Waarom bestaan sommige artikelen uit één lange pagina?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Olaf schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:16:
[...]

We zullen inderdaad meer dan in het verleden in de eerste alinea's helder maken wat lezers kunnen verwachten in het artikel. Dit zal bij het ene onderwerp beter kunnen dan bij het andere.
Hoi Olaf,

Waarom worden sommige lange artikelen wel over meerdere pagina’s verdeeld en andere niet. Bijv:

reviews: AMS-IX CTO Ruben van den Brink: 'AMS-IX is eigenlijk een hele grote...

Is een laptekst op mobiel. Waarom is voor dit artikel niet gekozen het op te knippen en voor andere net zo lange artikelen wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:22
CyberMania schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Hoi Olaf,

Waarom worden sommige lange artikelen wel over meerdere pagina’s verdeeld en anderen niet. Bijv:

Is een laptekst op mobiel. Waarom is voor dit artikel niet gekozen het op te knippen en voor andere net zo lange artikelen wel?
Niet helemaal de juiste plek hier maar wel iets waar ik mij ook aan stoor...

Het komt inderdaad regelmatig voor, ook bij (p)reviews, dat het een grote lap tekst is..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Devian schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Niet helemaal de juiste plek hier maar wel iets waar ik mij ook aan stoor...

Het komt inderdaad regelmatig voor, ook bij (p)reviews, dat het een grote lap tekst is..
Misschien kan een UX-expert of Product Owner hier ook eens naar kijken.

• Devian
CyberMania schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Hoi Olaf,

Waarom worden sommige lange artikelen wel over meerdere pagina’s verdeeld en anderen niet. Bijv:

reviews: Lenovo Yoga Slim 7 en Slim 7 Pro - Rappe middenklassers met Ryzen 5000

Hier ook...een grote brij aan tekst. Waar is de inhoudsopgave?

Maar wellicht kan een mod deze vragen even afsplitsen naar een eigen topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
^^ Op verzoek verplaatst naar eigen topic. Dit heeft inderdaad niks met Plus te maken :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Nou, gaat lekker hier als er vervolgens niemand naar kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09

arnoudwokke

Redacteur
Ik tag hier even @WoutF, die ik hier intern vaker over heb gehoord. Er is veel onderzoek geweest naar singlepage (alles op een pagina) vs multipage (opknippen en verdelen over meer pagina's). Hij kan het beste de afwegingen uitleggen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:10

WoutF

Hoofdredacteur
Ik zal meten toegeven dat de keuze voor één of meerdere pagina's per artikel enigszins arbitrair is. In de basis spelen er twee dingen mee: is het artikel kort of lang? en is het artikel bedoeld om puur van begin tot eind te lezen, of verwachten we dat mensen rond klikken?

Dat laatste geldt bijvoorbeeld vaak voor reviews, waarbij je wellicht een bepaald testresultaat wilt opzoeken of even wilt lezen over een specifiek aspect van een apparaat. Door pagina's met duidelijke titels te gebruiken, is het dan makkelijk om snel bij die informatie te komen. Maar gaat het bijvoorbeeld om een interview, zoals hierboven ook gelinkt, dan speelt dat niet. Een interview heeft een kop en een staart en lees je in principe van begin tot eind.

Bij korte reviews of previews, waarbij het opknippen ervoor zou zorgen dat je hele korte pagina's met een of twee alinea's krijgt, kiezen we er vaak voor om het op een enkele pagina te doen. Maar het komt zeker voor dat een (p)review kort bedoeld is, toch wat langer wordt dan gedacht, maar uiteindelijk op een enkele pagina gepubliceerd wordt. Da's geen harde wetenschap.

Dit is de gedachte erachter, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie dat ervaren. Zo vind ik het opvallend dat gepraat wordt over 'een lap tekst op mobiel'. Op een touchscreen is het immers veel sneller om te scrollen dan telkens door te moeten klikken naar een volgende pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:52

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Een lange lap tekst kan vermoeiend zijn om te lezen en een pagina-einde biedt dan een duidelijk breekpunt, ook om het artikel eventueel in meerdere sessies te lezen. Persoonlijk vind ik dat een pagina niet langer zou moeten zijn dan wat je in print ongeveer op een A4 kwijt kunt: 50 regels, maar bij voorkeur nog iets korter. Dan kun je dus 6 tot 8 alinea's op een pagina kwijt.

