tuin renovatie met (extra) hypotheek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:33
ik heb mijn eerste huis gekocht als een opkanpper, de verbouwing van het huis is klaar, (op enkelen dingen na) en nu wil ik me langzaam op de tuin gaan richten. de tuin is vrij groot (in mijn beleving) circa 350m² en er zit een hoogte verval in. het is een wilde begroeing dus echt alles moet gedaan worden, dit brengt natuurlijk de nodige kosten met zich mee.
Ik kan het stapje voor stapje doen met het gevolg dat ik in de rotzooi blijf zitten voorlopig, het zo laten en een langere tijd sparen en alles in een keer te doen. Of ik verhoog de hypotheek of neem de overwaarde van het huis op?

Dit laatste geniet mijn voorkeur omdat ik dan alles in een keer kan doen, het huis is nu af en dan kunnen we ook genieten van de tuin. zeker met de rentes die nu gelden lijkt het me niet onverstandig? ik heb mijn hypotheek iets meer dan een jaar geleden afgesloten. in dat jaar tijd heb ik een behoorlijke sprong gemaakt met mijn salaris wat de mogelijkheid bie om mijn hypotheek te verhogen.

Ik heb ongeveer 20.000 euro begroot voor de tuin renovatie, voor mijn gevoel kan ik dit verantwoord doen door hier mijn hypotheek voor te gebruiken? aangezien de rente lager is dan de inflatie, en je stop het geld in het huis dus het is waarde vast. of geld dit alleen bij de woning en niet de tuin?

Daarnaast heb ik nog een algemeene vraag over "overwaarde"

Ik ben me al een langere tijd er in aan het verdiepen, maar ik kan niet echt een antwoord vinden. Ik lees veel over de overwaarde van het huis op nemen, maar bij mij komt het over dat je altijd de volledige overwaarde kunt krijgen. De overwaarde van mijn huis is +/- €125.000 Stel ik wil de volledige overwaarde opnemen dan moet ik hiervan de maandlasten ook kunnen dragen? maar de ruimte die ik heb met mijn loon op de hypotheek is +/- €35.000.

Aangezien ik veel mensen hoor zeggen dat je de overwarde volledig kunt krijgen ook als past dit niet bij je inkomen? dit lijkt me dan ook niet heel erg verantwoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat je in je huis of tuin stopt, is niet per se 'waardevast'. Als ik voor € 25K mijn huis van binnen en buiten roze laat schilderen, weet ik zeker dat dat me uiteindelijk wel € 50K gaat kosten. Andersom: als jij een nette tuin aanlegt met bijvoorbeeld mooie bestrating en een prieeltje kan dat zomaar waardeverhogend zijn.

Wat je kunt lenen, hangt inderdaad af van zowel je inkomen als de waarde van het onderpand. Beide zijn van belang, dus ga praten met een financieel adviseur hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00
Kijk hier maar eens Vereniging Eigen Huis

Eigenlijk is het heel simpel. Overwaarde is iets dat tot het moment dat je je huis daadwerkelijk verkoopt alleen een theoretisch iets is. Je kunt het niet "opnemen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je krijgt een maximale hypotheek op basis van wat je financieel kunt dragen. In jouw geval dus max 35000 euro "extra".

Houd bij het verhogen van je hypotheek wel rekening met nieuwe advies- en afsluitkosten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
hoe ziet je tuin eruit?
en wat bedoel je met begroeing?
staan er hoge bomen in die je zelf niet kunt zagen?

als het "normale" begroeing is kun je een dagje deze huren:
https://www.lemerij.nl/hu...16-cm-takkenversnipperaar

daar gaan hele bomen in kan ik uit ervaring vertellen.
Als je tuin eenmaal ontdaan is zou ik kijken of je er met een mobiele kraan in kunt komen of anders een midi of mini kraan. met een paar uur hebben ze je hele tuin leeg en vlak en zou je nog eventueel paar dumpers grond kunnen aanbrengen.

Als je dan alles in eerste instantie gras doet kun je later het gaan inrichten.
Dan ben je niet in een keer zoveel geld kwijt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Misschien ben ik ouderwets, maar het idee om mijn hypotheek te verhogen om de tuin op te knappen zou niet eens bij me opgekomen zijn.

