Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-05 08:07
Hallo,

mijn vrouw gebruikt een Asus N750J tot volle tevredenheid, het is een prima, snelle laptop met zijn i7, 16GB geheugen en ruime SSD en HDD.

Het enige dat niet top is aan dat ding is het geluid. Als je via de ingebouwde speakers iets afspeelt, van YouTube bijvoorbeeld, dan klinkt dat vaak heel erg hol. Wanneer je de balans naar links of rechts schuift wordt het veel beter, maar gek genoeg zit er ook verschil in links en rechts. Maar met de balans in het midden lijkt het er op dat de linker en rechter kanalen in tegenfase staan en de mono geluiden elkaar dus (deels) opheffen. De stereo componenten zijn dan wel goed. Zang wordt dus hol terwijl de muziek redelijk blijft.
Ze heeft de subwoofer die origineel bij deze laptop hoort er niet bij, maar dat zal toch niet zoveel verschil maken? Er staat op de laptop: Audio by B&O, dus daar zou je wel wat meer van mogen verwachten lijkt me.

Hij wordt gewoon gebruikt met Windows 10, zonder bijzondere software voor het geluid.

Er is best veel in te stellen aan het geluid, maar wat je ook probeert, echt goed wordt het nooit zolang beide kanalen aan staan.

Iemand die dit bekend voor komt? Of nog beter, een oplossing weet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Installeer een equalizer misschien kun je daarmee het beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
Dat zit standaard al in de opties. Maar daar kan je dat holle geluid niet mee oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
Dit klinkt inderdaad alsof de speakers uit fase staan. Als je enkel een sinus afspeelt kun je dit wat beter herkennen.

Als je een beetje handig bent met een (gratis) audio editor kan je van en stuk muziek bij één kanaal de audio inverteren en zo de evt faseverdraaing ongedaan maken (om te testen). Als je dit lastig vind moet je maar even een om sturen, dan wil ik daar wel even me helpen.

Als de fase echt omgedraaid is zal dit een hardware probleem zijn (de twee aansluitingen van een van de twee speakers omgedraaid). Kan je misschien zelf doen als je handig bent.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@MerijnB ik heb hem al open gehad, en er zitten 4 speakers voorin. Elke speaker is afzonderlijk aangesloten (wel allemaal op 1 connector), en lijken apart te worden aangestuurd. Er lijkt ook niet mee gerommeld te zijn.
Dat was namelijk ook mijn eerste gedachte, maar het lijkt me toch sterk. Maar als er geen nieuwe inzichten komen ga ik dat nog eens verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Plus H schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:29:
@MerijnB ik heb hem al open gehad, en er zitten 4 speakers voorin. Elke speaker is afzonderlijk aangesloten (wel allemaal op 1 connector), en lijken apart te worden aangestuurd. Er lijkt ook niet mee gerommeld te zijn.
Dat was namelijk ook mijn eerste gedachte, maar het lijkt me toch sterk. Maar als er geen nieuwe inzichten komen ga ik dat nog eens verder onderzoeken.
Ja kan dan evt twee van die vier losmaken (een links, een rechts) een beetje experimenteren welke en zo uivinden of het daarmee beter wordt, kijken of je erachter kan komen welke evt uit fase staat.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
@Plus H ik realiseer me dat je nog iets anders kunt proberen. Je noemde dat je ergens eq kunt instellen. Vaak zit er bij dit soort drivers allerlei instellingen om het geluid te 'verbeteren'.
Kijk eens of je zoiets kunt vinden (ws dus daar waar je ook eq in kunt stellen) en zet alles uit wat je kunt vinden (specifiek spatial en virtual surround achtige zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@MerijnB klopt, virtual surround en zo. Dat heb ik ook allemaal geprobeerd. Soms denk je hee zo is het beter, maar uiteindelijk is het toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Staar niet blind op die B&O onzin. Dat is maar een marketing sticker. De speakers zijn geen haar beter dan die van andere vergelijkbare laptops van andere merken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@nelizmastr ok, maar nu klinken ze gewoon slecht. En dat kan nooit de bedoeling zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Plus H schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:29:
@nelizmastr ok, maar nu klinken ze gewoon slecht. En dat kan nooit de bedoeling zijn...
In mijn ervaring zijn er bijna geen laptops met echt goed geluid. Ja de huidige MacBooks, maar verder is het grotendeels van die blikkerige ellende en ben je beter af met externe speakers of een koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@nelizmastr het verschilt onderling nogal ja, we hebben er hier diverse en ook al aardig wat versleten. Toch is dit beslist geen goedkope laptop geweest, en dit geluid is gewoon niet zoals het hoort. Er is echt iets mis, maar de vraag is wat nu precies. Software, de driver? Hardware, iets op het board? Of zou men echt bij de assemblage iets verkeerds gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Vaak komen dit soort B&O laptops met een stuk extra software waarin je e.e.a. kunt aanpassen, maar het blijft wat beperkt.

Je zou nog een verse Windows installatie kunnen doen of in Linux testen of dat nog verschil maakt. Uiteindelijk kan het ook een defect zijn, maar dat is lastig vast te stellen. Is het geluid altijd al zo geweest of is het pas sinds kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@nelizmastr wij hebben deze zo'n twee jaar, gebruikt gekocht . Het is bij ons altijd zo geweest. Wel een aardig idee, eens opstarten met een live CD! Alles opnieuw installeren doe ik liever niet aangezien mijn vrouw er haar werk op doet, dat gaat me dan veel tijd kosten vanwege alle zaken die er weer op moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Plus H schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:15:
@nelizmastr wij hebben deze zo'n twee jaar, gebruikt gekocht . Het is bij ons altijd zo geweest. Wel een aardig idee, eens opstarten met een live CD! Alles opnieuw installeren doe ik liever niet aangezien mijn vrouw er haar werk op doet, dat gaat me dan veel tijd kosten vanwege alle zaken die er weer op moeten.
Laptop geluid is nooit mooi. Mijn advies, koop een setje speakers voor een paar tientjes.
Pagina: 1