Zelf samengestelde Gaming PC raakt oververhit en crasht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-08-2021
Hallo forumbezoekers,

Fijn dat je mijn topic bezoekt! Ik kan namelijk serieus goed advies gebruiken..

Ik heb vorig jaar een Gaming PC samengesteld maar heb er helaas helemaal niets aan wat betreft gamen.
Ik ben redelijk thuis in dit wereldje maar ben zeker geen pro dus vergeef mij alsjeblieft dat ik niet alles weet.

Allereerst, mijn systeem:
* Chip: AMD Ryzen 5 3600X 3.80GHz (95W)
* Cooler: be quiet! Pure Rock Slim
* MBoard: MSI X570 GAMING EDGE WIFI (X570 / ATX)
* RAM: 16 GB DDR4 Corsair Vengeance LPX DIMM Kit 3200 MHz (2x 8 GB)
* Graphics: 8 GB AMD Radeon RX 5700 XT XFX Thicc III Ultra
* SSD: 512 GB M.2 2280 PCIe x4 Samsung PM981a NVMe
* HDD: 1 TB SATA III WD Blue WD10EZE
* Power: 700 Watt be quiet! System Power 9 80+ Bronze

Het probleem...

Ik speel niet de zwaarste en nieuwste games maar ook bij oude games gaat het niet lekker.

+ De PC maakt vrijwel direct heel veel lawaai wat klinkt alsof je naast een opstijgend vliegtuig staat, werkelijk niet normaal. Het geluid van de games valt daardoor geheel weg.

+ Ook worden de processors ogenschijnlijk maximaal belast: de grafische kaart slaat uit naar 99% terwijl ik enkel in het hoofdmenu zit van Assassins Creed Origins..

+ Zodra ik bij AC:O het spel in ga dan wordt de herrie alleen maar erger - en dit is al direct bij het starten van een savegame waarbij ik alleen maar sta op een markt en zelf helemaal niets doe..
Het systeem raakt snel oververhit - binnen 3 minuten terwijl ik dus niets doe behalve naar de metingen kijken: schiet de temperatuur van de GPU naar 107 en de CPU naar 75.
Dit wordt zowel door de metingen van AMD alswel van MSI aangeven.
De kast van de pc wordt gelijk erg warm en de glasplaat aan de zijkant staat helemaal bol.

Dit lijkt mij zelf niet normaal. Dit heb ik ook nooit eerder meegemaakt. Beeldscherminstellingen/resoluties naar onder bijstellen: heeft geen effect op de metingen.
Zoals ik al zei: ik ben geen expert. Maar ik vind het opvallend dat mijn 4 jaar oude Lenovo Legion laptop deze games makkelijk aankan terwijl mijn nieuwe Gaming PC erg veel moeite lijkt te hebben met games uit 2017.
De andere game die ik graag speel: Total War Warhammer II. Ook bij deze game heb ik exact dezelfde problemen.
De temperatuur van de processor stijgt binnen no-time naar 85°C (maximum fabrieksopgave AMD = 95°C - op bureaublad 60°C) en de Radeon naar 91°C (maximum fabrieksopgave 110°C - op buraublad 55°C).
Dit gebeurt al op de campaign-map dus nog niet eens tijdens een battle. Tijdens het spelen van deze game gaat het systeem na 8-15 minuten steevast op zwart en dan wordt het automatisch gereset.
Ik heb de game meermaals gecontroleerd op fouten en opnieuw geïnstalleerd; dit gebeurt niet op de Lenovo alleen op de PC en op wisselende momenten in de game.
Ik vermoed dat het een safety is bij oververhitting maar dat weet ik niet zeker.

Persoonlijk denk ik aan de airflow.. gezien de glasplaat ook helemaal bol komt te staan.
Ter aanvulling:
* er zitten 9 ventilators in de pc
= 3x 120mm voorzijde, 1x 150mm achterzijde, 1x processorkoeler, 3x onder de Radeon, 1x op de MSI
* daarnaast: open rooster aan de bovenzijde, rooster aan de achterzijde en 2 smalle luchtinlaten aan de voorkant

Wie kan mij helpen? Ik zou graag na een jaar eindelijk eens gebruik willen maken van mijn Gaming PC...