Je gaat ook weer advies- en notariskosten kwijt zijn (die laatste mogelijk niet als je de hypotheek hoger had laten inschrijven). Dat gaat voor €20k een significant percentage aan kosten zijn vermoed ik maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Wilke schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:19:
Misschien ben ik ouderwets, maar het idee om mijn hypotheek te verhogen om de tuin op te knappen zou niet eens bij me opgekomen zijn.

Je gaat ook weer advies- en notariskosten kwijt zijn (die laatste mogelijk niet als je de hypotheek hoger had laten inschrijven). Dat gaat voor €20k een significant percentage aan kosten zijn vermoed ik maar zo.
Het is natuurlijk verstandiger er geen geld voor te lenen, in welke vorm dan ook.
Maar ik moet zeggen, dat als mijn woning dadelijk klaar is, en dat duurt nog wel een jaartje, ben alles zelf aan het doen van volledig strippen tot volledig nieuw, dan wil ik daarna ook vast graag die tuin z.s.m. klaar hebben.
En als dat dan 20k kost en ik heb die niet meer liggen, kan het me niks verrekken, als ik de lasten kan dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:53
Ik zou een goede berekening laten maken welke vorm van geld lenen jou hier het beste helpt. Hypotheek verhogen kan, zeker als de maximale hypotheek hoger is ingeschreven dan het bedrag dat je nodig had voor je woning. Zo niet, dan sluit je een tweede hypotheek af (duur in afsluitkosten) of je sluit de hypotheek over (superduur na 1 jaar), nog los van de vraag of je hypotheekverstrekker en belastingdienst meegaan in de beweegreden. Kan zijn dat je er geen hypotheekaftrek over krijgt.
Het zou best kunnen dat een persoonlijke lening of ander krediet jou beter helpt. Ben je ook sneller vanaf, je kunt af en toe extra aflossen en je hebt over 6-8 jaar weer nieuwe financiële ruimte voor andere projecten. Kijk dus samen met financieel adviseur van bijv bank naar je mogelijkheden.

Aanvulling nog: het is zeker niet zo dat je de maximale overwaarde móet gebruiken. Integendeel.

En wat ook nog zou kunnen: als je huis veel meer waard is geworden door de verbouwing, kan de rente mogelijk iets omlaag (doordat je in een andere renteklasse komt). Dit verschilt per hypotheek. Op die manier zou je extra kunnen lenen terwijl je door de lagere rente per saldo hetzelfde betaalt.

[ Voor 20% gewijzigd door Toke_gt op 14-08-2021 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan011
Gister is de advisuer langs gekomen en hij raade het inderdaad af, de kosten die je maakt voor een relatief kleine hypotheek verhoging wegen er niet tegen op. Hij adviseerde om een verbouwingslening bij de bank af te sluiten.

Hier ben ik niet zo happig op. Dus ik denk dat het sparen gaat worden of beetje voor beetje te werk gaan.

Tevens heeft hij gekeken of het interessant is om mijn hypotheek over te sluiten, maar ik heb de hypotheek nu iets meer dan een jaar geleden afgelsoten dus de winsten zijn niet zo groot.

Wel ben ik geschrokken wat er allemaal mogelijk is als we met ons 2e zouden kopen. Nu staat het huis op mijn naam, en ik betaal ook zelf volledig de hypotheek. mijn vriendin verdiend ongeveer net zo veel als ik. we zouden dan makkelijk tot een prijs klasse kunnen zoeken tot €500.000 mijn hypotheek lasten blijven dan gelijk, alleen mijn vriendin krijgt dan ook dezelfde hypotheek lasten.
we komen op dit moment heel makkelijk rond en hebben nog genoeg geld over op het einde van de maand.

We hebben vanaf het begin gezegd dat we niet hiet lang willen blijven wonen, dus vanaf nu gaan we ook onze ogen open houden of niet ons "droomhuis" voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Met zo'n overcapaciteit op de hypotheek e.d. kan je toch samen snel die tuin binnen 1-2 jaar bij elkaar sparen?
Wilke schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:19:

Erm... als ik hier de tuin ga doen, dan ben ik al 30-40k kwijt voor een nieuwe damwand om de tuin ~250m2 groter te maken. :+ Als er meer dan zat ruimte in de woningwaarde en LTI is, zou ik dit dus zo doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:10
jan011 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:23:
Gister is de advisuer langs gekomen en hij raade het inderdaad af, de kosten die je maakt voor een relatief kleine hypotheek verhoging wegen er niet tegen op. Hij adviseerde om een verbouwingslening bij de bank af te sluiten.

