Aanleg WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:32
Beste Tweakers,

Na enig topic omtrent WTW te hebben gevolgd, ben ik van plan om over 2 maanden een WTW aan te gaan leggen. Voordat ik daadwerkelijk alle spullen bestel, wil ik eerst zeker weten dat wat ik wil, kan.

De volgende uitdaging doet zich voor:
Onze woning is uit 1997. De plafonds op de begande grond en eerste verdieping zijn van kanaalplaten met voorgespannen wapening. Nu is het idee om de eerste verdieping per ruimte 125mm toevoer aan te leggen. De benedenverdieping zal via een koof vanaf zolder voor toe- en afvoer zorgen.
Ik maak mij echter zorgen om het volgende. Ik heb meerdere partijen gesproken omtrent het uitvoeren van de boringen van 130mm rond door de kanaalplaten. Zij lijken er nogal gemakkelijk mee om te gaan dat voorgespannen wapening "wel wat kan hebben" of "het niet mogelijk is om er niet doorheen te boren". Geen van allen lijken draagconstructie problemen serieus te nemen.
Ook lijken ze niet heel erg bezorgd om ervoor te zorgen dat ze de wapening kunnen omzeilen. Mijn concrete vraag is dan ook: is er meetapparatuur welke ik kan gebruiken om de wapening in kaart te brengen.
Voorbeelden:
https://www.bol.com/nl/nl...etector/9200000009975916/

Wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
opzich kan die plaat idd wat hebben ;)

Je kan detecten of deze dat kan, geen idee, nooit vast gehad.. het kan ook met een sterke magneet die blijft plakken waar ze zitten

maar als je zo twijfeld kan je volgens mij je vraag beter neerlegen bij de fabrikant of een constructeur sommige fabrikanten hebben er helemaal geen probleem mee als je tot een bepaalde diameter boord omdat je dan onmogelijk meerdere staven kan doorboren. en 1 staaf (of cluster van staven) van een hele plaat doorboren is doorgaans geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:43
Die GMS120 werkt behoorlijk goed om wapening te vinden, heb 'm zelf ook :9 . Ik vind het vooral handig om de (normale) wapening grofweg te lokaliseren om te voorkomen dat mijn boor vastloopt.

Nu klopt het dat ook voorgespannen wapening het niet zomaar zal begeven, maar met meerdere gaten op een rijtje zou het bij mij ook gaan kriebelen. Zeker als de wapening bijvoorbeeld 150mm uit elkaar ligt ga je met een normale detector nooit zo nauwkeuring die gaten van 130mm tussen de wapening door kunnen boren. Als het mijn huis was zou ik een boorbedrijf zoeken dat eerst de vloerplaten in kaart brengt met een fatsoenlijke scanner, iets als een Hilti PS 1000 ofzo.

Ter verduidelijking, als er tussen de gaten meerdere meters zitten zou ik me er ook geen zorgen om maken. Helemaal als je met een leidingzoeker kan vaststellen dat de wapeningsdraden ver genoeg uit elkaar liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door jordje op 13-08-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 14:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Of even checken met een constructeur als je er geen goed gevoel bij hebt. Hoeft ook geen kapitalen te kosten, mits je weet wat er voor plaat in ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
jordje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:32:
Die GMS120 werkt behoorlijk goed om wapening te vinden, heb 'm zelf ook :9 . Ik vind het vooral handig om de (normale) wapening grofweg te lokaliseren om te voorkomen dat mijn boor vastloopt.

Nu klopt het dat ook voorgespannen wapening het niet zomaar zal begeven, maar met meerdere gaten op een rijtje zou het bij mij ook gaan kriebelen. Zeker als de wapening bijvoorbeeld 150mm uit elkaar ligt ga je met een normale detector nooit zo nauwkeuring die gaten van 130mm tussen de wapening door kunnen boren. Als het mijn huis was zou ik een boorbedrijf zoeken dat eerst de vloerplaten in kaart brengt met een fatsoenlijke scanner, iets als een Hilti PS 1000 ofzo.

Ter verduidelijking, als er tussen de gaten meerdere meters zitten zou ik me er ook geen zorgen om maken. Helemaal als je met een leidingzoeker kan vaststellen dat de wapeningsdraden ver genoeg uit elkaar liggen.
In hoeverre wijkt dat apparaatje af om wapening te vinden?

