Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jospc
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-10 09:46
Hallo iedereen,

Nadat ik mijn woning zo goed als volledig heb voorzien van domotica ben ik nu aan het kijken naar het volgende project: zonnepanelen.

Ik heb al een aardig idee wat ik wil gaan plaatsen. Maar als techfan wil je meer, zo werd ik geintereseerd in het opslaan van zonne energie.

Nu rest mij een simpele vraag.
Mijn binnenkomende net voeding is 3x 230V
Als nu de zonnepanelen stroom opwekken, laat de omvormer de spanning oplopen tot > 230V en je levert aan het net. Tot zover snap ik het.

Nu koop ik een solar accu, deze word dus parallel aan de zonnepanelen in het net geplaatst.
Hoe werkt het principe van opladen?
Dus hoe zorgt de "powerwall" ervoor dat er alleen opgeladen word met zonnestroom?
En als je accu ontlaad om je huis te voeden, hoe voorkom je dan dat je stroom aan het net levert?

Groet Jos.

Beste antwoord (via Jospc op 14-08-2021 21:03)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
De powerwall meet hoeveel er geëxporteerd en geïmporteerd wordt naar het net. Hierop past hij zijn laad/ontlaadvermogen aan waardoor de eerstgenoemde waarde 0 Watt blijft. Ook is er nog een extra sensor mogelijk waardoor de powerwall de opbrengst van de omvormer van de panelen kan meten. Echter is dit niet persé nodig. Houdt er wel rekening mee dat financieel en milieutechnisch terugleveren aan het net nog steeds de beste optie is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Jim423
De powerwall meet hoeveel er geëxporteerd en geïmporteerd wordt naar het net. Hierop past hij zijn laad/ontlaadvermogen aan waardoor de eerstgenoemde waarde 0 Watt blijft. Ook is er nog een extra sensor mogelijk waardoor de powerwall de opbrengst van de omvormer van de panelen kan meten. Echter is dit niet persé nodig. Houdt er wel rekening mee dat financieel en milieutechnisch terugleveren aan het net nog steeds de beste optie is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dattum. Een extra groep aanleggen kan geen kwaad maar vooralsnog zou ik asap PV leggen, die powerwall komt later wel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:05
Jim423 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:46:
De powerwall meet hoeveel er geëxporteerd en geïmporteerd wordt naar het net. Hierop past hij zijn laad/ontlaadvermogen aan waardoor de eerstgenoemde waarde 0 Watt blijft. Ook is er nog een extra sensor mogelijk waardoor de powerwall de opbrengst van de omvormer van de panelen kan meten. Echter is dit niet persé nodig.
Puur uit interesse: moet zo'n systeem dan ook aan de slimme meter hangen om te constateren dat er stroom wordt ingekocht? Disclaimer: ik weet erg weinig van electrotechniek.

• Jim423
In vrijwel alle gevallen wordt er gebruik gemaakt van een eigen sensor.
Verschillende laadpalen gebruiken wel de P1 poort van de SM voor peakshaving en/of puur laden op PV.

• Jospc
Bedankt voor de antwoorden.
Het gebruik van een eigen sensor klinkt vrij logisch.
Ik had wat installatie handleidingen gedownload maar kon weinig vinden hierover.

Bij tesla weet ik dat ze bij de powerwall, als je maximale controle wilt, een back-up gateway hebben. Deze heeft een aansluiting voor je net voeding, zonnepanelen, powerwall, verbruikers.
Op die manier sturen ze volledig je verbruik door het net af te sluiten.
Bij andere merken was het mij niet duidelijk, en je zult serieus moeten sturen wil je niet net je accu het net gaan voeden.

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 20:40
Ik lees even mee.

• Jim423
Jospc schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:38:
Naar mijn weten wordt het net alleen afgesloten bij een netstoring (stroomstoring).
Als het net aanwezig is werkt het gewoon zoals eerder beschreven. Deze feedbackloop is overigens niet zo spannend hoor en zeer snel.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Jospc schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:38:
Bedankt voor de antwoorden.
Het gebruik van een eigen sensor klinkt vrij logisch.
Ik had wat installatie handleidingen gedownload maar kon weinig vinden hierover.

Bij tesla weet ik dat ze bij de powerwall, als je maximale controle wilt, een back-up gateway hebben. Deze heeft een aansluiting voor je net voeding, zonnepanelen, powerwall, verbruikers.
Bij andere merken was het mij niet duidelijk, en je zult serieus moeten sturen wil je niet net je accu het net gaan voeden.
check ook eens fronius de GEN systemen.
https://www.fronius.com/
kan wel eens zijn dat dat systeem mooier is als powerwall.

maar alles hangt van je keuze en mogelijkheden af.
en vooral je portemonnee. (het is eigenlijk veel te duur om te doen en je krijgt er geen cent extra mee.)

eigenlijk heb je altijd 1 grote vraag eerst.
ga je hybride, dus als de stroom uitvalt heb je ook geen accu meer, maar je gebruikt wel zoveel mogenlijk zelf je eigen stroom.
of wil je ook stroom als er niks geleverd word.
en die 2 maken heel veel uit in prijs. ;)

(ik zou nog niet aan accu's beginnen, vind er zelfs over denken al te duur. >:)
dit gaat vast de komende 10 jaar veranderen, maar ik wacht wel even daar op en verdien eerst wat ik al heb terug.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jospc
Ik ben opzich ook niet direct van plan om accu's neer te zetten.
Mijn interesse zit meer in het achterhalen hoe het werkt. Aangezien accu's gewoon ergens in het systeem geplakt worden.
Ik vroeg mij dus meer af hoe het systeem de spanning regelt zodat het niet terug gaat leveren aan het net.

