Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 10:26
Momenteel heb ik een Blu-ray speler die ook SACD speelt. Het DSD signaal kan direct of omgezet naar LPCM over HDMI worden uitgestuurd, zowel stereo als meerkanaals. Het apparaat heeft ook een coax digitale uitvoer, en kan ook LPCM 5.1 naar AC3 converteren om over de digitale uitvoer te sturen. Echter, dat laatste doet hij alleen voor DVD en Blu-ray, niet voor SACD. Zie het volgende fragment uit de handleiding

Afbeeldingslocatie: https://hydrogenaud.io/index.php?action=dlattach;attach=20878;image

Ik zou echter graag deze SACD speler willen gebruiken met surround apparatuur die enkel toslink en coax invoer heeft, geen HDMI. Ik heb rondgekeken naar HDMI audio extractors, maar de details vermelden nooit duidelijk of een apparaat kan encoderen van LPCM naar DTS of AC3. Meestal staat er dat zulke apparaatjes surround kunnen uitvoeren over toslink/coax, maar ik vermoed dat dit alleen het geval is als de bron (wat over de HDMI binnenkomt dus) reeds DTS of AC3 bevat, geen LPCM.

Mijn vraag is dus als volgt: heeft iemand weet van een redelijk geprijsd apparaat dat uit HDMI de LPCM audio kan extraheren en dit om kan zetten naar bij voorkeur DTS, en anders AC3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo'n ding heet een receiver :) Of een andere sacd speler. Die laatste lijkt me op MP je goedkoopste optie eigenlijk.
Alleen snap ik je casus niet helemaal. Heb je überhaupt een sacd met 5.1 audio dan, en kan je huidige surround apparatuur niet gewoon naar 5.1 omzetten?
En wat heb je nu voor apparatuur staan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

ktf schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:11:
...maar ik vermoed dat dit alleen het geval is als de bron (wat over de HDMI binnenkomt dus) reeds DTS of AC3 bevat, geen LPCM.
Klopt, het is een HDMI Audio Extractor en zal alleen beeld en geluid scheiden, meer niet. Stuur je surround LPCM zo'n device in zal er max 2.0 LPCM weer uitkomen over S/PDIF. Het apparaat wat je zoekt ken ik overigens ook niet.
Volgens mij niet. Sowieso zijn receivers met S/PDIF Out relatief zeldzaam (ten opzichte van vroeger) en is het de vraag of de S/PDIF Out dan voor twee of meer kanalen is. Waarbij ik ook geen receiver ken die van inkomend LPCM weer DTS dan wel Dolby Digital maakt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
SPDIF ondersteunt maar 2 kanalen via LPCM. dus dat gaat sws niet. recoderen naar AC3 gaat tot user veel verlies van je kwaliteit leiden, waarom dan uberhaupt SACD gebruiken?

Mocht je reciever in echt hoge kwaliteit (192khz 24 bit) toslink of spdif kunnen omzetten met de DAC, dan heb je aan alleen dit al genoeg: https://www.ebay.com/itm/...7ec668:g:8vsAAOSw9uhfwn8n