Thanx!

Beste antwoord (via MaltaCamilo op 21-08-2021 23:07)

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:04
(jarig!)
@MaltaCamilo Je zei trouwens dat er maar 2 smalle gaten aan de voorkant zitten waar je 3 intake fans ook zitten. Dat klinkt erg krap voor 3 120mm fans misschien net toereikend voor 1 fan. Misschien kijken of je de luchtinlaat kan vergroten aan de voorkant of misschien 1 of 2 fans ergens anders plaatsen, zoals bovenin. Maar eerst het GPU voltage verlagen. En ik zou op z'n minst proberen de CPU koeler eens opnieuw te plaatsen met goede thermal paste. Maar het is een vrij lichte koeler met maar 3 heatpipes. 120 watt koelvermogen. Mocht die koeler al goed zitten en is dit alles wat ie gaat doen dan zou ik em vervangen door een zwaardere koeler. Heb zelf laatst deze aangeschaft voor m'n Ryzen 2600. 200 watt koelvermogen, 7 heatpipes. Eindelijk fatsoenlijke temps. Maar zou met jouw CPU koeler toch wel beter moeten kunnen volgens mij. IMO moet er zeker 10 graden vanaf kunnen met de huidige koeler. Voordat je het koelblok opnieuw plaatst even testen met de zijkant open, als dat veel uitmaakt is je luchtinlaat te klein. Maar dan hoef je het koelblok niet van je CPU te halen. Zou zonde van de moeite zijn als ie goed zit maar er gewoon te weinige lucht naar binnen komt.
PhilipsFan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 02:08:
Grootste kans is dat de GPU defect is, en de CPU te warm wordt doordat de airflow niet optimaal is.
Ik heb hierboven een aantal links gepost naar topics van mensen die vergelijkbare problemen met nieuwe 5700XTs hebben. En de meesten hebben het ook opgelost. Zo bijvoorbeeld:
1000mv, 1750 MHz 60C fan at 1500rpm.
Hier nog een video van Gamer Nexus over de XFX 5700XT THICC

Veel 5700XTs hebben gewoon een te hoog GPU voltage en slechte GPU/VRM koeling. Ze hebben ze gewoon net iets te hoog geklockt om de achterstand op NVIDIA destijds te minimaliseren. Het ene na het andere topic met precies dit probleem, te warme kaart en crash binnen een kwartier gamen. AMD beweerd dat de GPU 110c zou mogen worden, wat compleet belachelijk is. Misschien dat ie onder de 110c niet beschadigd, maar andere 5700xt eigenaren melden dat ie al ruim daar onder niet meer stabiel is. Tot 80c zeggen sommige, Tjunction en VRMs ook geen 110c maar eerder 90 a 95c max. Je zou kunnen zeggen dat veel 5700 kaarten defect geleverd zijn en je moet ze zelf finetunen om hem normaal te kunnen gebruiken. Gelukkig wel makkelijk softwarematig te doen met MSI afterburner.

[ Voor 34% gewijzigd door The Reeferman op 15-08-2021 09:21 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-05 21:00
@MaltaCamilo Heb je een foto?
En hoe blazen de ventilatoren? Allemaal naar binnen?
Want de CPU en koeler combinatie zou prima moeten werken op normale temps. Heb je de koelpasta er correct op gedaan?

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 14-08-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:36
Hoe is de airflow van de kast?

Heb jij zelf alle onderdelen gemonteerd en is de koelpasta juist aangebracht?

