Welke draden ingebouwd kroonsteentje centraaldoos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djchris27
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-03-2023
Ik heb een centraaldoos met ingebouwd kroonsteentje (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl0R6MN1M8ReWHfJCgRXZcYhYZM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oluBYbo8SkJxE3mxQLMYpxKd.gif?f=fotoalbum_large

mijn vraag is waar moet ik de blauwe draad in doen en waar de zwarte om mijn lamp aan te sluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-05 11:51
Volgens mij maakt dat niet, maar als je het netjes wilt doen: zwarte schakeldraad aan de bruine stroomdraad en de blauwe aan de blauwe= nul. Degeelgroene is de aarde voor aarding aan een metalen armatuur. Suc 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:46
Voor de lamp maakt het niet uit, die werkt ook als blauw en zwart omgedraaid zitten.
Voor de veiligheid is het wel beter om het juist te doen omdat de fase-aansluiting van een G27 fitting dieper zit en dus minder snel aangeraakt kan worden. Om het juist te doen moet je de spanning meten tussen 1 van de 2 klemmen en de aarde draad, en als er 230V op staat heb je de fasedraad te pakken dus zwart.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En vervolgens komt iemand onder spanning te staan als 'ie zo stom is om een lamp uit de fitting te schroeven terwijl 'ie aan staat, omdat je de spanning-houdende draad aan de verkeerde pool hebt geschroefd, waardoor de hele schroefdraad van de lamp onder spanning staat |:(

@djchris27 Gewoon even meten met een spanningszoeker welke van de 2 aansluitingen van het kroonsteentje de spanningshoudende ader is en welke de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Ding er even uitschroeven en aan de andere kant kijken hoe ze zitten. Voor de meeste lampen maakt 't qua functioneren niet uit overigens, maar met fittingen is er wel een veiligheidsissue.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2021 14:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:09:
Ding er even uitschroeven en aan de andere kant kijken hoe ze zitten.
En vervolgen is al die spack van je plafond los. Terwijl een spanningszoeker of multimeter net zo makkelijk is. ;) Legitieme tip natuurlijk om even aan de andere kant te kijken, maar ik zou 't persoonlijk wel weten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Osiris schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:12:
[...]

En vervolgen is al die spack van je plafond los. Terwijl een spanningszoeker of multimeter net zo makkelijk is. ;) Legitieme tip natuurlijk om even aan de andere kant te kijken, maar ik zou 't persoonlijk wel weten :D
Ja ik ga er vanuit dat TS die spullen niet heeft omdat anders de vraag niet gesteld zou hoeven worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Ja ik ga er vanuit dat TS die spullen niet heeft omdat anders de vraag niet gesteld zou hoeven worden.
Mwoah, als TS "losschroeven en kijken" niet zelf kon bedenken, dan is denk ik de gedachte "even een multimeter/spanningszoeker pakken" ook niet zo'n slechte suggestie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27
CyBeR schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Zo'n spanningszoeker kost een euro bij de bouwmarkt of action.
En het is echt zo'n dingetje die bijna iedereen in zn gereedschapskist heeft liggen, maar niet weet waar je het voor gebruikt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
N/m

