Foto's & beschikbare dakruimte
Het betreft een nieuwbouw woning welke nog in aanbouw is. Dus helaas geen echte plaatsjes, maar wel hopelijk tekeningen waar jullie iets mee kunnen./f/image/zt64iEuhRXSrnlcaAkleNxL1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TDaR7hadlDW119zKImdNtNYf.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Het oostdak zou 's ochtends in de schaduw kunnen liggen. En dan mogelijk alleen de twee panelen op de eerste verdieping. Daarnaast is er in de tekening nog een dakkapel te zien, welke gedurende de dag op verschillende panelen schaduw zal gaan werpen.Jaarverbruik
Het jaarverbruik is op dit moment nog onbekend. Dit is onze eerste volledig gasloze woning. We komen daarnaast vanuit een appartement en hebben nog nooit een vrijstaande woning gehad. We verwachten eigenlijk alleen de stookkosten en de "nullast" eruit te halen. Nullast is onze Loxone Smarthome installatie.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Dit is voor ons ruim voldoende. We hebben als grootgebruikers de WP, inductie kookplaat en mogelijk een elektrische auto in de nabije toekomst. Loxone regelt alle grote gebruikers en in het bijzonder de laadpaal van de toekomstige elektrische auto, zodat de beschikbare opgewekte energie optimaal gebruikt wordt en we niet over de 25A van onze aansluiting gaan.Budget en doel
Na teruggave BTW ongeveer €6500. Het doel is zoals gesteld bij jaargebruikWie gaat het project uitvoeren
Als de prijs juist is onze aannemer vanuit het project.Bijhouden van data
Per paneel is niet interessant. De omvormer krijgt wel een eigen modbus meter, zodat de woning het opgewekte vermogen zo goed mogelijk kan gebruikenReeds verkregen offertes
Alleen van de aannemer welke de E-werkzaamheden uitvoert. Ik zit hier eigenlijk voor advies. Er zijn mogelijk duizend oplossingen die tot een acceptabel einddoel komen. Het is voor ons veel geld en willen het zo goed mogelijk doen.De aannemer werkt in mijn ogen goed mee en lijkt blij te zijn eens niet een klant te hebben die roept doe de standaard maar op het dak. We zijn samen aan het puzzelen naar een mooie oplossing.
Om dan maar te beginnen, de aannemer lijkt fan te zijn van SolarEdge met natuurlijk optimizers onder ieder paneel. Linksom of rechtsom is dat toch even snel zo'n €1000 aan optimizers, wat ik best veel geld vind voor die paar panelen die mogelijk lastig doen.
Ik zelf ben op dit moment voorstander van een SMA STP5.0-3AV-40 met ongeveer 4-8 optimizers, dus alleen voor de panelen die het daadwerkelijk nodig hebben. Keuze hierbij is dat de SMA een relatief lage opstart en MPPT spanning heeft, wat voor het Oost-dak nog wel eens nodig zou moeten zijn. Zover ik weet heb ik geen extra hardware nodig, want voor de functie Optimization zit alles al ingebakken in de SMA omvormer. Ik heb deze variant al in de sunny designer gegooid en ja, zover ik het kan interpreteren ziet het er wel aardig uit.
Aanschouw:
/f/image/HpY8SznppqnZb3IgcAIBNw7c.png?f=fotoalbum_large)
Andere mogelijkheden zijn:
- Twee keer een-fase omvormer voor beide dakvlakken, maar aangezien er een elektrische auto aan zit te komen, zou ik wel voor een drie-fase omvormer willen gaan
- Drie keer een-fase omvormer. Waarbij het zuid-dak rond de dakkapel in tweeën geknipt wordt
- Huawei omvormer, SUN2000-5KTL-M1. Nadeel is dat er weer onder ieder paneel een optimizer gelegd moet worden. (is dat zo?) Mogelijk voordeel, gereed voor een batterij in de toekomst
- Iets dat ik nog niet bedacht heb