of anders een losse dac...
Het beste is naar een analoog geluid te gaan met een DAC, daarin heb je dan 2 opties:
de DSD 5.1CH omzetten, echter je schrikt je rot van de dac prijzen (https://docs.google.com/s...NSv2b0nkKlBySk/edit#gid=0)
Of je laat de omzetting dus door de SACD speler doen naar PCM 5.1, en zet deze om naar analoog met een DAC. deze als je het cheap wilt doen: https://www.aliexpress.com/item/4000939686753.html
of een beter kwaliteit: https://www.audiophonics....-232-control-p-15116.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
The Eagle schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:03:
Alleen snap ik je casus niet helemaal. Heb je überhaupt een sacd met 5.1 audio dan, en kan je huidige surround apparatuur niet gewoon naar 5.1 omzetten?
En wat heb je nu voor apparatuur staan?
Oke, vooruit, ik zal open kaart spelen O-) Ik heb hier een SACD van Pink Floyds Dark Side of the Moon, deze is surround. Ik kan deze nu afspelen via mijn Onkyo TX-NR686 receiver, maar ik wil er eigenlijk een rip c.q. kopie van maken (de welbekende thuiskopie). Ik kan natuurlijk een audio extractor kopen die 3x 3.5mm uitvoer heeft en deze vervolgens aansluiten op een meersporenrecorder, maar dat is nogal een gedoe.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er een apparaatje zou zijn wat AC3/DTS over toslink zou uitvoeren, dan zou ik dat rechtstreeks (met enige compressie dus) op kunnen slaan op mijn NAS. Als ik hem dan eens wil in surround wil luisteren, hoef ik de SACD niet meer op te zoeken. Het afspeelapparaat wat ik in mijn openingspost bedoelde is dus eigenlijk mijn computer, en mijn receiver via DLNA. :+

Komt nog eens bij dat mijn SACD speler wat mechanische problemen heeft, en ik eigenlijk een kopie wil hebben voor het geval hij ermee ophoudt. SACD spelers worden steeds schaarser en duurder. Mijn huidige speler blijven repareren houdt misschien een keer op.
ramonlambal schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 05:10:
SPDIF ondersteunt maar 2 kanalen via LPCM. dus dat gaat sws niet. recoderen naar AC3 gaat tot user veel verlies van je kwaliteit leiden, waarom dan uberhaupt SACD gebruiken?
Simpel: vanwege de surround. Dat er sprake is van kwaliteitsverlies geloof ik, maar ik geloof niet dat dat hoorbaar gaat zijn. Ik heb liever compressie via AC3 of (beter nog) DTS dan dat er conversie digitaal -> analoog -> digitaal tussen zit.

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 16-08-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah zo, je wilt dat ding eigenlijk gewoon rippen dus. En zo te horen heeft je PC geen DVD speler, want die zou je daar namelijk gewoon voor kunnen gebruiken. Als je ergens een DVD speler kunt lenen ben je er eigenlijk al :)
Omgekeerd werkt dat trouwens ook: als je een SACD wilt branden kan dat prima op een writable DVD. Daarbij speelt een gemiddelde BR speler ook SACD's. Mijn Denon iig wel :)

Nou is het een beetje een grijs gebied, maar er staat me bij dat je thuiskopieen voor eigen gebruik ook zou mogen downloaden. Dus dat is wellicht ooknog een optie. Zo ben ik ook aan de 6 kanaals 24bit/96khz flac versie van DSOTM gekomen die ik zelf op mijn nas heb heb staan ;) Valt trouwens mee qua grootte, is ca 2,5 GB. Toen ik mijn BR speler net had ben ik wat SACD's gaan verzamelen. En waarom zelf rippen als iemand anders dat al voor je gedaan heeft? :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 16-08-2021 16:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Het hele idee van SACD is toch ook dat de output niet makkelijk te rippen is? Ik had ooit een SACD/DVD-speler die SACD zelfs alleen analoog uitstuurde.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geen idee. Ik weet dat mijn BR een SACD gewoon over HDMI kan uitsturen, ook meerkanaals. Ik denk eigenlijk dat er mogelijk ooit wel iets van kopieerbeveiliging op SACD's heeft gezeten, maar dat die op een gegeven moment gekraakt is, en het gezien het beperkte gebruik van SACD (het format is nooit een commercieel succes geworden) niet de moeite niet loonde om er verder iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
The Eagle schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:21:
Ah zo, je wilt dat ding eigenlijk gewoon rippen dus. En zo te horen heeft je PC geen DVD speler, want die zou je daar namelijk gewoon voor kunnen gebruiken. Als je ergens een DVD speler kunt lenen ben je er eigenlijk al
Dan denk ik dat je DVD-A verward met SACD. SACD is niet te lezen of rippen met een normale DVD-speler, en is niet gekraakt.
Nou is het een beetje een grijs gebied, maar er staat me bij dat je thuiskopieen voor eigen gebruik ook zou mogen downloaden.
Dat is al jaren niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Is een HDMI capture kaart hier misschien niet veel handiger? Die kunnen het audiospoor in origineel formaat naar je PC krijgen wellicht. :)
Een apparaatje vinden wat je HDMI 5.1 LPCM geluid naar AC3 of DTS kan encoderen is waarschijnlijk een stuk lastiger. (Klinkt nogal als een niche.)

