Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zRvKx
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-08-2021
Hallo,

Neem mij niet kwalijk als het een lang bericht word maar ik wil u zoveel mogelijk informatie volstrekken zodat u uiteraard zo goed mogelijk mee kunt denken!

Zoals de titel eigenlijk al aangeeft ben ik op de een van de andere dag zoon 50% van mijn FPS gaan inleveren in sommige gevalen zelfs meer (zowel multiplayer als storymode games maar laten we als voorbeeld GTA Story mode en Destiny 2 nemen).

Ik heb ongeveer een jaar en 3 maanden met de volgende specs zoon 90/100 FPS gehaald in GTA V en rond de 120/125 in Destiny 2

Mobo: Gigabyte x570 UD
CPU: Ryzen 7 3800X
GPU: Asus RTX 2070 OC
RAM: 32GB Corsair 3000MHZ
COOLING: Corsair H150I Pro XT
M.2 1TB Samsung 970 EVO
SSD 1TB Samsung 860 EVO
PSU: Coolmaster 650W
Case: NZXT H710I

Nadat ik het s'avonds mijn computer afsloot om hem de volgende dag weer op te starten ben ik van 90/100 FPS in GTA naar zoon 50/55 gegaan, dit zonder driver updates/windows updates of game updates, ook destiny had het zwaar te voorduren met zoon 40 FPS minder als normaal.

Nadat ik windows had geherinstaleerd kwam ik erachter dat als ik de Videodrivers ging updaten dat op een van mijn 2 schermen strepen in het beeld zichtbaar waren, zette ik het scherm aan en uit was dit weg. Nu zou je zeggen het scherm maar hij doet dit alleen bij het updaten en heb dit verder nooit eerder of vaker ervaren. Maar even de kaart eruit gehaald en meegenomen naar een vriend met gelijke specs, ook hier bleek hij dit te doen dus mijn gok is Videokaart kapot.

We weten allemaal hoelang een RMA duurt en vooral met het huidige chiptekort dus ik heb vol enthousiasme een RTX 3080 TI (uiteraard met nieuwe voeding) besteld omdat ik geen dag door wou zonder mijn geliefde games.

Dit heeft niet veel vooruitgang geboekt buiten het feit dat als ik de drivers instaleerde en update dat er geen strepen meer in mijn monitor te zien zijn (Wellicht dus toch een faulty 2070?)

Maar eens GTA geprobeert om in de game te laden met 160 FPS, sta ik achter mijn charachter zijn het er 130 om in een auto af te zwakken naar 82 en met rijden/schieten te droppen naar 52/58 (pauzescherm 190 FPS game loopt op achtergrond door je kan dit zien), dit tevens ook voor Destiny al was dit iets stabieler met 75/110 FPS, dit lijkt me niet de prestatie die ik kan verwachten van een RTX 3080 Ti gok ik?

Ik heb inmiddels een game of 15/20 geprobeert en ze lijken allemaal te lijden onder het zelfde probleem.

Ik ben nu een dag of twee bezig met trouble shooten en heb momenteel eigenlijk alles wel vervangen buiten mijn CPU en mijn RAM geheugen

Het is mischien handig om te weten dat als ik windows herinstaleer met mijn 3080 hij niet automatish de nvidia display adapter instaleerd navigeer ik naar gigabyte en download ik de drivers herkent hij hem uiteraard meteen (dit is nieuw voor mij en heb ik nooit eerder meegemaakt)

Ook ervaar ik dat mijn windows logo (in normal boot) verdwijnt bij sommige reboots maar het laad circeltje blijft lopen voor 1/2 minuten en dan pas door boot naar windows.