Hier ben ik niet zo happig op. Dus ik denk dat het sparen gaat worden of beetje voor beetje te werk gaan.

Tevens heeft hij gekeken of het interessant is om mijn hypotheek over te sluiten, maar ik heb de hypotheek nu iets meer dan een jaar geleden afgelsoten dus de winsten zijn niet zo groot.

Wel ben ik geschrokken wat er allemaal mogelijk is als we met ons 2e zouden kopen. Nu staat het huis op mijn naam, en ik betaal ook zelf volledig de hypotheek. mijn vriendin verdiend ongeveer net zo veel als ik. we zouden dan makkelijk tot een prijs klasse kunnen zoeken tot €500.000 mijn hypotheek lasten blijven dan gelijk, alleen mijn vriendin krijgt dan ook dezelfde hypotheek lasten.
we komen op dit moment heel makkelijk rond en hebben nog genoeg geld over op het einde van de maand.

We hebben vanaf het begin gezegd dat we niet hiet lang willen blijven wonen, dus vanaf nu gaan we ook onze ogen open houden of niet ons "droomhuis" voorbij komt.
toon volledige bericht
Maar wat zijn de kosten? Bij ING bijv. kan je zonder advieskosten je hypotheek verhogen en dan betaal je maar 600 euro afhandelingskosten. Volgens mij zijn die kosten ook aftrekbaar, dus begrijp niet zo waarom je voor 400 euro aan netto kosten een duurdere persoonlijke lening moet nemen met een rente van 4x hoger. Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
jan011 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:23:. Hij adviseerde om een verbouwingslening bij de bank af te sluiten.
Hier ben ik niet zo happig op.
Wat heb je tegen een verbouwingslening? Lijkt me prima oplossing voor jouw situatie, zeker als je mogelijkheid hebt om versneld af te lossen.
Je kunt sparen en daarna investeren in tuin (verstandiger, maar duurt langer); je kunt ook lenen en daarmee in in je tuin investeren. Zeker als je toch ook om je heen gaat kijken voor een andere woning, kan dat in 1-2 jaar flink lucratiever zijn dan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ff simpel rekensommetje.. notaris, hypotheek adviseur ed kost je zo 2k. Dat is 10% van de tuinkosten .
Als je 20k niet binnen relatief korte tijd kunt sparen, is het dan wel verstandig om nog meer te gaan lenen ?
20k is zo'n 50-100 euro per maand aflossing en rente.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:13
Is dat niet het antwoord op je vraag? Ik zou de kosten afzetten tegen de tijd die je nog in dit huis wil wonen. Stel dat je hier nog 3 jaar woont, is een mooie tuin je € 500,- per maand waard? Ik denk dat voor de meeste mensen het antwoord "nee" zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je niet wat goedkope dingen alvast doen met je tuin? Wat grind, grasveldje? Plantenbakken plaatsen of zelf een muurtje maken. Dingen die wel in je budget vallen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

toon volledige bericht
Niet lenen voor een tuin, sparen is de beste oplossing als je toch genoeg geld overhoudt aan het eind van de maand.
En zeker niet teveel investeren in je tuin als je binnen een paar jaar toch weer weg gaat.
Geen idee hoe de tuin er nu uit ziet, maar gewoon af en toe een uurtje de tuin bijwerken totdat het er weer een beetje fatsoenlijk uit ziet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 19:40
Voor een paar duizend euro kun je 350m2 in een paar weekenden / maanden wel wat leuks mee doen zodat het voor de korte termijn (0-3jr) prima oogt.

- Grote struiken en bomen er uitzagen/ snoeien.
- Terras aan huis met gratis bestratingsmaterialen van marktplaats.
-Restand oppervlak freezen, uitrieken en inzaaien met graszaad.
- Nieuwe struiken en planten bij kleine hobby kwekers kopen ( kan ook via marktplaats, beetje vlinderstruik heb je dan bijvoorbeeld voor €2,5 ipv €10.-)
-ect.

