Advies nieuwe boekenplank speakers voor Marantz PM-47

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-06-2022
Ik zoek een?
Nieuwe set boekenplank luidsprekers.

Wat is je budget?
Maximaal € 150 tot €200.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is voor mijn Marantz pm-47 versterker van 40 watt. Het hoeft geen dure luidspreker te zijn. Ik draai af en toe een lp of cd tijdens het werk en zoek een luidsprekerset met een helder geluid, zonder "bonk" bas. Ze komen in een boekenkast te staan, ongeveer 10 cm van de wand.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit zelf te denken aan Polk t15, Wharfedale 220, of tweedehands Dali Zenson 1, Boston Accoustics CR 67. Ik had hiervoor een paar oude Mission luidsprekers, maar die heb ik verkocht. Ik vond ze in combinatie met mijn versterker te vlak / dof klinken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Tips voor een goede tweedehands set zijn ook welkom. Alvast bedankt :) .

[ Voor 59% gewijzigd door markb72 op 13-08-2021 16:07 . Reden: template ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:54
Toen je dit topic opende, stond er een template klaar. Vul die even in, dan kunnen we je beter helpen.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
toon volledige bericht

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Heb het verwerkt, zie boven, hopelijk zo voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek een paartje 2e hands Philips speakers met ribbon tweeter. Kraakhelder geluid :)
Alternatief zou je ook naar Philips MFB speakers kunnen kijken, die zijn over de hele linie goed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Die Warfedale 220's kopen en niet verder kijken. Als je het frontje eraf laat zijn dat objectief gezien zeer goede luidsprekers, zeker voor het geld. Alle andere opties die genoemd worden zijn een gok, of objectief gezien mindere luidsprekers.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 15-08-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Dank voor de tip. Heb inmiddels de Wharfedale Diamond 220 besteld. Waren in de aanbieding bij Bol.com. Heb deze besteld vanwege de plaatsing van de basreflexpoort aan de onderkant. Heb weinig ruimte en dit zou het positioneren in m’n kast moeten vergemakkelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

markb72 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:15:
Dank voor de tip. Heb inmiddels de Wharfedale Diamond 220 besteld. Waren in de aanbieding bij Bol.com. Heb deze besteld vanwege de plaatsing van de basreflexpoort aan de onderkant. Heb weinig ruimte en dit zou het positioneren in m’n kast moeten vergemakkelijken.
Nice, laat wel het frontje eraf. Bij deze luidspreker verpest het frontje de treble.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Scheelt dat frontje zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vast niet, en sowieso is dat afhankelijk van je eigen gehoor. Dus probeer het uit en doe dat wat je zelf fijn vindt klinken :)
Maar @Anoniem: 159816 hecht nogal aan datgene wat gemeten is in testen als absolute waarheid, en ik heb het idee dat daaruit mogelijk bleek dat het frontje er op een onhoorbare fractie scheelde. Dus ik snap zijn opmerking :)
Persoonlijke adviseer ik liever iets wat in je eigen oren fijn klinkt, je moet er immers zelf naar luisteren. En ieders gehoor is anders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markb72
Op een Engels forum kwam dezelfde reactie. Iemand vond de Wharfedale 220’s te vlak klinken en iemand adviseerde de frontjes te verwijderen. Ze komen vanmiddag binnen en zal het tzt wel laten weten. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:54
Wel opvallend dat je bij Wharfedale uit bent gekomen. Mijn ervaring met de Diamond 9.1 en andere modellen is dat het typisch "Engels" geluid is. Wat warm gekleurd. Erg mooi en ik denk ook heel passend bij je gebruiksdoel als achtergrond bij je werk, maar aangezien je ook schreef dat je op zoek was naar "helder" geluid, zou ik persoonlijk geen Wharfedale aan je aangeraden hebben.

Máár... ik ken de 220 niet. En, zoals ik zei: ik vond de Diamond 9.1 erg geschikt om relaxed naar te luisteren. Ze staan nu bij mijn schoonouders. Klinken nog steeds goed. Verwacht ook dat de combi met vinyl wel zeer prettig is.