Bij een 5700xt raad ik je aan om hem te overclocken en undervolten. Dat scheelde mij behoorlijk wat in temperaturen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Een Pure Rock Slim vind ik niet bepaald een slimme keuze voor een 3600X. Past er niet groter in de behuizing?
Welke behuizing heb je eigenlijk en hoe loopt de airflow of anders gezegd, welke kant blazen de fans op?
Corsair RAM kan een goede keuze zijn mits het juiste type en de juiste versie. Wat is het exacte typenummer en wat is het versienummer (ver. 5.39 bijvoorbeeld, staat naast het voltage) Beiden vind je op het label op de modules.
De voeding is ook niet bepaald een goede keuze. Lage kwaliteit en oud intern design. Hier had je veel beter een kwalitatief goede 550w kunnen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-05 00:19
Op de "hardware monitor" pagina in de bios kan je de voedingsspanningen aflezen.
Kijk daar eens of die spanningen niet te ver afwijken van wat het moet zijn.
Ze zouden in principe maar heel weinig mogen schelen van van aangegeven is.
2-3% te veel mag, Indien meer , voeding inderdaad eens herbekijken.

Geeft de taskmanager aan bij welke taak de CPU > 90% gaat ?

[ Voor 60% gewijzigd door floorcleaner op 14-08-2021 21:13 . Reden: Te snel enter gedaan :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
Bedankt voor de reacties.

@chrisborst / @Technofreakz
Fotos zal ik zo even maken. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de ventilatoren zijn afgesteld. Ik heb de PC samengesteld en besteld bij ONE.de; zij hebben de assemblage gedaan en eventuele koelpasta aangebracht. Ik mag aannemen dat zij hebben gezorgd en getest voor een propere airflow maar mijn gevoel is dat de warme lucht niet weg kan. Al verklaard dat de herrie niet..

Overclocken kan met de software van AMD toch?

@Uszka
Ik wilde eigenlijk voor de AMD Wraith gaan maar deze was uitverkocht; deze pureRock zou hetzelfde moeten leveren. De temp van de CPU lijkt mij ook niet het grootste probleem; het is vooral de Radeon die mij zorgen baart en ook naar mijn gevoel te snel naar 99% vermogen knalt.
De behuizing is van ONE Gaming. Hoe de fans zijn afgesteld: geen idee. Daarvoor zal ik m even open moeten maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDNUU0MkP4QnxQaUPNxA1wFtXGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpKZBFTbGYw86cCXWBpzNaIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9RTkrerBvx8VqGy4q8gEkG-C0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y25GTVlOaLkDZtUBMdI19eRv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/966u-SaxhmoEWrJPFcIdoEf_JtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJopv9Si6ljfjdywrwarLAeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqwOQuoWyH2jcLC_iDNjOqQdZWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A08jM2pPJLEX2frGC4lycWNR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
Eerste foto is uiteraard de voorzijde, tweede is de bovenkant.
Binnenwerk spreekt voor zich denk ik; moederbord zit aan de achterkant, de Radeon hangt in het midden, fans van de Radeon zitten aan de onderkant. Daaronder zit enkel nog de voeding in een metalen box.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Is dat je hoofd GPU temp sensor die zo heet word of een andere temp op je videokaart zoals hotspot of VRM of zo? Als het de GPU zelf is dan zou ik de koeling eens opnieuw er op zetten met nieuwe koelpasta. Is het een OEM kaart die bij het systeem zat? Die zijn wel vaker minder goed afgewerkt.
Misschien de CPU koeler ook even opnieuw er op zetten zodat je weet dat die er iig goed op zit.
En je GPU wat ondervolten, en misschien zelfs een kleine onderclock, als dat nodig is om een nuttige ondervolt op de GPU te draaien. Kan me vaag iets herinneren gelezen te hebben van iemand met een 5700XT die de GPU iets van 110 MHz lager clockte om een ondervolt van 120mv te draaien of zo om de temperaturen beheersbaar te houden.

Een snelle google search leert ook dat meer mensen problemen hebben met de XFX RX 5700xt thicc iii ultra en te hoge temps.