Scrollen heeft tegenover paginering overigens nog een duidelijk nadeel: ik moet vaak meerdere keren scrollen, stoppen en zoeken in de tekst voordat ik bij de gewenste informatie ben, terwijl ik met paginering gewoon naar de juiste pagina ga.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:27
@WoutF ik ben het met je eens wat betreft het interview (waar de TS mee begon in dit topic): prima om zo iets als een lange pagina te doen, prima zoals het nu is.

Maar, de review waar naar gerefereerd wordt in Devian in "Waarom bestaan sommige artikelen uit één lange pagina?" - daar had wel degelijk wat verbeterd kunnen worden. Die kan denk ik qua lengte nog wel op 1 pagina, maar doe dan een inhoudsopgave aan het begin met wat linkjes naar de paragraven. Kan je direct aan het begin zien welke onderwerpen er besproken worden en direct doorklikken naar het onderwerp waar je interesse naar uit gaat.

Geen idee of dat technisch goed mogelijk is in jullie systeem, een single-page artikel MET inhoudsopgave & links naar de paragraven, maar dat had die Lenova laptop-review beter gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
vanaalten schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:24:
@WoutF ik ben het met je eens wat betreft het interview (waar de TS mee begon in dit topic): prima om zo iets als een lange pagina te doen, prima zoals het nu is.

Maar, de review waar naar gerefereerd wordt in Devian in "Waarom bestaan sommige artikelen uit één lange pagina?" - daar had wel degelijk wat verbeterd kunnen worden. Die kan denk ik qua lengte nog wel op 1 pagina, maar doe dan een inhoudsopgave aan het begin met wat linkjes naar de paragraven. Kan je direct aan het begin zien welke onderwerpen er besproken worden en direct doorklikken naar het onderwerp waar je interesse naar uit gaat.

Geen idee of dat technisch goed mogelijk is in jullie systeem, een single-page artikel MET inhoudsopgave & links naar de paragraven, maar dat had die Lenova laptop-review beter gemaakt.
Nee, dat is nu helaas niet mogelijk. Ik tag hier ook even collega's @bozhoyo en @ikloon van ons productteam, wellicht kunnen zij hier eens wat dieper induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
reviews: LG A1-uhd-televisie - De goedkoopste oled ooit

Idem hier.... Waarom alles op 1 pagina..

Precies wat @WoutF zelf ook zegt... Ik pak meestal maar 1 of 2 hoofdstukken van een TV review, nu schroll ik me rot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
@Sim Zou je daar nog antwoord op kunnen geven?

Breder gezien zou het fijn zijn om dit binnen alle artikelen gewoon gelijk te trekken, en mijn voorkeur heeft het om dan altijd met een inhoudsopgave te werken.

Reviews zijn welleens voor mij minder interessant, en dan vind ik het fijn om even snel naar de conclusie pagina te kunnen springen of gelijk naar de comments om te zien welke discussie er plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Volgens mij is dit letterlijk het "twee paragrafen per pagina" voorbeeld van Wout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

Het idee achter een single-page artikel is dat je bij kortere artikelen geen gekke pagina's krijgt waar slechts een of twee alinea's op staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:52

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En nu heb je 28 alinea's op 1 pagina, dat is toch wel weer het andere uiterste...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
WoutF schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:22:

Dit is de gedachte erachter, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie dat ervaren. Zo vind ik het opvallend dat gepraat wordt over 'een lap tekst op mobiel'. Op een touchscreen is het immers veel sneller om te scrollen dan telkens door te moeten klikken naar een volgende pagina.
Ik zal hier nog even op aanhaken, juist op mobiel vind ik de inhoudsopgave fijn omdat ik op die manier met 2 klikken naar de voor mij relevante informatie kan.

