Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sanity check zonnepanelen oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Ha mensen,

Ik zou graag mijn voorgenomen zonnepaneelinstallatie (3x woordwaarde) aan jullie willlen voorleggen. Ons dak van onze middenwoning (naast de rechterhoek vanaf de westkant gezien) staat vrijwel exact oost-west georienteerd, en ik kan ivm dakramen en -kappellen niet meer dan 6 panelen per kant kwijt. Er komen dus 12 panelen in totaal, 6 aan elke kant.

Aan de westkant zit er een dakkapel waar één paneel schaduw van heeft in de ochtend, aan de oostkant zit een pijp waar één paneel schaduw van heeft in de middag, plus de dakkapel van de buren, waar een ander paneel schaduw van krijgt een paar uur per dag.

Dakhelling is 52 graden

Vanwege deze obstakels en het steile dak wil ik graag met optimizers gaan werken (Solaredge)

Mijn jaarverbruik is ongeveer 4500kwh, dus om toch een groot gedeelte met zonneenergie op de vangen wil ik panelen met een hoog rendement. Ze moeten wel zwart zijn, want ik heb van die mooie zwarte glanzende pannetjes.

Het plan is als volgt:

12 x TRINA SOLAR VERTEX ALL BLACK 390WP (€ 1698,60)
1 x Solaredge 3,68KW HD Wave omvormer (€855,36)
12 x Solaredge P404 optimizers (€606)
1 x Soleredge wifi antenne (€32)
12 x bevestigingsset , kabels, automaat voor de meterkast, kleinmateriaal, etc (€500 bij benadering)

totaal rond de €3700.

Ik hoop hiermee toch boven de 3200kwh per jaar te halen.

Doe ik hier domme dingen of zie ik wat over het hoofd? Andere tips of opmerkingen?

Ik hoor het graag :-)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
West is links, hoe kan je last van schaduw hebben in de ochtend?
Oost is rechts, hoe kan je last van schaduw hebben in de middag?

Op die momenten staat er geen zon op die dakhelften.

Ik vraag me af, of je niet gewoon een stringomvormer kunt toepassen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Die panelen kunnen niet op p404 - te hoge Isc.

Je zal dus p505 moeten gebruiken. (p401 is niet geschikt met 6 panelen en hele sterke Oost-West scheiding)
SolarEdge designer zonder enig opstakel geeft aan dat maximaal 2.7kW DC te verwachten is. SE3000H is dus al ruim in de jas en kun je je zelf nog €100 besparen op de omvormer.

Er zijn panelen met hogere vermogens (450-490W), die zijn alleen nog groter. Passen die niet?
Je moet toch al naar p505 ;-)

Nu je toch al SolarEdge overweegt (De vraag is of de meerkosten rendabel gaan zijn, niemand die het verschil objectief hard kan maken): Past er niets op je dakkapellen? Hoeven niet dezelfde panelen te zijn, want SolarEdge. En met p505 al op de lijst maar kleine kans op optimizer clipping als je er minimaal 2 'plat' bij kan leggen (per zijde).

Vergeet gereedschap voor bekabeling maken niet.

Ik raad je aan je huis zo goed mogelijk in te tekenen op SolarEdge designer ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Doomedahab
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:27:
West is links, hoe kan je last van schaduw hebben in de ochtend?
Oost is rechts, hoe kan je last van schaduw hebben in de middag?

Op die momenten staat er geen zon op die dakhelften.

Ik vraag me af, of je niet gewoon een stringomvormer kunt toepassen.
Je hebt helemaal gelijk, oost - west is precies andersom, dom van me. Dank voor de correctie :)

• Doomedahab
@Ronald : thanks, omvormers worden dus p505. De panelen kunnen helaas niet groter, maar aan de westkant (de echte westkant...) Kan ik wel een extra paneel kwijt tussen 1 van de drie rijen zie ik nu, na passen en meten. Deze moet dan wel 5cm smaller zijn, maar een afwijkend paneel is met Solaredge geen issue.

Dank voor de input!

• Doomedahab
@Ronald : toch nog even over de p404: je zegt dat de panelen een te hoge lsc hebben, maar kan ik 120 halve cellen niet beschouwen als 60 hele cellen? P404 kan tot 405wp toegepast worden

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Kijk in de datasheet van het paneel bij Isc. Daar zie je dat het boven de 11A is. Dus teveel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Doomedahab
dit is 2x45 graden dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
jij wil nog steiler, dus de top oost en west zit nog verder uit elkaar.
dus je kunt een nog kleinere omvormer gebruiken als ik.

12x390Wp = 4680Wp
of 6x390Wp = 2340Wp
dus een 2,5kW omvormer is meer dan voldoende.

maar ik zou niet te moeilijk doen en een 3kW pakken.
die heb je met 2x een mpp en daar kan net krapjes 6 panelen serieel aan.
(de Vmpp is dan een beetje laag, maar kan net, dit is ongeveer de verstandige grens.)
kun je 2x8x390Wp dan ben je beter af, geeft een betere Vmpp dus over de hele set een 1-2% extra opbrengst.
2x8x390Wp zonder solaredge is nog goedkoper ook waarschijnlijk. ;)
of als echt niet anders kan, neem 2x6x330Wp panasonic.
geeft je meer Vmpp en meer opbrengst en geen solaredge nodig.
(helaas duurdere panelen.)

edit:
en hier zoals mijn onderschrift staat, de huidige set dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

edit2:
ik heb schaduw van pijpjes op oost.
maar daar gaat de zon gewoon over heen.
het dipje om 7:00 dat is de schaduw van een grote kerktoren.
heftig he, die schaduw. (sarcasme)