Specs momenteel:

Mobo: Asus ROG STRIX-E Gaming (1 dag oud)
CPU: Ryzen 7 3800x (14 maanden oud)
GPU: Gigabyte RTX 3080 Ti Eagle (1 dag oud)
RAM: 32GB Corsair 3000MHZ (14 maanden)
COOLING: Corsair H150I Pro XT (1 maand)
M.2 1TB Samsung 970 EVO (14 maanden)
SSD 1TB Samsung 860 EVO (14 maanden)
PSU: Seasonic 850W platinum (1 dag oud)
Case: NZXT H710I (1 maand oud)

Wat ik heb geprobeert tot nu toe:

- Windows inmiddels een x of 35 opnieuw geinstaleerd dit met 2 weken ertussen (2070) omdat ik de gedachte had dat het een faulty windows kon zijn zowel Normal EUFI als Legacy (Asus mobo laat alleen EUFI toe)
- Terugkomend op het bovenstaande Ja ik heb een gekochte key van windows
- Oudere videodrivers geprobeer (zelfs zonder)
- Bios geupdate naar de laatste firmware (Gigabyte)
- Bios load optimised defaults (Beide)
- Bios volledig gecleared CMOS (gigabyte)
- In de bios zowel PCI-e 3.0 als 4.0 geprobeert (staat nu weer op auto)
- Kaart in 2de PCI-e slot (2070)
- 2070 in een vriend zijn systeem geprobeert met de 3080 wil ik dit liever niet proberen
- Een oogje in het zeil gehouden naar alle tempraturen (CPU / GPU noem maar op)
- Beide panelen aan de zijkant eraf gelaten mocht de temp toch een probleem zijn (wat niet zo is maar van radeloosheid)
- Ram geheugen op tich verschillende manieren erin gehad denk aan 2 sticks / 4 sticks verschillende volgordes etc etc
- Windows memory test laten lopen, ik kreeg als resultaat geen errors
- Geheugen los van elkaar geprobeert denk aan Nvme met SSD, alleen Nvme, alleen SSD (leek in rocket leauge bijv iets aan FPS te doen maar kan me ook vergissen speel dit nooit)
- Het hele systeem uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd uiteraard ook schoongemaakt
- Energiemodus op Ryzen High Performance (staat hij altijd)
- Mijn videokaart vervangen
- Mijn Moederbord vervangen (Systeem dus nog eens uit elkaar)
- Nagedacht over een mogelijke bottleneck en dit gaan opzoeken, mocht ik upgraden naar een Ryzen 9 5950X ga ik hier 8 tot 12 hele frames op vooruit, lijkt mij geen geldige reden om er nog eens 800€ tegen aan te knallen of zie ik dit mogelijk toch verkeerd?

Zoals aangegeven ook de temps in de gaten gehouden, dit is met gamen meestal tussen de 60/63 graden (CPU) en 60/65 graden (GPU) onder een fan curve van Quiet, idle zitten ze tussen de 38/42 (CPU) en 40/42 (GPU). Met een benchmark zitten hier een graden of 5/7 verschil in (warmer)

Er zijn misschien nog vier opmerkelijke dingen wat mij opvielen

1. Toen ik besloot om mijn Nvme M.2 te verwijderen (uit systeem halen) en windows eens te instaleren op mijn SSD viel mij op dat de laatste bios tijd in taakbeheer sneller was met de SSD dan met de Nvme en niet een heel klein beetje

Nvme 13.0/13.2 sec
SSD 7.5/7.5 sec

Ik weet niet of dit de boot tijd betreft maar is het niet logisher als dit anders om zou zijn?

2. Benchmark:

Mij valt op dat als ik op 3D Mark een benchmark run (meerdere malen) dat mijn score van de GPU ongeveer hetzelfde blijft (Tussen de 19.05/19.2k) maar mijn CPU schommelt hier toch heftig met resultaten van 8.9k tot 10.2k

3. Het voltage van mijn cores fluctueerd enorm, hij gaat leterlijke elke seconden van 1.1v naar 1.45v en terug (dit ook gewoon in idle) volgens HWMonitor

4. In de bios geeft hy aan dat de CPU fan tussen de 4500 en 4800 RPM spinnen, heb hier eigenlijk altijd issues mee gehad met meerdere systemen van verschillende merken (Allemaal voorzien van Aio met mobo usb connecter) mogelijk dat dit niet correct uitgelezen word omdat het een AIO is?

