Windows 10 21H1 Nvidia GPU disconnected (nvlddmkm)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Topicstarter
Ik vermoed dat dit een software probleem is, maar ik sluit hardware ook niet helemaal uit, daarom post ik dit als eerste in het Windows Client forum.

Mijn zelfbouw PC, welke 3 jaar prima heeft gewerkt, vertoond sinds kort kuren, namelijk dat de videokaart soms "disconnect" en mijn monitor op zwart gaat (in power savings modus) maar dat het OS/het systeem zo te zien door blijft draaien.

Dit gebeurd gemiddeld 3x per dag nu, en er zit een paar uur tussen. het maakt niet uit of dat de PC compleet idle is, of dat ik aan het gamen ben.

Als dit gebeurd hoor ik het Windows "disconnected device" deuntje door de speakers (alsof je een USB stick er uit trekt), gaat de monitor op power savings modus, en heel verontrustend, gaan de case/cpu fans draaien op 100%

Echter ziet het er uit dat het OS/de PC gewoon door blijft gaan, b.v. mijn ToBo blijft functioneel, ik kan numlock/capslock nog steeds aan en uit zetten, en b.v. muziek die ik op had staan blijft spelen. ik krijg dus ook geen BSOD.

Als ik dan de stroom van de PC haal, en daarna weer start zie ik (soms! maar niet altijd) in de event viewer>system: "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered."

Relevante hardware/software:

Mobo: Asus ROG Strix Z270G
CPU: Intel I7 7700K
GPU: MSI GTX 1080 Gaming
Mem: Corsair 3200 + XMP ingeschakeld
Voeding: Corsair RM550x

Al geprobeerd:

- Laatste Nvidia drivers geinstalleerd (471.68)
- Laatste Windows 10 21H1 updates geinstalleerd
- Gegoogled, ik krijg alleen standaard adviezen van o.a. "doe een chkdsk of een memtest" welke ik ook gedaan heb
- Hele PC goed schoongemaakt o.a. met perslucht
- HWinfo 64 in de achtergrond laten draaien en letten op de temperaturen van de cpu/gpu, niks geks gezien.

Dit gedoe is volgens mij begonnen sinds ik 21H1 heb geinstalleerd, maar ik weet niet zeker of daar een correlatie mee is, en ik hoop niet dat mijn GPU verrot aan het gaan is. ik zie iig geen artifacts of andere rare dingen.

Heeft iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Al eens de videokaart uit de PC gehaald en opnieuw geplaatst?

Zit de kaart er helemaal recht in, dus niet dat je aan de ene kant de contacten van de PCIe sleuf ziet en aan de andere niet?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:28
Ik heb vrijwel dezelfde pc en software als jij. Alleen het moederbord is bij mij van MSI. Game elke dag en heb dit issue niet.

Videokaart heeft bij jou drie jaar goed gewerkt en zit neem ik aan dus goed op het moederbord.

Ik zou het eerder zoeken bij de monitor en de video-kabels. Neem aan dat je DP1.2 gebruikt? Welke monitor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Hoe haal je de stroom van de pc? Gewoon netjes afgesloten met de aan/uit-knop hoop ik. De driver melding kan door afsluiten komen, maar is misschien wel een punt. Je gebruikt de nieuwste drivers. Je kunt proberen een oudere driver te testen. Liefst één waarvan je nog weet dat het toen werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
In Windows 10 kun je de beeldinstellingen aanpassen. Misschien zijn ze door jouw update aangepast? Ik zou ze in ieder geval (tijdelijk) testen op de instelling dat het beeldscherm nooit uit gaat. Dit is te vinden bij geavanceerde beeldinstellingen (blauw linkje onder instellingen/beeldscherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:47:
Al eens de videokaart uit de PC gehaald en opnieuw geplaatst?

Zit de kaart er helemaal recht in, dus niet dat je aan de ene kant de contacten van de PCIe sleuf ziet en aan de andere niet?
Zit er prima in, nog net gecontroleerd. K'heb vandaag de hele dag het issue nog niet ondervonden gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Playa del C. schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:33:
In Windows 10 kun je de beeldinstellingen aanpassen. Misschien zijn ze door jouw update aangepast? Ik zou ze in ieder geval (tijdelijk) testen op de instelling dat het beeldscherm nooit uit gaat. Dit is te vinden bij geavanceerde beeldinstellingen (blauw linkje onder instellingen/beeldscherm).
Lijkt me sterk dat dat de oorzaak is, niet alleen de monitor gaat op stand-by, de display adapter zelf gaat zo te zien gewoon "uit", plus het feit dat gelijk alle fans op 100% gaan draaien (wat ze zelfs onder zware belasting nooit doen) zegt mij dat er meer aan de hand is.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 15-08-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Playa del C. schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:52:
Ik heb vrijwel dezelfde pc en software als jij. Alleen het moederbord is bij mij van MSI. Game elke dag en heb dit issue niet.

Videokaart heeft bij jou drie jaar goed gewerkt en zit neem ik aan dus goed op het moederbord.