[ Voor 25% gewijzigd door The Reeferman op 14-08-2021 21:57 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als ik naar de foto kijk valt mij op dat de processorkoeler raar is geplaatst en de boel zit tegen te werken mbt airflow.

processorkoeler moet je een kwart slag draaien zodat hij van voren intake direct naar buiten achterkant blaast.

Wil je het op deze manier houden dan de front koelers en koeler achterkant kast uitzetten(onderste front koeler kan wel aan blijven), en bovenop je kast koelers aanzetten die de lucht eruit zuigen.

Je kast helemaal vol proppen met koelers klinkt leuk maar daar wordt het niet beter van en kan tegenwerken wat het hier ook doet.

Overgens als je pc vrijwel direct te heet wordt is dat een koelpasta probleem(mogelijk fout aangebracht en zit er lucht tussen)(rijstkorrel principe doen niet uitsmeren over de processor en eenmaal de koeler eraf gehad kan je nieuw koelpasta aanbrengen), een pc wordt niet direct te heet ook al is de airflow niet op orde.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2021 22:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
@@The Reeferman

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb even alle readings erbij gepakt.

Onderdeel | Hoogste Meting tijdens TW:WH2 | MAX fabrieksopgave
Ryzen5 3600X | 85°C | 95°C
RX5700 XT main | 91°C | 110°C
RX5700 XT junction | 107°C | -
Systeem | 59°C | 80°C
MSI | 72°C | -
PCIE | 60°C | -
SSD.M2 | 55°C | -

Systeem is zelf samengesteld via de website van ONE.de

Ik heb tot begin dit jaar veel gegoogled maar er waren nog weinig van dit soort kaarten in omloop kennelijk want kon weinig vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft het überhaupt ooit goed gewerkt? Zo ja, dan kun je de assemblage uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
@mr_evil08

Misschien tips hoe ik het beste mijn airflow kan controleren?

De PC wordt echt gelijk te heet. Althans, als ik de metingen mag geloven. Dat is echt binnen 5 minuten. De glasplaat die bol gaat trekken naar buiten is binnen 10 minuten. Wat mijns inziens suggereert dat er een hoop warme lucht niet naar buiten kan.

Nog een aanvullende vraag: de herrie en bijbehorende trillingen... komt dat door de kwaliteit van de fans, de cooler of is dat gevolg van de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
@hoi1234

Nee, nooit. Het was gelijk vanaf dag 1 niet oké.
Normaal pc-gebruik gaat prima hoor. Maar een game, welke dan ook: nope..

Ik heb in principe nog garantie van de samensteller maar ik ben zelf verantwoordelijk voor het transport daar naar toe. Het kwam netjes geleverd met een airbag aan de binnenkant en in een doos in doos met veel vulmateriaal maar dat is uiteraard al lang weg. Ben daardoor bang voor schade als ik het aan PostNL mee ga geven; schade die dus voor mijn kosten gaat zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@MaltaCamilo Wat zegt de moederbord temperatuur ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
mr_evil08 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:54:
Als ik naar de foto kijk valt mij op dat de processorkoeler raar is geplaatst en de boel zit tegen te werken mbt airflow.

processorkoeler moet je een kwart slag draaien zodat hij van voren intake direct naar buiten achterkant blaast.
Dat is de ellende nu juist met die koeler. Omdat het gebruik maakt van de retentiebrackets kan het niet anders dan op deze manier.

@MaltaCamilo wat zijn de temperaturen zonder zijpaneel dus met open zijkant?

Wat is het merk en type van de casefans?

Zitten er ook casefans bovenin en zo ja hoe zijn die gemonteerd?

Zou je het type- en versienummer van het Corsair geheugen willen vermelden. Sommige werken ronduit beroerd met Ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Ik zou om te beginnen met MSI afterburner de 5700XT ondervolten en de fan snelheid checken. Standaard schijnen die 5700s onnodig hoge GPU voltage settings te hebben en soms te langzaam afgestelde fan curve. GPU krijgt vaak 1,2v terwijl ergens tussen de 1,0 en 1,1 beter werkt. Voor een GPU voltage van 1,0 is vaak wel een ondervolt nodig.
Internet staat vol met topics van mensen met 5700XTs die te warm worden en daardoor crashen. Sommige zeggen dat als de GPU rond de 80 graden word hij al onstabiel word. En bij bijna iedereen is het na een ondervolt opgelost.

