Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-05 20:02
Ik zoek 2 Zigbee Sensors

De eerste op de lamp in de WC zodat ik kan zien dat het licht aan/uit gaat ivm ventilatie
Dus gewoon een Zigbee sensor die kan zien of de 230v aan/uit gaat

En ik heb een eenvoudige zonneboiler met 5 indicatie LEDjes
Die wil ik uit kunnen lezen in HA.. Geen idee hoe
Ik heb er uit een relais op gemaakt en kan me herinneren dat het negatieve logica is.
Dus de ledje hangen aan de plus het IC trekt de LEDjes naar 0 als ze aan zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Op lamp in de WC kan ik denk ik beter een vermogens sensortje hangen
Die is dan altijd aan is zo'n meting lijkt me eenvoudig te verwerken in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Woodski schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:46:
Ik zoek 2 Zigbee Sensors

De eerste op de lamp in de WC zodat ik kan zien dat het licht aan/uit gaat ivm ventilatie
Dus gewoon een Zigbee sensor die kan zien of de 230v aan/uit gaat

En ik heb een eenvoudige zonneboiler met 5 indicatie LEDjes
Die wil ik uit kunnen lezen in HA.. Geen idee hoe
Ik heb er uit een relais op gemaakt en kan me herinneren dat het negatieve logica is.
Dus de ledje hangen aan de plus het IC trekt de LEDjes naar 0 als ze aan zijn.
Het zou eenvoudiger zijn als je met zigbee de lamp aan/uit schakelt, ipv achteraf uitlezen of deze aan/uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:58
akatar schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Het zou eenvoudiger zijn als je met zigbee de lamp aan/uit schakelt, ipv achteraf uitlezen of deze aan/uit staat
Of een slimme schakelaar/inbouw module. Ook daarmee is te zien of de lamp aan staat. Zit overigens vaak ook een verbruiksmeting in zulke schakelaars/inbouw modules.

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 16-08-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik gebruik Hue lampen (en bewegingssensoren) door het hele huis dus voor het gemak ook op de toiletten, maar elke Zigbee lamp volstaat in principe natuurlijk.

HA weet precies of een lamp aan staat en doormiddel van een timer en wat andere condities gaat ventilatie standje hoger. Het voordeel van een slimme lamp is dat ze meestal kunnen dimmen en zo kan met wat eenvoudige automations of Node-Red de lamp overdag automatisch op 100% zetten maar 's nachts juist iets van 30% zodat je niet direct klaarwakker bent.

Wat wil je precies weten van je boiler? Het actuele verbruik? Je hebt niet veel Zigbee schakelaars die tot 3680 watt kunnen schakelen en ik denk dat (ook als je ze niet op full load schakelt) je dat wel nodig hebt voor een boiler. De meeste schakelaars zitten rond de 2200 en 2300 watt. Ik ben aan het overstappen van z-wave naar zigbee dus overweeg ik deze voor de wat zwaardere apparaten: https://www.robbshop.nl/t...gbee-3680watt-robb-smarrt

Ik heb er meerdere door het huis verspreid met z-wave signaal, aan de Quooker, wasdroger, airco etc. Met relatief eenvoudige aanpassingen in HA kan je bijhouden wat een apparaat per dag, week, maand, jaar kost\verbruikt.

Edit:
Zie nu pas dat het een zonneboiler betreft, geen idee hoe dat werkt |:(

[ Voor 55% gewijzigd door Pixal op 17-08-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor het eerste zou je een relaymodule kunnen gebruiken met een schakelingang die vanaf de L mag komen en ook met een normale schakelaar werkt (geen pulsdrukker). Maar goed, misschien wel gewoon makkelijker om de lamp er ook werkelijk achter te hangen, dan maakt het aansluiten en het wel/niet zijn van een pulsdrukker niet uit (afgezien van voorkeur).

Voor die tweede is het denk ik lastig om wat off the self te vinden, denk niet dat het er is. Zelfbouw is nu nog wat minder beschikbaar maar gaat denk ik met de ESP32 Zigbee wel wat veranderen.

Je zou nu een deursensor kunnen verbouwen. Dan zou je ipv het ledje een optocoupler kunnen plaatsen. Uitgang van de opto vervangt dan de reedschakelaar in de deursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:32

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou gaan voor een Shelly of een vergelijkbare oplossing met zigbee. Dan kan je het licht aan en uit schakelen via die module, en weet je meteen ook of het licht brandt of niet. Achteraf een sensor toevoegen die kijkt of de lamp aan- of uitstaat lijkt mij minder handig.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik had beter 2 topics kunnen openen, sorry 8)7

@Septillion Het verbouwen van een sensor lukt me wellicht
Maar wat ik ook maak het moet meteen x 3 (of liever x5)
Dus ik zoek een "sensor" met 3 (of liever 5) laagspannings ingangen
Septillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:11:
Voor het eerste zou je een relaymodule kunnen gebruiken met een schakelingang die vanaf de L mag komen en ook met een normale schakelaar werkt (geen pulsdrukker). Maar goed, misschien wel gewoon makkelijker om de lamp er ook werkelijk achter te hangen, dan maakt het aansluiten en het wel/niet zijn van een pulsdrukker niet uit (afgezien van voorkeur).
Ik wil het liefst mijn huidige domme schakelaar behouden
Het gaat hier immers enkel over de WC die gewoon een lichtknop heeft
Heb je een voorbeeld van de relaymodule want ik kan me er niets bij voorstellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de WC zou je gewoon een relay module kunnen gebruiken met input voor een schakelaar. Dan kan je hem gewoon lokaal bedienen.

Twee opties (als voorbeeld):
RobbShop
Eerste Ali hit

Beide verwachten volledig gescheiden schakelaar (mag niet aan de L hangen). Ali model werkt zo te zien met normale schakelaars en die van RobbShop alleen met pulsdrukkers.

Voor de zonneboiler is het denk ik allemaal wat lastiger, zeker op Zigbee. Dan kan je misschien beter naar een oplossing met ESPhome kijken. Of nog even wachten en kijken wat er gaat komen als de ESP32 met Zigbee opgepikt wordt door DIY'ers.
Pagina: 1