Bedankt voor alle reacties, het was inderdaad misschien beter geweest als ik meer uitleg had gegeven waarom ik dit wil. Laat ik eerst even stellen dat ik dacht dat 1 apparaat altijd maar 1 IP adres kon hebben, niet wetende dat een laptop dus per adapter een IP adres heeft.
Waarom wil ik dat mijn laptop een vast IP adres heeft? Eingelijk is het vrij simpel, bij mijn vorige internet provider lag het internet of de wifi er om de haverklap uit. Vaak de enige oplossing was de router aan en uit te zetten. Omdat ik DHCP gebruikte op die router gooide hij alle IP adressen in een soort grabbelton en kreeg elk apparaat een nieuw IP adres. Niet handig, ik gebruik bijvoorbeeld m'n NAS als netwerkschijf ( met verschillende mappen ) en die kon ik na elke herstart van de router dus opnieuw instellen op 2 computers. Daarna kon ik de TV's gaan doen omdat ze de mediaserver niet meer konden vinden en ga zo maar door.
Dus, lang verhaal kort, het leek me gewoon handig als alles wat in ieder geval bedraad is aangesloten zijn eigen IP adres heeft, op het apparaat zelf, en dus niet in de router ( inmiddels nieuwe ISP en router ). Dat is inmiddels ook gelukt voor het gros van de aangesloten apparaten, maar dus nog niet voor de laptops want ik twijfelde over 2 adapters hetzelfde IP adres geven, omdat natuurlijk 2 apparaten met hetzelfde IP adres problemen kunnen geven.
remco_k schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 02:23:
[...]
Zorg ervoor dat je dhcp server dat adres niet uitreikt, dus vul een ip adres in dat buiten dat bereik valt. Anders krijg je problemen.
Hou er rekening mee dat je Wifi (en lan ook) het ergens anders dan niet meer doet en je zelfs problemen kan veroorzaken.
Je kunt doorgaans veel beter je adres vastzetten in je dhcp server (dat is meestal je router of modem), dat lost bovenstaande 2 problemen op.
En inderdaad de vraag: waarom? Wat is er gaande waarvoor je een vast ip adres wilt? En waarom 2x hetzelfde adres op LAN en Wifi?
Ik heb de DHCP start range inderdaad later laten beginnen, dus alles van 1 tot 25 is vrij om te gebruiken voor vaste IP adressen en zullen niet door DHCP gebruikt worden.Aan het instellen op de router wilde ik liever niet vanwege boven omschreven probleem. Als je je router reset ( wat meestal de eerste stap is bij troubleshooting als je je ISP belt ) ben je alles weer kwijt. Als ik elk apparaat een eigen IP geef voorkom je dat. Moet ik er wel bij zeggen dat ik met m'n laptop inderdaad geen rekening heb gehouden met "wat als ik elders aan een netwerk ga" dus dat zet me wel even aan het denken. Wellicht is er met de uitleg van hierboven iemand die een betere oplossing weet?