(Ik vind het al heel bijzonder dat je Blu-ray/SACD speler überhaupt aan re-encoding kan doen voor Blu-rays. Dat zie je niet vaak. Wel heel vreemd dat het dan inderdaad niet voor je SACD's gebruikt kan worden.)

[ Voor 27% gewijzigd door --MeAngry-- op 18-08-2021 11:33 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
--MeAngry-- schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
Is een HDMI capture kaart hier misschien niet veel handiger? Die kunnen het audiospoor in origineel formaat naar je PC krijgen wellicht. :)
Zit de HDCP niet in de weg dan?

In de HDCP 'license agreement'
3.3.2.4 Generic Audio Content may be passed:
[...]
3.3.2.4.2 To digital outputs in either compressed audio format or in Linear PCM format
in which the transmitted information is sampled at no more than the equivalent
of 48 kHz and no more than 16 bits per channel.
In theorie zou een apparaat dat HDCP-beschermd LPCM 5.1 omzet naar DTS of AC3 (wat dus past op een 48kHz/16-bit kanaal) dus mogen. Ongecomprimeerd mag niet, dus dan zal het apparaat geen HDCP licentie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ktf schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Zit de HDCP niet in de weg dan?

In de HDCP 'license agreement'

[...]

In theorie zou een apparaat dat HDCP-beschermd LPCM 5.1 omzet naar DTS of AC3 (wat dus past op een 48kHz/16-bit kanaal) dus mogen. Ongecomprimeerd mag niet, dus dan zal het apparaat geen HDCP licentie krijgen?
Wordt voor SACD dan ook HDCP toegepast? Volgens mij is dat nog altijd afhankelijk van de bron namelijk.
Dat gezegd hebbende, ik heb zo snel eigenlijk geen capture cards kunnen vinden die ook surround geluid kunnen opnemen, dus misschien is dat de reden.

Tesla Model Y RWD (2024)

• The Eagle

The Eagle

ktf schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Dan denk ik dat je DVD-A verward met SACD. SACD is niet te lezen of rippen met een normale DVD-speler, en is niet gekraakt.

[...]

Dat is al jaren niet meer zo.
Thanks voor de heads up.
Vwb het lezen of rippen: kan het nu niet nakijken, maar zal van de week eens zoeken. Meen dat ik gewoon DSD files zag in de windows verkenner namelijk. Mijn Denon streamer snapt ook DSD, dus das handig :)
Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Zojuist weer een avond verpest met prutsen. Ik heb mijn XBox One, welke beschikt over een HDMI In én een S/PDIF uit, en welke een AC3 en DTS codec aan boord heeft. Helaas is deze op geen enkele manier te overtuigen om meer dan stereo uit te sturen. Er komt wel DTS en AC3 over de S/PDIF, maar hierbij zijn 4 van de 6 kanalen stil.

Ik denk dat ik het hier maar bij ga laten, tenzij iemand nog een optie aandraagt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Lastig.. Het probleem lijkt de HDMI in van de XBO te zijn die alle inkomend signaal naar 2.0 verandert als het over de optical out gaat.. Meer mensen met min-of-meer hetzelfde probleem:

2014: https://www.reddit.com/r/..._not_supporting_51_sound/

2016: https://answers.microsoft...6a-413e-80e4-d7102a83b193

Nog veel meer klachten: https://duckduckgo.com/?q=xbox+one+hdmi+in+surround+sound
Pagina: 1