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 14-08-2021 11:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online

• migjes
@AUijtdehaag
jep dat zijn ze.
maar helaas kijken mensen niet al te ver, en zien ze weer de dure prijs.
ze willen weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
maar eigenlijk heb je gewoon veel meer BTW aftrek. >:)
dit met 12x minder optimizers, en iets hogere opbrengst, maakt het eigenlijk niet veel uit welke je gebruikt. ;)

maar die trina's zijn ook leuk, als je er maar 6+ per kant doet.
als kan 2x10 of zelfs 2x12.
en dan desnoods nog steeds op een 3,6kW omvormer.
dat vind ik dan toch minder erg als weer eens onzinnig bang zijn voor schaduw en voor te duur solaredge gaan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@migjes
Het ging er mij meer om dat ze niet meer te koop zijn helaas.
Einde van een tijdperk, net zoals met de SF'jes ;)

• migjes
@AUijtdehaag
is nog gewoon te koop, alleen word het wel lastig om ze nog te vinden.
het is niet zo als SF daar kun je echt niet meer aan komen. ;)

(maar ik snap wel dat ze slecht te leveren zijn, de concurrentie gaat zo hard dat ze haast niet meer concurrerend zijn.)

• Doomedahab
Met die panasonics kan ik max 8 op oost kwijt, en 7 op west, 4950WP.

@migjes : Jij zou dit zonder optimizers aandurven? Zou het dan nog uitmaken of ik een SMA Sunny Boy of een Growatt inzet?

Als ik echt alles er uit wil peuren qua WP kan ik ook nog het volgende doen: Op Oost kan ik namelijk ook 6 grote jongens kwijt zie ik nu:

Swiss Solar IBEX 132MHC-EiGER 495w full black

op de westkant kan ik 3x swiss solar 495 en drie keer Trinex 390 plaatsen als ik die als een soort tetris blokken horizontaal/verticaal combineer.

WP is dan :

Oost: 2970
West:2655
totaal: 5625WP

Ik zal dan wel sowieso aan de optimizers moeten omdat ik twee paneelsoorten gebruik zeker? Welke van deze twee opties zou effectief het meeste stroom opwekken?

[ Voor 9% gewijzigd door Doomedahab op 14-08-2021 12:45 ]

• migjes
@Doomedahab
een normale string omvormer van ongeveer 3kW+, die hebben vaak 2x een mpp.
elke mpp is een aparte aanstuur unit en kan andere panelen hebben en andere string lengte.
dus die hebben geen probleem met 6x495Wp + 6x390Wp.

de 495Wp = 40Vmpp en de 390Wp = 33Vmpp.
6x40Vmpp = beter als 6x33Vmpp.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

6x495Wp + 6x390Wp = is al een verbetering in je plan.

6x495Wp + (3x390Wp + 3x595Wp), lastig, maar niet onmogelijk.
even theorie: alle cellen in het paneel zitten serieel, en alle panelen op een mpp zitten serieel.
een paneel van 300Wp kun je dus gewoon serieel combineren met een 400Wp.
verschil is alleen het aantal cellen.
praktijk: je wil dat de cellen wel vaak van het zelfde merk zijn, zodat ze samen lekker werken.
er zijn merken met 72cellen en 60cellen panelen die dus te combineren zijn.
maar word wel even zoeken naar de juiste panelen, kan ik niet zo even voor je oplepelen.

kun je niet even een paar foto's van het huis plaatsen.
en dan de maten van het dak, @AUijtdehaag is een erg goede propper van paneeltjes.
kun je verbaast van staan te kijken wat die kan verzinnen. ;)

• Ronald
Als je op een string omvormer meerdere typen panelen wil combineren, dan moet Impp dicht in de buurt zitten.
Anders verlies je gewoon opbrengst, en dat gaat al snel hard...

@Doomedahab al gekeken of je iets met de dakkapellen kan?

Zo ja, dan wordt Solaredge wel een alternatief. Blijft natuurlijk duur, maar om verschillende typen panelen te combineren en zeker oriëntaties zou je anders met meerdere omvormers moeten werken, en dat tikt ook aan.

Het verdient zich terug, scheelt een jaartje op niet zo veel jaar. Met meer vermogen zit je op de lange duur eigenlijk altijd beter.

Mijn systeem, zie sig, zit ook op Solaredge. Nodig? Denk het niet... Maar combinatie van factoren was het de beste oplossing. En daarvan was 3 oriëntaties, andere was idioot hoge netspanning (dus verstandig om een 3 fase omvormer te gebruiken)

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 14-08-2021 13:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Doomedahab
Hier foto's van de west en oostkant. Oostkant is het lange dak, westkant is het korte dak

afmetingen oost: 560 breed, 816 hoog
afmetingen west: 560 breed, 374hoog

afmeting per pan: 35 breed x 34 hoog (voor het tellen :))

een paar jaar geleden hebben we een dakraam geplaatst aan de oostkant, van 134 bij 140cm, op de foto te zien boven de dakkapel. onder dit dakraam is ruimte voor een liggend paneel.

aan de westkant eindigt mijn dak op 5 pannen links van het pijpje.

ik ben benieuwd @AUijtdehaag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QOp3C1gh8uCPD36qi-Sdt11Hes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0MMWgCCZtJWVZIyD0J7JBlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohYqGiwDOKhxz3xl7G_bSkUU024=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q84nf2n15poW57Tvt8z1mHmP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNAjEIyjLV9WtCA3SkaLmAZEHJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08OI4mh5Zv0I5lrmeklXRbkS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayVFYkCVMujJvMnPr8PbhpreD5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prpL24LzdHZEnJKPw9bpyYna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coMvetps2a6RGJq77vVcP9xy-ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yB9FmZPZHMNFjJ2SN2aZMx5e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Doomedahab op 14-08-2021 13:42 ]

• Doomedahab
migjes schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:54:
@Doomedahab
6x495Wp + 6x390Wp = is al een verbetering in je plan.