Met een lap tekst loop ik te scrollen en te zoeken, of zit ik als een hens te swipen om bij de conclusie + reacties te komen.

Ik heb dan ook liever wel de inhoudsopgave, met pagina's die kort zijn, dan geen inhoudsopgave maar nog wel een hele lading aan tekst.

En ja, er is natuurlijk een limiet waarop ook ik de inhoudsopgave niet vind hoeven, maar bij de eerder genoemde voorbeelden miste ik hem dus juist wel.

Het is ook geen halszaak verder natuurlijk...maar gewoon een dingetje wat ik zelf wat fijner zou vinden :).
Dirk schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:29:
Een lange lap tekst kan vermoeiend zijn om te lezen en een pagina-einde biedt dan een duidelijk breekpunt, ook om het artikel eventueel in meerdere sessies te lezen. Persoonlijk vind ik dat een pagina niet langer zou moeten zijn dan wat je in print ongeveer op een A4 kwijt kunt: 50 regels, maar bij voorkeur nog iets korter. Dan kun je dus 6 tot 8 alinea's op een pagina kwijt.

Scrollen heeft tegenover paginering overigens nog een duidelijk nadeel: ik moet vaak meerdere keren scrollen, stoppen en zoeken in de tekst voordat ik bij de gewenste informatie ben, terwijl ik met paginering gewoon naar de juiste pagina ga.
Precies dat :).

[ Voor 25% gewijzigd door Devian op 11-10-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Op dit moment is ons productteam hier eens goed naar aan het kijken. Bij recent usabilityonderzoek met enkele gebruikers kwam juist weer naar voren dat zij de voorkeur gaven aan een singlepage-weergave, dus zoals wel vaker zitten niet alle tweakers op één lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

WoutF schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:31:
Op dit moment is ons productteam hier eens goed naar aan het kijken. Bij recent usabilityonderzoek met enkele gebruikers kwam juist weer naar voren dat zij de voorkeur gaven aan een singlepage-weergave, dus zoals wel vaker zitten niet alle tweakers op één lijn.
Was bij dat usabilityonderzoek de stelling dat alles op 1 pagina moet terwijl het 8 a4 tjes zou zijn als je het uitprint?

vragenlijsten zijn nogal beïnvloedbaar door de manier van vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

WoutF schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:31:
Daar moet dan denk ik wel de nuance bij dat dat single-page weergave is met inhoudsopgave. Juist die mis je op bijvoorbeeld reviews: LG A1-oledtelevisie - De goedkoopste oled ooit

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:38:
[...]

Was bij dat usabilityonderzoek de stelling dat alles op 1 pagina moet terwijl het 8 a4 tjes zou zijn als je het uitprint?

vragenlijsten zijn nogal beïnvloedbaar door de manier van vragen stellen.
Een usabilityonderzoek werkt niet met vragenlijsten, maar met interviews waarbij mensen de site gebruiken en we met ze praten over hoe ze de site ervaren.
crisp schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Daar moet dan denk ik wel de nuance bij dat dat single-page weergave is met inhoudsopgave. Juist die mis je op bijvoorbeeld reviews: LG A1-oledtelevisie - De goedkoopste oled ooit
Goede toevoeging. Die optie hebben we nu nog helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoutF schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Een usabilityonderzoek werkt niet met vragenlijsten, maar met interviews waarbij mensen de site gebruiken en we met ze praten over hoe ze de site ervaren.
Dan nog steeds is hoe de vraag gedefinieerd is erg sturend. Ik kan me echt niet voorstellen dat men interviews "on the fly" doet, dan is je hele onderzoek meteen waardeloos.

Een mooi voorbeeld is in de VS waar bijna elke Amerikaan tegen het verbranden is van de Amerikaanse vlag.
Je zou dus uit deze stelling kunnen halen dat het een goed moment is om een wet er voor te maken.
Echter als gevraagd word, "moet het verbranden van een Amerikaanse vlag een misdrijf worden" reageert de overgrote meerderheid met "NEE"

Dus alsnog mijn vraag, is er echt besproken of zeer lange artikelen opgesplitst moet worden. Of is er alleen maar in het algemeen hierover gesproken?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 14-10-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Dan nog steeds is hoe de vraag gedefinieerd is erg sturend. Ik kan me echt niet voorstellen dat men interviews "on the fly" doet, dan is je hele onderzoek meteen waardeloos.

