Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:35
Ha mensen, ik zit met het volgende: momenteel heb ik voor wat zaken een eenmanszaak in de KOR, 99% particuliere klanten, weinig omzet, net te veel om als vriendendiensten te doen.

Nu wordt er mogelijk een tweede activiteit gestart, eerste jaren nog weinig omzet, wel het een en ander aan investeringen. Genoeg om na te denken over de BtW. Dit zal samen met een compagnon gebeuren, en gezien de relatie en de zeer beperkte risico’s ligt een VOF voor de hand.

Ik weet dat ik een eenmanszaak en een VOF naast elkaar mag hebben, ik kan alleen niet vinden hoe dat met de BTW zit.

Ik zit nog een jaar aan de KOR vast, (en voor m’n eenmanszaak is dat eigenlijk ook wel prima) kan ik dan toch deelnemen in een VOF en daar wel BTW plichtig zijn? Hopelijk
Wat inzicht hier :)

Beste antwoord (via overhyped op 15-08-2021 12:12)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor de BTW is de VOF ondernemer, daar sta jij in principe buiten. Zorg er wel voor dat facturen op naam van de VOF komen ipv op je eigen naam.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor de BTW is de VOF ondernemer, daar sta jij in principe buiten. Zorg er wel voor dat facturen op naam van de VOF komen ipv op je eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

^^ met JGC

Maar ik zie nog niet het voordeel van een vof boven een bv

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
bombadil schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:46:
^^ met JGC

Maar ik zie nog niet het voordeel van een vof boven een bv
Voornamelijk minder administratieve lasten, het gaat om relatief kleine werkzaamheden naast een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met vof zou ik nog niet zo zeker zijn dat ze dit als twee losse bedrijven zien... vof is feitelijk samenwerking tussen meerdere eenmanszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:44:
Met vof zou ik nog niet zo zeker zijn dat ze dit als twee losse bedrijven zien... vof is feitelijk samenwerking tussen meerdere eenmanszaken.
Voor de BTW is de VOF gewoon een rechtspersoon met eigen BTW nummer. Voor de inkomstenbelasting is het na verdelen gewoon ieder voor zich.

Je moet qua BTW wel opletten dat je alleen dingen opvoert voor de VOF en ook op naam daarvan. Stel je zit zelf in de KOR en koopt een laptop op naam van de VOF zodat je voorbelasting kan aftrekken en gaat die ook voor je eigen onderneming gebruiken kan de belastingdienst daar moeilijk over gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
_JGC_ schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:00:
[...]

Voor de BTW is de VOF gewoon een rechtspersoon met eigen BTW nummer. Voor de inkomstenbelasting is het na verdelen gewoon ieder voor zich.

Je moet qua BTW wel opletten dat je alleen dingen opvoert voor de VOF en ook op naam daarvan. Stel je zit zelf in de KOR en koopt een laptop op naam van de VOF zodat je voorbelasting kan aftrekken en gaat die ook voor je eigen onderneming gebruiken kan de belastingdienst daar moeilijk over gaan doen.
De werkzaamheden zijn verschillend genoeg, en ik gebruik voor beide partijen m’n privé aangeschafte computer :) gezien beide 0.0 met IT te maken hebben is dat met name voor mail
En de administratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
overhyped schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Voornamelijk minder administratieve lasten, het gaat om relatief kleine werkzaamheden naast een baan.
Ik zou het uitzoeken van zo'n constructie meenemen bij het bepalen of je administratieve lasten echt minder zijn ;)

Zoveel werk is een BV nou ook weer niet, zeker als je er maar 1 neemt. Alternatief, als je je compagnon vertrouwd: (op papier) later instappen in de VOF, als je uit de KOR bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
underrated schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

als je je compagnon vertrouwd: (op papier) later instappen in de VOF
Totdat er een keer gezeik is... ik zou er fijn een BV van maken en de certificaten 50/50 verdelen i.p.v. een VOF. De BV is zijn geheel eigen entiteit die zaken doet met persoon/bedrijf X. Er is geen directe aansprakelijkheid. Iemand hoeft maar een keer een foutje te maken (en dat hoeft niet zozeer direct iets met je werkzaamheden te maken te hebben). BV oprichten is net zo gemakkelijk als een VOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
_Piwi_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:50:
[...]

Totdat er een keer gezeik is... ik zou er fijn een BV van maken en de certificaten 50/50 verdelen i.p.v. een VOF. De BV is zijn geheel eigen entiteit die zaken doet met persoon/bedrijf X. Er is geen directe aansprakelijkheid. Iemand hoeft maar een keer een foutje te maken (en dat hoeft niet zozeer direct iets met je werkzaamheden te maken te hebben). BV oprichten is net zo gemakkelijk als een VOF.
Ik ben mij goed bewust van de verschillen tussen een BV en VOF, en ook wanneer de een wel, en de ander niet relevant is. Nu ging het specifiek over de KOR en de combinatie van eenmanszaak en VOF. Als ik in de toekomst een vraag heb over de verschillen tussen BV's en VOF's dan zal ik die zeker stellen ;) Maar bedankt voor 't meedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
Dan zou ik nu regelen dat je KOR stopt en per januari meedoen in de VOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
underrated schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:42:
Dat hoeft dus niet, want voor de BTW zijn het 2 losse zaken en is de KOR op de eenmanszaak niet van toepassing op de VOF. Je kunt dus gewoon instappen in de VOF en KOR behouden voor de eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
underrated schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:42:
Dat kan niet meer met de nieuwe kor. Eenmaal er in is 3 jaar er in, tenzij je omzet te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
_JGC_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:25:
[...]

Dat hoeft dus niet, want voor de BTW zijn het 2 losse zaken en is de KOR op de eenmanszaak niet van toepassing op de VOF. Je kunt dus gewoon instappen in de VOF en KOR behouden voor de eenmanszaak.
Dat is ook zo, dat kan inderdaad gewoon.
overhyped schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:54:
[...]

Dat kan niet meer met de nieuwe kor. Eenmaal er in is 3 jaar er in, tenzij je omzet te hoog wordt.
Behalve als je automatisch aangemeld bent, b.v. via de verkorte route voor zonnepanelen.
Pagina: 1