'Smart'-TV de deur uit en domme TV ervoor in de plaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
TLDR: Ik wil mijn setup verduurzamen door het mogelijk te maken de smart-functies los te kunnen vervangen zonder heel m'n paneel te moeten vervangen (zoals nu bij veel TV's niet mogelijk is door de ingebakken 'smart' functies)

Ik heb inmiddels een jaar een Sony Bravia Android TV en loop samen met mijn ouders (die exact dezelfde tv hebben) tegen allerlei dingen aan waardoor ik de tv het liefste uit het raam gooi. Ik zal jullie de rant besparen, dus ga gelijk door naar mijn idee.

Omdat ik het nu zonde vind dat ik een TV de deur uit moet doen vanwege brakke software terwijl het display nog prima is zou ik dus een TV willen zonder enige "smart" functies. Gewoon een HDMI erin en gaan. Dan zou ik er graag een Apple TV aan hangen met een soundbar (heb nu een Bose solo 5, maar die heeft geen HDMI aansluiting en kan niet inschakelen op optisch signaal). Vanwege het mooie HDMI CEC en ARC zou ik er dus een soundbar bij willen die dit kan (zodat ik niet de tv en soundbar apart aan hoef te zetten zodra ik mijn Apple TV inschakel).

Zelf kan ik lastig een TV vinden met 4K beeld en ongeveer 50 inch welke geen smart functies heeft, dus zat ik zelf al te denken aan een grote monitor.

Wat ik dus precies zoek:
Tv of monitor: +/- 50 inch, HDMI-CEC, HDMI-ARC, 4K
Soundbar: HDMI-CEC (heb ik al een keuze in gemaakt denk ik: pricewatch: Bose Soundbar 700 Zwart)
Apple TV: 4K variant (niet veel verschillen in :), dus deze: pricewatch: Apple TV 4K (2e gen.) 64GB )

Zelf zat ik als monitor aan deze te denken: pricewatch: Samsung QB49R Zwart
Maar aangezien er weer WiFi op zit ben ik bang dat daar ook weer van die ‘smart’ functies op zitten.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Of heeft er iemand een beter idee?

[ Voor 9% gewijzigd door g1n0 op 16-08-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-09 12:04
Je hoeft de TV niet met wifi of kabel te verbinden: opgelost.

Ik heb een ShieldTV aan mijn Yamaha receiver hangen (HDMI) en de receiver HDMI output met een Samsung tv (smart). De Samsung zit niet op mijn WiFi en heeft geen netwerkkabel. Ik zie niks van Samsungs "smart".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:43:
Je hoeft de TV niet met wifi of kabel te verbinden: opgelost.

Ik heb een ShieldTV aan mijn Yamaha receiver hangen (HDMI) en de receiver HDMI output met een Samsung tv (smart). De Samsung zit niet op mijn WiFi en heeft geen netwerkkabel. Ik zie niks van Samsungs "smart".
Wat voor Tv heb je? Want zelf zie ik bij veel TV's altijd nog van die overlays bij het opstarten etc. Ook ondersteunen deze niet altijd HDMI-CEC (of er wordt uitgegaan van de andere kant op, dus TV aan is randapparatuur aan, en niet andersom)

[ Voor 8% gewijzigd door g1n0 op 16-08-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Samsung Frame 2019 43". Ik weet niet wat je bedoelt met overlays. Ik zie voor zover ik uit het hoofd weet gewoon het ShieldTV beeld.

HDMI-CEC is niet heilig he, kan altijd voor rare probleempjes zorgen doordat de specificatie halfgaar is en de implementatie daardoor verschilt. Nvidia heeft met de ShieldTV wel moeite gedaan om met zoveel mogelijk apparaten compatibel te zijn. In het algemeen is mijn ervaring dat Sony TVs in het verleden altijd een beetje problematisch waren. Met Samsung niet eerder ervaring gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
g1n0 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:40:
Zelf zat ik als monitor aan deze te denken: pricewatch: Samsung QB49R Zwart
Maar aangezien er weer WiFi op zit ben ik bang dat daar ook weer van die ‘smart’ functies op zitten.
Dit is een Digital Signage Monitor. Zie de Samsung website: https://www.samsung.com/u...br-series/lh49qbrebgcxen/

Er zit Tizen op maar dat is volgens mij vooral voor het tonen van winkelreclame etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 23:50

thunder8

Het gedonder begint weer.

