Houtkachel van gasfles op dakterras en bliksem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.301 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
Ik zou graag een houtkachel willen kopen voor op het dakterras. De houtkachel en de kachelbuis zijn gemaakt van metaal. Ik vroeg me of dit het risico op blikseminslag vergroot.

Wij hebben ook zonnepanelen op het dak boven het dakteras met een metalen frame. Hoe zit dat dan? Iemand enig idee?

Beste antwoord (via tweakduke op 14-08-2021 10:31)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het het hoogste punt? Of het punt met de minste weerstand? Als dat zo is dan zal de bliksem er sneller op staan, dan dat als er bijv een kerktoren naast staat met een bliksemafleider erop.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het het hoogste punt? Of het punt met de minste weerstand? Als dat zo is dan zal de bliksem er sneller op staan, dan dat als er bijv een kerktoren naast staat met een bliksemafleider erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:05
Zoals @TERW_DAN al aangaf heeft het inderdaad te maken met de hoogte en weerstand. Echter, vaak genoeg gehoord/gezien dat bliksem ook wel is insloeg op woningen die lager staan dan de woningen er naast. Dus het is geen garantie dat het altijd inslaat op objecten die hoger staan dan je woning.

Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Eerder zou ik me afvragen of het verzekerings technisch en wettelijk allemaal mag om zo’n apparaat op je dakterras te installeren, en vooral wat je buren er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
Tux3.14 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:20:
Zoals @TERW_DAN al aangaf heeft het inderdaad te maken met de hoogte en weerstand. Echter, vaak genoeg gehoord/gezien dat bliksem ook wel is insloeg op woningen die lager staan dan de woningen er naast. Dus het is geen garantie dat het altijd inslaat op objecten die hoger staan dan je woning.

Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Eerder zou ik me afvragen of het verzekerings technisch en wettelijk allemaal mag om zo’n apparaat op je dakterras te installeren, en vooral wat je buren er van vinden.
Dat van de buren is een goed punt. Mijn directe buren hebben geen opbouw en dakterras en zullen dan ook geen hinder ervan ondervinden. Tenzij rook naar beneden gaat...

Paar huizen verderop staan wel 2 dakterrassen met opbouw op gelijke hoogte. Echter, de kachelbuis is al anderhalve meter hoog. Misschien dat ze bij harde wind overlast ervaren van de rook.
TERW_DAN schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:06:
Nee het is niet het hoogste punt. Kachel staat op stenen tegels, dus ook niet minste weerstand dan. Op het dak staat een opbouw met zonnepanelen. In de buurt zijn er nog andere woningen met opbouw en dakterras.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
banaliteit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:33:

Nee het is niet het hoogste punt. Kachel staat op stenen tegels, dus ook niet minste weerstand dan. Op het dak staat een opbouw met zonnepanelen. In de buurt zijn er nog andere woningen met opbouw en dakterras.
Dat bliksem altijd op het hoogste punt inslaat is grote onzin. Bliksem is in feite blind en ziet dus niets. Pas op 10 tot 100 m boven de aarde zoekt de bliksem een goede plek om in te slaan. Vergeleken met de enorme afstand die de bliksemstraal dan al heeft afgelegd telt dat laatste stukje dus nauwelijks mee. Op de laatste paar meters gaat de bliksem op zoek naar een goed geleidend voorwerp zoals een bliksemafleider. En dat kan dus jou kachel zijn, of een boom 10 meter verder, of een ijzeren balustrade rond een balkon of een willekeurige schoorsteen. Metaal trekt geen bliksem aan, de bliksem zoekt de weg van de meeste geleiding (op dat moment) naar de aarde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:54
banaliteit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:33:
[...]

Dat van de buren is een goed punt. Mijn directe buren hebben geen opbouw en dakterras en zullen dan ook geen hinder ervan ondervinden. Tenzij rook naar beneden gaat...

Paar huizen verderop staan wel 2 dakterrassen met opbouw op gelijke hoogte. Echter, de kachelbuis is al anderhalve meter hoog. Misschien dat ze bij harde wind overlast ervaren van de rook.

[...]

Dakterras? De vieze rooklucht komt ook huizen binnen hoor. Gadverdamme waarom zou je je buren/buurt dit aan willen doen...

We willen met z'n allen van het gas af, terwijl men vrolijk nog primitief hout stookt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 11:34
TereZz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:47:
[...]

Dakterras? De vieze rooklucht komt ook huizen binnen hoor. Gadverdamme waarom zou je je buren/buurt dit aan willen doen...

We willen met z'n allen van het gas af, terwijl men vrolijk nog primitief hout stookt...
Kan me vergissen hoor, maar volgends mij stelde ts een vraag over blixem af-/geleiding.....

Niet naar jou mening omtrent het al dan niet vies zijn van rook lucht.... Hou die gerust voor jezelf.

@banaliteit
Ik denk dat het wel losloopt, en anders haal je in het ergste geval bij een aankomende storm even de pijp er af of leg je hem plat

[ Voor 12% gewijzigd door Woody179 op 14-08-2021 01:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:28

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hoewel je daar gelijk in hebt @Woody179 ben ik het wel geheel eens met @TereZz omtrent de stelling dat hourverbranden zwaar milieu en buur onvriendelijk is :{ hier ook straks weer als het kouder wordt en de open haard weer aangaat. Stinken!

Maar wellicht wat offtopic ;)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En hier ontbreekt echt wel de eigen inzet. Bovendien gaan we niet meteen de houtstook discussie erbij halen. Topic gaat dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.