Extra abonnement op 1 aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drieoog
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag

Hallo, ik zit met een vraagstuk waar ik even niet goed uit kom.

Ik huur sinds kort een werkruimte onder een studentenhuis. De studenten boven mij delen samen een internet abonnement waarvan de aansluiting bij mij weg komt. Dit is een Genexis gigabit glasvezelmodem. Deze modem heeft 1 uitgang en hier zit een netwerkkabel in die naar de router van de studenten gaat boven.

Nu wil ik ook graag internet. Het liefst gewoon met een eigen router die ik kan instellen. Alleen lees ik net dat er maar 1 abonnement op 1 aansluiting kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3vK8KfdlqALqOjqt0BYF9b_Zvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yvs0ke9AzmvLZfAY8mIxz8A1.jpg?f=user_large

Hoe doe ik dit?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:29
De aansluiting komt bij jou binnen, en is dus eigenijk jouw aansluiting.

3 opties:
1) Delen met hun
2) Aansluiting overnemen van hun zonder delen
3) Extra aansluiting aanvragen maar dit zal en veel geld extra kosten en mogelijk niet kunnen aangezien je waarschijnlijk op hetzelfde adres woont? Als je een ander huisnummer hebt kun je dus een (nieuwe) extra aansluiting vragen maar dat kost dus meestal veel geld. Bij Ziggo bv moet je dan 1000 eu betalen voor 1m van het stoep naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
sinasappel schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:13:
De aansluiting komt bij jou binnen, en is dus eigenijk jouw aansluiting.

3 opties:
1) Delen met hun
2) Aansluiting overnemen van hun zonder delen
3) Extra aansluiting aanvragen maar dit zal en veel geld extra kosten en mogelijk niet kunnen aangezien je waarschijnlijk op hetzelfde adres woont? Als je een ander huisnummer hebt kun je dus een (nieuwe) extra aansluiting vragen maar dat kost dus meestal veel geld. Bij Ziggo bv moet je dan 1000 eu betalen voor 1m van het stoep naar de meterkast.
Dank. Ja dat dacht ik al.

Optie 2 en 3 vallen voor mij af want ik wil het gewoon op een schappelijke manier regelen met de studenten en ik wil ook geen nieuwe aansluiting laten aanleggen.

Delen kan wel alleen zou ik graag een eigen netwerk met router willen. Echter zit er maar 1 uitgang op de glasvezelmodem en die gaat naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Ik zie ook een groene coaxkabel volgens mij.

Zelf een Ziggo abonnement afsluiten een optie?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
Xander schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:29:
Ik zie ook een groene coaxkabel volgens mij.

Zelf een Ziggo abonnement afsluiten een optie?
De foto heb ik gebruikt om de modem te laten zien. Dit is echter niet bij mij gefotografeerd. Er is geen andere aansluiting helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:43
Die glasvezelaansluiting, staat die op jouw naam? Bedenk je dan wel dat je dan ook zelf verantwoordelijk bent voor het (mis)(ge)bruik daarvan. Verder met @Xander, dat lijkt mij de snelste oplossing.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 08:36
Het hangt af van het abonnement.
Als ze een consumenten abonnement hebben is er 1 extern IP-adres en kun je alleen met nat over nat een 2e router gebruiken.
Als je een zakelijk abonnement afsluit zijn er opties voor meerdere IP-adressen en kun je beide je eigen router aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
Vanwaar de eis voor een eigen router?
Is een managed switch met VLANs niet een optie? Of vind je dat dan te riskant. En wat voor abonnement loopt daar nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik dat oude Genexis "modem" zie vermoed ik dat dit nog uit de tijd van XMS en Reggefiber stamt. Dan heb je een goede kans dat er twee glasvezels je meterkast inkomen en zijn er wellicht mogelijkheden om de tweede fiber te gebruiken. Misschien eens informeren bij de netwerkleverancier, zover ik weet is Reggefiber opgegaan in KPN Netwerk Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Router kopen,
Huidige kabel naar boven eruit en in lan poort router stoppen
Nieuwe kabel tussen genexis en wan eigen router
genexis power cyclen

En hopen dat ze geen port mappings hadden

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 13-08-2021 20:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
laurens0619 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:59:
Router kopen,

Ik heb een router. Dus die kan ik gewoon aansluiten op de genexis? En dan de kabel van de studenten aan mijn router hangen?