Ik heb voor de zekerheid maar even 2 fotos van HWMonitor erby gestopt, de foto van de CPU is de laatste CPU test van Time Spy meest heftige stukje
De foto van de GPU is tijdens Ghrapic test 2 genomen in Times Spy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jIZkeq8wN8dWg-MJtoneSkUtjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1k1EW4krMU0NZGxIIu61Uf6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpGaPwsbk2q8SW7miVSyOQvyJeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEB5rffQKPHTZVAZyyHCANu9.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog wat benchmark resultaten (kijk goed na GPU en CPU):

https://www.3dmark.com/spy/22143148 (Slecht)
https://www.3dmark.com/spy/22141963 (gemiddeld)
https://www.3dmark.com/spy/22142883 (Beste tot nu toe)

CPU (alleen CPU)

https://www.3dmark.com/cpu/114769

Om nog even terug te komen op GTA, ik heb eerder vandaag met een gast gesproken met een R7 3800X en een 3090 (1% meer performance dan 3080Ti) en hij claimde story op 4k met 100 average te kunnen spelen, dit heeft hij ook laten zien dmv screenshare, ik speel op 1080P van de rest word ik onwenig en moet dus makelijk meer kunnen halen

Op dit moment heb ik zoals u kunt zien alles inprincipe vervangen buiten mijn CPU en RAM om op dit moment ben ik radeloos en hoop dat als later op de dag mijn maat met zijn 3700x langskomt we eindelijk het probleem gaan vaststellen echter heb ik de hoop een beetje opgegeven. Ik ben nu ruim 2200 euro verder en zie zelf geen oplossing meer aangezien ik naar mijn gevoel aan alles wel zoon beetje heb gedacht wellicht dat een van de mede tweakers mij nog een klein beetje advies kan geven?

Ik hoop dat ik u met al deze informatie een goed beeld heb kunnen geven van mijn probleem, mocht u het hele artikel gelezen hebben wil ik u bedanken dat u voor mij deze tijd vrij heeft gemaakt!

Update: Mijn maat is vandaag langskomen met mijn PC, we hebben zowel zijn Ryzen 7 3700x als zijn Ram geheugen geprobeert (ook zijn SSD)
Kortom alles was nieuw in het systeem en het zou dus verholpen moeten zijn. Tevergeefs is dit niet het geval

Met vriendelijke groet zRv

P.S. Mocht het zo zijn dat ik deze post in de verkeerde categorie heb geplaatst (Nogal newbie op Tweakers) dan hoop ik dat u zo vriendelijk bent hem te verplaatsen en niet te verwijderen (Mijn excusses voor het ongemak).

[ Voor 3% gewijzigd door zRvKx op 15-08-2021 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb volgens mij exact een zelfde probleem op 1 van mijn PCs. Is een X299 met i9-7900x en 970 evo plus.

Sinds een aantal weken opeens heel traag, al van alles geprobeerd, drivers updaten, windows, etc. Maar de gehele pc is vertraagd en ook in games een lage fps.

Ik werd getriggerd door je opmerking over taakbeheer, daar merk ik het ook aan namelijk, als ik taakbeheer open hangt het hele systeem een beetje en het duurt lang voordat hij ineens doorschiet en de stats laat zien.

Temps zijn prima, bios al geupdate, clockspeeds zijn gewoon hoog. Memtest geeft geen errors.

Kan er de vinger niet op leggen, het voelt om een of andere reden alsof de cpu het gewoon niet lekker meer doet.

Is verder gewoon stabiel en functioneert prima, alleen voelt het alsof er een dual core op 2 ghz inzit ipv de snappy 10 core op 4 ghz zoals hij altijd was.

Taakbeheer toont geen rare processen en malware scan vind niets, dacht eerst aan een cryptominer oid.

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 14-08-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
Loopt je ram geheugen op de juiste snelheid? Mijn pc wil af en toe niet opstarten met koud geheugen en dan zet hij het op de default 2100, wat merkbaar trager is.

Ik zou de driver voor de 3080 trouwens bij nvidia downloaden en niet gigabyte, maar denk niet dat dat het probleem is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Geheugen snelheid is in orde. Gebruik altijd de drivers van NVIDIA, laatste versie, maar helpt niet helaas.

