PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
In de basis een prima idee, het levert potentieel meer energie per m2 op dan alleen PV.
Financieel is het denk ik echter lastig te verantwoorden.
Ik raad je buurman aan om eens goed te berekenen hoeveel hij momenteel kwijt is aan het verwarmen van tapwater. En dan de kosten vergelijken met alleen PV plus een warmtepompboiler (die doet het ook in de winter).
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
In Nederland vrij bekend is bijv. het systeem van Triple solar, zij maken ook PVT-panelen.
Energetisch is het best een mooie oplossing, maar wel met de volgende minpunten:
* relatief duur per opgewekte kWh / GJ thermische energie
* complex systeem dus als er wat stuk is ben je aan de beurt
Is eigenlijk alleen in de volgende gevallen de moeite waard om naar te kijken:
1. Je hebt een hele beperkte warmtevraag, bijv. klein en compact nul-op-de-meter huis
2. Je moet / wilt heel graag van het gas af omdat je dat gaaf vindt en geld speelt geen rol
voor de meeste normale woningen in NL is de meerprijs echt veel te hoog t.o.v. van "gewoon" PV leggen en verder gewoon een lucht-water warmtepomp gebruiken.
Ze gebruiken voor PVT panelen van Volthera (Dmecg omdat die wel garantie wilde geven na op het PV deel van het paneel).
Ik ben er uiteindelijk niet voor gegaan... Richtprijs voor PVT en warmtepomp was niet eens heel verkeerd, zeker gezien wat er voor puur warmtepomp langs kan komen... Maar ik heb heel erg de indruk dat de warmtevraag van mijn woning gewoon te hoog is (ook na alles redelijkerwijs na-isoleren) om puur op de panelen te kunnen draaien in hartje winter.
En als dan toch aanvulling nodig is in de vorm van L/L, L/W of W/W dan is het voor mij een rare investering.
Ik denk dat PVT een mooie oplossing is voor woningen die net niet richting passifhaus gaan... Maar niet voor een jaren 70 hok
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
let goed op hoe je zoiets berekend, nederlandse situatie is gewoon heel erg anders als het gaat om bv salderen dan de rest van de wereld, dat maakt dit soort spullen gewoon vreselijk "duur" hier.martijn v o schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:56:
Iemand hier als eens iets van gehoord of ervaren?
Mijn buurman is hier mee bezig en vroeg of ik ook interesse had.
https://www.tubeenergy.nl/
Ik heb nog geen berekening gezien waarbij een zonneboiler financieel wint van een pv dak in een gemiddelde woonhuis situatie, uiteraard is ruimte een issue bij pv en daarom bij ruimte gebrek of een grote warmte vraag (douche verslaving) kan het zinnig zijn, net als pvt panelen, dat zal voor deze buizen niet anders zijn.
Tweede punt is in de winter wanneer je je panelen lekker koud wil hebben om meer rendement te halen werkt het juist andersom.
En als dat zo is dan is best wel veel van de tijd het rendement niet optimaal.
We gaan het samen eens goed doorrekenen. De buurman met zijn vacuumwarmteturbobuizen en ik met solo PV en een boiler met geschakeld element. Ik ben bang dat het net als all season banden best wel werkt, maar het is net niks in de zomer en ook net niks in de winter, maar dat is een gevoel en kan ik niet staven met getallen.
Het is best wel ingewikkeld want behalve BTW krijg je hier ook de thermische subsidie voor.
Ik probeer ook het onderhoud (pompen, wisselaar en glycol) mee te nemen in de berekening.
[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 15-08-2021 18:33 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Bodembron is ook niet gratis, maar je hebt vast een stuk minder van die tubes nodig.
Heb je inmiddels al wat bevindingen om te delen?
Dan heb je PVT om je bodembron op te laden. Eigenlijk heb je dan een te kleine bron denk ik. Behalve de echt hete momenten ben je het beetje extra PV opbrengst denk ik ongeveer kwijt aan de circulatiepomp.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb begrepen dat het best duur is, dus misschien worden het wel gewone panelen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb daarom al een tijd terug besloten om gewoon PV aan een WP(B) te voeren. Simpel, onafhankelijk, werkt.