Als je echt al weer aan het kijken bent naar de volgende woning zou ik deze weg in slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
De kosten die gemaakt moeten worden zijn advies kosten en een taxatie rapport. Aangezien mijn hypotheek hoger is ingeschreven zijn notaris kosten niet nodig.

Sparen is zeker een oplossing, maar ik heb nu bijna al mijn geld in deze woning gestoken, ik wil nu ook weer een buffer opbouwen, en deze buffer dan niet meteen in de tuin stoppen.

De tuin ziet erg momenteel triest uit, huis heeft 11 jaar leeg gestaan, en geen onderhoud aan gedaan. Ik ben er inmiddels zelf al met de bosmaaier door gegaan en omgefreesf. Wel dienen nog alle wortels en stronken verwijderd te worden. Het terras is hele helemaal kapot.

Maar de tip om via marktplaats tegels etc. Te kopen is zeker het overwegen waard. De tuin wilde ik ook zelf doen, het budget was begroot voor nieuw terras, overkapping tuinhuis en schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagmar27
  • Laatst online: 08-05-2022
Kopen hoeft niet eens altijd.
Op Marktplaats wordt regelmatig gratis bestrating aangeboden.
Heb dit zelf ook gedaan; ik mijn bestrating kwijt, een ander blij.
Vraag ook eens in de buurt, bij familie of vrienden, of zij planten of struiken "over" hebben of wellicht kunnen "scheuren" of "vermeerderen".
Tsja, wellicht wat gedoe maar zo hou je centjes over voor een overkapping of de schutting en je spaarrekening.
Want bedenk dat bij het aangaan van een lening of hypotheek voor je droomtuin dat het leenbedrag mét rente terug moet....
Succes met de realisatie van je "hof van Eden"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kijk een beejte uit met "gratis bestrating" via Marktplaats. Vaak mag je het er zelf uittrekken en ben je er een hele poos mee zoet. Terwijl simpelle 50x50 betontegels (5cm dik) helemaal niet zo duur zijn en gewoon netjes op pallets bij je in de straat gezet worden vanaf een grote vrachtwagen.

Ex verzendkosten moet je dan denken aan 7 euro en een paar cent per vierkante meter. 50 vierkante meter bestrating kost je (ex insluitbandjes, maar die heb je ook nodig met tweedehands bestrating) dus maar iets van 450 tot 500 euro incl. bezorgen.

Ik heb destijds gewoon alles laten bezorgen door de Hornbach: geel zand, insluitbanden, tegels. In totaal was het net iets meer dan 10 ton aan materiaal. Dat viel echt reuze mee. Bestrating wordt pas duur als je naar de luxere tegels gaat kijken. Dan tikt het hard aan. De oude klinkers op Marktplaats gezet, maar daar heeft echt helemaal niemand interesse in hoor. Uiteindelijk gewoon een 9 kuub containertje laten komen en al het steenafval daarin gedumpt.

Vooral de bestrating was een berg werk. Dit was ook mijn eerste poging om bestrating echt netjes te leggen. Eerder weleens een paar klinkers gelegd, maar dat was meer neerleggen en een keer met de rubber hamer eroverheen. Deze keer heb ik echt gelet op een goed zandbed, trilplaat gehuurd...... Maar het resultaat was er wel naar, boven verwachting. Dan smaakt dat eerste biertje op je nieuwe terras wel érg goed hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Dat is waar, ik ga zeker kijken wat mogelijk is. het terras is niet de grootste koste post, dit zit meer in de schutting en tuinhuis. misschien er voor kiezen om goedkoper hekwerk te plaatsen of struiken en het tuinhuis eventueel achterwegen te laten.

Los van de tuin heb ik nog een andere vraag:
Mijn vriendin en ik kunnen samen een hypotheek krijgen van +/-€420.000.
Hierbij komt dat ik momenteel een hypotheek last heb van €170.000
overwaarde van het huis is €125.000
Dit komt er op neer dat we €545.000 te besteden hebben mits ik de woning verkoop.
Als ik de woning aanhou is het bestedingslimiet €250.000.