6x495Wp + (3x390Wp + 3x595Wp), lastig, maar niet onmogelijk.
even theorie: alle cellen in het paneel zitten serieel, en alle panelen op een mpp zitten serieel.
een paneel van 300Wp kun je dus gewoon serieel combineren met een 400Wp.
verschil is alleen het aantal cellen.
praktijk: je wil dat de cellen wel vaak van het zelfde merk zijn, zodat ze samen lekker werken.
er zijn merken met 72cellen en 60cellen panelen die dus te combineren zijn.
maar word wel even zoeken naar de juiste panelen, kan ik niet zo even voor je oplepelen.
Dank voor je uitgebreide feedback, daar kan ik wat mee!

Als ik voor 6x495Wp (Oost) en 3x390Wp + 3x495Wp (West) ga, dan kan dit toch met solaredge P505 optimmizers op 1 string? 3KW omvormer en klaar. za, rond 4400 euro incl BTW uitkomen zo ongeveer. ik zal daar toch zo rond de 4000kw uit moeten kunnen trekken per jaar schat ik?

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-11 16:50
migjes schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:39:
@Doomedahab
dit is 2x45 graden dak:
[Afbeelding]
jij wil nog steiler, dus de top oost en west zit nog verder uit elkaar.
dus je kunt een nog kleinere omvormer gebruiken als ik.

12x390Wp = 4680Wp
of 6x390Wp = 2340Wp
dus een 2,5kW omvormer is meer dan voldoende.

maar ik zou niet te moeilijk doen en een 3kW pakken.
die heb je met 2x een mpp en daar kan net krapjes 6 panelen serieel aan.
(de Vmpp is dan een beetje laag, maar kan net, dit is ongeveer de verstandige grens.)
kun je 2x8x390Wp dan ben je beter af, geeft een betere Vmpp dus over de hele set een 1-2% extra opbrengst.
2x8x390Wp zonder solaredge is nog goedkoper ook waarschijnlijk. ;)
of als echt niet anders kan, neem 2x6x330Wp panasonic.
geeft je meer Vmpp en meer opbrengst en geen solaredge nodig.
(helaas duurdere panelen.)

edit:
en hier zoals mijn onderschrift staat, de huidige set dus.
[Afbeelding]

edit2:
ik heb schaduw van pijpjes op oost.
maar daar gaat de zon gewoon over heen.
het dipje om 7:00 dat is de schaduw van een grote kerktoren.
heftig he, die schaduw. (sarcasme)
Ik heb zo`n zelfde configuratie op het dak liggen, ook met een 3 kW omvormer. Zonder optimisers! Alleen mijn dak is +/- 40 graden

• Doomedahab
Even voor de duidelijkheid:

Kan ik met Solaredge optimizers het volgende:

Panelen van verschillende merken en verschillende wp's met elkaar combineren in 1 string, op verschillende dakdelen, zoals mijn voorstel hierboven (6x 495 wp van merk A op dakdeel Oost, 3 x 495WP van merk A + 3x 390WP van merk B op dakdeel West)?

En dit zonder dat dit negatieve invloed heeft op de installatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Doomedahab op 16-08-2021 15:14 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:38
Doomedahab schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:13:
Even voor de duidelijkheid:

Kan ik met Solaredge optimizers het volgende:

Panelen van verschillende merken en verschillende wp's met elkaar combineren in 1 string, op verschillende dakdelen, zoals mijn voorstel hierboven (6x 495 wp van merk A op dakdeel Oost, 3 x 495WP van merk A + 3x 390WP van merk B op dakdeel West)?

En dit zonder dat dit negatieve invloed heeft op de installatie?
Ja dat is mogelijk. Zou wel kunnen dat je misschien overal een iets duurdere optimizer nodig hebt. Zelf heb ik ook een mix van 370Wp en 450Wp panelen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ronald
Kleine aanvulling: (ja dat kan) maar de optimizers bij de 390Watt panelen zullen niet naar hun max voltage kunnen samen met de 495ers. Er is denk ik genoeg marge, maar wel iets minder.

Past er echt geen 7e bij?

• Doomedahab
@Ronald : waarom denk je dat het max voltage niet gehaald gaat worden bij de 390wp panelen?

een 7e paneel past helaas echt niet, tenminste niet in deze config, ik kom dan niet uit qua hoogte of breedte, afhankelijk van de orientatie van de panelen. Deze combi geeft me 5625WP totaal.

Het alternatief is om voor 12 390wp panelen te gaan. Deze zijn alleen een haartje te breed om er een 13e paneel van dezelfde afmetingen bij te plaatsen (of bij andere merken weer te hoog grrr)

Dus om dan een 7e paneel toe te voegen op West moet daar een ander paneel komen van 350WP. Het verschil tussen 390WP en 350WP is natuurlijk erg klein, dus dat zal dan wel gaan.