P.S. Mijn QUAD 22L's die ik in mijn luisterruimte op zolder heb staan, typeer ik als helder geluid. Die zijn ook niet erg vergevingsgezind bij slechte producties.

[ Voor 11% gewijzigd door Cass Casey op 16-08-2021 09:04 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

The Eagle schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:47:
Vast niet, en sowieso is dat afhankelijk van je eigen gehoor. Dus probeer het uit en doe dat wat je zelf fijn vindt klinken :)
Maar @Anoniem: 159816 hecht nogal aan datgene wat gemeten is in testen als absolute waarheid, en ik heb het idee dat daaruit mogelijk bleek dat het frontje er op een onhoorbare fractie scheelde. Dus ik snap zijn opmerking :)
Persoonlijke adviseer ik liever iets wat in je eigen oren fijn klinkt, je moet er immers zelf naar luisteren. En ieders gehoor is anders.
Het is best wel een significant verschil van 1-5dB dat ook de response grillig (no pun intended) maakt. En zoals je ziet wordt de response juist vlakker i.t.t.wat men op dat Engelse forum zegt. Geeft ook weer aan hoe weinig aandacht je kan schenken aan persoonlijke ervaringen zonder metingen bij luidsprekers.

Wat je gehoor ook is, de response zonder frontje heeft de voorkeur boven die met frontje.

Maar uiteindelijk wen je ook aan het geluid, dus doe wat je wil. Niet iedereen gaat voor zo goed mogelijk geluid, uiterlijk kan ook een rol spelen.
Cass Casey schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:03:

P.S. Mijn QUAD 22L's die ik in mijn luisterruimte op zolder heb staan, typeer ik als helder geluid. Die zijn ook niet erg vergevingsgezind bij slechte producties.
Van wat ik ooit heb gezien van metingen van die luidspreker zijn het juiste vlakke luidsprekers met een treble die boven de 10kHz wat afloopt. Kan zijn dat hij off-axis nog wat gekke dingen doet en je door reflecties wat pieken in de treble krijgt, maar on-axis was het gewoon netjes neutraal.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-08-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Cass Casey schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:03:
Wel opvallend dat je bij Wharfedale uit bent gekomen. Mijn ervaring met de Diamond 9.1 en andere modellen is dat het typisch "Engels" geluid is. Wat warm gekleurd. Erg mooi en ik denk ook heel passend bij je gebruiksdoel als achtergrond bij je werk, maar aangezien je ook schreef dat je op zoek was naar "helder" geluid, zou ik persoonlijk geen Wharfedale aan je aangeraden hebben.

Máár... ik ken de 220 niet. En, zoals ik zei: ik vond de Diamond 9.1 erg geschikt om relaxed naar te luisteren. Ze staan nu bij mijn schoonouders. Klinken nog steeds goed. Verwacht ook dat de combi met vinyl wel zeer prettig is.

Vind warm geluid wel prettig, vooral bij vinyl :) . Mn vorige luidsprekers waren Mission's van 30 jaar oud. De randen van de conussen waren nog goed. Maar weet eigenlijk niet of een luidspreker na 30 jaar qua geluid wat terugloopt? De keuze voor Wharfedale is deels vanwege de plaatsing van de basreflexpoort aan de onderkant. Bij 90 % van de luidsprekers in deze prijsklasse zit de basreflexpoort aan de achterkant. Ik heb begrepen dat voor optimaal geluid deze boxen eigenlijk zoveel mogelijk vrij moeten staan. Ik heb daar helaas de ruimte niet voor.

[ Voor 9% gewijzigd door markb72 op 16-08-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Anoniem: 159816 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Het is best wel een significant verschil van 1-5dB dat ook de response grillig (no pun intended) maakt. En zoals je ziet wordt de response juist vlakker i.t.t.wat men op dat Engelse forum zegt. Geeft ook weer aan hoe weinig aandacht je kan schenken aan persoonlijke ervaringen zonder metingen bij luidsprekers.