Het is ook niet een beetje trager, de hele PC voelt alsof hij continue op 80% load draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
haarbal schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:00:
Loopt je ram geheugen op de juiste snelheid? Mijn pc wil af en toe niet opstarten met koud geheugen en dan zet hij het op de default 2100, wat merkbaar trager is.

Ik zou de driver voor de 3080 trouwens bij nvidia downloaden en niet gigabyte, maar denk niet dat dat het probleem is.
Helaas dit is het niet, RAM loopt continu op 3000 Mhz (zoals ingesteld via D.O.C.P profile 1) ook als ik hem een ruime tijd uitlaat en hij dus volledig afgekoeld is

Wat de driver van nvidia betreft ook dit heb ik geprobeert, tis met beide kaarten zowel oude als nieuwste drivers het maakt niet uit

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
Navi schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:02:
Geheugen snelheid is in orde. Gebruik altijd de drivers van NVIDIA, laatste versie, maar helpt niet helaas.

Het is ook niet een beetje trager, de hele PC voelt alsof hij continue op 80% load draait.
Dit is niet wat ik ervaar, dus excusses maar in dit geval gok ik niet dat wij tegen het zelfde probleem aanlopen

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik heb nog wel wat andere suggesties.

Powerplan op "high performance" met de min processor state op 100%

In nvidia control panel in de global profile de power management op "perfer max performance" zetten.

in de xbox app de game dvr uitzetten als die aan staat.
game bar uit, alle andere overlays ook.
alle microsoft data gathering meuk uit.

alle fps monitoring en hardware monitoring tools uit
in msi afterburner de fan speed op max, power limit omhoog, niet aan clocks zitten, daarna afterburner afsluiten.

experimenteren met game mode aan en uit

experimenteren met gpu sceduling aan en uit.

[ Voor 19% gewijzigd door haarbal op 14-08-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
haarbal schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:32:
Ik heb nog wel wat andere suggesties.

Powerplan op "high performance" met de min processor state op 100%

In nvidia control panel in de global profile de power management op "perfer max performance" zetten.

in de xbox app de game dvr uitzetten als die aan staat.
game bar uit, alle andere overlays ook.
alle microsoft data gathering meuk uit.

alle fps monitoring en hardware monitoring tools uit
in msi afterburner de fan speed op max, power limit omhoog, niet aan clocks zitten, daarna afterburner afsluiten.

experimenteren met game mode aan en uit

experimenteren met gpu sceduling aan en uit.
toon volledige bericht
Haalt allemaal geen donder uit, echt niets gewoon toch bedankt voor het meedenken, mij valt op dat als ik maar 70 fps heb ofzo dat hij maar 50% vermogen levert en soms zelfs minder (hwmonitor) echt super super vreemd heb echt alles wat te bedenken valt geprobeert inmiddels lees ook even de update in mijn topic nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
high precision event timer staat aan in bios? waarschijnlijk wel, weet ook niet of het verschil zou maken.

Maar je benchmark scores lijken wel normaal toch? Heb je nog andere games die je kan vergelijken met benchmarks runs op youtube oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:57
Hoe vol zitten je SSD's?
Heb je daarop ook overprovisioning toegepast en op de 860 RAPID Mode aangezet?

Als je SSD nagenoeg vol zit en geen overprovisioning heeft, dan kan de performance enorm inzakken.

zie: https://www.seagate.com/n...oning-benefits-master-ti/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 17:26
Ik zou beginnen met virtuele super resolutie aan te zetten en een aantal bekende benchmarks te benchen zoals rise of the tombraider als je die heb en dat op 4K testen en die scores vergelijken met die van anderen.

Op 4K forceer je namelijk gewoon de gpu op zijn knieën en sluit je eigenlijk een cpu/ram bottleneck wel uit.

Oude games are GTA zijn gewoon waardeloze tests omdat het zwaar verouderde games zijn die totaal geen fatsoenlijke multithreading ondersteunen en tests als 3d mark leunen vel te zwaar op de cpu. en daarmee kan je dus niet je gpu prestatie valideren.

