Catalysator en rijk mengsel bij volgas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe gaat een moderne motor + catalysator om met het rijke mengsel als je (langere tijd) volgas rijdt?
Dan komen er toch veel meer koolwaterstoffen dan zuurstof de catalysator in?
En het is niet zo dat daarna bij "gas los" opeens extra zuurstof de catalysator inkomt toch?
Hoe werkt dit?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Alle reacties

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 14:08
Over wat voor type motor heb je het?
Het motormanagement van een moderne 2- of 4-takt heeft dit prima onder controle.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-11 11:14
Waarom zou een motor die vol gas rijd, een rijk mengsel hebben? Je begrijpt dat je gasklep een luchtklep is?

Meer koolwaterstoffen als zuurstof? Meer benzine als lucht? Als een 2 liter motor een complete cyclus maakt, gaat er 1.5L benzine doorheen oid? Zo werkt dat gelukkig niet.

Ik denk dat je je beter eerst even kan verdiepen in de basis van een motor, voordat je over de katalysator gaat leren.

Dan zou ik ook eerst ook nog over de lambda sensor leren, dat is ook nogal cruciaal als je over de kat wil leren.

Ik wil ook best wat uittypen, maar zo is er eigenlijk geen beginnen aan.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 14-08-2021 16:32 ]

• Juup
  • Niet online
Elk motormanagement waar ik ooit wat over gelezen heb maakt het mengsel rijker bij volgas (WOT).
Dit om de verbranding minder heet te laten verlopen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Verwijderd

Niemand rijd lange tijd volgas? Ik snap de vraag niet zo en hoe dat relevant kan zijn.

Het mengsel word idd relatief wat rijker, maar tis niet zo dat er meer benzine dan lucht ingaat bij volgas. Meestal word het mengsel met name tijdelijk wat rijker zodat er vlotjes geaccelereerd kan worden en word het bij langdurige stevige belasting weer wat armer.

Als een motor lange tijd echt flink te rijk loopt ontstaat flinke roetuitslag en dat kan de catalysator beschadigen. Maar dit komt, onder normale omstandigheden bij een technisch normale staat dus niet voor.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2021 16:49 ]

• WEBGAMING
Juup schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:41:
Elk motormanagement waar ik ooit wat over gelezen heb maakt het mengsel rijker bij volgas (WOT).
Dit om de verbranding minder heet te laten verlopen.
Er word meer ingespoten, maar er komt ook meer lucht de motor in.

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:47:
Het mengsel word idd relatief wat rijker, maar tis niet zo dat er meer benzine dan lucht ingaat bij volgas. Meestal word het mengsel met name tijdelijk wat rijker zodat er vlotjes geaccelereerd kan worden en word het bij langdurige stevige belasting weer wat armer.
Maar dat is toch niet tijdelijk?
Zolang je volgas geeft is het mengsel iets van 13:1 vs 14.7:1
Ik vraag me af waar die koolwaterstoffen blijven.
Worden die "opgeslagen" door de cat in afwachting van extra zuurstof?

• WEBGAMING
Katalysatoren

4
Oxidatiekatalysator

Bij een oxidatiekatalysator bestaat het laagje edelmetalen uit platina en palladium.

Een oxidatiekatalysator heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Koolstofmonoxide en koolwaterstoffen worden door oxidatie (verbranding) omgezet in koolstofdioxide en waterdamp.

In formulevorm:
2 CO + O2 → 2 CO2
2 H6C2 + 7 O2 → 4 CO2 + 6 H2O

Omdat de oxidatiekatalysator twee stoffen omzet, wordt deze ook wel een tweewegkatalysator genoemd. (Niet te verwarren met de tweetrapskatalysator.)

Dieselmotoren werken met een luchtoverschot (arm mengsel). De oxidatiekatalysator wordt hier veel toegepast.

Katalysatoren

keramiekdrager met laag edelmetalen
5
Reductiekatalysator

Bij een reductiekatalysator bestaat het laagje edelmetaal uit rhodium.

De reductiekatalysator werkt alleen bij een luchttekort (rijk mengsel) en reduceert stikstofoxiden tot stikstof en koolstofdioxide.

In formulevorm:
2 NO + 2 CO → N2 + 2 CO2

Bij ottomotoren wordt een combinatie van een oxidatiekatalysator en reductiekatalysator toegepast. In de meeste gevallen zijn ze samengevoegd als driewegkatalysator.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Juup schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Maar dat is toch niet tijdelijk?
Zolang je volgas geeft is het mengsel iets van 13:1 vs 14.7:1
Ik vraag me af waar die koolwaterstoffen blijven.
Worden die "opgeslagen" door de cat in afwachting van extra zuurstof?
Ik weet niet met wát voor een auto je rijdt maar 'moderne' ICE auto's welke er in de huidige vorm al sinds járen de fabrieken uit rollen hebben een ECU (Engine Control Unit) welke dat allemaal keurig regelt op basis van de input uit gemonteerde sensoren. Zolang je daar niet "Zelluf aan hebt lopen hannesen' hoef je voor het scenario wat jij schets niet bang te zijn.

Als je een modern standaard blok gaat "tunen" naar maximale prestaties dan gaat 't blok minder lang mee op het moment dat je er die maximale prestaties ook daadwerkelijk van gaat verlangen ..... :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anfetten is niet meer toegelaten met RDE

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
Ja, als je continue volgas rijd slijt de katalysator harder, net als de rest van de motor.
Pagina: 1