Ik zou het eerder zoeken bij de monitor en de video-kabels. Neem aan dat je DP1.2 gebruikt? Welke monitor heb je?
DP idd, welke versie weet ik niet. monitor is een LG UltraGear 27GL850 welke al 1,5 jaar prima werkt i.c.m. de GTX 1080. de monitor die ik daarvoor had (weet niet meer welke) werkte ook prima met deze GPU.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 15-08-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Als miner heb ik een behoorlijk aantal videokaarten (simultaan) draaien op Windows 10 systemen.
Het lijkt mij toch een hardware probleem en ik adviseer daarom om (nogmaals) te checken op stof en kabelaansluitingen.
Bij miners moet met enige regelmaat ieder component gereinigd (met kwast, stofzuiger danwel perslucht) en daarna loopt alles weer als een zonnetje. De PCI-Express converters (die uiteraard niet in een jouw PC zitten) zijn daarbij berucht. Een schone Windows installatie van de allernieuwste versie (dus geen update) doet ook vaak wonderen.
Die Windows 10 Enterprise versie klinkt overigens ook niet helemaal jofel.
Heb je die legaal aangeschaft?

[ Voor 8% gewijzigd door soedesh op 15-08-2021 20:13 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
soedesh schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:10:
Als miner heb ik een behoorlijk aantal videokaarten (simultaan) draaien op Windows 10 systemen.
Het lijkt mij toch een hardware probleem en ik adviseer daarom om (nogmaals) te checken op stof en kabelaansluitingen.
K'heb gisteren de hele kaart en de rest van de PC goed schoongemaakt.

Uiteraard belast ik de GPU niet als een miner 24/7, maar met "normaal" game gebruik.

Ik hoop iig niet dat het de hardware is. nu een nieuwe vergelijkbare/betere GPU kopen is een drama..
Een schone Windows installatie van de allernieuwste versie (dus geen update) doet ook vaak wonderen.
Als laatste redmiddel kan ik dat proberen. dit probleem is vermoed ik ontstaan na de update naar 21H1.

Zojuist nog een Windows mem diag gedaan, geen issues.

Zoals eerder vermeld, vandaag heeft het probleem zich nog niet aangedaan, dus ik kijk het nog even aan.
Mocht het weer voorkomen zal ik dit topic updaten.

Iig bedankt voor de input.

• akaash00
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 23:15
Hallo @Anoniem: 11851 , Ik heb exact dit probleem sinds eergisteren. Alleen had ik al een tijdje 21H1 Draaiend. Heb jij een oplossing gevonden inmiddels? Ik had het net een derde keer. Tijdens het gamen elke keer na 2 of 3 uurtjes elke keer. Ik had geprobeerd een oude driver te installeren 466.47, maar dat hielp dus niet. Ik heb een LG 27GN950(G-SYNC compatible) verbonden met Displayport 1.4 DSC op 144Hz. i.c.m. een RTX 3090, maar de problemen zijn dus ook sinds jij het hebt. Heb zelfde symptomen: Zwart scherm, signaal kwijt, Windows blijft werken, maar game crashed als ik de audio hoor. CTRL + WIN + SHIFT + B( GPU driver opnieuw laden) doet hij wel, maar geen signaal. Ik heb geen oplossing meer. Ik zie telkens ook nvlddmkm in event viewer. Ik hoop niet dat mijn kaart stervende is, want dat is een duur grapje. Maar dat jij dit met een oudere kaart heb geeft mij weer hoop op een software probleem. Ik zit te denken wat de laatste cumulatieve windows update is.

[ Voor 13% gewijzigd door akaash00 op 19-08-2021 19:24 ]

• akaash00
Ik lees dat KB5005033 problemen heeft met Alt-Tab, maar misschien heeft die meer problemen. Ik ga die deinstalleren om te kijken of het dan opgelost is.
https://www.techadvisor.c...-gaming-problems-3807495/

Topicstarter
akaash00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:17:
Hallo @Anoniem: 11851 , Ik heb exact dit probleem sinds eergisteren. Alleen had ik al een tijdje 21H1 Draaiend.
Da's ruk, ik heb echter zelf sinds een paar dagen het probleem niet meer.

21H1 is trouwens de laatste windows versie / cum. update op dit moment.

Gaan de fans van jouw videokaart en/of CPU+casefans ook blazen als een idioot als dat gebeurd?

Gebeurt het bij jou alleen als je de kaart belast (aan het gamen bent) of ook als je PC idle is, zoals bij mij ook soms het geval was?

Ik weet niet exact hoe ik het opgelost heb (als dat uberhaupt echt gelukt is), ik weet alleen dat het vooralsnog niet meer is voorgekomen met mijn GTX 1080.

Zelf heb ik de aller-laatste Win10 updates geinstalleerd, inclusief KB5005033, en de allerlaatste Nvidia drivers (471.68)

Met GPU-Z hou ik ondertussen de temps in de gaten van m'n 1080, laat die eens in de achtergrond draaien als je aan het gamen bent en kijk af en toe eens naar jouw temps.