Je wil dus een 1 jaar oude TV gaan vervangen door een nieuwe monitor zonder smart functie? Waarom niet je TV afkoppelen van het internet en alleen gebruik maken van een externe bron met HDMI en het smart laten voor wat het is? Dat is duurzamer dan een 1 jaar oude TV alweer vervangen, laat staan 2 TV's. Als die kapot gaat over X aantal jaar, kan je alsnog kijken naar een monitor.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
thunder8 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:51:
Waarom niet je TV afkoppelen van het internet en alleen gebruik maken van een externe bron met HDMI
Ik snap je punt heel goed (is trouwens 2 jaar oud). Maar het antwoord is 'ja', omdat de TV (helaas) ook zonder internet crasht. Inschakelen uit stand-by resulteert in 5% van de gevallen in een hard reboot. Klinkt als weinig, maar is echt super irritant. Daarnaast ook op andere random momenten.
Jazco2nd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:47:
Ik weet niet wat je bedoelt met overlays.
Ik ken een aantal mensen met Samsung TV's maar zie daar altijd bij het inschakelen zo een balk onderin met handige snelkoppelingen. (foto als voorbeeld)
Jazco2nd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:47:
HDMI-CEC is niet heilig he, kan altijd voor rare probleempjes zorgen doordat de specificatie halfgaar is en de implementatie daardoor verschilt.
Daar ben ik dus ook bang voor, maar zit er ook niet op te wachten of zometeen nog meer afstandsbedieningen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zogenaamde “domme” tv’s worden volgens mij niet/nauwelijks geproduceerd. Simpelweg omdat het te duur is om een aparte productielijn te hebben voor zo’n niche product.

Ik heb zelf niets met de “smart” functies van mijn tv’s. Gebruik het echt nooit. Alles op dit vlak gaat via een Nvidia Shield TV Pro.

Je bent niet de eerste met deze wens. Maar het eerder gegeven advies hier, lijkt me het beste: niet gebruiken. En als je toch iets anders zoekt, kom je snel uit bij iets als een monitor. En die zijn in verhouding tot een tv al snel duurder.

Ten slotte een verhuizing naar CEA aangezien het aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:05
g1n0 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:40:
Ik heb inmiddels een jaar een Sony Bravia Android TV en loop samen met mijn ouders (die exact dezelfde tv hebben) tegen allerlei dingen aan waardoor ik de tv het liefste uit het raam gooi. Ik zal jullie de rant besparen, dus ga gelijk door naar mijn idee.
Misschien kan je hier toch wat meer over uitleggen. Ik heb exact dezelfde TV en nergens last van (al een paar jaar oud overigens; mijn broer heeft er ook een en daar werkt hij ook prima). Los van de trage interface werkt hij prima.. Heb je weleens een software/firmware update gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 16-08-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Misschien kan je hier toch wat meer over uitleggen. Ik heb exact dezelfde TV en nergens last van (al een paar jaar oud overigens; mijn broer heeft er ook een en daar werkt hij ook prima). Los van de trage interface werkt hij prima.. Heb je weleens een software/firmware update gedaan?
Ja, ik ben iemand die alles altijd op de laatste versie houdt. Alles is up to date, heb in de settings van Android TV ook al zoveel geprobeerd. Sinds kort via Developer Tools de background-activities op 'none' gezet, merk wel iets van verbetering, maar alsnog te vaak een freeze en/of complete reboot. Ouders exact hetzelfde probleem. Op reddit lees ik vergelijkbare ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 23:50

thunder8

Het gedonder begint weer.

g1n0 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Ik snap je punt heel goed (is trouwens 2 jaar oud). Maar het antwoord is 'ja', omdat de TV (helaas) ook zonder internet crasht. Inschakelen uit stand-by resulteert in 5% van de gevallen in een hard reboot. Klinkt als weinig, maar is echt super irritant. Daarnaast ook op andere random momenten.
In dit geval zou ik garantie claimen. Een TV hoort niet binnen 2 jaar regelmatig te crashen. En als ze daar niet aan willen, zou je eventueel non-conformiteit kunnen aanhalen en de koop ongedaan laten maken. Van een TV mag je verwachten dat deze de nodige jaren zonder problemen functioneert. Afhankelijk van de prijs is die termijn langer of korter.

Ik was altijd een Sony fan, maar heb een paar jaar geleden toch voor een LG gekozen, juist omdat Sony Android TV gebruikt, waar ik toch behoorlijk wisselende verhalen over hoorde. WebOS werkt uitstekend en tot op heden ook nog geen enkel probleem mee gehad. Niet dat je er nu wat aan hebt, maarja.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Volgens mij is het nadeel van die TVs met AndroidTV (voor de de eerste Sonys die daarmee werden uitgerust) dat je altijd in dat AndroidTV homescreen komt en als je pech hebt zelfs in het nieuwe GoogleTV homescreen dat 100% anti-gebruiksvriendelijk is met ongevraagde gigantische billboards op de bovenste helft van het scherm. Je bent dus verplicht altijd te navigeren naar beneden om bijvoorbeeld bij je gewone TV settopbox, Netflix app, Prime, NLZiet etc te komen.

