Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Buitenverlichting draadloos schakelen op schemersensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikey16
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-06-2023
Hallo,

Ik ben absolute beginner als het gaat om domotica, dus hiermee mijn eerste (en wellicht "domme") vraag. :)

Ik heb 6 stuks buitenverlichting, die niet allemaal op dezelfde groep zitten. Ze worden allen apart geschakeld met een schakelaar die binnen zit. Ik wil ze allemaal gewoon simpel laten schakelen op een schemersensor. In mijn bestaand huis is dat met bedrading (bijna) onmogelijk te doen. Nu heb ik allerlei posts op fora gelezen, maar ik kom er niet echt uit welke hardware en wat voor sensor van welk systeem (KaKu, Z-Wave, KNx) ik aan moet schaffen.

Mijn idee is om een (bedrade) schemersensor de verlichting draadloos aan te laten sturen en de bestaande schakelaars buiten werking te stellen. Ik ben nog nog niet zover dat ik servers e.d. wil gaan installeren, eerst proberen of dit met niet al teveel kosten kan werken, maar ik wil wel de optie openhouden om meer met domotica te doen.

Welke mogelijkheden zijn er om dit te realiseren?

Alle reacties

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:55
Ik heb het opgelost met hue lampen die permanent aan staan en bijbehorende draadloze sensoren. Geeft het minste gedoe, je hoeft niets aan je bestaande systeem aan te passen, je kunt meerdere lampen op 1 sensor laten reageren en per lamp de reactie instellenl je hebt hiervoor wel de basisset nodig, maar die kun je meestal voordelig aanschaffen in een startset met de eerste lampen. Niet goedkoop maar werkt wel erg goed. Ik gebruik ook domoticz met klikaan klik uit maar met buitensensoren heb ik dat nooit goed werkend gekregen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22
Ik heb 2 fibaro switches tussen mijn lampen gezet en de woning app/homekit van Apple zet ze aan als de zon ondergaat en uit op een vast tijdstip. Werkt feilloos.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mikey16
No Hands schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:46:
Ik heb 2 fibaro switches tussen mijn lampen gezet en de woning app/homekit van Apple zet ze aan als de zon ondergaat en uit op een vast tijdstip. Werkt feilloos.
Ik ben zelf wel Apple fan, dat zou kunnen passen. Wat voor schemersensor gebruik je?

• mikey16
andre metz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:19:
Ik heb het opgelost met hue lampen die permanent aan staan en bijbehorende draadloze sensoren. Geeft het minste gedoe, je hoeft niets aan je bestaande systeem aan te passen, je kunt meerdere lampen op 1 sensor laten reageren en per lamp de reactie instellenl je hebt hiervoor wel de basisset nodig, maar die kun je meestal voordelig aanschaffen in een startset met de eerste lampen. Niet goedkoop maar werkt wel erg goed. Ik gebruik ook domoticz met klikaan klik uit maar met buitensensoren heb ik dat nooit goed werkend gekregen.
Ik heb al een hue lamp in de slaapkamer, die kan ik dan misschien ook opnemen. Nu gebruik hem alleen met een Bluetooth verbinding. Waar bestaat de basisset uit en wat voor sensoren gebruik je?

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-11 16:28
Ik gebruik een (professionele) schemersensor i.c.m. een Shelly. De Shelly bedient via m’n netwerk een automation die weer met een KaKu zowel de buitenverlichting voor als achter schakelt. Voor en achter zijn twee verschillende groepen. Vandaar..

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• mikey16
Aegle schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:08:
Ik gebruik een (professionele) schemersensor i.c.m. een Shelly. De Shelly bedient via m’n netwerk een automation die weer met een KaKu zowel de buitenverlichting voor als achter schakelt. Voor en achter zijn twee verschillende groepen. Vandaar..
Sorry voor al mijn vragen, ik weet er nog niet zoveel van.
Met netwerk bedoel je WiFi? Wat als dat eruit ligt? De schemersensor is gewoon in gebruik als schakelaar? Wat bedoel je met een automation, wat gebruik je daarvoor?