Een mooi voorbeeld is in de VS waar bijna elke Amerikaan tegen het verbranden is van de Amerikaanse vlag.
Je zou dus uit deze stelling kunnen halen dat het een goed moment is om een wet er voor te maken.
Echter als gevraagd word, "moet het verbranden van een Amerikaanse vlag een misdrijf worden" reageert de overgrote meerderheid met "NEE"

Dus alsnog mijn vraag, is er echt besproken of zeer lange artikelen opgesplitst moet worden. Of is er alleen maar in het algemeen hierover gesproken?
Ik was niet bij die test, daar kan @boenkeijer of @bozhoyo je meer details over geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boenkeijer
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-03 12:51
Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

De vraag is gesteld bij een usability test. Hierbij leggen we een prototype van een concept (bij deze test een review) voor aan gebruikers. Tijdens de test gebruikt de participant het prototype op zijn/haar manier en hierbij worden soms verdiepende vragen gesteld over voorkeuren of gedachten. Een van die vragen was of ze de review op een enkele of meerdere pagina's zou willen hebben staan, daar kwam naar voren dat de voorkeur uitgaat naar een enkele pagina.

Dit is weliswaar bij maar 6 gebruikers gedaan, maar ze waren het er unaniem over eens en dat zegt wel iets. We gaan dit niet opeens veranderen, maar geeft wel aanleiding om het verder te onderzoeken. Via bijvoorbeeld een a/b-test :). De test staat nog niet op de planning, maar willen deze wel graag nog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boenkeijer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

De vraag is gesteld bij een usability test. Hierbij leggen we een prototype van een concept (bij deze test een review) voor aan gebruikers. Tijdens de test gebruikt de participant het prototype op zijn/haar manier en hierbij worden soms verdiepende vragen gesteld over voorkeuren of gedachten. Een van die vragen was of ze de review op een enkele of meerdere pagina's zou willen hebben staan, daar kwam naar voren dat de voorkeur uitgaat naar een enkele pagina.
Hoe groot waren de voorbeeld artikelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boenkeijer
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-03 12:51
Anoniem: 1367312 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:49:
Hoe groot waren de voorbeeld artikelen dan?
10 hoofdstukken, we hebben de volledige inhoud gebruikt van reviews: Fractal Design Torrent-behuizing - Lekker luchtige lichtshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dat is wel een heel lang artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sofort
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2021
WoutF schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Nee, dat is nu helaas niet mogelijk. Ik tag hier ook even collega's @bozhoyo en @ikloon van ons productteam, wellicht kunnen zij hier eens wat dieper induiken.
<a href=”#hoofdstuk”> Hoofdstuk 1 </a>
<a name=”hoofdstuk”>Hoofdstuk 1</a>

Waarschijnlijk ook nog wel makkelijk in een UBB code te verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
De oplossing is vrij eenvoudig denk ik.

Alle content met inhoudsopgave heeft een singlepage optie, met behoud van inhoudsopgave.

Maak alle artikelen altijd multipage met inhoudsopgave en geef de optie om in je profiel te kunnen schakelen wat de default weergave is...singlepage of multipage...of als je het fancy wilt doen dan kun je een threshold instellen wanneer hij zelf wisselt tussen de singlepage of multipage weergave adhv de grote van het artikel.

De default instelling stel je in nav je usability onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik moet zeggen dat ik erg vrolijk werd toen ik de/een oplossing in deze preview zag:

reviews: De 2022-laptop-cpu's van AMD en Intel - AMD Rembrandt versus Intel A...

Weet niet of dat vanaf nu vaker gedaan word maar in ieder geval @Tomas Hochstenbach thanks ervoor :).

Pagina: 1