Bij niet-AndroidTV televisies (LG met WebOS, Panasonic met FirefoxOS, Samsung met TizenOS) zit je daar niet zo mee, hij gaat aan op de laatste fysieke input, je ziet niet eerst een homescreen of app-overzicht.

Maar goed, dat is een gokje van mij.

HDMI-CEC doe ik trouwens ook alles mee. Gebruik alleen de ShieldTV remote.
Alleen volumeregeling werkt heel soms ineens niet. Dat kan je bij de ShieldTV oplossen door ipv CEC gewoon infrarood te gebruiken, dat ondersteund de remote en daarmee imiteer je de Yamaha remote, maar dan moet ik best wel exact mikken op de Yamaha.
Dus doe ik volume weer gewoon via HDMI-CEC (de remote werkt namelijk op Bluetooth naar de ShieldTV dus hoef niet te mikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:05
g1n0 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:19:
[...]

Ja, ik ben iemand die alles altijd op de laatste versie houdt. Alles is up to date, heb in de settings van Android TV ook al zoveel geprobeerd. Sinds kort via Developer Tools de background-activities op 'none' gezet, merk wel iets van verbetering, maar alsnog te vaak een freeze en/of complete reboot. Ouders exact hetzelfde probleem. Op reddit lees ik vergelijkbare ervaringen.
Hmm, hier geen last van.. Hij reboot weleens inderdaad, maar dat is 1x in de zoveel maanden, niet echt storend.. dat kan gebeuren in ieder geval..
Gebruik zelf de TV ook puur voor TV kijken dus dan merk je er niet veel van. Ik heb zo'n Ziggo kastje wat de gids heeft, en die heeft ook allerlei apps waaronder NOS/Netflix/etc. Via de afstandsbediening van Ziggo kan ik ook de meest basale zaken regelen dus dan heb je de smart-tv functionaliteit ook niet echt meer nodig (die is overigens ook te traag imo).
Je zou dat kunnen overwegen.. Dan sluit je die aan en gebruik je dat kastje voornamelij, en zet je je TV altijd op HDMI-1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 14:28
Of je koopt een TV met Smart maar geen Android. LG OLED werkt hier probleemloos. Zelfs zo fijn dat ik de Shield enkel nog voor XMBCKodi gebruik.

Bedenk ook, de Samsung TV die jij aanhaalt heeft misschien wel 4K maar de beeldkwaliteit is natuurlijk ook niet fantastisch.

[ Voor 29% gewijzigd door Lumics op 16-08-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:48

Valkyre

Kitesurf FTW!

g1n0 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Misschien zou je eens kunnen proberen de TV in de nacht stroomloos te maken en hem in de ochtend weer aan te zetten, scheelt je ook weer extra standby stroom van de nacht wanneer je hem toch niet gebruikt.
(ik regel dit zelf middels home assistant, maar er zijn vast ook stekkers met een simpele tijdsklok)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Lumics schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:30:
Of je koopt een TV met Smart maar geen Android. LG OLED werkt hier probleemloos. Zelfs zo fijn dat ik de Shield enkel nog voor XMBCKodi gebruik.

Bedenk ook, de Samsung TV die jij aanhaalt heeft misschien wel 4K maar de beeldkwaliteit is natuurlijk ook niet fantastisch.
Ik heb hier nog een van de eerste Android TV’s en die werkt nog prima, dus dat het aan Android TV ligt is onzin!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan toch gewoon een kastje aan je huidige tv hangen en dat gebruiken? Een beetje onzinnig om die te vervangen met als reden dat je het onzin vind om een tv de deur uit te moeten doen vanwege brakke software.

Ik heb zelf een oude Sony Bravia (Smart bestond toen nog niet) met een Android TV er aan, maar een nieuwe smarttv heeft ook gewoon een HDMI aansluiting daarvoor denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
Als je wilt verduurzamen dan gebruik je je spullen tot ze stuk zijn. En als ze stuk zijn laat je ze repareren. Een werkende TV vervangen voor een andere (smart of niet smart) is het tegenovergestelde van verduurzamen.

Als je TV niet naar wens werkt dan ga je de garantieprocedure in. Of je repareert het zelf: misschien is het een reset naar fabrieksinstellingen wel genoeg? firmware-upgrade? Als ik lees dat je de developer mode hebt aangezet vraag ik me af wat je allemaal nog meer hebt aangepast wat misschien roet in het eten kan gooien?

En dan natuurlijk de netwerkkabel / wifi instellingen eruit laten, en dan heb je ook gewoon een domme tv...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1