Ik heb nog steeds geen idee of het een software of hardware probleem is/was, maar dit is een overzicht wat ik gedaan heb:

- CMD: chkdsk c: /f
- CMD: sfc /scannow
- Windows Memory diagnostic (ik had geen problemen)
- Laatste nvidia drivers
- Laatste windowsupdates
- Videokaart ge re-seat en goed schoongemaakt, power connectors goed nagekeken en aangedrukt, ook bij de voeding.

Succes!

• akaash00
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:42:
[...]

Gaan de fans van jouw videokaart en/of CPU+casefans ook blazen als een idioot als dat gebeurd?

Gebeurt het bij jou alleen als je de kaart belast (aan het gamen bent) of ook als je PC idle is, zoals bij mij ook soms het geval was?

...

Met GPU-Z hou ik ondertussen de temps in de gaten van m'n 1080, laat die eens in de achtergrond draaien als je aan het gamen bent en kijk af en toe eens naar jouw temps.
Ja, bij mij gaan de fans dan op de volle 100% draaien. en tot nu toe alleen gemerkt tijdens het gamen. Temps zal ik proberen in de gaten te houden, maar heb daar nooit problemen mee. Ik zal ook ff alle scan en check voor windows doen. Ik hou je op de hoogte!

Topicstarter
akaash00 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Ja, bij mij gaan de fans dan op de volle 100% draaien. en tot nu toe alleen gemerkt tijdens het gamen. Temps zal ik proberen in de gaten te houden, maar heb daar nooit problemen mee. Ik zal ook ff alle scan en check voor windows doen. Ik hou je op de hoogte!
Ik neig toch te denken dat het een software probleem is die in een of andere windows update of nvidia driver zit.

Zo van "De GPU verliest contact met het OS (daarom ook de nvlddmkm melding in de event viewer en het "disconnect" deuntje wat je hoort) die kaart gaat dan default op zwart en alle fans op 100% knallen vanuit z'n eigen BIOS als veiligheidsmaatregel" Ik verzin maar wat 8)

(Maar ik weet niet zeker of het bij mij de GPU fans waren, of de fans van de rest van het systeem...) heb jij opgemerkt welke fans precies op 100% gingen draaien?

Als het hardware of oververhitting zou zijn had ik op z'n minst van te voren artifacts en uiteindelijk BSOD's verwacht.

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte.

• akaash00
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:16:
[...]

Ik neig toch te denken dat het een software probleem is die in een of andere windows update of nvidia driver zit.

Zo van "De GPU verliest contact met het OS (daarom ook de nvlddmkm melding in de event viewer en het "disconnect" deuntje wat je hoort) die kaart gaat dan default op zwart en alle fans op 100% knallen vanuit z'n eigen BIOS als veiligheidsmaatregel" Ik verzin maar wat 8)

(Maar ik weet niet zeker of het bij mij de GPU fans waren, of de fans van de rest van het systeem...) heb jij opgemerkt welke fans precies op 100% gingen draaien?

Als het hardware of oververhitting zou zijn had ik op z'n minst van te voren artifacts en uiteindelijk BSOD's verwacht.

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte.
Bij mij merkbaar de GPU fans. Dat gebeurd meestal als er een gpu driver niet goed geladen is of als ik een gpu firmware update doe. Mijn casefans waren al hard aan het draaien, maar het geluid van mn gpu fans was duidelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaash00
Update @Anoniem: 11851 :
Vandaag weer een zwarte scherm crash, terwijl ik dacht dat het over was, is mijn nachtmerrie uitgekomen.
De GPU geeft geen signaal meer. Windows blijft wel booten, moederbord zit geen gpu error maar denk dat display niet aangesloten is en gaat verder booten. Ik denk dat het bij mij een hardwarefout is. Dus geen video signaal meer. Alleen zwart scherm. Geen Bios te zien ook.

[ Voor 10% gewijzigd door akaash00 op 20-08-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
akaash00 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:37:
Update @Anoniem: 11851 :
Vandaag weer een zwarte scherm crash, terwijl ik dacht dat het over was, is mijn nachtmerrie uitgekomen.
De GPU geeft geen signaal meer.
Ik kan niet duidelijk opmaken of je CPU met een ingebouwde GPU komt, zo ja kan je die altijd nog gebruiken terwijl je de kaart RMA stuurt, ik ga er vanuit dat je nog garantie hebt.

Wel klote natuurlijk.

Ikzelf heb gelukkig nu voor de 4e dag achtereen het probleem niet meer ondervonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 20-08-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaash00
Anoniem: 11851 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:07:
[...]

Ik kan niet duidelijk opmaken of je CPU met een ingebouwde GPU komt, zo ja kan je die altijd nog gebruiken terwijl je de kaart RMA stuurt, ik ga er vanuit dat je nog garantie hebt.

Wel klote natuurlijk.

Ikzelf heb gelukkig nu voor de 4e dag achtereen het probleem niet meer ondervonden.
Het is zeker klote. Gelukkig heb ik mijn oude kaart bewaard(heb geen iGPU) dus ik kan nu wel even zonder. Ik heb nog nooit een kaart RMA gestuurd en zeker nooit naar het buitenland. Maar ja, eens voor een eerste keer.
Pagina: 1