Maar dat is ruim 10% minder WP (5070WP)

@ice-T106: Merk jij ook dat je 370wp niet optimaal benut worden in jouw configuratie? De omvormers moeten voor beide panelen sowieso de P505 worden, dus dat maakt niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Doomedahab op 16-08-2021 16:46 ]

• Ronald
@Doomedahab technisch verhaal, maar de optimizers zijn niet onafhankelijk, ze zijn verbonden door de string stroom. Dus het relatieve vermogen dat elk paneel op enig moment levert bepaalt in welke verhoudingen de optimizer spanning afgeeft.

Daarom is Solaredge ook geen parallel systeem. Een luxe serie systeem... Wat overigens bijzonder effectief kan zijn in bepaalde situaties.

Dus als de 495Wp panelen op zeker moment 400 Watt leveren, en de 390Wp 300 Watt, dan leveren de optimizers van de 390ers ook 75% van de spanning vergeleken met de 495ers.

Ligt er een tussen met schaduw waardoor hij maar 100w levert: 25% van de spanning.

Ik denk verder niet dat het een probleem is, het andere dak draagt ook nog wel wat bij ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 16-08-2021 20:13 ]

• busscherski
Ik zal het nog wat preciezer proberen uit te leggen.
Je dak is vrij steil zodat het westelijke dak in de eerste helft van de ochtend geen zon krijgt en het oostelijke dak het laatste deel van de middag niet.

P505 stuurt maximaal 85V uit.
De oostkant krijgt worst case 6 x 85 V => Sowieso prima.
De westkant krijgt dan op momenten dat het oostelijke dak geen direct zonlicht meer krijgt bijvoorbeeld: 3 x 85 V + 3 x (390/495) x 85 V = 456 V => meer dan 380 V dus prima. En dan komt er ook nog een paar volt van de schaduwpanelen.
Ook als er nog een klein beetje schaduw is verwacht ik nog geen optimiser voltage clipping. Het zit dicht op de grens van wat SolarEdge kan zonder optimiser clipping maar zeker nog wel aan de verstandige kant.
Met een dergelijk legplan vind ik SolarEdge veruit de beste optie. Mooi in 1 string leggen.
Geen panelen schrappen uit je plan, als je dat doet krijg je wel optimiser voltage clipping. (opbrengstverlies)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Doomedahab
Bedankt weer allemaal, met name jouw uitleg maakt het inzichtelijk @busscherski, top!

Ik heb gisteren nog wat gepuzzeld, en het is eigenlijk prima mogelijk om 5 x 495WP op het westen te leggen. 5x85V maakt 425V en is dus ook nog een optie, zeker ook omdat de andere dakhelft ook nog wel een bijdrage blijft leveren, waardoor de marge groot genoeg blijft ga ik van uit?

Voordeel is dan dat ik 11 identieke panelen kan toepassen, met ongeveer 200WP in totaal minder t.o.v het plan hierboven. Maar ik denk dat het feit dat ik het volledige voltage per omvormer kan benutten hier tegenop weegt.

Wat zouden jullie doen?

• busscherski
Op momenten dat alleen de west panelen zon hebben is er geen west paneel met gedeeltelijke schaduw toch? Dan is het prima.
Behalve de laatste 2 uur van de dag, eventuele schaduw kan dan niet veel opbrengst verlies veroorzaken want dan is de opbrengst toch laag.

Een 5+6 legplan zou wat mij betreft ook kunnen op een stringomvormer. Bijvoorbeeld 3 kW Goodwe oid.

• Doomedahab
busscherski schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:57:
Op momenten dat alleen de west panelen zon hebben is er geen west paneel met gedeeltelijke schaduw toch? Dan is het prima.
Behalve de laatste 2 uur van de dag, eventuele schaduw kan dan niet veel opbrengst verlies veroorzaken want dan is de opbrengst toch laag.

Een 5+6 legplan zou wat mij betreft ook kunnen op een stringomvormer. Bijvoorbeeld 3 kW Goodwe oid.
West heeft een klein beetje schaduw op 1 paneel van de CV/mechanische ventilatiepijp, en de dakkapel van de buren geeft ook schaduw waar een paneel last van heeft. Het is alleen wel redelijk beperkt tijdens de zomer.

Het is wellicht een beetje marginaal om met 5 panelen te werken.

In ieder geval kan ik nu goed inschatten wat de opties zijn. 7x 390 +6 x 390 en 1 x 400wp is trouwens ook nog mogelijk zie ik. Ik kan precies een PHONO SOLAR 400 WP FULL BLACK (PS400M4-22/WH) tussen twee Trinex panelen kwijt qua breedte. Dan heb ik 7 panelen op Oost, 2730 WP, en 7 panelen op West, 2740WP. Mooi verdeeld en met ruim voldoende panelen.

Bedankt voor het meedenken!

• Doomedahab
Ha mensen,

Gisteren even op het dak geweest, en ik blijk genoeg ruimte te hebben om aan zowel oost als westkant

• Doomedahab
Ha mensen,

Gisteren even op het dak geweest, en ik blijk genoeg ruimte te hebben om aan zowel de oost- als de westkant 6 x 495wp panelen te plaatsen.

Dat maakt het allemaal een stuk.eenvoudiger. nu twijfel ik wel over de omvormer: ik zie in de datasheet dat Solaredge specificeert dat op hun 3.68kw HD omvormer max 5700wp aangesloten mag worden, ongeacht oriëntatie van de panelen. Ik zit hier net 240wp boven.

"Real world" zou ik makkelijk toekennen met een 3.68kw omvormer vanwege mijn steile dak en Oost-West opstelling, maar wat doet mijn garantie?

Wat zijn jullie ervaringen?

• busscherski
Max 5.7 kW DC power.
Dat is iets heel anders dan max 5.7 kWp.