@mr_evil08 ik zie MSI 72c staan tussen z'n temps.

[ Voor 3% gewijzigd door The Reeferman op 14-08-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De videokaart produceert een hoop warmte. Die warmte wordt vervolgens door de CPU cooler geblazen door de ongelukkige positie.

Dat is al niet prettig. Vervolgens gaan alle fans vol draaien dat geeft ook de herrie, met maar 1 outtake fan (of zijn er meer?) is het misschien wat krap en krijg je geen goede airflow.

Het lastige is dat het een vooraf geassembleerd systeem is dan kun je weinig proberen omtrent de garantie. Wellicht dat je wel voorzichtig de zijpanelen eraf kan halen en kijken of dat helpt. Wellicht een ventilator op de pc richten. Dat kan alleen als je dan geen verzegeling verbreekt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaCamilo
Allereerst iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!! Waardeer ik zeer!

@mr_evil08
Moederbord temperatuur ligt zo rond de 70-75 graden.

@Uszka
Er zitten beugeltjes (retentiebrackets?) waarmee de koeler aan het moederbord is bevestigd. Daarmee is het dus niet mogelijk om de koeler te draaien begrijp ik?

Ik zal het eens proberen of het beter wordt met open zijkant. Al lijkt mij dat geen definitieve oplossing ivm stof enzo?

De casefans zijn allen van ONE Gaming (eigen merk). Types kan ik zo snel niet achterhalen vanuit de orderlijst. Bovenin zitten er geen. 3 grote aan de voorzijde, 1 aan de achterzijde en dan die van de componenten zelf nog.

Corsair gegevens: CMK16GX4M2B3200C 16 / DDR4 3200 mhz / 4.32 / 16-16-16-36

@The Reeferman
Ik heb inderdaad al het een en ander gelezen over het ondervolten. Ik ga dat sowieso proberen. Kunnen jullie bevestigen dat als het misgaat en de pc crasht, AMD automatisch herstart met de fabrieksinstellingen?

@tweakduke
Ik zat mij serieus al af te vragen of de CPU cooler de warmte juist naar de videokaart stuurt of dat het die warmte juist opzuigt en over de CPU blaast.. beiden lijkt mij niet verstandig trouwens..
Ik heb inderdaad maar 1 fan die alles naar buiten stuurt.. al twijfel ik er enigszins aan of dat ding zijn werk wel doet.
Het systeem is op eigen samenstelling geassembleerd trouwens. Dus komt niet uit de fabriek. Of bedoel je dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
je kan toch voelen of die blaast of zuigt anders stukje papier gebruiken en kijken welke kant die op beweegt. wel ff de kast openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Kunnen jullie bevestigen dat als het misgaat en de pc crasht, AMD automatisch herstart met de fabrieksinstellingen?
Ja, aangezien je de aanpassingen via software in windows doet. Zolang je MSI Afterburner niet (automatisch) opstart gebeurt er niks. Voor (semi)permanente aanpassingen moet je de bios/firmware van de videokaart gebruiken. Maar dat is niet zo makkelijk/mogelijk en dus niet aan te raden.
Ik heb inderdaad maar 1 fan die alles naar buiten stuurt.. al twijfel ik er enigszins aan of dat ding zijn werk wel doet.
Met dat rooster in de bovenkant en de 3 intake fans zou je denken dat de lucht z'n weg naar buiten wel vind door de overdruk.

[ Voor 24% gewijzigd door The Reeferman op 15-08-2021 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou zoals je zelf aangaf eens kijken of de CPU cooler niet op de GPU blaast.
Dat is eenvoudig te controleren lijkt me.

