Vraag

• 2Singh
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-08-2021
Goedenavond Tweakers. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn vriendin heeft vanmiddag een SanDisk SD-kaart in haar Nokia 6.2-smartphone met daarop Android 10 gestopt. Haar telefoon herkende dat er een SD-kaart werd geplaatst en vroeg of ze die als interne opslag of extern geheugen wilde gebruiken. Ze koos voor de eerste. Daarna opperde Android om zo'n 30 GB aan bestanden (vooral foto's, video's en documenten) over te zetten na haar SD-kaart. Ook daar koos ze voor. Haar apps staan nog wel op haar interne geheugen.

Nu lijken echter alle bestanden ontoegankelijk te zijn geworden. Foto's die ze heeft gemaakt met de camera van haar telefoon kan ze wel openen, maar niet delen met apps als Signal, WhatsApp, Gmail, Drive of Dropbox. Foto's in mappen als WhatsApp Images kan ze simpelweg niet meer openen. Bij foto's die ze na het plaatsen heeft gemaakt of heeft ontvangen, ontstaat dat probleem na enkele minuten.

Op haar SD-kaart staat zo'n 28GB aan bestanden - Android deelt ze bijna allemaal in onder het kopje 'apps' - maar als ze die via de 'verkennen'-functie probeert te openen, lukt dat ook niet. Via Android File Transfer lukt het om de bestanden te verplaatsen naar een computer, maar deze zijn vervolgens niet te openen ('dit bestandstype wordt niet herkend').

De vraag is simpel: hoe krijgt ze haar bestanden weer terug?

[ Voor 3% gewijzigd door 2Singh op 12-08-2021 21:27 ]

Beste antwoord (via rens-br op 24-08-2021 12:18)

• 2Singh
Excuus voor mijn late reactie. We hebben dit geprobeerd, maar helaas leek het niet te helpen. Alle bestanden waren helaas al corrupt. De kaart formatteren, gebruiken als externe opslag en het verlies nemen leek de enige oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:48
Je kunt Google Photo's installeren, en kijken of je daarmee een backup van alle foto's kan maken.
Als dat lukt, en je uit de ruimte loopt, upgrade naar de betaalde versie voor genoeg ruimte (limitet is 15 Gb op de gratis opslag, dus met 30 Gb kom je dan tekort, 100 Gb is 2 euro per maand https://one.google.com/about/plans?hl=nl ).

Wanneer alles van de telefoon af gebackupt is, reset naar fabrieksinstellingen en richt de telefoon opnieuw in, probleem klinkt deels als toegangsrechten op mappen, en tenzij je handig bent met rooten, ADB en Linux commando's zou ik niet als leek daarmee gaan prutsen.

En in zijn algemeen, SD kaarten geven vaker problemen in telefoons, je ziet ze dan ook steeds minder gebruikt worden. Als je ze gebruikt, alleen als externe opslag, en dan nog houden ze er af en toe spontaan mee op en op dat moment krijgt je telefoon kuren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 2Singh
Excuus voor mijn late reactie. We hebben dit geprobeerd, maar helaas leek het niet te helpen. Alle bestanden waren helaas al corrupt. De kaart formatteren, gebruiken als externe opslag en het verlies nemen leek de enige oplossing.