Wat je gehoor ook is, de response zonder frontje heeft de voorkeur boven die met frontje.

Maar uiteindelijk wen je ook aan het geluid, dus doe wat je wil. Niet iedereen gaat voor zo goed mogelijk geluid, uiterlijk kan ook een rol spelen.

[...]

Van wat ik ooit heb gezien van metingen van die luidspreker zijn het juiste vlakke luidsprekers met een treble die boven de 10kHz wat afloopt. Kan zijn dat hij off-axis nog wat gekke dingen doet en je door reflecties wat pieken in de treble krijgt, maar on-axis was het gewoon netjes neutraal.
toon volledige bericht
Dank voor de tip. Weet niet of ik het verschil ga horen maar zal het zeker uitproberen. Ik zal het wel laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:49
Ik zou die missions toch ook nog even eraan hangen.
De Wharfdale zit daar denk ik wel vlakbij kwa klankkleur.
Hier staan er een stuk of 7 Missions, 2e hands aangekocht.

De stelling van @Anoniem: 159816 kan ik volledig onderschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 159816 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Ah, dat met dat frontje is dus specifiek voor deze speaker, geven ze zelf ook aan:
Usually the impact of the grill is small but here, given how close it is to the driver, its comb filtering effect is amplified.
Iik dacht dat je het generiek bedoelde :)
Dat niet alleen. Op een gegeven moment gaat je gehoor ook achteruit, zeker in de hogere frequentiegebieden. En als je vroeger bijvoorbeeld jarenlang keihard naar Thunderdome luisterde op je walkman helptdat vast ook niet. Als je geboren wordt is de grafiek van je eigen gehoor ongeveer een rechte lijn, maar naarmate je ouder wordt zie je er en der echt wel her en der een dal in die grafiek ontstaan. Als je dan wilt dat een speaker "vlak" klinkt zou voor je gevoel de speaker dus juist die frequenties extra moeten versterken cq de rest moeten afvlakken. En dat kan net het verschil maken tussen lekker klinken of totale bagger zijn qua gehoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Ze zijn binnen en heb ze aangesloten. Kort geluisterd. Heel mooi gedetailleerd stereo beeld. Zonder frontjes hoor ik inderdaad verschil. Iets meer hoge tonen. Maar vind ze met frontjes tot nu eigenlijk beter klinken dan zonder. Ik probeer het later nog eens. Vergeleken met m’n Missions (verkocht) hebben de 220’s een gedetailleerder en helderder geluid. De klank is verder wel hetzelfde.Ben woensdag weer de hele dag thuis en ga dan uitgebreid luisteren. Moeten ze worden ingespeeld?

[ Voor 16% gewijzigd door markb72 op 16-08-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Vind alleen de weergave van de lage tonen wat tegenvallen. Hopelijk verbetert dit met inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

markb72 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:25:
Vind alleen de weergave van de lage tonen wat tegenvallen. Hopelijk verbetert dit met inspelen.
Inspelen is een mythe, de veranderingen zijn zo klein dat het niet hoorbaar is (je hoofd een paar cm verplaatsen heeft een groter effect). Als je vind dat ze te weinig bass hebben kan je een equalizer gebruiken of toch voor andere luidsprekers gaan. Het zijn inderdaad geen luidsprekers met veel laag, maar de kast zou dat al behoorlijk moeten compenseren. Je kan ze evt. ook dichter bij de wand plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Inspelen is een mythe, de veranderingen zijn zo klein dat het niet hoorbaar is (je hoofd een paar cm verplaatsen heeft een groter effect). Als je vind dat ze te weinig bass hebben kan je een equalizer gebruiken of toch voor andere luidsprekers gaan. Het zijn inderdaad geen luidsprekers met veel laag, maar de kast zou dat al behoorlijk moeten compenseren. Je kan ze evt. ook dichter bij de wand plaatse.
Ik heb ze terug gestuurd. Wat zou een beter alternatief kunnen zijn? Of toch iets duurder nemen, zoals de Mission LX 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat is je referentie, heb je eerder al eens luidsprekers gehad?
Wellicht mis je een subwoofer?
Boekenplankspeakers hebben zeker niet per definitie een subwoofer nodig. Maar als je gewend bent aan een geluidsinstallatie met subwoofer dan mis je op dat vlak wel wat.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:05