Indien ja dan die fan omdraaien als het kan. Wellicht helpt het.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
Jongens, dit ligt toch niet aan de airflow? Een slechte airflow zorgt ervoor dat de temperaturen langzaam oplopen en uiteindelijk te hoog worden, maar de TS geeft aan dat het bij hem meteen gebeurt zodra hij een spel start. Hoewel ik wel degelijk vermoed dat er iets niet deugt aan de airflow (de kast hoort niet bol te gaan staan) denk ik niet dat dat hier het probleem is.

Volgens mij kunnen er 2 dingen aan de hand zijn: er zit geen, te weinig of teveel koelpasta tussen de cpu en de koeler of het is niet correct aangebracht. Hetzelfde kan gelden voor de GPU, maar die is niet geassembleerd neem ik aan, die komt toch inclusief koelers? Dus het kan zijn dat die GPU gewoon defect is.

Maar kan het niet ook een issue met de driver zijn? Ik weet niet of de TS in Taakbeheer de belasting van de GPU heeft gecontroleerd, maar als je een game start en nog in het beginscherm zit (je bent nog niet echt aan het spelen) dan zou de GPU nog niet maximaal moeten worden belast. Dus controleer in Taakbeheer of je GPU (en CPU) ook hoog belast worden. Als dit het geval is, dan zou ik eerst eens op zoek gaan naar een bijgewerkte driver voor je GPU.

Een ander scenario is dat de TS een virus oid heeft dat de GPU stiekem gebruikt om bijvoorbeeld bitcoins te minen. Maar dat is een stuk minder waarschijnlijk. Grootste kans is dat de GPU defect is, en de CPU te warm wordt doordat de airflow niet optimaal is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
@MaltaCamilo Je zei trouwens dat er maar 2 smalle gaten aan de voorkant zitten waar je 3 intake fans ook zitten. Dat klinkt erg krap voor 3 120mm fans misschien net toereikend voor 1 fan. Misschien kijken of je de luchtinlaat kan vergroten aan de voorkant of misschien 1 of 2 fans ergens anders plaatsen, zoals bovenin. Maar eerst het GPU voltage verlagen. En ik zou op z'n minst proberen de CPU koeler eens opnieuw te plaatsen met goede thermal paste. Maar het is een vrij lichte koeler met maar 3 heatpipes. 120 watt koelvermogen. Mocht die koeler al goed zitten en is dit alles wat ie gaat doen dan zou ik em vervangen door een zwaardere koeler. Heb zelf laatst deze aangeschaft voor m'n Ryzen 2600. 200 watt koelvermogen, 7 heatpipes. Eindelijk fatsoenlijke temps. Maar zou met jouw CPU koeler toch wel beter moeten kunnen volgens mij. IMO moet er zeker 10 graden vanaf kunnen met de huidige koeler. Voordat je het koelblok opnieuw plaatst even testen met de zijkant open, als dat veel uitmaakt is je luchtinlaat te klein. Maar dan hoef je het koelblok niet van je CPU te halen. Zou zonde van de moeite zijn als ie goed zit maar er gewoon te weinige lucht naar binnen komt.
PhilipsFan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 02:08:
Grootste kans is dat de GPU defect is, en de CPU te warm wordt doordat de airflow niet optimaal is.
Ik heb hierboven een aantal links gepost naar topics van mensen die vergelijkbare problemen met nieuwe 5700XTs hebben. En de meesten hebben het ook opgelost. Zo bijvoorbeeld:
1000mv, 1750 MHz 60C fan at 1500rpm.
Hier nog een video van Gamer Nexus over de XFX 5700XT THICC

Veel 5700XTs hebben gewoon een te hoog GPU voltage en slechte GPU/VRM koeling. Ze hebben ze gewoon net iets te hoog geklockt om de achterstand op NVIDIA destijds te minimaliseren. Het ene na het andere topic met precies dit probleem, te warme kaart en crash binnen een kwartier gamen. AMD beweerd dat de GPU 110c zou mogen worden, wat compleet belachelijk is. Misschien dat ie onder de 110c niet beschadigd, maar andere 5700xt eigenaren melden dat ie al ruim daar onder niet meer stabiel is. Tot 80c zeggen sommige, Tjunction en VRMs ook geen 110c maar eerder 90 a 95c max. Je zou kunnen zeggen dat veel 5700 kaarten defect geleverd zijn en je moet ze zelf finetunen om hem normaal te kunnen gebruiken. Gelukkig wel makkelijk softwarematig te doen met MSI afterburner.

