Heeft een cpu upgrade, veel, zin voor mijn TrueNas Server?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn F
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07 00:05
Beste Tweakers,

Ik zoek een beter cpu voor mijn huidige TrueNas Server. Ik heb hiervoor de setup altijd onder Windows gebruikt, maar ik wilde eens wat anders proberen. Op deze server draait nu, in jail, o.a. mijn "Plex Mediaserver". Mijn huidige i5 4690 begint nu alleen, continu, op 4 cores met 90 procent+ te de draaien zodra ik een 4 k film wil streamen (over gigabit Lan) naar mijn PlexApps die op mijn tvs en computer draaien. Dit resulteert niet eens in heel veel warmte, max 55 graden, maar wel in buffering en nog meer buffering. Ook heb ik breedband ruimte zat op het netwerk. Mem is ook niet te weinig en loopt nooit vol.
Wat zijn dus de opties?

Mijn budget hiervoor is geen onderdeel in het verhaal aangezien ik alleen wil weten of een upgrade uberhaupt, veel, zin heeft. Dit gezien de restricties van dit socket 1150 Mobo.

Ik zit al een tijdje te zoeken naar de Xeon E3 1286v3 of de 1281v3, maar die zijn nergens te vinden.
Intel 4790k heb ik overwogen maar wil ik eigenlijk niet doen omdat ik liever een iets betrouwbare Xeon hier voor gebruik. Ja er zit nu ook een Intel in, maar de oude Xeon (E3 1245 meende ik) stopte ermee en had ff niets anders liggen. Deze oude was al kapot voor ik met Plex begon dus ik weet ook niet hoe die daarop draaide. Als ik dan kijk wat er nog wel te regelen is kom ik uit op bv Xeon E3 1270,71 of 75 bv. Deze lijken op papier niet veel beter te zijn, maar toch vraag ik me af of dan die 4 extra threads zo weinig helpen.

Wellicht dat iemand een flaw ziet in de setup of nog andere opties heeft, maar ik sta open voor wat advies van jullie. Het netwerk zelf draait vanaf elke locatie in huis 100 procent naar tevredenheid en tijdens netwerk activiteit staat hij altijd enorm stabiel data te verplaatsten zonder hickups (110 - 115 mb/s)

Ik wil zonder zonder buffering een 4k film kunnen streamen en daarnaast een werkbare server houden voor andere taken.

De grote vraag is dus, heeft een cpu upgrade voor dit systeem (en deze situatie) nog veel meerwaarde?

Specs van mijn netwerk:

Ziggo Gigabit Internet met hun bestaand Router.
Bekabeling door het huis Cat 6 Kabels.
Netgear ProSafe GS108PE (Switch) en een Fritz Box 7581 (Switch geconfigureerd)

Specs van mijn hardware:

Coolermaster behuizing
Supermicro X10SLQ sock 1150 (ondersteunt geen ecc)
Intel core I5 4690 + Coolermaster koeler
32 Gb (4x8) Kingston 1600mhz non ecc ram
12 TB Data Raid (4 x 4gb WD Digital Nas Schijf)
650 Wat Seasonic Platinum voeding
32 gb Msata drive Kingston
1Tb Samsung Evo ssd (jails)

Specs van mijn software:

Truenas-12.0-u5 (mSata) als OS
Plex Mediaserver (jail)
Nextcloud (jail)

Ik hoop dat ik de topic op de juiste plaats heb gezet, want het is mijn 1e :)

Mvg

Martijn

[ Voor 14% gewijzigd door Martijn F op 15-08-2021 03:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:16
Je zou eens kunnen kijken om gpu offloading toe te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:36
Oke, een aantal checks voor je performance.
Waar heb je de transcode folder staan. Ik gok in de jail. Je kan proberen of het bufferen stopt als je een ram disk aanmaak waar deze folder staat.
Een oude Quattro kaar met gpu transcoding kan een optie zijn.
Als je zou gaan voor een upgrade richting de 4790k krijg je tussen de 10 en 30% meer performance. Ik heb geen idee of dat voldoende is voor 4k transcoding maar het is extra performance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:26
Ik begrijp niet zo goed waarom met de komst van Plex het gemeengoed is geworden om niet meer je best te doen om je media af te spelen met een geschikte player (software/hardware) maar in plaats daarvan servers staan te ronken om een of meerdere video streams tegelijk te transcoden.

Een rondje Google leert dat dit standaard gebeurt (duidelijk een designkeuze). Soms roept men iets over subtitles, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een moderne TV geen subtitles in een Matroska-container slikt. En hardware decoding van H.264/H.265 mag het probleem niet zijn op welk device dan ook, toch?

tl;dr ik zou eens beredeneren waarom je aan het transcoden bent, en of je niet gewoon direct je media kunt afspelen. Volgens Google heeft Plex daar settings voor.