• No Hands
mikey16 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

Ik ben zelf wel Apple fan, dat zou kunnen passen. Wat voor schemersensor gebruik je?
Geen schemersensor dus. De woning app weet wanneer de zon ondergaat - dan begint schemering - dan gaat lamp aan.
Dus een figaro switch geschikt voor homekit ertussen, switch toevoegen in woning app en daar ga je :)

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:55
mikey16 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb al een hue lamp in de slaapkamer, die kan ik dan misschien ook opnemen. Nu gebruik hem alleen met een Bluetooth verbinding. Waar bestaat de basisset uit en wat voor sensoren gebruik je?
Hue startkit zou zoiets kunnen zijn. https://www.praxis.nl/ver...ulFftq8dm3IhoCxGIQAvD_BwE dan heb je lampen en een basisstation. Sensor is deze. https://www.mediamarkt.nl...CLxYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds winkels zijn willekeurige resultaten via google trouwens. In de hue app kun je alles programmeren hoe het moet reageren. Hoe snel, hoe laat wel of niet. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat mijn buitenlampen standaard bij zonsondergang zacht gaan branden, als iemand de sensor naderd tussen die tijd en 12 uur s'nachts gaat de lamp tijdelijk feller branden. Als iemand de sensor naderd na 12 uur s'nachts gaan alle hue lampen in de woonkamer en overloop aan zodat het lijkt of er iemand wakker wordt. Dit als een soort stil alarm wat afschrikt en mij (en vooral de vrouw) niet wakker laat schrikken als er eens een keer een kat oid doorloopt.

• mikey16
No Hands schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Geen schemersensor dus. De woning app weet wanneer de zon ondergaat - dan begint schemering - dan gaat lamp aan.
Dus een figaro switch geschikt voor homekit ertussen, switch toevoegen in woning app en daar ga je :)
Ik begrijp het, dan ga ik daar eens mee beginnen!
Dank voor je advies!👍 (y)

• mikey16
andre metz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:41:
[...]

Hue startkit zou zoiets kunnen zijn. https://www.praxis.nl/ver...ulFftq8dm3IhoCxGIQAvD_BwE dan heb je lampen en een basisstation. Sensor is deze. https://www.mediamarkt.nl...CLxYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds winkels zijn willekeurige resultaten via google trouwens. In de hue app kun je alles programmeren hoe het moet reageren. Hoe snel, hoe laat wel of niet. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat mijn buitenlampen standaard bij zonsondergang zacht gaan branden, als iemand de sensor naderd tussen die tijd en 12 uur s'nachts gaat de lamp tijdelijk feller branden. Als iemand de sensor naderd na 12 uur s'nachts gaan alle hue lampen in de woonkamer en overloop aan zodat het lijkt of er iemand wakker wordt. Dit als een soort stil alarm wat afschrikt en mij (en vooral de vrouw) niet wakker laat schrikken als er eens een keer een kat oid doorloopt.
Top, bedankt!👍 (y) Daar ga ik ook mee aan de slag.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48
No Hands schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Ik ben geen Apple kenner... Maar daar zul je dan toch een HomePod voor nodig hebben, of je moet een Apple TV of een iPad die altijd thuisblijft als woninghub instellen?

Als je dit vanaf een iPhone gaat inrichten gaat het licht niet aan als dat toestel buitenshuis is?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• No Hands
Xander schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:32:
[...]

Ik ben geen Apple kenner... Maar daar zul je dan toch een HomePod voor nodig hebben, of je moet een Apple TV of een iPad die altijd thuisblijft als woninghub instellen?

Als je dit vanaf een iPhone gaat inrichten gaat het licht niet aan als dat toestel buitenshuis is?
Goeie toevoeging @Xander je hebt voor het gebruik van de woning app idd wel een HomePod of Apple TV als hub nodig. Maar waarschijnlijk heeft @mikey16 die wel als Appple fan.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:47
Makkelijkst is Hue gebruiken. Als je lampen omwisselen voor een hue versie. Schemerschakelaar is niet nodig. Hue kan gewoon op basis van zon ondergang en opgang schakelen.

• mikey16
No Hands schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:01:
[...]

Goeie toevoeging @Xander je hebt voor het gebruik van de woning app idd wel een HomePod of Apple TV als hub nodig. Maar waarschijnlijk heeft @mikey16 die wel als Appple fan.
Inderdaad, een Apple TV heb ik wel (zij het een oude generatie). Top hoor, al deze reacties, dat is toch mooi, elkaar samen verder helpen verbeteren! Als ik nog eens iets kan terugdoen, zal ik dat zeker doen!
Pagina: 1