Je hebt meerdere richtingen dus je max DC power is veel lager dan het totaal aantal Wp. Je kunt het even invoeren in SE designer maar door je steile dak zal het max DC vermogen +/- 4 kW zijn.

• Doomedahab
Yep, maar Solaredge zegt dat je niet naar oriëntatie mag kijken met het bepalen van het max DC vermogen, vandaar mijn twijfel of ik voor evt garantie niet naar de 4kw omvormer moet

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met wisselende bewolking kan het vermogen wel 20% boven de STC waarde zitten. Op zuid 5940 Wp zit je dan al op 7128 watt DC vermogen.

Meestal trek ik me er niks van aan. De omvormers begrenzen gewoon het vermogen.

• Ronald
SolarEdge designer komt voor 2x6 495W Ja Solars op 52graden O-W gewoon met een SE3000H op de proppen.

Installed DC power 5.94 kWp
Max achieved AC power 3.00kW
Annual energy production 4.65MWh
Max achieved DC power 3.47kW
Performance Ratio 91%
Performance Index 783kWh/kWp

• Doomedahab
Bedankt, dan hou ik het op een 3.68kw omvormer, hou ik nog marge over

• busscherski
Waarvoor wil je marge gebruiken? Als je niet tegen aftoppen kunt is de 3500 W versie ook nog een optie.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik denk uit onervarenheid met zonnepanelen, en in het bijzonder oost/west. SMA Sunny Design pakt naar mijn mening vaak een te grote omvormer (kWh / jaar / prijs). SolarEdge ken ik niet en is lastiger te bepalen met schaduw.

Sowieso heb ik geen gegevens van piekverliezen bij oost/west, maar het lijkt me de SE liever een maatje te groot verkoopt en daarom met 3000 W aankomt.

• Ronald
@Dre Vanaf SE3000H is de eerste stap kleiner SE2200H, dat is echt te klein voor dit systeem.

[Edit] weinig verrassend: SE2200H wordt niet eens goedgekeurd door Designer

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 22-08-2021 13:16 ]

• Doomedahab
@busscherski Kopt, maar tussen die twee zit geen noemenswaardig prijsverschil.

Jullie advies zou dus 3kw zijn? Theoretisch zou ik nog op mijn dakkapel aan oostkant een paneel kwijt kunnen, en op west nog 2 panelen op het platte dak deel, deze zouden dan op Zuid georiënteerd worden. Maar of ik dat ook ga doen, ik denk het niet.

Dus weet je wat? Ik ga niet eigenwijs zijn, en volg het advies gewoon op :)

[ Voor 78% gewijzigd door Doomedahab op 22-08-2021 13:28 ]

• busscherski
Ronald schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:07:
weinig verrassend: SE2200H wordt niet eens goedgekeurd door Designer
@Dre
SE designer doet dit sommetje:
Kleinste toegestane omvormer = Max DC / 1.55 =
3470 W DC / 1.55 = 2239 W. 2200 W lukt dus net niet. Maar ook als dat net wel had gemogen zou ik de 3 kW versie aanraden. Maakt toch wel een stuk meer opbrengst dan de 2200 W versie.

Het opbrengst verschil tussen 3000 en 3500 W zal op jaarbasis niet merkbaar zijn. (ik heb het niet gesimuleerd maar ik verwacht minder dan 20 kWh per jaar)
Te weinig om de duurdere 3500 W omvormer terug te verdienen. Daarnaast belast je het net iets minder, dat kan ook handig zijn.

• Ronald
@Doomedahab 3 panelen zuid, 10 graden helling erbij; geen rekening houdend met schaduw (tekening is heel ruw gedaan)

4.88kW max DC, 6,07MWh op SE4000H; 6,08MWh op SE5000H. Geen aanwijzing van optimizer clipping. (Wat voor mijn gevoel ook wel klopt)
(Designer kwam hier zelf met de riante 5kW op de proppen)

Is meer dan je verbruikt? Ga even op Gaslicht kijken wat je voor het teveel krijgt... Dat is ernstig omhoog gegaan de afgelopen maanden. Neem dan de beslissing.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 22-08-2021 14:12 ]

• Doomedahab
Maakt Esdec wel montagesystemem voor platte daken voor panelen van 114 x 209 cm?

De webshop.waar ik wil bestellen verkoopt alleen Esdec montagemateriaal, maar hun flatfix fusion systeem kan als ik het goed zie maximaal 106cm brede panelen aan.

Zijn er oplossingen voor grote panelen van andere merken voor montage op platte daken in portrait oriëntatie?

• Doomedahab
Nog een vraag: Gezien de Oost-West opstelling kan ik dus met een behoorlijk ondergedimensioneerde omvormer toe.

Ik heb nu panelen gevonden van 415WP die perfect op mn dak passen: 8 aan de oostkant, 7 aan de westkant. De aanbieder van deze panelen voert het merk AP systems, een micro omvormer fabrikant waar ik goede dingen over lees (jullie kennen wellicht ook die youtuber wel die dit systeem veel gebruikt in zn filmpjes)

Nu mijn vraag: Zou ik met deze panelen toekunen met YC600 modules? Ik neem aan van niet, omdat de opbrengst met micro omvormers heel lokaal wordt wordt afgetopt, in tegenstelling tot een omvormer die de stroom via correct gedimensioneerde optimizers door krijgt? In mijn geval zou ik daar dus teveel van merken ga ik van uit

Jammer dat AP systems zn nieuwe generatie micro omvormers maar blijft uitstellen.