[ Voor 99% gewijzigd door cryptapix op 14-08-2021 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
TS lijkt mij niet zo handig met elektra. De eerste tip voor een leek is toch, eerst de spanning eraf ;) dan kan hij/zij eerst rustig naar de kleuren kijken (of opzoeken als hij/zij niet weet wat wat is) en dan veilig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-05 15:12
Malantur schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:08:
Voor de lamp maakt het niet uit, die werkt ook als blauw en zwart omgedraaid zitten.
Voor de veiligheid is het wel beter om het juist te doen omdat de fase-aansluiting van een G27 fitting dieper zit en dus minder snel aangeraakt kan worden. Om het juist te doen moet je de spanning meten tussen 1 van de 2 klemmen en de aarde draad, en als er 230V op staat heb je de fasedraad te pakken dus zwart.
Als de aardlek er uitschiet heb je de juiste πŸ™ˆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
JMb91 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Als de aardlek er uitschiet heb je de juiste πŸ™ˆ
Dat zal niet gebeuren, tenzij je multimeter kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
CyBeR schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:09:
Ding er even uitschroeven en aan de andere kant kijken hoe ze zitten. Voor de meeste lampen maakt 't qua functioneren niet uit overigens, maar met fittingen is er wel een veiligheidsissue.
Nee, je hoort die doos er niet uit te schroeven. Je kan met een multimeter meten wat neutraal en fase is tov aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Vinnienerd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Nee, je hoort die doos er niet uit te schroeven.
Really? TS mag dat ding los halen als ie dat wilt...ook bij een huurwoning.
Je kan met een multimeter meten wat neutraal en fase is tov aarde.
Ja, je kan ook gaan auto rijden als je weet wat het koppelings, rem en gas pedaal is. Of het ook verstandig is :X

Laten we proberen om TS goed te helpen. En niet gelijk met de 'tweakers methods' komen.
Mooi dat TS het zelf wilt doen en hulp vraagt. Het beste antwoord zou zijn: zoek een kennis/buur/familie lid, die er verstand van heeft en je het wil/kan laten zien.

Als TS wat in de materie zat, had hij wel een multimeter of spanningzoeker wel gehad en dat geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Alternative op 14-08-2021 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
Ben ik de enige die een schijt hekel heeft aan deze dozen ? Dat kroonsteentje wil voor geen mogelijkheid los, en dan haal je die boutjes van die plaat los, dondert alle spac naar beneden etc, maar zit de kroonsteen nog steeds vast.

Ik wil mijn lampen gewoon met wagos verbinden over het algemeen en niet met zn brakke kroonsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
Spac eerst netjes los snijden/steken, dan heb je dat probleem niet :). De deksels storen me niet, maar gebruik zelf de kroonsteen en het haakje ook nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:05
Lollercopter schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:36:
Ben ik de enige die een schijt hekel heeft aan deze dozen ? Dat kroonsteentje wil voor geen mogelijkheid los, en dan haal je die boutjes van die plaat los, dondert alle spac naar beneden etc, maar zit de kroonsteen nog steeds vast.

Ik wil mijn lampen gewoon met wagos verbinden over het algemeen en niet met zn brakke kroonsteen.
Het is ook niet de bedoeling dat je die kroonsteen loshaalt 8)7

Die zit er voor het gemak dat je niet hoeft te prutsen in de centraaldoos tussen alle draden daar voor het aansluiten van je lamp.

Ik vind ze heel handig juist d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Alternative schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:23:
[...]

Really? TS mag dat ding los halen als ie dat wilt...ook bij een huurwoning.

[...]

Ja, je kan ook gaan auto rijden als je weet wat het koppelings, rem en gas pedaal is. Of het ook verstandig is :X

Laten we proberen om TS goed te helpen. En niet gelijk met de 'tweakers methods' komen.
Tweakers methods? Dit is hoe je je hier lampen op aan hoort te sluiten. Die unit is zo ontworpen zodat je niet met twee handen een kroonsteen hoeft vast te houden. Er zit ook een haakje aan voor trekontlasting. En een multimeter of spanningsmeter is sowieso een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Vinnienerd schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Tweakers methods? Dit is hoe je je hier lampen op aan hoort te sluiten.
Plus, mijns inziens is een simpele spanningszoeker, wat Γ©cht niet veel geld kost zoals al gezegd, een redelijk standaard element in ieders huishouden z'n "klus-kast". Zeg maar, naast het sleuteltje waarmee je je radiator kunt ontluchten. Echt geen "Tweaker"-gereedschap vind ik, maar gewoon standaard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djchris27
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-03-2023
Ik heb idd heel weinig verstand van elektra. Maar het is gelukt! Met een spanningzoeker die ik gekocht heb bij een bouwmarkt uiteindelijk. De spanning stond op de linker.

