Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjon---
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-08-2021
Dag vrienden van Tweakers,

Ik help ouderen en andere hulpbehoevende met hun computerproblemen. Normaal weet ik alles vrij makkelijk zelf op te lossen. Ik ben nu echter tegen een probleem aangelopen wat ik na vele pogingen nog niet op heb weten te lossen.

Het betreft een netwerkprobleem. Samenhangend met de nieuwe update van Windows en het laten plaatsen van een nieuwe modem door ziggo, werkt de wifi verbinding niet meer op de laptop van de persoon die ik help.
Het probleem heeft vrijwel dezelfde vorm als de problemen die ook vaak voorkomen bij het updaten van windows. Bij het opstarten is er geen verbinding mogelijk. Wanneer je Wifi eerst uitschakelt op de laptop en daarna weer inschakelt lijkt het netwerk te verbinden en werkt het voor een zeer geringe tijd. Hierna werkt het netwerk niet meer.

Het probleem doet zich ook alleen voor bij de netwerken uitgezonden door dezelfde modem, dus de gastnetwerken. Het openbare Ziggo netwerk werkt blijkbaar wel. Wanneer ik thuis de laptop aansluit op mijn wifi, werkt het goed en feilloos. Hierbij moet ik wel vermelden dat het dan niet gaat om een modem van ziggo maar een eigen router. De laptop is het enige apparaat dat problemen ondervindt op het netwerk in kwestie.

De laptop betreft een Lenovo Ideapad 100-15IBD met Windows versie 20H2 met build PF0GY321.
De router waarop het netwerk niet werkt is de standaard Ziggo router, de Connectox.

Zelf heb ik al aardig wat geprobeerd. Op het internet circuleert het een en ander over een netwerk reset en een aantal commands in cmd. Deze heb ik dan ook geprobeerd. Dit werkte helaas niet. Verder heb ik uiteraard de router volledig reset. Ik twijfelde nog om de computer volledig te herstellen en de items terug te zetten. Ik hoor alleen graag wat jullie denken.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dus op lokatie

ziggo modem- router werkt niet.

als je de router er tussen uit gooit en direct verbinding maakt met de ziggo modem werkt alles perfect?
waarom zit die router er tussen, en over welke router hebben we het?

router er tussen uit en verbinden op de ziggo modem een optie?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Welke Connectbox exact?
Hoe staat Wifi ingesteld (graag alles noteren op het wachtwoord na)?
Welke Wifi nic zit in de laptop?
Welke versie van de drivers gebruik je?

@jack zomer zoals ik het lees is alleen het Ziggo modem vervangen en is er geen (extra) router aanwezig. Klopt dat, @Sjon--- ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjon---
lier schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:33:
Welke Connectbox exact?
Hoe staat Wifi ingesteld (graag alles noteren op het wachtwoord na)?
Welke Wifi nic zit in de laptop?
Welke versie van de drivers gebruik je?

@jack zomer zoals ik het lees is alleen het Ziggo modem vervangen en is er geen (extra) router aanwezig. Klopt dat, @Sjon--- ?
Het gaat om de laatste connectbox van Ziggo, ik zal een link toevoegen.
De connectbox heeft al haar standaard instellingen. Wil je hierover meer weten?
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om de IBM Lenovo 04W3818 20-200440 RealTek RTL8723BE Wlan Wireless Wifi BT Card 802.11. Het is de update: RTL8188EE_8723BE_2023.70.213.2018

Er is nog meer informatie die je graag zou willen weten?

Heel erg bedankt,
Groetjes

@jack zomer
Alleen de modem is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sjon--- schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:57:

Het probleem doet zich ook alleen voor bij de netwerken uitgezonden door dezelfde modem, dus de gastnetwerken. Het openbare Ziggo netwerk werkt blijkbaar wel.
Je wekt bij mij de indruk dat het een modem en seperate router setup is.
Als alleen de gastnetwerken van de Ziggo modem komen, wie send dan het normale gebruiks netwerk uit?

Of komen er 3 wifi netwerken uit de modem.
1. Het normale wat je zelf zou gebruiken.
2. Het gastnetwerk.
3. Het openbare Ziggo netwerk mits Ziggo klant?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Ja ;)

Aangezien het een 2.4GHz only kaartje is kan je je focussen op dat netwerk.
Kan je in de Connectbox voor 2.4GHz het volgende instellen:

- 20MHz kanaalbreedte
- vast kanaal (1, 6 of 11)
- WPA2/AES only

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Hmm, is het probleem gerelateerd aan de router, of aan wifi? Als je geen verbinding hebt, bedoel je dan dat je niet meer met de wifi verbonden bent? of dat je bv geen websites kunt bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjon---
borft schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:35:
Hmm, is het probleem gerelateerd aan de router, of aan wifi? Als je geen verbinding hebt, bedoel je dan dat je niet meer met de wifi verbonden bent? of dat je bv geen websites kunt bekijken?
Het ligt aan het moment, de wifi verbindt af en toe. Dan is de laptop verbonden met het netwerk en is dergelijk internetgebruik mogelijk. Dit is helaas echter van korte duur als het al verbindt uiteraard. De laptop is dus niet verbonden met het netwerk.
lier schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Ja ;)

Aangezien het een 2.4GHz only kaartje is kan je je focussen op dat netwerk.
Kan je in de Connectbox voor 2.4GHz het volgende instellen:

- 20MHz kanaalbreedte
- vast kanaal (1, 6 of 11)
- WPA2/AES only
Ik zal dit als fix gaan proberen komende week. Ik zal tevens de instellingen volledig uitlezen in op deze pagina uploaden. Erg bedankt voor de moeite alvast! Zijn er specifieke settings die je graag zou willen weten?
jack zomer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

Je wekt bij mij de indruk dat het een modem en seperate router setup is.
Als alleen de gastnetwerken van de Ziggo modem komen, wie send dan het normale gebruiks netwerk uit?

Of komen er 3 wifi netwerken uit de modem.
1. Het normale wat je zelf zou gebruiken.
2. Het gastnetwerk.
3. Het openbare Ziggo netwerk mits Ziggo klant?
Dat verbaasde mij ook. Er is dus een modem van Ziggo aanwezig, de Connectbox. Deze zend ook het WiFi signaal uit. In dit signaal zitten drie netwerken: het main netwerk, het gastnetwerk en het Ziggo netwerk voor alle Ziggo klanten. Bijzonder genoeg verbind de laptop dus wel met het Ziggo netwerk voor alle Ziggo klanten maar niet met het 'main' netwerk.
Pagina: 1