Ik ben deze week mijn gamepc in elkaar in het zetten. Helaas heb ik problemen met mijn gekozen RAM omdat ik niet de QVL lijst gecontroleerd heb. I know, dom
Oorspronkelijk gekozen configuratie:
CPU: AMD 5800
CPU koeler: Noctua NH-D15 chromax.black
Moederbord: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
Geheugen: G.Skill 32 GB DDR4-3600 Kit (F4-3600C16D-32GVKC)
Moederbord is voorzien van de laatste stabiele BIOS versie van midden juli. Helaas is december 2020 een laatste BIOS update geweest met de tekst DRAM compatibility
Met dit geheugen heb ik het probleem dat het moederbord een error 0d geeft als ik de voeding spanningsloos maak. Door de kabel eruit te trekken of door het knop op de voeding om te zetten. Zet ik dan de PC aan dan krijg ik error 0d op de Q-led en boot hij ook niet door. Zet ik de PC dan uit en weer aan, dan loopt hij weer prima door.
Na veel online zoeken kwam ik erachter dat dit vermoedelijk met RAM te maken hadden dat niet supported was. Dat heb ik gecontroleerd en mijn gekozen RAM was inderdaad niet officieel supported.
https://rog.asus.com/moth...model/helpdesk_qvl_memory
Dus gisteren een nieuw setje RAM besteld die wel supported was. Helaas stonden er geen G-Skill Ripjaws 3600 Mhz op de supported lijst. Dus heb ik gekozen voor de G-Skill Trident Z 3600 Mhz (F4-3600C17D-32GTZKW. Deze er vandaag ingezet en nu ben ik van de 0D error af. ECHTER, nu past mijn voorste Fan niet meer op de CPU koeler. Omdat dit RAM 5mm hoger is komt de Fan iets hoger en past de kast niet meer dicht. Ik heb nog geprobeerd om de front fan te verplaatsen naar de achterkant, maar helaas heb ik daar hetzelfde probleem vanwege een hoog IO shield van Asus aan die kant.
De AMD Ryzen heeft wel baat bij een zo hoog mogelijke snelheid. CL boeit niet zo heel veel.
Nu heb ik een paar opties ik ben benieuwd wat jullie aanraden:
Oorspronkelijk gekozen configuratie:
CPU: AMD 5800
CPU koeler: Noctua NH-D15 chromax.black
Moederbord: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
Geheugen: G.Skill 32 GB DDR4-3600 Kit (F4-3600C16D-32GVKC)
Moederbord is voorzien van de laatste stabiele BIOS versie van midden juli. Helaas is december 2020 een laatste BIOS update geweest met de tekst DRAM compatibility
Met dit geheugen heb ik het probleem dat het moederbord een error 0d geeft als ik de voeding spanningsloos maak. Door de kabel eruit te trekken of door het knop op de voeding om te zetten. Zet ik dan de PC aan dan krijg ik error 0d op de Q-led en boot hij ook niet door. Zet ik de PC dan uit en weer aan, dan loopt hij weer prima door.
Na veel online zoeken kwam ik erachter dat dit vermoedelijk met RAM te maken hadden dat niet supported was. Dat heb ik gecontroleerd en mijn gekozen RAM was inderdaad niet officieel supported.
https://rog.asus.com/moth...model/helpdesk_qvl_memory
Dus gisteren een nieuw setje RAM besteld die wel supported was. Helaas stonden er geen G-Skill Ripjaws 3600 Mhz op de supported lijst. Dus heb ik gekozen voor de G-Skill Trident Z 3600 Mhz (F4-3600C17D-32GTZKW. Deze er vandaag ingezet en nu ben ik van de 0D error af. ECHTER, nu past mijn voorste Fan niet meer op de CPU koeler. Omdat dit RAM 5mm hoger is komt de Fan iets hoger en past de kast niet meer dicht. Ik heb nog geprobeerd om de front fan te verplaatsen naar de achterkant, maar helaas heb ik daar hetzelfde probleem vanwege een hoog IO shield van Asus aan die kant.
De AMD Ryzen heeft wel baat bij een zo hoog mogelijke snelheid. CL boeit niet zo heel veel.
Nu heb ik een paar opties ik ben benieuwd wat jullie aanraden:
- 3200 Mhz RAM CL14 Ripjaws kopen. Voordeel, officieel supported en kast kan dicht. Nadeel, iets lagere snelheid.
- Oorspronkelijke 3600 Mhz RAM Cl16 Ripjaws terugkopen. Voordeel, hogere snelheid en de kast kan dicht. Nadeel. Officieel niet supported. Maar het geeft alleen een probleem als je de PC van de voeding haalt. En hopelijk fixen ze dit probleem met een bios update. Ik heb een Asus support ticket lopen hiervoor.
- Deze 3600 Mhz CL17 hogere RAM behouden. Voordeel hogere snelheid en officieel supported. Nadeel, de kast kan niet dicht. Lijkt mij niet echte en optie, maar toch.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.