Stel we willen voor nieuwbouw gaan laten we even van €450.000 uitgaan, dit wil zeggen dat we momenteel €200.000 te kort komen. omdat we de huidige woning nog hebben. als we deze verkopen komt het geld vrij waardoor we het wel kunnen betalen. Zijn er mogelijkheden om dit te overbruggen, zonder eerst te verkopen en gehuurd gaan zitten? op internet lees ik voormalijk dit gat overbruggen met de overwaarde. maar dat is in ons geval niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
heb je geen foto's van je woeste stuk tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jan011 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:13:
Dat is waar, ik ga zeker kijken wat mogelijk is. het terras is niet de grootste koste post, dit zit meer in de schutting en tuinhuis. misschien er voor kiezen om goedkoper hekwerk te plaatsen of struiken en het tuinhuis eventueel achterwegen te laten.

Los van de tuin heb ik nog een andere vraag:
Mijn vriendin en ik kunnen samen een hypotheek krijgen van +/-€420.000.
Hierbij komt dat ik momenteel een hypotheek last heb van €170.000
overwaarde van het huis is €125.000
Dit komt er op neer dat we €545.000 te besteden hebben mits ik de woning verkoop.
Als ik de woning aanhou is het bestedingslimiet €250.000.

Stel we willen voor nieuwbouw gaan laten we even van €450.000 uitgaan, dit wil zeggen dat we momenteel €200.000 te kort komen. omdat we de huidige woning nog hebben. als we deze verkopen komt het geld vrij waardoor we het wel kunnen betalen. Zijn er mogelijkheden om dit te overbruggen, zonder eerst te verkopen en gehuurd gaan zitten? op internet lees ik voormalijk dit gat overbruggen met de overwaarde. maar dat is in ons geval niet mogelijk.
Je kunt gewoon binnen je nieuwe hypotheek een overbrugging afsluiten voor de periode dat je beide huizen hebt. Wel is het dan zo dat je samen beide hypotheken moet kunnen betalen naast elkaar én de overbrugging (onze kost nu ongeveer 200 euro aan rente per ton per maand)

Reken je overigens niet meteen rijk qua "we kunnen een hypotheek krijgen van x", als dat uit een tooltje komt wordt het stukken minder door bijvoorbeeld het feit dat je die 175k hypotheeklast die je nu hebt in 30 jaar minus de jaren dat je hypotheek al loopt moet afbetalen (dus een kortere afbetaaltermijn hebt, ergo hogere maandlasten en dus minder bereik in je hypotheek), en vergeet ook vooral overige schulden niet (private lease/studieschuld/leningen)

Trouwens, afgaande op de foto van je tuin in het andere topic denk ik dat je qua leefbaarheid met een beetje omploegen van je tuintje en egaliseren, dan rollen met gras erover je al een heel eind komt. Dat kost geen 20k :)

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 18-08-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Rofdof schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:18:
heb je geen foto's van je woeste stuk tuin :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3JARSo9lwsX8I4d1buGGU7uzd8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FKYAq6zuSigE8wwiOD4wDhUS.jpg?f=user_large

dit is na het leeghalen van de tuin en het omfrezen. Waar het hoopje puin begint gaat het 1 meter omhoog, hier is het teras dit is 9.5 meter breed en loop in een L vorm naar het huis toe (L vorm omdat de garage uitsteekt in de tuin)
pagani schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:24:
[...]

Je kunt gewoon binnen je nieuwe hypotheek een overbrugging afsluiten voor de periode dat je beide huizen hebt. Wel is het dan zo dat je samen beide hypotheken moet kunnen betalen naast elkaar én de overbrugging (onze kost nu ongeveer 200 euro aan rente per ton per maand)

Reken je overigens niet meteen rijk qua "we kunnen een hypotheek krijgen van x", als dat uit een tooltje komt wordt het stukken minder door bijvoorbeeld het feit dat je die 175k hypotheeklast die je nu hebt in 30 jaar minus de jaren dat je hypotheek al loopt moet afbetalen (dus een kortere afbetaaltermijn hebt, ergo hogere maandlasten en dus minder bereik in je hypotheek), en vergeet ook vooral overige schulden niet (private lease/studieschuld/leningen)

Trouwens, afgaande op de foto van je tuin in het andere topic denk ik dat je qua leefbaarheid met een beetje omploegen van je tuintje en egaliseren, dan rollen met gras erover je al een heel eind komt. Dat kost geen 20k :)
Dat is helemaal waar ik ben me er van bewust dat we nooit maximaal kunnen gaan wat uit het tooltje komt, en dat het ook zeer onverstandig is om maxiimaal te gaan qua kunnen van de hypotheek. dit zijn we ook niet van plan. Bij de overbruggingshypotheek wordt dit net zo zwaar meegerekend? of wordt er alleen gekeken of je de extra rente tijdelijk kunt dragen?