Heb je eenmaal je gpu scores gevalideerd en geen probleem gevonden kan je ook nog een test als cinebench draaien en die scores vergelijken en je cpu prestaties valideren.

Verder heb je nog de onnozele maar niet onbelangrijke zaken als:

- geheugen in de juiste slots
- juiste xmp settings
- VRM temps
- Moederbord chipset (pch temps)

Gebruik daarom even HWin64 ipv cpuid (tijdens een game sessie) en deel de resultaten. Hwinfo64 scant veel meer sensoren en geeft ons veel meer informatie om mee te werken.

https://www.hwinfo.com/download/

Wat betreft boot tijden kan het te maken hebben met MBR vs GPT (Start > typ computerbeheer > Enter > schijfbeheer > dan naar je c schijf gaan in der onderste deel waar er staat ( schijf x xxxx,xx Gb Online ) > rechtsklikken op dat linker grijze vakje > Tabje vollumes > partitiestijl.

Als dit op MBR staat met je NVME dan is dat waarschijnlijk de reden dat hij trager is. Nvme werkt standaard ''beter'' met een GPT stijl partitie en je moederbord compenseerd dat waarschijnlijk met vertraging als gevolg. mijn sysateem is met NVME in MBR ook 35 seconden terwijl mijn vorige systeem met ssd sneller was. maar verder eenmaal in windows veranderd het niets aan de prestatie en zou er ook zeker niet meer klooien tenzij je nog meer ellende wil en opnieuw wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 20:44

star-saber

Ryzen

Hmm ik had sinds een paar dagen ook fps loss in games. Ook mijn cpu schoot alle kanten op.
Bleek een bug te zijn in nvidia drivers/geforce experience die kan optreden sinds juli.
NVRLA trok een core helemaal plat van de cpu.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5220

dit loste het uiteindelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
computerjunky schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:16:
Ik zou beginnen met virtuele super resolutie aan te zetten en een aantal bekende benchmarks te benchen zoals rise of the tombraider als je die heb en dat op 4K testen en die scores vergelijken met die van anderen.

Op 4K forceer je namelijk gewoon de gpu op zijn knieën en sluit je eigenlijk een cpu/ram bottleneck wel uit.

Oude games are GTA zijn gewoon waardeloze tests omdat het zwaar verouderde games zijn die totaal geen fatsoenlijke multithreading ondersteunen en tests als 3d mark leunen vel te zwaar op de cpu. en daarmee kan je dus niet je gpu prestatie valideren.

Heb je eenmaal je gpu scores gevalideerd en geen probleem gevonden kan je ook nog een test als cinebench draaien en die scores vergelijken en je cpu prestaties valideren.

Verder heb je nog de onnozele maar niet onbelangrijke zaken als:

- geheugen in de juiste slots
- juiste xmp settings
- VRM temps
- Moederbord chipset (pch temps)

Gebruik daarom even HWin64 ipv cpuid (tijdens een game sessie) en deel de resultaten. Hwinfo64 scant veel meer sensoren en geeft ons veel meer informatie om mee te werken.

https://www.hwinfo.com/download/

Wat betreft boot tijden kan het te maken hebben met MBR vs GPT (Start > typ computerbeheer > Enter > schijfbeheer > dan naar je c schijf gaan in der onderste deel waar er staat ( schijf x xxxx,xx Gb Online ) > rechtsklikken op dat linker grijze vakje > Tabje vollumes > partitiestijl.

Als dit op MBR staat met je NVME dan is dat waarschijnlijk de reden dat hij trager is. Nvme werkt standaard ''beter'' met een GPT stijl partitie en je moederbord compenseerd dat waarschijnlijk met vertraging als gevolg. mijn sysateem is met NVME in MBR ook 35 seconden terwijl mijn vorige systeem met ssd sneller was. maar verder eenmaal in windows veranderd het niets aan de prestatie en zou er ook zeker niet meer klooien tenzij je nog meer ellende wil en opnieuw wil installeren.
toon volledige bericht
Ik heb even gekeken naar wat je zei maar XMP staat ziezo op profile 1 en lopen op 3000 MHZ, alle 4 de geheugen slots zijn gevuld dus ook dit lijkt mij niet logies maar had zeker gekund :) dus bedankt voor de tip.

