Geheugen advies bij (B560) moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Ik zoek een?
Geheugen advies bij Mobo

Wat is je budget?
Paar honderd euri

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil mijn PC upgraden (of misschien helemaal vervangen)

Ik zit de denken aan een i5-11400, i5-11600K of i7-11700 CPU in combinatie met een ASUS TUF Gaming B560M-plus of een ASROCK B560M Steel Legend moederbord.

Ik wil 32 MB geheugen aanschaffen en daar ligt mijn twijfel. Ik zit vooral met twee vragen:

Gaat het gebruik van sneller geheugen (bv https://tweakers.net/pric...pjaws+V+F4-3200C14D-32GVK) mij performance opleveren tov het vaker gebruikte en goedkopere CL16 geheugen?

En levert het performance winst op als ik voor 4x8GB ga ipv 2*16GB

(en als er een ander moederbord is wat beter geschikt is voor 4 banken en/of sneller geheugen dan is advies daarover natuurlijk ook welkom, ik kan me voorstellen dat een andere chipset ook impact heeft en dat het misschien zelfs uitmaakt welke CPU ik kies).

Gebruik van het systeem is software development met stevige compilaties (b.v. linux kernel) en incidenteel wat video processing (bv formaat conversie)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
3200CL14 scheelt wel iets in prestaties maar zie het als een extra. Ryzen heeft meer baat bij snel geheugen dan Intel. Je kunt het extra geld beter in een goede CPU koeler stoppen bij de 11700.

2x 16GB is te prefereren met specifiek dit RAM. 2x 16GB 3200CL14 is altijd een dual rank kit. 4x 8GB is ook effectief ook dual rank, maar zwaarder voor de geheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Zeker bij het werk wat jij doet zou ik daar een paar tientjes besparen met bv. G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS, en die tientjes in de i7 stoppen

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 15-08-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
@Djarune @martyw bedankt voor jullie advies.
Budget is niet echt een showstopper. Ik zat te denken voor een PC zonder gfx maar met stevige ssd aan eur 1000-1500 maar ik geef natuurlijk liever geen geld uit aan iets wat niet of nauwelijks iets oplevert.
CPU is een ander keuze ding. AMD ziet er leuk uit maar lijkt qua prijs/prestatie net wat minder, dus vandaar toch weer bij Intel uitgekomen.
De upgrade is nog niet echt urgent (om een idee te geven: ik kom van een i7-2600 met 24GB Ram en 500G SATA SSD)