WoutF schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:22:
Dit is de gedachte erachter, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie dat ervaren. Zo vind ik het opvallend dat gepraat wordt over 'een lap tekst op mobiel'. Op een touchscreen is het immers veel sneller om te scrollen dan telkens door te moeten klikken naar een volgende pagina.
Ik zal hier nog even op aanhaken, juist op mobiel vind ik de inhoudsopgave fijn omdat ik op die manier met 2 klikken naar de voor mij relevante informatie kan.
Met een lap tekst loop ik te scrollen en te zoeken, of zit ik als een hens te swipen om bij de conclusie + reacties te komen.
Ik heb dan ook liever wel de inhoudsopgave, met pagina's die kort zijn, dan geen inhoudsopgave maar nog wel een hele lading aan tekst.
En ja, er is natuurlijk een limiet waarop ook ik de inhoudsopgave niet vind hoeven, maar bij de eerder genoemde voorbeelden miste ik hem dus juist wel.
Het is ook geen halszaak verder natuurlijk...maar gewoon een dingetje wat ik zelf wat fijner zou vinden

.
Dirk schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:29:
Een lange lap tekst kan vermoeiend zijn om te lezen en een pagina-einde biedt dan een duidelijk breekpunt, ook om het artikel eventueel in meerdere sessies te lezen. Persoonlijk vind ik dat een pagina niet langer zou moeten zijn dan wat je in print ongeveer op een A4 kwijt kunt: 50 regels, maar bij voorkeur nog iets korter. Dan kun je dus 6 tot 8 alinea's op een pagina kwijt.
Scrollen heeft tegenover paginering overigens nog een duidelijk nadeel: ik moet vaak meerdere keren scrollen, stoppen en zoeken in de tekst voordat ik bij de gewenste informatie ben, terwijl ik met paginering gewoon naar de juiste pagina ga.
Precies dat

.
[
Voor 25% gewijzigd door
Devian op 11-10-2021 15:55
]