Ik heb nog even gedaan wat je vroeg en hier dus een foto van mijn HWinfo64 (na 1 uur cyberpunk en 10 min battlefield V)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClZR3cblKpuDueGTBpNn6OgaxXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShaPgks5cSjVEA36n5EKnKtd.png?f=fotoalbum_large

Dit gebeurt dus als ik battlefield V speel op 1080P en raytrancing uit

https://streamable.com/ynp72q

vrij vreemd, en vervelend ook nog, ook kan ik in deze game DLSS niet aanzetten, heb tevens nog eens geprobeerd of tempraturen dalen als de kast helemaal open is, we praten over een graden of 2.

Mij viel trouwens op dat mijn NVME 82 graden werd wat in principe vrij vreemd is aangezien hij achter een heatsink zit van het moederbord (Moet wel zeggen hij zit echt recht recht onder mijn GPU), heb het ook even opgezocht op google maar zie hier meerdere mensen over praten met deze bepaalde M.2, nja goed ik heb vannacht voor de zekerheid nog even de NVME verwijderd en alles op de SSD gezet maar ook dit had het zelfde resultaat (deze heb ik overigens gescand met Samsung magician de SSD 0 fouten).

4K heb ik geprobeert bij een vriend op zijn 65 inch, Destiny 2 haalt 107-130 FPS met alles op ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
star-saber schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:01:
Hmm ik had sinds een paar dagen ook fps loss in games. Ook mijn cpu schoot alle kanten op.
Bleek een bug te zijn in nvidia drivers/geforce experience die kan optreden sinds juli.
NVRLA trok een core helemaal plat van de cpu.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5220

dit loste het uiteindelijk op.
Thanks man maar helaas loste dit niets op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 00:00

M2M

medicijnman

wat een verhaal, je hebt echt van allerlei random dingen geprobeerd. Alles wijst op de CPU, benchmark die even met identieke benchmarks als in de CPU-review voor dit ding getest wordt. 5% afwijking is normaal.

Verder heb ik die Windows reinstalls nooit begrepen. Zodra je een herinstallatie doet van Windows, en je zet alle identieke software er weer op die je al had, ben je helemaal niets opgeschoten.

Daarnaast is er niet magisch aan de Windows kernel. Driver erop, driver eraf. Zelfs als extra "files" achtergelaten worden in een random mapje, is het enkel een paar MB ballast voor je storage. Die file wordt dan niet magischerwijs ingelezen omdattie aanwezig is. Indien bij een installatie van een nieuwe driver, de file reeds bestaat, wordt het ding toch overschreven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Even alle sensor data bekeken en het enigste dat op valt is cpu core/thread usage op 94.6% zeer grote kans dat dat problemen oplevert.

En battlefield heeft stutter problemen op zich met :

-DX12 mode ON
-Met future frame rendering OFF

deze wil je dus op off en on zetten.

Helaas heb je DX12 nodig voor RTX maar het geeft gewoon problemen.

Weet niet of dit je BF problemen zijn maar dat zijn wel een aantal problemen die BF5 heeft.

Die sensor 2 van je nvme is waarschijnlijk de controller en die schijnt bij een samsung heet te worden. En ja sinds ik mijn blowr stijl gpu heb ingeruild voor mijn 6900XT zijn bijde mijn chipset en mijn ssd 20 graden warmer zelfs mijn mosfet temps zijn heter geworden door deze gpu.

Verder zijn ook je fan speeds erg vreemd. dat zijn echt wel extreem hoge waardes voor een fan. de meeste fans halen geen eens 2400 rpm laat staan 4500 van je cpu. ik heb geen idee of dat een pomp van watercooling kan zijn omdat ik daar de rpm niet van weet maar 2300 zou klinken als een halve straaljager.