• busscherski
Dat effect kost je met je steile oostwest dak 0.4% van de jaaropbrengst. Ongeveer 1 kWh per paneel per jaar.

Dat is helemaal niet behoorlijk ondergedimensioneerd maar prima. Duurdere micro's zou je nooit terugverdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixKWmBKQ9E4HEtuB2t_NidYDXSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDNh2Y5JEXP4fBLQKS1djg5l.png?f=fotoalbum_large

edit: ik zie dat je dak nog iets steiler is dan 45 graden. Het antwoord blijft hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 03-09-2021 15:15 ]

• Doomedahab
Bedankt weer @busscherski dat is goed te weten. Gaat behoorlijk schelen in de kostprijs

• Ronald
@Doomedahab 4 paneels APS QS1 overwogen? Die zijn per paneel nog wat goedkoper dan YC600. Berekening van @busscherski blijft gelden.

• Doomedahab
@Ronald Klopt natuurlijk, ik voorzie 16 panelen, kan dus ook door 4 gedeeld.

Dit is ook een goed artikel over dit topic trouwens. Conclusie is hetzelfde: een DC/AC ratio van 1.38 zoals in mijn voorbeeld geeft in de praktijk minder dan één procent verlies:

https://www.solarpowerwor...nverter-load-ratio-ideal/

• Doomedahab
Ha mensen,

Mijn projectje is inmiddels langzaamaan in de uitvoerfase gekomen. De beste offerte kwam tot mijn verrassing toch met de SolarEdge optie, had ik niet verwacht. Omdat ik wellicht toch in de toekomst nog een paneel of twee ga toevoegen ga ik voor de 3,68KW omvormer optie.

Ik heb ter voorbereiding de meterkast alvast voorbereid, en een ymvk kabel met 4mm2 aders vanaf zolder (locatie omvormer) naar de meterkast getrokken, en aangesloten op een 20A, 100ma alamat (B kar).

De alamat zit rechtstreeks op de hoofdaansluiting, gebroederlijk naast de twee geinstalleerde aardlekschakelaars.

Nu is mijn vraag: Mag ik hiervoor eigenlijk wel 4mm2 installatiedrad gebruiken? Dit betreft een 40A hoofdaansluiting, waar de 40A aardlekschakelaars met 6mm2 kabels zijn aangesloten, zoals dat is voorgeschreven.

Maar de alamat ziet uiteraard hooguit 16A, en dat haalt ie nog niet eens (en ja, ik weet dat ik dus ook een 16A alamat had kunnen aanschaffen). Ik denk dus dat 4mm2 geen issue is, maar wat zegt nen1010?

• busscherski
Waarom leg je die 2 panelen niet meteen? Teruglevertarief is momenteel 15 cent per kWh. (3 jaar vast 11 cent is ook mogelijk).
Later bij leggen lijkt me veel duurder en dan heb je ook nog een andere kleur panelen.

• Doomedahab
@busscherski Nog een vraag over APsystems: er staat in de handleiding dat er max 3 qs1's op een 20A automaat mogen worden aangesloten, en max 7 YC600's. Gaat dat ook op in mijn situatie met Oost-West opstelling? Ik neem aan dat ik probleemloos 4 qs1's cq 8 YC600's kan aansluiten op mijn 20A alamat gezien de gemodelleerde waardes?

• busscherski
Formeel weet ik het niet.

Het kan inderdaad wel.

• Doomedahab
@Ronald of @busscherski,

Zouden jullie de volgende optie nog even willen simuleren? Ik wil toch inderdaad ook m'n platte dak benutten:

Oost: 6x 420wp + 2x 380wp op 52 graden dak

West: 7x 420wp op 52 graden dak
Platte dak aan westkant: 2x 380wp op het zuiden gericht (landscape)

Kan ik nog steeds de 3680 Solar edge omvormer pakken, of ga ik beter voor de 4kw?

APSytems is afgevallen, kwam ik niet mee uit qua offerte

Dank!

Groet,
Foppe

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBb_Iu8exborB2vaQz0OeFa-do8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e52oBmvDAq4rkMp9efyUiiXa.png?f=fotoalbum_large

• Doomedahab
Bedankt weer @Ronald, geen clipping nog met de 3680, top!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xEqzmOnUY77JYlvJ4odJsQyJ50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mpEcsbhjgQi8hg17PYqFT1L7.png?f=fotoalbum_large

Verliesdiagram was er af gevallen. Geen aftop inderdaad, wel wat optimizer clipping

optimizer clipping verdwijnt bijna geheel met 2 extra panelen op zuid (in ruil voor 0,25% aftop) of p505... maar die zijn te duur.

• Doomedahab
@Ronald Jij gaat uit van P401 optimizers? S440 is in mijn situatie denk ik optimaal, is 8 euro extra per optimizer t.o.v P401, is goed te doen, en geen optimizer clipping meer

[ Voor 60% gewijzigd door Doomedahab op 10-10-2021 08:49 ]

• busscherski
Doomedahab schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:42:
@Ronald Jij gaat uit van P401 optimizers? S440 is in mijn situatie denk ik optimaal, is 8 euro extra per optimizer t.o.v P401, is goed te doen, en geen optimizer clipping meer
S440 is, net als P401, ook een 60V optimiser.

• Ronald
@Doomedahab Ik krijg de spam van Solaredge omdat ze ervan overtuigd zijn dat ik installateur ben... Bij de aankondiging van s440 een paar maanden terug had ik zoiets van: Kl........n jullie hebben de problemen van jullie hele mooie (kostbare) systeem niet begrepen.