Zo'n (een oude andere) spanningzoeker had ik weleens vaker gebruikt om te kijken of er stroom op een kabel stond maar toen zag ik een steekvlam en was dat ding zwart geworden bij het lampje wat erin zit. Dus voordat ik weer bijna in mijn korte broek sta dacht ik, ik vraag het hier ff.

Bedankt voor alle suggesties :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhZvK1fDvs1KKOV_yCibUEXfC44=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NViv8KDa3NShQhqWqaEC6yjg.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:22
Malantur schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:08:

Voor de veiligheid is het wel beter om het juist te doen omdat de fase-aansluiting van een G27 fitting dieper zit en dus minder snel aangeraakt kan worden.
G27? Dat is zeker een nieuw type?
Ik ken alleen E27 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

djchris27 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:02:
Zo'n (een oude andere) spanningzoeker had ik weleens vaker gebruikt om te kijken of er stroom op een kabel stond maar toen zag ik een steekvlam en was dat ding zwart geworden bij het lampje wat erin zit. Dus voordat ik weer bijna in mijn korte broek sta dacht ik, ik vraag het hier ff.
Dit is ook een van de redenen om die net gekochte spanningszoeker direct in de vuilnisbak te flikkeren. Bij de vorige steekvlam ging het toevallig goed, maar straks slaat dat ding een keer door (bijv. vocht ofzo) waardoor 'ie effectief minder weerstand heeft dan de bedoeling is, en dan ben jij nog steeds deel van de stroomkring die gemaakt wordt om die spanningszoeker te laten functioneren. Dat is namelijk een zeer belangrijke realisatie, jij bent deel van de stroomkring, zonder dat jij de spanningszoeker aanraakt werkt 'ie niet. Ook als jij de stroomkring niet voldoende vormt (teveel isolatie) blijft het lampje uit terwijl er wel gewoon spanning staat op wat je meet, met eventueel nare gevolgen als je later de draden aanraakt. Met een multimeter is dat allemaal niet het geval en blijf jijzelf volledig buiten de stroomkring. Ik vind het een raadsel dat die spanningszoekers nog steeds verkocht mogen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 15-08-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:27:
[...]

Ik vind het een raadsel dat die spanningszoekers nog steeds verkocht mogen worden.
Blijkbaar gaat het ondanks je enigszins terechte bezwaren in de praktijk gewoon heel vaak goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:22
DataGhost schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:27:
[...]

Ik vind het een raadsel dat die spanningszoekers nog steeds verkocht mogen worden
Dat is doordat het glimlampje (neonlampje) een dusdanige elektrische scheiding vormt,dat het veilig is om een spanningzoeker te gebruiken. Er zit ook een weerstand van 100k ohm tussen en dan kan de stroom door de testpersoon nooit te hoog worden, zelfs bij kortgesloten lampje. Voel je wel, onprettig, echter ongevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

Ramon 73 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:32:
[...]

Dat is doordat het glimlampje (neonlampje) een dusdanige elektrische scheiding vormt,dat het veilig is om een spanningzoeker te gebruiken. Er zit ook een weerstand van 100k ohm tussen en dan kan de stroom door de testpersoon nooit te hoog worden, zelfs bij kortgesloten lampje. Voel je wel, onprettig, echter ongevaarlijk.
Ja, totdat het neonlampje op een verkeerde manier stukgaat of er genoeg vocht in die schroevendraaier komt om een alternatief pad te vormen langs de weerstand en het lampje. Het is naief om te denken dat zo'n ding altijd veilig blijft. Volgens mij heeft de steekvlam die TS al heeft ervaren al laten zien dat dat niet zo is. In bijv. het VK zijn ze gewoon verboden vanwege o.a. deze redenen. En dus de vele manieren waarop het lampje uit kan blijven terwijl er wel spanning op de gemeten draad staat. Maar goed, iedereen moet dit vooral voor zichzelf beslissen.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 16-08-2021 12:49 ]

Pagina: 1