Overigens zijn we ons bewust dat de overige schulde/leningen/private lease negatief werkt bij een hypotheek. dit hebben we dan ook gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
jan011 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:40:
[...]
Bij de overbruggingshypotheek wordt dit net zo zwaar meegerekend? of wordt er alleen gekeken of je de extra rente tijdelijk kunt dragen?
Bank bekijkt het in het geheel. Wat zijn jullie vaste lasten nu, in hoeverre kun je de rente erbij hebben? Als het om nieuwbouw gaat, krijg je doorgaans te maken met een depot waaruit je facturen voor realiseren nieuwbouw laat betalen. Die lasten zijn dus niet meteen voor de volledige hoogte van de koopsom, maar voor het deel dat je uit het depot hebt gehaald. Dat rekent de bank met je door, om te kijken wat haalbaar/verantwoord is.
Het kan wel interessant zijn om je huis voortijdig te verkopen, omdat je dan zekerheid hebt over de opbrengst en de bank met die zekerheid kan rekenen, in plaats van allerlei voorbehoud. Maar je zal altijd ergens moeten verblijven, dus zolang je bouwt en nog niet woont, heb je dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
ok dat is dus duidelijk iets wat we nogmaals moeten bespreken met een adviseur/bank.

Als we dan kijken naar grootschalige nieuwbouwprojecten welke worden gedaan door een project ontwikkelaar, moet je dit ook in delen betalen? of gaat dit in een keer bij "sleuteloverdracht"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagmar27
  • Laatst online: 08-05-2022
Wanneer je een nieuwbouwwoning koopt, woon je vaak nog in je oude huis waar je ook hypotheekkosten of huur voor betaalt.
Op het moment dat de nieuwbouwwoning transporteert bij de notaris ga je ook iedere maand een stukje van het nieuwe huis betalen, namelijk rente en annuïteit (het aflossingsdeel van je hypotheek).”

Dat ‘stukje van je huis’ betaal je vanuit je bouwdepot.

Tijdens het transport betaal je, vanuit je hypotheek, direct de kosten voor de grond van je woning. Het resterende bedrag (voor het bouwen van het huis) noemen je het bouwdepot.
De aannemer zal je zogeheten termijnfacturen sturen die je door kunt sturen naar de bank.
Zij betalen het bedrag voor die termijn dan uit je bouwdepot.
Het bedrag in het bouwdepot wordt naar mate de bouw vordert steeds lager en is erop berekend dat je netjes alle termijnen kunt betalen.
Mocht je nog een bedrag over hebben, dan maken ze dat na afloop nog naar je over of brengen ze het in mindering op je leenbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 20:49
jan011 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]

dit is na het leeghalen van de tuin en het omfrezen. Waar het hoopje puin begint gaat het 1 meter omhoog, hier is het teras dit is 9.5 meter breed en loop in een L vorm naar het huis toe (L vorm omdat de garage uitsteekt in de tuin)

[...]

Dat is helemaal waar ik ben me er van bewust dat we nooit maximaal kunnen gaan wat uit het tooltje komt, en dat het ook zeer onverstandig is om maxiimaal te gaan qua kunnen van de hypotheek. dit zijn we ook niet van plan. Bij de overbruggingshypotheek wordt dit net zo zwaar meegerekend? of wordt er alleen gekeken of je de extra rente tijdelijk kunt dragen?

Overigens zijn we ons bewust dat de overige schulde/leningen/private lease negatief werkt bij een hypotheek. dit hebben we dan ook gelukkig niet.
toon volledige bericht
Voor die tuin een lening afsluiten is van den zotte als je het mij vraagt, maar iedereen kijkt daar anders tegenaan.
Frees het zand lekker om, trek het vlak en zaai er gras in of leg er gras matten op. Door goed gras komt geen onkruid heen, als je het maait. Vervolgens spuit je je stoep nog eens netjes schoon en je kunt er prima een tijdje mee vooruit tot je geld hebt voor een geheel renovatie.

Hier ook alles door de hakselaar gedaan, gras erin en twee jaar later wat andere dingen aangepakt.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1