PCI bus interface

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertB1007
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-08-2021
Ik heb een 3080 TI van Gigabyte die wat betreft FPS niet in de buurt komt van de verschillende online test resultaten die er zijn. Volgens deze website heeft mijn CPU een impact van -10% op de FPS: https://www.gpucheck.com/...tra/?lang=en&currency=usd

Als ik kijk naar GPU-Z staat er bij bus interface: PCIe 16 4.0 @ x4 2.0 (zie onderstaande screenshot). Mijn moederbord asus prime x299 deluxe heeft PCIe 3.0 x16 (https://www.asus.com/Moth.../PRIME/PRIME-X299-DELUXE/). Zit die video card in de verkeerde PCIe aansluiting want het lijkt wel alsof GPU-Z aangeeft dat de videocard maar x4 benut inplaats van x16 of kan de PCIe riser kabel de 3080ti niet aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF9Uh_DBUUn3jskdeL92Pdd-sFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/a9bgEgBkeOlo9dOv8oolcdFk.gif?f=user_large

Beste antwoord (via RobertB1007 op 15-08-2021 21:38)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:25
Kan zijn dat hij op AUTO staat in de bios.

Klik even op het vraagtekentje naast je en vervolgens op start test en dan op de refresh knop bovenin en kijk of het veranderd.

Nvidia kaarten hebben de gewoonte in idle alles terug te schakelen al mogelijk en dus ook de PCI-E bus.

Veranderd er iets zet hem dan in de bios handmatig op 16x PCI-E 3.0

Veranderd dat nog niets dan heb je mogelijk overbezette pci lanes als je bijvoorbeeld andere pci devices aangesloten heb maar eerde rest maar even bekijken.

[ Voor 29% gewijzigd door computerjunky op 15-08-2021 19:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat staat er bij het vraagtekentje rechts van t textvak?

Edit:

En verder: "de PCIe riser kabel" ???
Intel Ark: "mijn" cpu not found

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2021 19:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky

Klik even op het vraagtekentje naast je en vervolgens op start test en dan op de refresh knop bovenin en kijk of het veranderd.

Nvidia kaarten hebben de gewoonte in idle alles terug te schakelen al mogelijk en dus ook de PCI-E bus.

Veranderd dat nog niets dan heb je mogelijk overbezette pci lanes als je bijvoorbeeld andere pci devices aangesloten heb maar eerde rest maar even bekijken.

[ Voor 29% gewijzigd door computerjunky op 15-08-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:05
Ook niet onbelangrijk: in welk slot heb je hem zitten. Afhankelijk van de gebruikte cpu zijn één of twee van de vier pcie-sloten maximaal x4. Tenminste, volgens de specificaties uit je link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 12:05
computerjunky schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:47:

Dit ik heb een wat oudere PC met een GTX 670 en ik zie ook dat hij terugschakelt van GEN2 naar GEN1 snelheden wanneer de kaart idle is. Zelfs met de PCIE link speed optie in de bios op GEN2 en niet op AUTO..

[ Voor 4% gewijzigd door GianniDPC op 15-08-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
GianniDPC schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Dit ik heb een wat oudere PC met een GTX 670 en ik zie ook dat hij terugschakelt van GEN2 naar GEN1 snelheden wanneer de kaart idle is. Zelfs met de PCIE link speed optie in de bios op GEN2 en niet op AUTO..
Volgens mij is het zo dat er communicatie is tussen gpu en moederbord bios over de gebruikte PCI-E versie. Als de gpu bios dus eenzijdig in idle terug schakelt zal de moederbord bios daar vanzelf op terug vallen.
Kan allemaal geen kwaad maar het geeft in idle wel valse waarden op daarom zit er in GPU-Z ook een mini benchmarkje waardoor de PCI-E opschakelt naar de max omdat je load genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertB1007
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-08-2021
Omdat het mij gek drijft dat ik een behoorlijk dure videocard heb die niet presteert wat ik er van verwacht heb ik even verder gezocht.

Inderdaad onder full load gaat CPU-z naar X16 3.0 (Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E05k-Fn2C-7T6MnLLXjCrTlKBMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WcqazwI48NPZy7OMQeqjpYN4.png?f=user_large)

Ik heb de PCI riser cable verplaats naar de PCIe x16_1 aansluiting en heb ik g-sync en v-sync uitgeschakeld in het nvidia controle paneel. In de meeste 3080 TI reviews halen ze met Far Cry 5 gemiddeld 130 fps en ik haal 90 fps.

Net Heaven als GPU benchmark gedraaid en dan haal ik wel een hogere FPS dan de refresh rate van mijn 144hz scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6f_hBR2ITDlZ6Mr8fA7CZJviSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gCoD7p43cvAAFwnC2rH8U58d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EhzfNuHsDRuUtgh6I_urV6hlU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rMS56zonDGCwjPlyssJcQqlE.png?f=user_large

Ik heb wel in de andere twee PCIe X16 sloten elk een raid controller zitten welke elk 4 HDD's in RAID 5 heeft. Kan het zijn dat er niet genoeg lanes voor de videocard zijn? Omdat in de handleiding van mijn moederbord staat dat bij een 6/8 core CPU er 28 lanes beschikbaar zijn. In het geval van Triple VGA/PCIe cards is het slot x16, slot 3 x 16 en slot 4 x8 maar dat zijn 40 lanes totaal. Nu zijn de raid controllers wel zo ingesteld dat na 10 minuten van inactiviteit er een disk spin down plaats vindt en ik neem aan als ik de schijf niet benader deze inactief blijft en geen lanes benut, of is dat niet zo?

Voor wat betreft de CPU ben ik aan het kijken naar een upgrade kit zodat ik ook naar PCIe 4.0 gaat. Maar ik vraag mij of de stap van PCIe 3.0 naar 4.0 zo'n prestatie winst gaat opleveren. De prestatie winst van de nieuwe CPU voor de GPU zou volgens gpucheck.com zeer beperkt zijn:

https://www.gpucheck.com/...tra/?lang=en&currency=usd

En wat betreft riser kabels kan ik geen 4.0 riser kabels vinden, helaas door de lengte van de videocard kan ik deze niet direct op het moederbord plaats om dit aspect buiten beschouwing te laten.

Zou de upgrade van CPU en moederbord de moeite waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:58
S2066 is een WS platform en niet bedoeld voor gaming. Een 11e gen Intel i7 en Ryzen 5800X gaan zomaar minimaal 30% sneller zijn.
Pagina: 1