[ Voor 34% gewijzigd door The Reeferman op 15-08-2021 09:21 ]

• MaltaCamilo
Excuses voor de late reactie - komt door drukte op het werk.

@Toerq @MrMonkE
Ik zal zsm even de kast open schroeven en kijken wat de fans allemaal uitspoken. Ik kan dan gelijk even testen wat er met de warmte gebeurt als er voldoende koele lucht aanwezig is.

@The Reeferman
Ik heb zojuist geprobeerd de GPU te ondervolten.Dit heb ik gedaan met de standaard AMD Radeon software. Ik heb de GPU (standaard 2134 MHz) teruggebracht naar 2000. mV van 1198 (standaard) naar 1100. Ik las dat het aangeraden wordt om de VRAM dan op te schroeven van 1750 naar 1800.
Dit heb ik gedaan. Effecten waren nagenoeg gelijk. Nog steeds veel lawaai. Warmte bouwt langzamer op maar de kast wordt wel weer warm en ook de metingen zijn nagenoeg gelijk: chip naar 84C en Junction naar 102C.

@PhilipsFan
Wat jij zegt klinkt logisch. Een slechte airflow zal natuurlijk niet helpen om oververhitting op te lossen echter.
Op de GPU zit een heel koelsysteem als ik de filmpjes van XFX mag geloven. Maar kom veel tegen dat het niet echt goed zijn werk doet.
Ik kan de metingen van Taakbeheer niet uitlezen; zodra ik taakbeheer vastzet dan krijg ik de games niet meer op de voorgrond. Switch ik in-game naar het bureaublad dat zijn alle metingen gelijk gedropt. Heb niet kunnen achterhalen hoe ik de geschiedenis kan zien van de metingen.. iemand tips? Of een tip hoe ik de metingen in-game kan checken?
Drivers zijn overigens allemaal up-to-date

@The Reeferman
Ik kan aan de voorzijde niks doen, dat is allemaal kunststof. Maar er zitten inderdaad enkel 2 lange smalle luchtinlaten in.
Zoals gezegd het ondervolten heeft niets uitgehaald nog. Ik kan proberen het nog lager te zetten maar lees eigenlijk overal dat 1100 wel zou moeten werken...
Ik zal het eerst nog eens met de zijkant open gaan proberen. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.
En zal ook de MHz nog eens wat verder verlagen.

De video die je hebt gepost had ik van de week al gezien. Hij heeft echter de oudere versie van XFX. De mijne is de Thicc III met 3 fans aan de onderzijde en "verbeterde" inside airflow.. maar kennelijk niet genoeg. Moet ook zeggen dat ik mij niet zeker genoeg voel om een videokaart van 500 euro uiteen te gaan zitten schroeven...

Nog even een andere vraag: de Afterburner software, is dat beter om te gebruiken dan de AMD Radeon software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Afterburner word (voor zover ik op het kunnen maken uit reacties) gezien als beter om snelheden aan te passen. Heb over de instellingen in de driver minder positieve reacties gezien. Heb zelf Afterburner gebruikt en altijd goede ervaringen mee.