FeaR

In GoT we trust

markb72 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:04:
[...]
Ik heb ze terug gestuurd. Wat zou een beter alternatief kunnen zijn? Of toch iets duurder nemen, zoals de Mission LX 2?
Duurder zal niet per definitie lager gaan. De genoemde Mission zullen niet veel lager gaan dan de Wharfedale, qua groote van speaker en units gelijk (ook te zien in de specs qua laagste frequentie/bereik). Als je meer laag wilt zal je groter moeten. Groter qua kast en/of units. Of een subwoofer er naast.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Ik had hiervoor een paar oude Missions 731. Heb verder geen referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 00:16
Misschien nu even goed nadenken en sowieso voor dit budget 2e hands gaan zoeken. Die 220's staan voor een koopje op MP terwijl jij de nieuwprijs hebt betaald. Dus wat is nu eigenlijk het exacte budget?

Oud, maar zal beter klinken dan die 220's

Klinkt lekker en aan bas geen gebrek. Afdingen omdat je de center niet hoeft. En het een oudere generatie betreft

Leuke Kef's

QA 3020's ook een koopje

En zo is er op MP veeeeel meer waar voor je geld te krijgen.

[ Voor 103% gewijzigd door mcsluis op 18-08-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

markb72 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:16:
Ik had hiervoor een paar oude Missions 731. Heb verder geen referentie.
Hadden die Missions voor jouw gevoel meer basweergave? Of ben je überhaupt op zoek naar meer Bas? (Volgens je TS niet 😄)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
mcsluis schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:20:
Misschien nu even goed nadenken en sowieso voor dit budget 2e hands gaan zoeken. Die 220's staan voor een koopje op MP terwijl jij de nieuwprijs hebt betaald. Dus wat is nu eigenlijk het exacte budget?

Oud, maar zal beter klinken dan die 220's

Klinkt lekker en aan bas geen gebrek. Afdingen omdat je de center niet hoeft.

En zo is er op MP veeeeel meer waar voor je geld te krijgen.
Klopt, ik had de 220's op marktplaats gezien. Alleen vanwege de afstand besloot ik daar niet op in te gaan.
Ik zal eens rondkijken. :). Ik vond dat de Missions een iets betere basweergave hadden. Maar de bas hoeft niet persé zwaar te klinken, maar wil wel íets horen. Aan zuil luidsprekers heb ik overigens nooit gedacht.

[ Voor 8% gewijzigd door markb72 op 18-08-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compact met genoeg laag is lastig, je komt dan al snel uit op luidsprekers met 8" woofers als je echt laag wil. Compromis is iets met een 6-6.5".

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-08-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Compact met voldoende laag kom je idd al vrij snel uit op een losse sub er bij, of een MFB speaker. Hoe dan ook ga je flink over een budget van 200 heen.
* The Eagle wat dat betreft erg nieuwsgierig naar de Archidio Little/One, maar 995 per paar is net ietsje teveel om ze "even" uit te proberen.
Maar die dingen zijn 17 x 17 x 24 centimeter en het -3 dB frequentiebereik begint bij 30 Hz en loopt door tot 15 kHz. Dus ja, dat gaat wel laag ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
Heb besloten om nieuwe te kopen omdat ik er een poosje mee vooruit wil. Ik ga nog even zoeken. Waarschijnlijk zijn de Q Acoustics 3020i interessant. Bedankt voor de tips.

[ Voor 87% gewijzigd door markb72 op 28-08-2021 11:48 ]

Pagina: 1