Maar persoonlijk denk ik dat om 1 of andere reden je cpu op zijn knien gaat. ik zou echt de kaart even verfieren met een paar 4k benchmarks om je cpu wat meer uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
computerjunky schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:06:
Even alle sensor data bekeken en het enigste dat op valt is cpu core/thread usage op 94.6% zeer grote kans dat dat problemen oplevert.

En battlefield heeft stutter problemen op zich met :

-DX12 mode ON
-Met future frame rendering OFF

deze wil je dus op off en on zetten.

Helaas heb je DX12 nodig voor RTX maar het geeft gewoon problemen.

Weet niet of dit je BF problemen zijn maar dat zijn wel een aantal problemen die BF5 heeft.

Die sensor 2 van je nvme is waarschijnlijk de controller en die schijnt bij een samsung heet te worden. En ja sinds ik mijn blowr stijl gpu heb ingeruild voor mijn 6900XT zijn bijde mijn chipset en mijn ssd 20 graden warmer zelfs mijn mosfet temps zijn heter geworden door deze gpu.

Verder zijn ook je fan speeds erg vreemd. dat zijn echt wel extreem hoge waardes voor een fan. de meeste fans halen geen eens 2400 rpm laat staan 4500 van je cpu. ik heb geen idee of dat een pomp van watercooling kan zijn omdat ik daar de rpm niet van weet maar 2300 zou klinken als een halve straaljager.

Maar persoonlijk denk ik dat om 1 of andere reden je cpu op zijn knien gaat. ik zou echt de kaart even verfieren met een paar 4k benchmarks om je cpu wat meer uit te sluiten.
toon volledige bericht
Excusses, ik had er mischien by moeten vermelden dat ik een AIO heb van Corsair, deze fans zijn erop gemaakt om 2400 RPM de fan aan te kunnen de pump rond de 2900

De reden waarom mijn fans zo hoog lopen is omdat ik hem op extreme mode heb staan en hij dan volledig op zen max gaat lopen, t intresseert me niet zoveel (geluid) heb liever een goed gekoelde radiator, ik kan hem in quiet modus zetten dan lopen ze tussen de 1500/1700 rpm en zijn ze stil dit doet nix met de tempraturen op de temp van de coolant na in de radiator een paar graden verschil.

De 4700 cpu fan speed is omdat hij de fan speed niet kan uitlezen aangezien het geen luchtkoeling is, hij zit aangesloten op de USB aansluiten (onder op het mobo) heb dit echt op elk moederbord gister toevalig nagevraagd aan een gast die al 15 jaar pc's bouwt en is blijkbaar normaal? Hij ervaarde dit altans ook met AIOs

Maar gok je echt een bottleneck? Ik bedoel heb er echt al flink geld tegen aan geknalt en wil het dit keer zekerweten, vooral omdat het op een R9 5950x niet heel veel frames scheelt.

Mocht dit het geval zijn ben ik wel klaar met AMD en wil dus voor intel gaan, enige aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:35
Is de FPS verlies er altijd? Ik herken namelijk soort gelijk probleem bij mij. Echter is het bij mij na 1 herstart weer opgelost.

- geen hoge cpu belasting
- geen te warm systeem
- geen hoge gpu belasting
- toch echt een fractie van de FPS die ik normaal heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Even wat dingen waar ik aan denk naar aanleiding van de screenshots die je post:

- GTA werkt beter als SMT uit staat, al scheelt dat hooguit 10fps, niet de 50% waar je over spreekt. Maar is het proberen waard.
- Het lijkt erop dat je core usage gewoon te laag is. Ja de max staat op 94%, maar de average op 41%, dat betekent dat "on average" bijna 59% van je CPU niet wordt gebruikt. Ik geloof dus niet dat er een CPU bottleneck is hier.
- Heb je de fancurve al eens van quiet afgehaald?
- Heb je de mogelijkheid om een fancooler te proberen ipv je water koeling?
- Wat voor scherm heb je? Vsync aanstaan? Freesync? Gsync? Is daar nog iets te halen?
- Mijn gok is dat als je een 4K scherm zou aansluiten je met exact dezelfde performance op 4K je games kan spelen. Dat zou ik dan ook eerder doen dan naar intel overstappen...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-07 22:04
Dit klinkt heel lullig, maar heb je wel DDU gebruikt bij het opnieuw installeren van de drivers? Zo niet, dan is het een goed idee om het toch te doen. Heb je ook een clean windows installatie geprobeerd, soms lost dat ook wel eens op. Verder zou je alle bestanden bij 'temp' en '%temp%' kunnen verwijderen, geeft een kleine performance boost en is gewoon troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 06:21

