Zolder verbouwen - muur aansluiten op kozijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
We hebben een huis gekocht en over een paar maanden komt de sleutel. Daarop vooruitlopend hoop ik hier alvast wat advies in te winnen.

Ik wil op de zolder een extra muur plaatsen om een kamer te maken die verder geen last heeft van de apparatuur die daar is aangesloten. Ook valt een kleinere kamer dan de hele zolder weer zuiniger koel te houden met airco.

Ik had in gedachten om bij de houten balken de muur te plaatsen. Gipswandje aan beide kanten en isolatiemateriaal ertussen. Zoals je kunt zit er echter ook nog een aantal ramen in de dakkapel. Hoe kan ik het beste de muur daarop laten aansluiten? Zijn daar standaard werkwijzes voor of methodes die je in ieder geval niet moet gebruiken?

De foto heb ik van Funda.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlLAc7YIGbHmfIhK1qtARvnUxKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16QRkq5l2JCWep2bZ3augDSq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:28
Lastig overzicht krijgen maar alles wat daar hangt hoef je niet dagelijks bij.
Als je nu die houten wand vervangt door een gipswand kun je mooi een hokje maken onder het schuine gedeelte. Blauwe (omvormer?) verplaatsen en wellicht ketel draaien.

Ow en koop even een kapje voor de trekdoos die daar nu open staat.

Ow2 op basis van PVC buigen en de beugelclipjes vermoed ik bouwjaar in de jaren 70 (dakkapel nadien geplaatst want kunst of kozijnen). Oost west asbest, zit dat toevallig ook ergens waar je wilt klussen?

[ Voor 36% gewijzigd door significant op 13-08-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Niet online
Het is een idee om het zo te doen, maar links van het dressoir willen we ook nog de wasmachine en droger zetten. Daarom heeft de voorkeur toch een muur bij de balken.

Gezien de wirwar van draden daar wilde ik sowieso al (een elektricien) dit (laten) aanpassen zodat alles er wat netter hangt en zo min mogelijk in de weg.

Bouwjaar is jaren 40, maar de dakkapel is van later. Jaren 70 zou kunnen, maar gezien het kozijn dacht ik zelf toch later. De huidige bewoner heeft in ieder geval zelf al het dak geïsoleerd en die heeft geen melding gemaakt van asbest. Laten we dus maar hopen dat we dat niet tegenkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Orthodroom op 13-08-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Het plaatsen van een gipswand is niet heel spannend met de balken die er nu al zitten. Je zal waarschijnlijk wel extra balken (of metalstud profielen) moeten plaatsen, omdat je gipsplaten maar 60cm breed zijn. Hoogte zou met een standaardmaat van 2.35 zo te zien wel goed moeten gaan (anders moeten er ook horizontale balken/profielen in).

Voor wat betreft de aansluiting bij de dakkapel hangt het erg af van de plaatsen van de muur ten opzichte van de kozijnen in de dakkapel. Wanneer je de lijn van de muur door trekt naar de kapel, komt deze dan precies op een sponning/profiel uit, of ergens halverwege een ruit?

Indien het eerste het geval is (en er is genoeg ruimte voor [gipsplaat + profiel + gipsplaat] kan je de profielen aan die kant met bijvoorbeeld montagekit verlijmen). Indien de ruimte daar niet breed genoeg voor is hoop ik dat er anderen op het forum zijn die een goed idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:10
Als wat @PRoeske schrijft niet past qua breedte van het kozijn kan je wellicht het volgende doen:

Monteer een verticale balk of profiel tegen de vensterbank aan.
Bouw tot daar aan toe de muur. Dan heb je dus een volledige muur staan, behalve een strook boven de vensterbank.
Voor het stukje tussen de balk, kozijn en vensterbank gebruik je een enkele gipsplaat of een stuk meubelpaneel o.i.d.

Het is misschien niet de mooiste oplossing, maar wel de makkelijkste als de uitlijning van de balken en het kozijn niet helemaal uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Niet online
Momenteel heb ik niet meer informatie dan de foto. Binnenkort maar eens een afspraak maken met de bewoner en vragen of ik langs kan komen om een en ander op te meten.
Wat ik mij herinner lijnt het wel op, maar hoeveel ruime er precies is weet ik nu gewoon niet.
Pagina: 1