Maar ik begin het principe te begrijpen.

Ik heb het voor de grap wat doorgerekend, en zelfs als de saldering volledig weg valt en ik de verwachting van vergoedingen volg, kunnen accu's niet uit. Of je moet ze ergens gratis kunnen krijgen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jospc schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:02:

Ik heb het voor de grap wat doorgerekend, en zelfs als de saldering volledig weg valt en ik de verwachting van vergoedingen volg, kunnen accu's niet uit. Of je moet ze ergens gratis kunnen krijgen.
Gaan wel de goede kant op, accu's worden steeds goedkoper, en stroom kosten hoger, inmiddels immers 30 cent.
Goed voor de tvt ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Jospc schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:02:
Ik ben opzich ook niet direct van plan om accu's neer te zetten.
Mijn interesse zit meer in het achterhalen hoe het werkt. Aangezien accu's gewoon ergens in het systeem geplakt worden.
Ik vroeg mij dus meer af hoe het systeem de spanning regelt zodat het niet terug gaat leveren aan het net.

Maar ik begin het principe te begrijpen.

jep accus, het is nu te duur, maar prijzen dalen.

mijn oplossing voor opslag is:
ik had een elektra boiler nodig van 100l@65.
dit zou mij een 600€ kosten.
nu heb ik een elektra boiler gekocht van 200l@65.
maar met 2x een elektra element voor verwarmen.
kosten 900€.
mag ik dan 300€ kosten rekenen voor de accu? (beetje persoonlijk)

het onderste elektra element schakel ik mee met de omvormer.
die is 3x333W, dus in stapjes van 333W. (dit leveren mijn 6430Wp ook al genoeg in februari)
zo krijg ik het voor elkaar om 10 maanden van het jaar ongeveer 2kWh per dag op te slaan als warmte in.
laten we zeggen een accu van 600kWh per jaar voor 300€.
dat is kosten effectief.

(maar helemaal eerlijk rekenen is dit natuurlijk niet, het is een beetje gebruik maken van de situatie.
en helemaal kloppen doen de cijfers ook niet, het is een indicatie. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11 19:35
De prijzen zijn nog hoog, maar de vraag is ook laag. Voor mijn gevoel zijn er weinig mensen (buiten enkele enthousiastelingen) geïnteresseerd om hier nu al geld aan uit te geven.
Afgelopen jaar heb ik een 10kwh accu aangeschaft uit een Volvo voor €350. Een geschikte omvormer die met max 3500 watt kan laden (vanuit het net) en ongeveer 6000 wp aan zonnepanelen kan verwerken voor €250.
Totaal met 11385 wp zijn er weinig moment dat de accu niet geladen kan worden.
€600 voor ongeveer 3000 kwh per jaar is ook aardig kosten effectief.
Als je dit bij 1 shop in je winkelmandje wil toevoegen is het dat natuurlijk niet.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

IwanvA schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:34:
De prijzen zijn nog hoog, maar de vraag is ook laag. Voor mijn gevoel zijn er weinig mensen (buiten enkele enthousiastelingen) geïnteresseerd om hier nu al geld aan uit te geven.
Afgelopen jaar heb ik een 10kwh accu aangeschaft uit een Volvo voor €350. Een geschikte omvormer die met max 3500 watt kan laden (vanuit het net) en ongeveer 6000 wp aan zonnepanelen kan verwerken voor €250.
Totaal met 11385 wp zijn er weinig moment dat de accu niet geladen kan worden.
€600 voor ongeveer 3000 kwh per jaar is ook aardig kosten effectief.
Als je dit bij 1 shop in je winkelmandje wil toevoegen is het dat natuurlijk niet.
Wat voor afmetingen heeft zo’n batterij ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• IwanvA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgEjK82yJouF6uOCpJjYtfeLG5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5r5go03Zj3pDeCx3hkSqfwwT.jpg?f=user_large
Ongeveer 120x22x30. Een andere opstelling is ook mogelijk bijvoorbeeld 60x22x60 of 60x44x30. Zijn 6 lossen module.

• Jospc
IwanvA dat is een 48 volt accu?
Welke omvormer heb je daar aan zitten?

• IwanvA
Origineel was het een 96s accu met 6 blokken van 16 cellen, maar bijna geen 48v omvormer kan hier mee overweg. Deze is omgebouwd naar een 14s accu, hierdoor komen de spanning aardig overeen met een 48v accu. Deze is aangesloten op een growatt spf 5000 es. Leuke bijkomstigheid is dat deze ook als ups van maximaal 5000VA kan fungeren.

• SKYORB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
IwanvA schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:40:
Origineel was het een 96s accu met 6 blokken van 16 cellen, maar bijna geen 48v omvormer kan hier mee overweg. Deze is omgebouwd naar een 14s accu, hierdoor komen de spanning aardig overeen met een 48v accu. Deze is aangesloten op een growatt spf 5000 es. Leuke bijkomstigheid is dat deze ook als ups van maximaal 5000VA kan fungeren.
@IwanvA Ik heb ook deze Growatt maar lees nu op starlendgroen nl dat deze niet geschikt is om terug te leveren aan het net, is dat ook jouw ervaring? Waar zou dat aan kunnen liggen?

• IwanvA
SKYORB schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:00:
[...]

@IwanvA Ik heb ook deze Growatt maar lees nu op starlendgroen nl dat deze niet geschikt is om terug te leveren aan het net, is dat ook jouw ervaring? Waar zou dat aan kunnen liggen?
Hij heeft geen netkoppeling. De omvormer is niet in staat te synchroniseren met het net en zo energie terug te leveren. Dit is ook mijn ervaring, hier was ik voor aanschaf ook bekend mee.
Pagina: 1