YouTube vraagt om leeftijdsverificatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:05
YouTube is sinds enkele maanden bezig met het vragen van een leeftijdsverificatie aan bestaande users. Dit doen ze door een pop-up te tonen voordat de video afspeelt. Ook ik heb sinds gisteren ‘last’ van deze pop-up melding bij onder meer muziekvideo’s die ik een dag daarvoor nog kon kijken en werkelijk geen idee heb waarom hier een restrictie op zit.

Nu kan je je leeftijd alleen verifiëren door een kopie van je paspoort te sturen of creditcardinformatie op te geven… dit terwijl ik al ruim tien jaar op YouTube rondstruin en ze genoeg metadata moeten hebben om te zien dat ik ouder dan 18 ben. Daarnaast staat in mijn Google-profiel mijn leeftijd (geen concreet bewijs uiteraard). Op dit moment kan ik video’s van hele kanalen niet meer zien, van filmrecensies en muziekvideo’s tot een video over het maken van een terrarium…

Nu ben ik benieuwd, mogen zij vanuit AVG-perspectief dit soort zeer gevoelige informatie vragen? En wat vinden jullie van dergelijke praktijken?

Ik kijk het de komende tijd nog even aan om te zien of ik video’s van mijn subscription list kan bekijken, maar wil zeker niet dit soort gegevens afstaan, ook niet met een markering op de foto of alleen een combinatie naam en geboortedatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:32
Mij is laatst het zelfde gebeurt, en mijn account is al rond de 15 jaar oud dus ze zouden wel kunnen begrijpen dat ik volwassen ben, maar toch willen ze bewijs zien. Ik hoop stilletjes dat het overwaait als ik maar lang genoeg wacht, maar ik denk niet dat dat reëeel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Het gekke is dat ik de vraag ook kreeg, terwijl ik Premium afneem en er een creditcard gekoppeld is.. na opsturen van een scan van m’n pasport met nagenoeg alle cijfers ‘blacked out’ - kwam ik door de verificatie

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
Heb je de informatie pagina bekeken? Je mag alles blokken behalve je geboortedatum en je foto. Ik heb uiteindelijk met de kopieID app een foto gemaakt alles een blur gegeven en een watermark eroverheen.

Hier staat wel het een en ander waarom ze het moeten doen: https://privacy-web.nl/ni...oor-leeftijdsverificatie/

Onze vriend Arno heeft er ook een blog over of het wel of niet mag.

https://blog.iusmentis.co...d-te-controleren-mag-dat/

[ Voor 49% gewijzigd door HKLM_ op 15-08-2021 09:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heb ik ook last van gehad. Enkel bij video's voor volwassenen. Ik heb gewoon mijn creditcard getrokken voor verificatie.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Bloedirritant ja. Zoals hierboven aangegeven moeten ze het. Tweakers had er ook een artikel over: nieuws: YouTube gaat leeftijd van gebruikers verifiëren met ID-kaart of credi...

Helaas is het alleen mogelijk te verifiëren via een ID of CC. Ik heb zelf dik 15 jaar een YT account maar ook aan mij vragen ze nog een verificatie. Alsof ik als baby die account heb aangemaakt 8)7

Ik heb eens geprobeerd via Newpipe oid. het te omzeilen maar dat lukt ook niet. Dus verifiëren of anders niet kijken. YouTube wordt er zo niet leuker van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1eCH
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 23:14
Ik krijg deze pesterij al meer dan een jaar, ik vecht hier ook al meer dan een jaar tegen want met de kopie ID app wordt mijn scan geweigerd keer op keer. Ondertussen al zeker 15 keer geprobeerd.
Ik heb ook 2 klachten gestuurd hierover echter wordt hier totaal niet op gereageerd.
een CC heb ik niet. Mijn YT account is uit 2006.

Opties als IDin of It's me (België) wordt niet geboden terwijl deze juist voor zoiets uitermate geschikt zijn.
Pagina: 1