Maar wat je zegt, idd eerst zonder zijkant proberen. Dat had ik als ik jouw gelijk geprobeerd om vast te stellen of je hoge temps (deels) veroorzaakt worden door te weinig airflow. Zo ja dan kan je daar eerst wat aan doen voordat je verder gaat kijken wat je nog meer kan doen om de temps omlaag te krijgen.
Het voorbeeld wat ik hier boven gaf (1000mv, 1750 MHz 60C fan at 1500rpm.) was van iemand die ook veel last had van het lawaai wat de fans op de kaart maken en daarom heeft ie em ondergeklokt zodat ie de fans op 1500 rpm kon limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:33
Koop een rolletje van dit en stuur op dat ding, als die gelijk zo heet wordt is er wel meer aan de hand dan alleen een te hete cpu. Dat mag je misschien verwachten bij een pc die je zelf bouwt, maar bij een pre built zou ik dit nooit accepteren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltaCamilo
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reacties en het meedenken! Word zeer gewaardeerd!

Ik heb vandaag de kaart verder geunderclocked en ge-undervolted (sorry voor de taalkundig vreselijke vervoegingen); ik heb uiteindelijk toegewerkt aan de waarden die @The Reeferman gepost heeft in dit topic. Ik kan beamen dat het systeem prima stabiel blijft draaien en dat hiermee alle problemen zijn verholpen.
Waarmee ik wil zeggen: de kast wordt niet meer heet, de fans klinken niet meer als een opstijgend vliegtuig, het plastic glazen venster staat niet meer bol en de temperaturen zijn redelijk binnen de perken. Te weten 79C voor de chip en 90 voor de Junction. Dit is stukken lager dan de eerdere waarden. Ik heb nog geen langdurige tests kunnen doen maar probeer dat een dezer dagen zodra ik daar de tijd voor heb. Vooralsnog werkt dit prima.

Waar ik wel mee zit... ik ben geen pro-gamer of echte tech-freak; dus een videokaart van rond de 500€ vind ik persoonlijk veel geld. Ik had echt beter verwacht van deze samengestelde pc. Zeker niet dat ik voor een game van 4 jaar oud, mijn videokaart op max 80% moet laten draaien omdat het anders niet te beheersen valt.

Vandaar dus de aanvullende vraag: flink undervolten werkt, maar is dit een noodzakelijke fix voor een fabrieks-overclockte kaart waar ik gewoonweg niet onderuit ga komen of is dit een tijdelijke fix voor een ander probleem wat opgelost moet worden? (mogelijk slechte behuizing?)

Ik hoop dat iemand hier een verlossend antwoord op heeft.
En nogmaals: iedereen heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
Tja, het is heel simpel. Als je een videokaart moet undervolten om hem normaal te laten werken (na een kwartier gamen een vastloper is absoluut niet normaal) dan was het gewoon vanaf het begin een nonconform product. Een videokaart die 100% belast wordt, mag niet na een kwartier crashen. Ik noem dat defect.

Als de performance bij undervolten nog steeds acceptabel voor je is (in de buurt van de normale performance van de kaart) en het werkt nu stabiel, dan zou ik me er niet echt druk om maken. Aan de andere kant, als je nog garantie hebt, dan is dit het moment om daar aanspraak op te maken. Mocht er volgend jaar een nieuw spel uitkomen wat niet meer goed draait door deze problematiek en je garantie is verlopen, dan zit je ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Zonder kap proberen, dan kan je zien of de behuizing er voor zorgt dat de kaart warmer loopt. Het zou allemaal niet nodig moeten zijn, maar soms is het dat toch. De RX 5700 XT is een beruchte kaart wat dat betreft. Die moet vaak onder geklokt worden om hem überhaupt stabiel te krijgen. Wat wel uitzonderlijk is, en eigenlijk zou die zo niet verkocht mogen worden. Normaal is het vooral om de temp en het lawaai onder controle te krijgen. Denk niet dat het veel zin heeft om garantie te claimen als ie weer voor een 5700 XT word vervangen. Maar wie weet als ze die niet meer hebben krijg je wel een betere videokaart. Of je krijgt een deel van de nieuwprijs terug en een vervangende kost 3x zoveel, als ze er al één op voorraad hebben.

Pagina: 1