Als het dan toch niet anders kan: gebruik altijd hardware accelerated en/decoding - een CPU die op 90-100% staat te stampen om iets te encoden is al jaren zonde van de energie. Een iets snellere CPU kopen is nog steeds zonde van de energie. Koop in plaats daarvan een CPU met betere encoders aan boord.

Die oude Haswell CPU kan H.264 encoden in hardware (Intel QuickSync), maar voor H.265 (meestal bij 4k) is hij te oud - zowel voor het encoden als decoden.
fietser1997 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 05:32:
Een oude Quattro kaar met gpu transcoding kan een optie zijn.
TS draait TrueNAS (FreeBSD). Volgens Google werkt QuickSync daar (met patches) zowaar op, maar Nvidia/AMD kun je vergeten.
Als je zou gaan voor een upgrade richting de 4790k krijg je tussen de 10 en 30% meer performance. Ik heb geen idee of dat voldoende is voor 4k transcoding maar het is extra performance.
Schiet je niets mee op, want dan ben je nog steeds in software bezig.
De grote vraag is dus, heeft een cpu upgrade voor dit systeem (en deze situatie) nog veel meerwaarde?
Nee. Lijkt me geen goede investering. Volgens mij heb je drie opties:
  • Stop met (onnodig?) transcoden, dan kan de machine misschien nog even mee as-is
  • Koop een nieuwere machine met recente CPU zodat je kunt de/encoden in hardware als het echt niet anders kan
  • Switch naar Linux zodat je mogelijk (?) meer opties hebt voor videokaarten met hardware encoders
Met een CPU upgrade valt niets te halen. In socket 1150 past niets dat je meer encodingmogelijkheden geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn F
Ok dat zijn al flink wat tips. Dank daarvoor.

@Thralas Misschien kom ik erg ervaren over, maar dat is niet het geval hoor. Ik bouw en repareer al meer dan 20 jaar computers, maar servers en netwerken zijn relatief nieuw voor me.
Ik ben Gewoon wat dingen aan het uit proberen en TrueNas en Plex kwam ik tegen en leek me interessant om uit te proberen.

Ik vind TruaNas als OS echt een leuk stukje software waar ook een startende gebruiker redelijk mee uit de voeten kan zonder het te technisch te maken.
Denk dat ik idd hier geen geld meer aan ga uitgeven. 10-30% op papier zal toch vaak lager uitpakken is mijn ervaring en die paar % zet dan ook geen zoden aan de dijk.
Zodra ik uitgespeeld ben met TruaNas wil ik hierna aan Ubuntu beginnen. Of heb jij nog een voorstel?

@fietser1997 @powerboat Ik zal zeker ff proberen wat ik hiermee nog aan winst kan pakken en of dit wellicht voor andere doeleinden interessant is. Een vriend van me heeft nog een HP NVIDIA Quadro 4000 liggen waarmee ik volgende week ff mag spelen.
Heb zelf nog nooit GPU offloading gebruikt en vind er veel verschillende info over. 1 van jullie nog een betrouwbare site/forum waar ik hierover meer kan leren/lezen?

Gr Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:26
Martijn F schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:09:
Zodra ik uitgespeeld ben met TruaNas wil ik hierna aan Ubuntu beginnen. Of heb jij nog een voorstel?
Niets mis mee lijkt me. Je hoeft ook niet van TrueNas af, maar als je iets met video acceleration wilt doen dan ben je daar meestal een stuk beter uit.
Heb zelf nog nooit GPU offloading gebruikt en vind er veel verschillende info over. 1 van jullie nog een betrouwbare site/forum waar ik hierover meer kan leren/lezen?
De wiki van Arch Linux is een goudmijn voor dit soort informatie (in het algemeen, niet Plex-specifiek), al zul je de praktische tips soms moeten vertalen als je geen Arch Linux gebruikt.

Zolang je nog TrueNas (of Plex) gebruikt zijn de hacks en workarounds sowieso zo specifiek dat je ze waarschijnlijk vooral op eoa. Plex-forum vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn F
Ok Super.

Zal "De wiki van Arch Linux" ff in me favorieten zetten en eens wat gaan doorspitten.

Heb met TrueNAs nog wel vaak dat ik dingen zoek en dan uiteindelijk op post's beland die nog FreeNas gedateerd zijn. Komt nu wel snel meer info op, maar was in begin wel ff puzzelen soms.
AL met al staat er ook geen onmisbare data op de server en daarnaast werken de Snapshots van TrueNas enorm goed haha :P.

Plex was door mij met name gekozen om de fijne layout en de metadata die hij er zelf voor 90% goed bijzoekt.
Lekker simpel en doet je wat aan Netflix reminden. Dat hebben ze daar goed bedacht. Of dit in de praktijk dan het beste programma is, is dan wel altijd de vraag.
Ik puzzel lekker door.
ALs iemand anders hier nog alternatieven heeft gooi ze er maar in .
Pagina: 1