Momenteel is het plan om 130mm rond te boren. Onze slaapkamer heeft bijvoorbeeld 50 m3/h nodig aan verversing. Dit zou ik door een toevoer van 125mm kunnen doen. Een andere optie is om 2x100mm rond te laten boren en tweetoevoer kanalen a 25 m3/h. De twee andere kamers hebben een 25.8 m3/h aan toevoer nodig, wat zou kunnen op 100mm rond of 2x 90 mm rond. Hierdoor zou ik meer gaten krijgen in het plafond, maar zal de wapening waarschijnlijk niet geraakt worden.

Wat zou de voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ga je een nieuw plafond onder je plafond maken of ga je de gaten in hoeken boren zodat je achter knieschot/koof leidingen weg kunt werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Rofdof schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:49:
ga je een nieuw plafond onder je plafond maken of ga je de gaten in hoeken boren zodat je achter knieschot/koof leidingen weg kunt werken?
Ik ga de gaten in de hoeken(50cm van beide hoeken af) boren zodat ik op zolder alles achter de knieschotten kan wegwerken. Momenteel wordt die ruimte toch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
RemySoeters schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Ik ga de gaten in de hoeken(50cm van beide hoeken af) boren zodat ik op zolder alles achter de knieschotten kan wegwerken. Momenteel wordt die ruimte toch niet gebruikt.
waarom 125 mm?
Heb je al eens gekeken naar air excellent van ubbink?
dat zijn kunsstof buizen die je makkelijk kunt leggen.

ze hebben ook een calculatie programma op hun site:

https://www.ubbink.com/nl...llent-luchtverdeelsysteem

https://aeconfig.ubbink.n...9f-40ea-8acf-60ba410baf17

Ahh volgensmij geen kleinere aansluitpunten dan 125 dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Rofdof op 13-08-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Rofdof schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

waarom 125 mm?
Heb je al eens gekeken naar air excellent van ubbink?
dat zijn kunsstof buizen die je makkelijk kunt leggen.

ze hebben ook een calculatie programma op hun site:

https://www.ubbink.com/nl...llent-luchtverdeelsysteem

https://aeconfig.ubbink.n...9f-40ea-8acf-60ba410baf17
Heb ik zeker naar gekeken. Lijkt mij een fijn systeem om mee te werken, maar ook daar zijn de ventiel adaptoren 125mm. Ik schiet daar, ten opzichte van spiro en boringen in het plafonds, niks mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:43
RemySoeters schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

In hoeverre wijkt dat apparaatje af om wapening te vinden?
Op een betonnen muur met ongeveer 3mm dikke wapening op een diepte van pak 'm beet 60mm detecteert hij binnen de 10mm, maar de detectie is vaak niet over de hele staaf even sterk. Als je maar genoeg punten markeert komt er vanzelf wel een raster uit tevoorschijn, maar daar zou ik zeker wel een centimeter van uit de buurt blijven.
Momenteel is het plan om 130mm rond te boren. Onze slaapkamer heeft bijvoorbeeld 50 m3/h nodig aan verversing. Dit zou ik door een toevoer van 125mm kunnen doen. Een andere optie is om 2x100mm rond te laten boren en tweetoevoer kanalen a 25 m3/h. De twee andere kamers hebben een 25.8 m3/h aan toevoer nodig, wat zou kunnen op 100mm rond of 2x 90 mm rond. Hierdoor zou ik meer gaten krijgen in het plafond, maar zal de wapening waarschijnlijk niet geraakt worden.

Wat zou de voorkeur hebben?
Je kan zelf wellicht grof een schatting maken hoe ver de draden uit elkaar liggen. Je kan ook een middagje zo'n detector huren. Dan over een groot stuk vloer of plafond gaan meten en met tape een raster afplakken. dan zie je vanzelf hopelijk iets logisch verschijnen, m.a.w. ze zullen hopelijk allemaal even ver van elkaar af zitten en bijvoorbeeld niet diagonaal lopen.

Als ze goed genoeg uit elkaar liggen zou ik altijd voor 1 gat gaan. Minder gaten is minder tijd, minder slijtage aan gereedschap en dus minder kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 13-08-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
RemySoeters schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:04:
[...]

Heb ik zeker naar gekeken. Lijkt mij een fijn systeem om mee te werken, maar ook daar zijn de ventiel adaptoren 125mm. Ik schiet daar, ten opzichte van spiro en boringen in het plafonds, niks mee op.
dat snap ik.
Wij hebben dat systeem gebruikt toen het net nieuw was op de NL markt. Toen was het aantal appendages nog wat minder. Had gedacht dat dat ondertussen wel veranderd was.

