Extra box aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoryK
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-08-2021
Goedemorgen,

Op mijn simpele Marantz PM6006 versterker heb ik aan de ene kant een oude grote B&W box aangesloten en aan de andere zijde, waar mijn fauteaul staat, een, eveneens stokoude Wharfedale.

Beide boxen zijn prima in lage tonen, maar de Wharfedale is niet erg geprononceerd in hogere tonen, waardoor geluiden van een gesprek op de radio niet optimaal verstaanbaar is. Het zou beter kunnen.

Aanvankelijk geprobeerd om deze Wharfedale te vervangen door een nieuw gekochte Bowers & Wilkins M1, maar dan blijkt het hoog goed te zijn maar heeft de muziek geen body meer.

Aangezien er twee paar kanalen zijn (A en B ), overweeg ik deze laatstgekochte speaker in zijn eentje op kanaal B te zetten, en op de andere niets, en ze alle drie te laten spelen.

De installatie staat altijd zacht. Veel vermogen is niet nodig.

Dus mijn vraag is: kan dat zonder dat de versterker kapot gaat? Er bestonden vroeger heel wat bakerpraatjes over versterkers en boxen, en ik weet niet wat waar is en wat niet.

Bijvoorbaat dank!

Cory

Beste antwoord (via CoryK op 15-08-2021 09:37)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat kan zonder problemen. Je hebt dan wel één kanaal van je stereo signaal.
M.a.w.; je mist een gitaar of een stem bij muziek van bijv. The Beatles.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat kan zonder problemen. Je hebt dan wel één kanaal van je stereo signaal.
M.a.w.; je mist een gitaar of een stem bij muziek van bijv. The Beatles.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoryK
Bedankt; dan ga ik een geïmproviseerd lijntje aanleggen om te ervaren hoe het klinkt.

Wat is uw mening overigens over de B&W M-1? Is die goed of zijn er betere in de kleinere soort speakers?
Hij viel me namelijk wat tegen qua geluidskwaliteit maar misschien ligt dat aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De M1 is een typische 5.1 luidspreker, met de nadruk op 5.
Je mist hiervoor dus een sub.
In jouw geval zouden de grotere luidsprekers dit op kunnen vangen, kijk ook naar de plaatsing van de grotere luidsprekers. Zet die bijvoorbeeld in een hoek voor betere bas-weergave.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is en blijft toch wel een Frankenstein oplossing met bij elkaar geraapt spul. Mijn advies zou zijn om er 2 identieke speakers aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoryK
@PD2JK - ik heb de tweede B & W DM330 nog wel, maar enige jaren terug uit de kamer verbannen omdat hij echt veel te groot was.

Ik heb inmiddels een lijntje aangelegd voor het boxje naar het derde kanaal en nu is de radio wel goed te verslaan dus op zich is het probleem opgelost. Het is een verbetering.

Na, hij klinkt mooi. En Classic NL klinkt heel ruimtelijk. Ik houd hem. :)

Bedankt allemaal!

[ Voor 25% gewijzigd door CoryK op 15-08-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
Het is best een mooie versterker ik zou ook twee identieke luidsprekers gebruiken en die zo plaatsen dat je overal goed geluid hebt. Of nog 2 identieke luidsprekers op de B aansluiting.

Als je twee luidsprekers op een kanaal gaat aansluiten moet je naar de impedantie kijken. Twee luidsprekers van 8ohm word parallel 4 ohm, twee van 4 ohm word 2 ohm wat te laag is voor de versterker.

Er zijn geen twee paar kanalen, A en B is dezelfde eindtrap alleen parallel geschakeld. Je hebt dus nu 1 luidspreker op een kanaal en twee op het andere (L+R)

[ Voor 22% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-08-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoryK
@Roderick - de muziek lijkt uit drie verschillende kanalen te komen; omdat de twee op 1A en 2A zo totaal verschillend zijn en aan weerszijden van mijn stoel staan geven ze een soort extra stereo-effect. In de Wharfedale zit een heel mooie laag- en middel-weergave en de M1 is voornamelijk hoog en hoog/middel..

De grote B&W is een evenwichtige box met een goed hoog en laag dus die hoeft niet aangevuld te worden.

Geheel nieuwe boxen hadden wel gekund.Nieuw kopen is ook altijd een gok.Maar gelukkig hoefde het niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Een wat merkwaardige setup alleen als het werkt is het prima, als de luidsprekers maar 8 ohm zijn en de versterker niet te heet word. (Zit ook een beveiliging in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
Een box is voor baby's, ouwe reus

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoryK
@Laurens: onder "box" versta ik de eenheid;; als men het over "speaker" heeft dan denk ik aan de speakers in de box, dus die metalen dingen die je er zo leuk uit kan slopen. ;-D en er dan allerlei leuke dingen mee kan doen.

@Roderik: ze zijn allemaal 8 Ohm.
Als de versterker kapot zou gaan dan koop ik een nieuwe.De Balance knop is al een tijd kapot dus de rest zal spoedig volgen denk ik. Hij is nog niet zo oud.

[ Voor 3% gewijzigd door CoryK op 17-08-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@CoryK Marantz heeft helaas maar 2 jaar garantie, NAD doet dat beter met 5 jaar garantie. Je zou kunnen kijken of de versterker gratis gerepareerd kan worden. (Geeft wel weer gedoe uiteraard)

[ Voor 35% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-08-2021 19:49 ]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:19
@CoryK overwogen om het front paneel eraf te halen en even de pot meter van balans uit elkaar te halen, schoon te maken en contactspray erop te doen? Falende potmeters zijn bekend probleem bij iig Marantz.
Pagina: 1