Want ik denk dat ze glasvezel van kpn hebben (weet ik niet zeker). Heb ik dan geen experia box nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFmQAWkhf276h8WCe659t-YO1tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVilmnCrXCYms4kg0WafJ51K.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voordat je gaat prutsen aan die verbinding zou ik eerst eens uitzoeken van WIE die lijn is, wie de contractant is. Wat ik vermoed is dat het niet jouw contract is dus waarom ga je er dan aan lopen klooien?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 17:40
Ervanuitgaande dat je de lijn mag gebruiken EN dat er geen experiabox aangesloten is.

Ik zou dan kiezen voor de volgende setup:
genexis > router (bijvoorbeeld een ubiquiti edgerouter, o.i.d. wat VLANS ondersteunt) > Managed switch

VLAN 2 = jij
VLAN 3 = studenten

poort 1 = trunk port (router naar switch)
poort 2 = access/untagged port (alleen VLAN 2)
poort 3 = access/untagged port (alleen VLAN 3)

Zo kun je toch het verkeer gescheiden houden en voorkom je ook dat je bij elkaar in het netwerk komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

laurens0619 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:59:
Router kopen,
genexis power cyclen

Ja en dan kunnen de studenten dus bij het LAN van @Drieoog komen (andersom in basis niet).

Dus als TS zijn netwerk wil afschermen van de studenten, dan kan hij beter hun een kabeltje terug naar beneden laten leggen en daarmee zijn router achter die van hun hangen.

Waarmee TS dan dus toegang heeft tot het LAN van de studenten.

Een optie met VLANs (zoals hierboven geschetst) is dan netter.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 13-08-2021 20:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
Ik ga morgen nog eens overleggen met de studenten.

Komen we er niet uit dan gaat de kabel eruit en sluit ik zelf een abonnement af. De aansluiting zit immers bij mij. Onder de studenten zit de bedrijfsruimte en die ik huur ik.

Vlan en dergelijke heb ik geen verstand van.

Delen van hun abonnement doen ze volgens mij niet moeilijk over maar ik had liever een eigen netwerk zodat ik de wifi kon instellen met eigen naam en wachtwoord zodat mijn klanten weer op een gasten netwerk kunnen.

Bedankt iedereen voor het meedenken, wordt ontzettend gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Drieoog schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:55:
Ik ga morgen nog eens overleggen met de studenten.

Komen we er niet uit dan gaat de kabel eruit en sluit ik zelf een abonnement af. De aansluiting zit immers bij mij. Onder de studenten zit de bedrijfsruimte en die ik huur ik.
Dat lijkt me een perfecte manier om je relatie met je bovenburen te verkloten en mogelijk ook nog gezeik met de verhuurder op je hals te halen. Als het abo niet van jou is zou ik vooral van die aansluiting af blijven, ook al hangt ie in een door jou gehuurde ruimte.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Mijn vorige reactie was te kort door de bocht

Beter experiabox naar beneden verplaatsen.
Dan bij studenten een standaard router met switch en wifi neerzetten
Bij jezelf standaard router met switch en wifi

Nu zijn netwerk meteen gescheiden

Wel ff de aanname dat de studenten geen kpn iptv gebruiken… als ze dat wel doen dan moet je, als je netwerken wilt isoleren, met eigen routers en vlans aan de gang. Zou ik eerder naar draytek kijken ipv ubiquiti als je de band met de studenten goed wilt houden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 13-08-2021 21:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
Orion84 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

Dat lijkt me een perfecte manier om je relatie met je bovenburen te verkloten en mogelijk ook nog gezeik met de verhuurder op je hals te halen. Als het abo niet van jou is zou ik vooral van die aansluiting af blijven, ook al hangt ie in een door jou gehuurde ruimte.
Overleggen lijkt mij juist wél een goede manier om een relatie op te bouwen. Maar bedankt voor je zorgen.

Denk dat we er wel uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Drieoog schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Overleggen lijkt mij juist wél een goede manier om een relatie op te bouwen. Maar bedankt voor je zorgen.

Denk dat we er wel uit komen.
Ik doelde uiteraard op het tweede deel van je post ;)

Pagina: 1