Maar ik heb in die sim s440 gebruikt, p401 kan niet met 420W panelen... Elektrisch ontwerp ongeldig en er komt dan ook geen berekening uit.

• Doomedahab
Oke, duidelijk. P505 zijn maar 8 euro meer dan S440, en dan kies ik toch liever daar voor.

• Doomedahab
Nou, na een hoop onverwachte tegenslagen, waarbij de leverancier uiteindelijk de boel heeft afgeblazen, heb ik via een ander bedrijf nu gelukkig de spullen geleverd gekregen :)

Het is nu toch wel APsystems geworden, 18 panelen in totaal, 8 op het westen, 7 op het oosten en 3 plat op het zuiden.

De panelen op Zuid zijn Trina vertex 395wp, op westen de Eurener 415wp, en op het oosten 6x Eurener 415wp en 2x Eurener 375wp.

Een dikke 7300 wp in totaal dus, aangesloten op 5 QS1 micro omvormers. Dit zijn overigens de "Boosted" versie van de QS1, die een piekvermogen van 1400w hebben ipv 1200w. Ideaal voor mijn toepassing dus.

Als het goed is heb ik morgen een werkende installatie, ik zal dan nog even een paar foto's maken

• Doomedahab
Hij doet het :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hUStH2GB7V3ZjwocUdXSpcfkOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gn8m1Vcvyqaxs0PbumRgLht.jpg?f=fotoalbum_large

De drie panelen op het platte dak zijn nog niet aangesloten, kwamen we niet meer aan toe, maar die komen ergens deze week wel.

Wel zijn er twee nokvorsten gescheurd omdat we een beetje te lomp waren bij het plaatsen van de klemmen, dus die moeten nog wel even worden vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Doomedahab op 21-11-2021 19:23 ]

• Doomedahab
@Ronald Hoe krijg ik het voorlrelkaar om mijn PV output "live" te delen zoals in jouw sig?

Is dat te doen voor een niet-programmeur zoals ik?

• Ronald
@Doomedahab Dat is gewoon het linkje 'live' ;-)

• Doomedahab
Haha, ja dat snap ik best, maar hoe krijg ik mijn PV statistieken op de PV Output server zonder dat ik daarvoor handmatig geëxporteerde CSV files naar upload?

• Ronald
Ow zo :D

Geen ervaring met APS. PVOutput ondersteund het uitlezen van SolarEdge direct vanaf de api.

• Doomedahab
APSystems lijkt op dit moment geen werkende API te hebben, helaas.

• Doomedahab
@Ronald zou je mijn uiteindelijke opstelling nog eens willen simuleren?

Dakhelling 52 graden

"Het is nu toch wel APsystems geworden, 18 panelen in totaal, 8 op het westen, 7 op het oosten en 3 plat op het zuiden.

De panelen op Zuid (plat dak, 13 graden, landscape) zijn Trina vertex 395wp, op westen de Eurener 415wp, en op het oosten 6x Eurener 415wp en 2x Eurener 375wp"

Ik heb alles nu op 1 AC bus naar de meterkast toe, op een 20A alamat.

Het kan denk ik net aan, maar ik ben benieuwd of ik naar een 25a automaat zal moeten of niet, praktijk zal het leren.

4 1/2 x qs1 (18 panelen) 350w piekvermogen per kanaal.

• Doomedahab
Ook de laatste drie panelen op het platte dak zijn aangesloten gisteren, en alles werkt probleemloos :) dank aan @Ronald en @busscherski met name voor alle goede adviezen en feedback.

Ik heb nog wel een vraag naar aanleiding van een onderwerp waar ik nog niet over had nagedacht ( en waar de leverancier ook niet over begon trouwens): invoeding PV op de electrische installatie.

Omdat ik op /net over het randje zit met mijn systeem:

Is het aan te raden een 40A automaat te monteren tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakaars?

Ik heb trouwens geprobeerd mijn uiteindelijke installatie in Sunny design te simuleren maar ik kom er niet uit..

Zou één van jullie dit nog eens willen doen? Er is dus uiteindelijk tov de vorige simulatie één paneel op Zuid /13 graden bij gekomen, en is er toch voor APSystems micro omvormers gekozen

350w piekvermogen per ingang (qs1 boosted)

8 panelen op oost 52 graden 6x 415wp 2x 375wp

7 panelen op west 52 graden 415wp

3 panelen op zuid 13 graden 395wp

Piekvermogen zit op/net boven 20A vermoed ik.

Dit zit dus op een 20A alamat, en ik ben er niet bang voor dat die er uit gaat, maar ik denk dat het verstandig is de maximaalstroom af te zekeren door een 40a automaat te plaatsen direct achter de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aparte afzekering van de huisgroepen is altijd een goed idee als je PV hebt.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Zeker als je ook nog eens (ooit) batterij opslag gaat aanschaffen.

Maar het zou me verbazen dat je uberhaupt meer dan 16A terugleverd opwekt vanuit je panelen. (uit het blote bolletje / onderbuikgevoel)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2021 10:16 ]

• busscherski
Ik ben nu niet in staat om het te simuleren maar zo uit mijn hoofd zal je in de praktijk niet vaak over 16A komen.

Heb je nu een 1x35A netaansluiting of 3x25A?

• Doomedahab
busscherski schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:19:
Ik ben nu niet in staat om het te simuleren maar zo uit mijn hoofd zal je in de praktijk niet vaak over 16A komen.

