Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik ga mijn HP Elitebook 8470p voor een laatste keer schoon installeren. Ik heb hier twee keuzes.

Eén is het originele Windows 7 pro systeem (dit is een OEM versie voor de HP Elitebook 8470p zoals deze wordt geïnstalleerd door de fabrikant maar dan zonder de bloadware). Deze kan ik daarna upgraden tot Windows 10 pro.

De andere keuze is de retail versie van Windows 10 pro zoals deze op de Windows site staat.

Mijn vraag is wat de beste optie is van deze twee. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het verschil is tussen de door de fabrikant geïnstalleerde besturingssysteem en een retail versie.

Beste antwoord (via NovaXprss op 16-08-2021 14:02)

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt gewoon Windows 10 downloaden en installeren. Dat is makkelijker en laat minder rommel achter dan eerst Windows 7 installeren en dan upgraden naar Windows 10. Tussen de Windows 10 versies zit verder geen verschil als het in beide gevallen Windows 10 Pro betreft.

Drivers zullen in de meeste gevallen vanzelf worden geïnstalleerd. Specifieke aanvullende software kun je van de HP website downloaden.

[ Voor 20% gewijzigd door BillSpaarbank op 16-08-2021 13:48 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als je laptop al eens win10 heeft gahad, dan is er geen reden om eerst win7pro te installeren. Direct win10pro installeren en vrijwel zeker zal deze direct als valide versie zijn.
Verder is er geen verschil tussen een OEM en een Retail win10pro.
Ik zou mn geld in de zak houden. (nog eerlijker: ik zou er geen windows op zetten, maar goed dat is niet voor iedereen een optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

DarkSide

theres no place like ::1

idd. Kans is groot dat je w10 gewoon geactiveerd wordt.

het verschil tussen OEM en Retail is dat OEM officieel gebonden is tot de hardware.
En Retail je mee kan nemen naar je volgende computer.

Als je laptops koopt dan heb je eigenlijk altijd wel een Windows licentie.
Als je desktops zelf samenstelt niet. En kan je met retail soms wat beter uit de voeten.

Al kan je ook vaak gewoon bellen met MSFT.
Verder kan je ook nog kijken naar de wat goedkopere "grijze" licenties.

Verder bevat een image van een fabrikant vaak ook nog extra (onnodige) software. bloatware e.d.
En een microsoft ISO alleen Windows.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als op de HP Laptop al een keer Windows 10 is geactiveerd via het Windows 7 update pad of andere wijze dan is deze activatie permanent en zal bij een volgende installatie van Windows 10 automatisch activeren.

Als je een (leesbare?) Windows 7 OEM key van de laptop hebt kan je hiermee na het installeren Windows 10 activeren.

Anders eerst Windows 7 installeren/activeren en dan upgraden naar Windows 10
Daarna kan je eventueel weer een schone Windows 10 installatie uitvoeren als je dat wilt

Of:
TenForums: How to Directly Clean Install Windows 10 without having to Upgrade First

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08-2023
Bedankt voor jullie reacties maar de vraag betreft niet de activatie maar de functionaliteiten/drivers van het besturingssysteem.

Aan gezien ik het originele besturingssysteem (Windows 7) zoals deze door HP wordt meegeleverd heb, heb ik de keuze tussen het originele besturingssysteem dat ik kan upgraden naar Windows 10 of de retail versie van Win10.

Ik heb al eerder de retail versie van Win10 geïnstalleerd, dat is geen probleem. Wat ik mij afvroeg is of één van de twee voorkeur geniet boven het andere.

Omdat dit de laatste keer is dat ik mijn HP schoon ga installeren en geld opzij ga zetten voor een Windows 11 compatibele machine (en met tranen in mijn ogen afscheid ga nemen van mijn trouwe Elitebook) wil ik graag zeker weten dat ik de beste optie heb gekozen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt gewoon Windows 10 downloaden en installeren. Dat is makkelijker en laat minder rommel achter dan eerst Windows 7 installeren en dan upgraden naar Windows 10. Tussen de Windows 10 versies zit verder geen verschil als het in beide gevallen Windows 10 Pro betreft.

Drivers zullen in de meeste gevallen vanzelf worden geïnstalleerd. Specifieke aanvullende software kun je van de HP website downloaden.

[ Voor 20% gewijzigd door BillSpaarbank op 16-08-2021 13:48 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Beetje laat antwoord, omdat ik zie dat je al een best antwoord gekozen hebt.
Ik begrijp wel waarom je dit een goed antwoord vindt, maar ikzelf kies inmiddels toch (weer) voor de langere weg.bij HP machines, ofwel eerst een herinstallatie naar de factory image m.b.v. F11.
De hoeveelheid bloatware valt, zeker bij een HP Elitebook reuze mee en behalve trial versies van Anti virus leveranciers die ik er altijd afhaal staat er vaak nuttige en bruikbare software op een HP.
Uninstallen van zaken die echt niet bruikbaar zijn kan achteraf.altijd nog.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1