Ravefiend

Carpe diem!

High DPC latencies, veroorzaakt door één of andere driver misschien?
https://www.reddit.com/r/..._and_why_you_should_care/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 14:26

NeHoX

Gamer + PV

Staat Nvidia Instant Replay/Highlights aan? In het ALT + Z scherm.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Hoe is je videokaart aangesloten? Met 1 of 2 kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
zRvKx schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 01:00:

Maar gok je echt een bottleneck? Ik bedoel heb er echt al flink geld tegen aan geknalt en wil het dit keer zekerweten, vooral omdat het op een R9 5950x niet heel veel frames scheelt.

Mocht dit het geval zijn ben ik wel klaar met AMD en wil dus voor intel gaan, enige aanraders?
Bedankt voor de uitleg over de AIO ik heb nog altijd lucht koeling dus deze ervaring heb ik niet en we gaan er dan maar van uit dat koeling geen probleem is.

En als ik naar al die data kijk dan lijkt het idd een cpu probleem te zijn vandaar ook de vraag even Dynamic Super Resolution aan te zetten in de gpu suite van nvidia en even een (liefst moderne) game op 4k ultra te testen en de data analyseren en vergelijken met dat wat te verwachten is. Dat geeft hopelijk al wat meer inzicht. Als de kaart dat ook niet doet moeten we het elders zoeken.

Je kan ook even cinebench downloaden om je cpu score te valideren en eventueelAida64 om daarmee verschillende tests te doorlopen om te kijken of je cpu en geheugen prestatie optimaal is.

Ga verder ook geen cpu of iets aan raden omdat ik niet weet of dat het probleem wel op lost omdat dit nog niet juist bevestigd is.

Doe ook vooral even ram tests misschien zit daar wel iets niet goed een defecte module kan ook de meeste rare problemen geven.
Ramon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:55:

- Het lijkt erop dat je core usage gewoon te laag is. Ja de max staat op 94%, maar de average op 41%, dat betekent dat "on average" bijna 59% van je CPU niet wordt gebruikt. Ik geloof dus niet dat er een CPU bottleneck is hier.
Gemiddelde is echt niet heel boeiend om 2 redenen. Een lage usage geeft geen stutters een hoge wel. en het is een gemiddelde dus ook van de tijd dat je in het menu zit of nog op de desktop. de data is dus vervuild met slechte data. de maximum toont echter aan dat je tegen de max aan zit en dat dat problemen kan geven is een feit. Als heb je maar een tiende van een seconde een stutter haalt dat het gemiddelde omlaag maar houd het probleem intact. De gemiddelden uit Hwinfo64 zijn due niet heel bruikbaar tenzij je de data onder de duim houd en weet wat de data precies in houd en wat je gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zRvKx
SR8 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:54:
Hoe is je videokaart aangesloten? Met 1 of 2 kabels?
2 kabels, allebij los naar PSU dus 2x in PSU in en 2x GPU in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 00:00

M2M

medicijnman

Je psu is een single rail exemplaar, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. 1 van de weinige dingen die overblijven zijn stukken software die je bij elke windows installatie weer opnieuw installeert. Sommige puinhoopsoftware van toetsenbord en muisfabrikanten willen nog wel eens roet in het eten gooien

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerryyy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08-2023
Heb je nog een oplossing kunnen vinden voor je probleem? @zRvKx

[ Voor 7% gewijzigd door jerryyy op 27-08-2021 13:13 ]

Pagina: 1