Heb je nu een 1x35A netaansluiting of 3x25A?
1x40A

Ik denk ook dat het wel meevalt qua piekvermogens, maar een 40A automaat direct achter de hoofdaansluiting is wel zo netjes dus

Simuleren van mijn opstelling is niet zo heel eenvoudig, in ieder geval niet in de Sunny design software omdat ik daar geen micro's kan selecteren

• Ronald
Maximaalstroombeveiliging is dan 100% zeker aan te raden; Alle stroom uit de PV + de 40A uit het net kunnen gecombineerd door de aardleks getrokken worden... En de aardleks zijn bedoeld voor niet meer dan 40A.

Daarnaast hoor je 10mm² bedrading te hebben voor 60A ;-)

Ik zie in Sunny niet waar het maximaal gerealiseerd vermogen van de installatie te zien is... maar SolarEdge lukt dat heel snel: 4.6kW DC. Daar gaan wat topjes af vanwege de 350W kanelen van de QS1 maar het zal wel diep in de 4kW zijn. De 20A groep moet het wel kunnen.

Ik weet niet zeker of je het met de formulering die je geeft snapt: De PV /en/ de netaansluiting moeten /voor/ de 40A automaat samenkomen.

Deze kun je niet (zomaar) zelf doen... ik heb een lokaal kopietje van Thomas berger PVCalc voor 3 sets panelen... Lekker lang zonnestroomdagje zo ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLgbzStFpaRXc2as2C5ZDPDJLFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQzAmrEoc89Acv9QpX7Vcllf.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 28-11-2021 11:05 ]

• Doomedahab
Bedankt weer @Ronald , ook de uitleg waar in de keten de 40A automaat t.o.v de PV en de hoofdaansluiting moet zitten.

De automaat zorgt er dan voor dat de gecombineerde stroom nooit over de 40A komt als de PV maximaal levert en ik maximaal stroom vraag, bv airco vol aan, waterkoker en oven aan, frituurpan aan, dat soort scenario's.

Dus hoofdaansluiting + PV naar 40A automaat, waar de aardlekken op aangesloten worden.

Begrijp ik het zo goed?

Dit laat ik inderdaad beter door een elektricien doen. Hoewel ik ook de hoofdschakelaar apart kan afschakelen, er achter zit nog een schakelaar buiten de groepenkast namelijk. Ik kan dus wel veilig klussen.

Mooi te zien dat ik de productie mooi over de dag verdeel, precies waar ik op uit was, zo gebruik ik in verhouding het meeste van mijn productie zelf

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet of je ABB hebt, maar ik heb mijn 3 aardlekschakelaars voor de huisgroepen, vervangen voor B40A/30mA aadlekautomaten.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Iets duurder dan 1 automaat van 40A, maar neemt geen extra plaats in.

• Doomedahab
AUijtdehaag schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:55:
Ik weet niet of je ABB hebt, maar ik heb mijn 3 aardlekschakelaars voor de huisgroepen, vervangen voor B40A/30mA aadlekautomaten.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Iets duurder dan 1 automaat van 40A, maar neemt geen extra plaats in.
Ik heb een Eaton kast hier, maar ABB past ook prima natuurlijk. Goede tip dit, ik denk dat ik het zo ga doen, thanks!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Van Eaton vind ik zo snel geen B40/30mA aardlekautomaat (1-fase)
En 300 mA is niet toegestaan voor huisgroepen.

Edit: hij bestaat wel: PXK-B40/1N/003-A (en niet te betalen)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2021 13:09 ]

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:48
Ronald schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:02:

ik heb een lokaal kopietje van Thomas berger PVCalc voor 3 sets panelen... Lekker lang zonnestroomdagje zo ;-)
[Afbeelding]
Hoe heb je dat derde dakvlak erin gekregen? Ik kan maar twee oppervlakten invullen....

• Doomedahab
AUijtdehaag schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:05:
Van Eaton vind ik zo snel geen B40/30mA aardlekautomaat (1-fase)
En 300 mA is niet toegestaan voor huisgroepen.

Edit: hij bestaat wel: PXK-B40/1N/003-A (en niet te betalen)
Is toch gewoon een DIN rail compatible alamat? Of heeft ABB een aparte aansluiting? Ik heb al drie verschillende merken in de kast zitten, Eaton, iskra en Hager. Past allemaal.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan maakt het niet uit inderdaad. 8)

• Doomedahab
Hmm, ik zie dat ABB wel de vreemde eend in de bijt is, waarbij sommige lijnen van hen werken met een busboard in plaats van een DIN rail.

Hoe zit dat bij deze 40A alamats? Sluit je die met draden aan of prik je die ook in een busboard zoals in deze afbeelding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/993S1SDUP2dluNDMEHiIa3XBcPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRQIAu4ZMFjCHqdXvpSz209b.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Doomedahab op 28-11-2021 13:45 ]

• Ronald
@Doomedahab Die ABB's in de link kun je gewoon gebruiken op din rail in je eaton kast. Niks tegen merken mixen.

De busboard automaten heten comfomaat (alamat) of flexomaat (installatieautomaat).
Krachtgroepen via busboard zijn 3 met krachtbrug gekoppelde flexomaten... Wel mooi systeem... maar vendor lock in.

• Doomedahab
Ik heb ze besteld. Is wel veel duurder dan een simpele 40A automaat, maar dit is wel heel makkelijk te installeren.

• Doomedahab
Vanmorgen even gemonteerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIqvkJSXHjw9y3iW66fAN6ashVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VESGWL7tlW8qF91DraABwYzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18Rr9hdBSVZvAm6HUHyJKpUFrxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx9dLr3xBnSfokwiUxhAvGzS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1