Ik heb met air spiralo en air excellent gewerkt. dat laatste is toch wel super makkelijk in het verwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
jordje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

Op een betonnen muur met ongeveer 3mm dikke wapening op een diepte van pak 'm beet 60mm detecteert hij binnen de 10mm, maar de detectie is vaak niet over de hele staaf even sterk. Als je maar genoeg punten markeert komt er vanzelf wel een raster uit tevoorschijn, maar daar zou ik zeker wel een centimeter van uit de buurt blijven.

[...]

Je kan zelf wellicht grof een schatting maken hoe ver de draden uit elkaar liggen. Je kan ook een middagje zo'n detector huren. Dan over een groot stuk vloer of plafond gaan meten en met tape een raster afplakken. dan zie je vanzelf hopelijk iets logisch verschijnen, m.a.w. ze zullen hopelijk allemaal even ver van elkaar af zitten en bijvoorbeeld niet diagonaal lopen.

Als ze goed genoeg uit elkaar liggen zou ik altijd voor 1 gat gaan. Minder gaten is minder tijd, minder slijtage aan gereedschap en dus minder kosten.
Ga binnenkort eens aan de slag met jouw tip. Die muurdetector is al te huren vanaf 5 euro per dag. Mogelijk alternatief als dit niet lukt is:https://www.alfredverhuur...a69909-muurscanner-huren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Niet om je af te kraken, maar hier heb ik nog niemand ooit zorgen over horen maken.
Een gat van 130 is echt niet bijzonder in zo'n dek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:27
JohanSavelkoul schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:24:
Niet om je af te kraken, maar hier heb ik nog niemand ooit zorgen over horen maken.
Een gat van 130 is echt niet bijzonder in zo'n dek.
Als we iets bouwen doen we dat met een bepaalde veiligheidsmarge. Ga je lomp gaten lopen boren dan betekend dat niet meteen dat de boel in elkaar stort, maar wel dat er minder veiligheidsmarge over is. Nu lopen er heel wat cowboys met een boor in de hand met de 'zo doen we het altijd' mentaliteit 'en er is nog nooit iets ingestort', maar dat betekend nog niet dat het goed is.
Die lui zijn vaak gefocust op het gat boren op zich en die wapening omzeilen is niet nodig want zo'n boor gaat daar prima doorheen.

De hele vraag over constructieve veiligheid moet je ook niet aan die mannen stellen maar aan een constructeur. De kosten zullen wel meevallen want waarschijnlijk is het totaal geen spannende vraag, maar het is maar beter om hem te stellen. Ik zou proberen de bouwtekening van je huis boven water te krijgen, dan kan je de wapening/kanalen waarschijnlijk zo aftekenen en is ook meteen input voor je constructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
leecher schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:52:
[...]

Als we iets bouwen doen we dat met een bepaalde veiligheidsmarge. Ga je lomp gaten lopen boren dan betekend dat niet meteen dat de boel in elkaar stort, maar wel dat er minder veiligheidsmarge over is. Nu lopen er heel wat cowboys met een boor in de hand met de 'zo doen we het altijd' mentaliteit 'en er is nog nooit iets ingestort', maar dat betekend nog niet dat het goed is.
Die lui zijn vaak gefocust op het gat boren op zich en die wapening omzeilen is niet nodig want zo'n boor gaat daar prima doorheen.

De hele vraag over constructieve veiligheid moet je ook niet aan die mannen stellen maar aan een constructeur. De kosten zullen wel meevallen want waarschijnlijk is het totaal geen spannende vraag, maar het is maar beter om hem te stellen. Ik zou proberen de bouwtekening van je huis boven water te krijgen, dan kan je de wapening/kanalen waarschijnlijk zo aftekenen en is ook meteen input voor je constructeur.
Een vriend van mij is constructeur en komt dit weekend kijken. Tekeningen zijn op opgeduikeld. Ik betaal liever iets extra’s om alle veiligheidsmarges te behouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Die air excellent van Ubbink zijn rechthoekige buizen met veel ribbels. Hoe makkelijk is dat te reinigen elke X jaar?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RemySoeters schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

De wapening in een kanaalplaatvloer neemt de trek aan de onderkant van de vloer op. Deze trek is bij de muren waar ze op liggen zeer klein. Je kan daar zonder zorgen een flink gat boren.
Pagina: 1