege de schaduw van de bomen op de schuur westkant. Dan praat je over 50 optimizers en een SE omvormer (12,5k), totaal bijna €4000. Dat is best veel geld, en het voelt niet logisch om de oostkant schuur en oostkant woonhuis (die vrijwel schaduwloos zijn) van optimizers te voorzien. Dus wat is slim? Toch SolarEdge, SMA, Goodwe, of bijoorbeeld aparte omvormers voor delen met en delen zonder schaduw?
- Het kan een overweging zijn om de rechterkant van de westkant schuur deels vrij te laten vanwege de schaduw, maar dat doorbreekt wel weer het strakke volgelegde aanzicht. Dat doe ik dus eigenlijk liever niet.
- mijn buren vinden alles prima, als de boel maar niet reflecteert. Is dat nog een issue?
- moet ik nog ruimte vrijhouden voor een zonneboiler? Ik vind zonneboilers lelijk maar we zijn wel grootverbruikers met warm water; badderen, regendouche etc.
Ben benieuwd naar jullie input. De vorige keer (vorig huis) heeft het me erg goed geholpen de juiste keuzes te maken!
[ Voor 0% gewijzigd door Stefangrp op 17-08-2021 07:56 . Reden: Azumith toegevoegd bij bij Beschikbare dakruimtes ]